Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 5.11.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 111 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto: Tahkoluoto Offshore Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtohankkeen YVA-selostus

PRIDno-2024-3035

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Välimaa, ympäristösuunnittelija, heli.valimaa@pori.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (YVAlaki 252/2017) mukaista yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä Suomen Hyötytuuli Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma.

ELY-keskus on pyytänyt Porin kaupunginhallitusta antamaan lausuntonsa ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta sekä varaamaan muun muassa ympäristönsuojelu-, maankäyttö-, terveydensuojelu- ja sosiaaliasioita käsitteleville lautakunnille tai viranhaltijoille tilaisuus antaa lausuntonsa asiasta.

Suomen Hyötytuuli Oy (1.9.2024 alkaen Tahkoluoto Offshore Oy) suunnittelee 400+110 kV voimajohtoa Poriin ja Ulvilaan Porin Tahkoluodon ja Fingrid Oyj:n Ulvilan sähköaseman välille. Hanke liittyy Tahkoluodon merituulipuiston laajennukseen, jonka liittäminen kantaverkkoon vaatii sähkönsiirtoyhteyksien parantamista Tahkoluodon ja Ulvilan välillä. Voimajohtoreitille on nollavaihtoehdon lisäksi kaksi hankevaihtoehtoa VE1 ja VE2, joiden pituudet ovat noin 42 ja 38 kilometriä.

Hankkeen vaihtoehdot:

VE0: Hanketta ei toteuteta.

VE1: Pohjoinen reitti. Uusi 400 + 110 kV voimajohto Tahkoluodosta Ulvilaan. Reitti kulkee Lampaluodon, Porin saaristotien, Ämttöön, Puodan ja Kellahden kautta. Välillä Kellahti-Ulvila VE1 reitti sijoittuu olemassa olevan 400 kV voimajohdon rinnalle. Vaihtoehdon pituus on noin 42 km.

VE2: Eteläinen reitti. Uusi 400+110 kV voimajohto Tahkoluodosta Ulvilaan olemassa olevan 400 kV voimajohdon rinnalla. Reitti kulkee Lampaluodosta Kolpanlahden pohjoisosan halki Skuutviikiin ja edelleen Kellahteen ja siitä Ulvilaan. Vaihtoehdon pituus on noin 38 km.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa asiasta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon sekä ​​​​​​tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto on kaksiosainen. Ensimmäinen osa koostuu varsinaisesta YVA-ohjelmaa ja sen sisältöä koskevasta lausunnosta. Lausunnon ovat laatineet kaavoitus-, ympäristö- ja terveysvalvonta- sekä ympäristösuunnitteluyksikkö. Lausunnon toisen osan muodostaa kasvupalvelut-yksikön lausunto voimajohtohankkeen elinkeinovaikutuksista.

1.    YVA-ohjelma

Kaavoitusyksikkö

Kaavatilanne

Suunnitellut sähkösiirtolinjat kulkevat usean yleiskaavan alueella. Sähkönsiirtolinjoista VE2 noudattaa pääosin yleiskaavoissa osoitettuja linjauksia. Vaihtoehto VE1 osalta sähkönsiirtolinja poikkeaa yleiskaavoissa osoitetuista linjauksista osittain. Oikeusvaikutuksettomassa Reposaari-Tahkoluoto-Ämttöö yleiskaavassa voimajohtolinjaus on esitetty VE1 linjauksesta poiketen Lynaskerista Rankkuun, jonka jälkeen se kulkee olemassa olevan voimajohdon vierellä. Ranta-asemakaavoitettujen alueiden osalta VE1 on osoitettu kulkemaan Lampaluodossa ranta-asemakaavan 609 R-8 ylitse sekä Oodeen ranta-asemakaavan (609 R-31) matkailua palvelevien loma-asuntojen korttelialueen (RM) läpi. Lisäksi linjaus viistää tai kulkee muutaman muun ranta-asemakaavan kautta Porin saaristotien varrella. Porin keskustan pohjoispuolella VE1 ja VE2 kulkevat vireillä olevan Luotsinmäki-Hyvelä-Perko asemakaavan 609 1600 kautta.

Sähkönsiirto

YVA-ohjelmassa on esitetty rakennettavaksi Tahkoluotoon uusi sähköasema voimajohtoa varten. Ohjelmassa ei kuitenkaan ole esitetty sähköaseman sijainnille paikkaa, määritelty sen tarvitsemaa maa-alueen kokoa tai esitetä selvitettäväksi rakennettavan sähköaseman vaikutuksia.  Vaikutusten arvioinnissa tulee tarkastella vaihtoehtoisten sähkösiirtoreittien vaikutusten lisäksi sähköaseman rakentamisen aiheuttamat vaikutukset.

Tahkoluodossa sijaitsee satamatoimintoja ja teollisuutta, jotka käyttävät energiaa. Vaikutusten arvioinnissa on hyvä selvittää lainsäädännön muutosmahdollisuutta ja todennäköisyyttä sille, onko tuulivoimalla tuotettua energiaa mahdollisuutta käyttää myös suoraan merikaapeleiden rantautumisalueella teollisuuden ym. tarpeisiin.

Hankkeessa on tarkasteltu kahta erilaista sähkölinjan reittivaihtoehtoa. Vaihtoehto VE2 osalta on tunnistettu, että sähköpylväiden rakentaminen saattaa tarvita kulkuväylän ruoppaamisen merenlahtiin. YVA-prosessin vaikutusten arvioinnissa tulee huomioida myös mahdollisen väylän ruoppauksen aiheuttamat vaikutukset.

Yhteisvaikutukset muiden hankkeiden kanssa

Suunnitellun voimajohtohankkeen vaikutuksia tarkastellessa, tulee ottaa huomioon alueelle suunnitellut muut voimajohtohankkeet. Yhteisvaikutuksien tarkasteluun mukaan otettavissa hankkeissa ei ollut nimettynä Eolus Finland Oy:lla suunnitteilla olevia hankkeita. Eolus Finlandilla on suunnitteilla Selkämerelle kaksi merituulipuistohanketta, Navakka ja Wellamo, joiden vaihtoehtoiset sähkönsiirtoreitit on esitetty kulkevan lausunnolla olevan hankkeen vaihtoehto VE2 kanssa lähes samaa reittiä.

Ympäristö- ja terveysvalvontayksikkö

Terveydensuojelulain (763/1994) 2 §:n mukaan elinympäristöön vaikuttava toiminta on suunniteltava ja järjestettävä siten, että väestön ja yksilön terveyttä ylläpidetään ja edistetään. Toimintaa tulee harjoittaa siten, etteivät toiminnan liikenne, melu, päästöt ilmaan, maaperään tai vesiin aiheuta terveydensuojelulain tarkoittamaa vaaraa tai haittaa toiminnan vaikutuspiirissä oleville.

Toiminnan vaikutukset yksityisille talousvesikäytössä oleville kaivoille tulee selvittää ohjelman mukaisesti. Voimajohtojen sähkö- ja magneettikenttien aiheuttamista terveysvaikutuksista tulee pyytää lausunto Säteilyturvakeskukselta.

Ympäristösuunnitteluyksikkö

Arvioitavat vaihtoehdot

YVA-menettelyssä tarkastellaan nollavaihtoehdon (hanketta ei toteuteta) lisäksi kahta hankevaihtoehtoa. Kuten kaavoituksen näkökulmasta jo edellä todettiin, vaikutusten arvioinnissa on hyvä tarkastella myös toista VE0 vaihtoehtoa, jossa voimajohtoa ei tarvittaisi sähkön ohjautuessa suoraan mantereen puolelle rakentuvan teollisuuslaitoksen käyttöön.

Tekninen kuvaus

YVA-selostuksessa on tarpeen esittää voimajohdon ja johtoalueen sijainti maastossa peruskarttaliitteillä ja ilmakuvilla havainnollistamaan hankkeen sijoittumista. Aineiston tulee olla selkeää ja riittävän suurimittakaavaista, jotta voimajohtoalueelle ja sen läheisyyteen sijoittuvat asuin-, loma- ja yritysrakennukset ovat kiinteistöittäin erotettavissa. Myös rakennusten etäisyyden voimajohtolinjasta tulee käydä ilmi, sillä kummankin vaihtoehtoisen reitin välittömässä läheisyydessä alle 100 metrin etäisyydellä voimajohtolinjasta sijaitsee useita vapaa-ajan ja vakituisesti asuttuja asuinrakennuksia. Kartta- ja ilmakuvaliitteistä pitää olla myös nähtävissä kummalle puolelle nykyisiä linjoja uusi linja rakentuu.

Koska voimajohtoaukean leveys vaihtelee, YVA-selostuksessa tulee esittää johtoaukean kokonaisleveys eri suunnitteluväleillä. Samoin selostuksesta pitää käydä ilmi johtoalueelle jäävän maa- ja vesialueen pinta-ala kummankin vaihtoehdon osalta sekä sen jakautuminen maankäyttömuodoittain.

Lisäksi voimajohdon rakentamisen kuvaukseen on hyvä sisällyttää tieto pylväiden vaatimasta kaivualasta. Pylväiden perustusten rakentaminen kuluttaa myös luonnonvaroja kuten kiviainesta, jonka määrää hankkeen toteuttamiseksi on tarpeen arvioida YVA-selostuksessa.

YVA-ohjelmassa todetaan lyhyesti, että hankkeen suunnittelussa on tutkittu myös vaihtoehtoa, jossa sähkö siirrettäisiin maa- ja vesistökaapelien avulla ja että kaapelien hyödyntämistä osana sähkönsiirron kokonaisuutta selvitetään edelleen. Asiaa on syytä avata kattavammin YVA-selostuksessa.

Hankkeen edellyttämät luvat

YVA-selostuksessa maankäyttöoikeuksiin ja mahdollisiin lunastuksiin (esimerkiksi lunastettavien loma-asuntojen määrä ja korvaukset) liittyvää asiakokonaisuutta tulee käydä tarkemmin läpi. Sama koskee myös rakentamisrajoituksiin liittyviä kysymyksiä.

Maa- ja kallioperä

Merenpohjan sedimentit ovat Pihlavanlahden ja Kolpanlahden alueen kuormitushistoriasta johtuen laadultaan vaihtelevia, mikä on erityisesti huomioitava vaikutusarvioinnissa.  Happamien sulfaattimaiden ja mustaliuskeen osalta tulee myös selvittää vaikutukset haja-asutusalueen kaivoihin.

Pintavedet

Pintavesien osalta arviointiohjelmasta ei selviä miten arviointi tehdään.

Kasvillisuus, eläimistö ja suojelukohteet

Sekä uudet johtokäytävät että olemassa olevien rinnalle rakentuvat, laajenevat johtokäytävät voimistavat pirstoutumisvaikutusta, kaventavat elinympäristöjä sekä muodostavat liikkumisesteitä. Näiden vaikutusten arviointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Voimajohtolinjojen alueella on METSO-ohjelmaan luokiteltuja arvoalueita. YVA-selostuksessa ne kaikki on huomioitava. YVA-ohjelmassa on tarkasteltu ainoastaan Tahkoluodon aluetta. Metsoalueet ja näihin liittyvä karttakuva puuttuu kokonaan Lampaluodon alueelta. VE 1 kulkee Metso I-luokan lehtokuvioiden 156, 158 ja mahdollisesti myös 159 läpi. Lisäksi näyttäisi, että VE 2 kulkisi Lampaluodolla Metso III-luokan lehtoalueen (kuvio 128) läpi sekä mahdollisesti myös kuvion 132 läpi. Kuviot 113, 114, 115 ja 107 saattavat myös osua VE 1:n linjalle. YVA-ohjelman karttakuva ei ole riittävän tarkka asian todentamiseen.

Yksityisistä suojelualueista Pirkonmaa sijaitsee lähimmillään vain 60 metrin etäisyydellä suunnitellusta voimajohtolinjasta. On mahdollista, että näin lyhyt suojavyöhyke luonnonsuojelualueelle heikentää sen tilaa. Asia tulee arvioida YVA-selostusvaiheessa.

Suunniteltujen voimalinjojen alueella esiintyy vieraslajeista ainakin jättipalsamia ja komealupiinia. Myös kurtturuusu on sijaintiin nähden hyvin mahdollinen. Vieraslajia sisältävät kaivetut maamassat pitää käsitellä vieraslajien vaatimalla tavalla, jotta kaivuumaassa olevat siemenet ja juurenkappaleet eivät pääse leviämään maastossa.

Linjavaihtoehdot kulkevat myös linnustollisesti arvokkailla alueilla, joten törmäyksiä estäviä merkintöjä on tehtävä matalalla kynnyksellä. YVA-selostukseen on jo hyvä liittää esitys alueista, joilla niitä tarvitaan.

Ihmisten elinolot ja viihtyvyys

Ihmisiin kohdistuvia, sosiaalisia vaikutuksia syntyy niin voimajohdon rakentamisen kuin sen käytön aikana. Kuten YVA-ohjelmassa todetaan, sosiaalisten vaikutusten arvioinnin yhtenä tavoitteena on vahvistaa eri osapuolten välistä tiedonvaihtoa ja vuoropuhelua. Vuorovaikutus voimajohtoreitin maanomistajien sekä alueen vakituisten ja loma-asukkaiden kanssa on tärkeää. YVA-ohjelman mukaan YVA-menettelyn kuluessa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa seurataan näkemyksiä tiedonsaannin riittävyydestä ja viestintää ja vuorovaikutusta lisätään tarvittaessa YVA-menettelyn edetessä. Tiedonsaantia ja palautetta on tässä vaiheessa YVA-prosessia hyvä edistää esimerkiksi karttapalautejärjestelmän avulla.

Voimajohtohankkeen ihmisiin kohdistuvat vaikutukset - asumisviihtyvyys, virkistysalueiden käyttö, voimajohdon melu, sähkö- ja magneettikenttien muutos nykyiseen nähden sekä maiseman muutokset - tulee arvioida perusteellisesti. On myös tärkeää, että haittojen lieventämismahdollisuudet asuin- ja lomarakennusten läheisyydessä selvitetään huolellisesti.

Yhteisvaikutukset

Arviointiohjelmassa on todettu, että hankkeen toiminnasta ja muista alueen toiminnoista sekä suunnitelluista hankkeista aiheutuu yhteisvaikutuksia ympäristöön muun muassa maiseman, melun ja maankäytön osalta. YVA-selostuksessa on tärkeää esittää selkeästi kartalla ja ilmakuvin olemassa olevat sekä vireillä tai rakenteilla olevat muut hankkeet ja toiminnot, jotta on helpompi hahmottaa niiden keskinäinen sijoittuminen.  

Samoin selostuksessa tulee huomioida, että sähkönsiirtoreitin läheisyydessä on myös vireillä asemakaavahankkeita, jotka mahdollistavat rakentaa lisää uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä energiahankkeita. Tällainen on muun muassa Kirrinsannan (609 1771) asemakaavan muutokseen sisältyvä teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue, jolle saa sijoittaa aurinkoenergian tuotantolaitoksen.

Niin ikään Satakunnan vaihemaakuntakaava 2:ssa Peittoon alueelle on aurinkoenergian tuotannon kehittämisen kohdealue -merkinnällä osoitettu merkittävä aurinkoenergian tuotantoon soveltuva alue. Peittoon seutuville sijoittuu myös Kankaankulman alue, joka mainitaan Porin kaupungille laaditussa teknisessä esiselvityksessä aurinkoenergian tuotantoon soveltuvista alueista Porissa.

Haittojen ehkäisy ja lieventäminen

YVA-selostuksessa tulee arvioida mahdollisuuksia kompensoida häviäviä tai heikentyviä luontoarvoja tai ekologisia yhteyksiä, jos niiden hävittämistä ei voida välttää. 

Teknisiä huomioita

Arviointiohjelmaa voi pitää sinällään laadukkaana. Arviointiselostuksessa on kiinnitettävä huomiota, että selkeää ja ymmärrettävää ilmaisua tuetaan laajalla ja riittävän yksityiskohtaisella karttaliite- ja havainnekuvamateriaalilla. Havainnekuvia tarvitaan sekä nykytilanteesta että lopputilanteesta vaihtoehdon VE1 tai VE2 toteutuessa.

YVA-ohjelmassa sivulla 52 uhanalaisen, vedessä elävän meriuposkuoriaisen nimi on kirjoitettu järjestelmällisesti väärin ja nimi tulee korjata YVA-selostukseen.

YVA-ohjelmassa sivulla 175 puhutaan Rankölandetista. Yhdenmukaisuuden vuoksi on parempi puhua Rankkuusta kuten dokumentissa muuallakin on jo tehty.

YVA-selostuksen painettu versio tulee asettaa nähtäville Porin kaupungin ja valtion toimijoiden yhteiseen asiakaspalvelupisteeseen Porin Leijonaan, joka se sijaitsee osoitteessa Yrjönkatu 6, 28100 Pori. Kaupungilla ei ole enää palvelupistettä osoitteessa Yrjönkatu 13.

2. Voimajohtohankkeen elinkeinovaikutuksia

Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtohanke tarjoaa merkittävän mahdollisuuden edistää Suomen ympäristö- ja hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista samalla, kun se tukee Satakunnan alueen elinkeinorakenteen vahvistumista. Hankkeen myötä voidaan saavuttaa huomattavia taloudellisia ja sosiaalisia hyötyjä sekä rakennusvaiheessa että pitkällä aikavälillä hankkeen ollessa tuotantovaiheessa.

Ympäristö- ja hiilineutraalisuustavoitteiden tukeminen

Voimajohtohankkeen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa Tahkoluodon merituulipuiston laajennus, joka on merkittävä askel Suomen hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamisessa vuoteen 2035 mennessä. Uusiutuvan energian tuotannon lisääminen on välttämätöntä, jotta Suomi voi saavuttaa sitoumuksensa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja siirtyä kohti hiilinegatiivisuutta. Tämä hanke tukee suoraan näitä kansallisia tavoitteita ja edistää Satakunnan asemaa johtavana uusiutuvan energian tuotantoalueena, mikä vahvistaa alueen roolia kestävän kehityksen edelläkävijänä.

Sähköinfrastruktuurin vahvistaminen

Poriin kohdistuu merkittävää energiaintensiivistä puhtaan siirtymän investointikysyntää. Voimajohtohankkeen toteuttaminen tuo merkittäviä parannuksia Satakunnan alueen sähköinfrastruktuuriin. Uusi 400+110 kV voimajohto mahdollistaa paitsi merituulipuiston sähkönsiirron, myös alueen teollisuuden ja muiden elinkeinojen toimintavarmuuden lisäämisen ml. investointikysynnän toteutumisen. Parantunut sähkönsiirtoyhteys varmistaa, että alueen yritykset voivat luottaa vakaaseen ja luotettavaan energiainfrastruktuuriin, mikä on edellytys uusien lisäinvestointien houkuttelemiseksi alueelle. Tämä edistää elinkeinoelämän kasvua ja kehitystä sekä tukee alueen kilpailukyvyn vahvistumista niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla. Vahvistettu sähköverkko tukee uusien teollisuus- ja palvelualojen kehittymistä.

Rakennusvaiheen työllisyysvaikutukset

Rakennusvaiheen aikana hanke luo merkittäviä työllistymismahdollisuuksia paikalliselle työvoimalle. Voimajohtohankkeen rakennustyöt edellyttävät laajaa ammattilaisten joukkoa, mukaan lukien teknisen alan osaajia, rakennustyöntekijöitä sekä logistiikka- ja kuljetusalan ammattilaisia. Tämä lisää suoraan työllisyyttä ja tarjoaa samalla paikallisille yrityksille, erityisesti palvelualoille, kuten majoitus- ja ravitsemuspalveluille, merkittäviä taloudellisia mahdollisuuksia.

Näiden myönteisten vaikutusten valossa voimajohtohankkeen toteuttaminen on suositeltavaa. Hanke ei ainoastaan tue Suomen ja Satakunnan ympäristö- ja hiilineutraalisuustavoitteita, vaan se luo myös merkittäviä taloudellisia ja sosiaalisia hyötyjä niin paikallisesti kuin kansallisestikin. Tämä tekee hankkeesta strategisesti tärkeän osan Suomen energiainfrastruktuurin ja elinkeinoelämän kehittämisessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastettiin kokouksessa.

Esteellisyys

Anssi Salmi

Kokouskäsittely

Merkitään, että Anssi Salmi poistui esteellisenä (yleislausekejäävi, Pori Energia Oy:n hallituksen jäsen) tämän asiakohdan käsittelyn ajaksi. Tämän asiakohdan käsittelyn ajan puheenjohtajana toimi varapuheenjohtaja Jaakko Jäntti. 

Anssi Salmen varajäsen Tuomas Jalava oli paikalla asian käsittelyn ajan klo 17.54-17.59.

Merkitään, että Arja Laulainen poistui kokouksesta klo 17.59 asian käsittelyn jälkeen. 

Valmistelija

Heli Välimaa, ympäristösuunnittelija, heli.valimaa@pori.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaista yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä Suomen Hyötytuuli Oy:n / Tahkoluoto Offshore Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtolinjan ympäristövaikutusten arviointiohjelma. ELY-keskus on pyytänyt Porin kaupunginhallitusta antamaan lausuntonsa ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta sekä varaamaan muun muassa ympäristönsuojelu-, maankäyttö-, terveydensuojelu- ja sosiaaliasioita käsitteleville lautakunnille tai viranhaltijoille tilaisuus antaa lausuntonsa asiasta. Määräaikaa on on pidennetty päättymään 25.9.2024.

Suomen Hyötytuuli Oy (1.9.2024 alkaen Tahkoluoto Offshore Oy) suunnittelee 400+110 kV voimajohtoa Poriin ja Ulvilaan Porin Tahkoluodon ja Fingrid Oyj:n Ulvilan sähköaseman välille. Hanke liittyy Tahkoluodon merituulipuiston laajennukseen, jonka liittäminen kantaverkkoon vaatii sähkönsiirtoyhteyksien parantamista Tahkoluodon ja Ulvilan välillä. Voimajohtoreitille on nollavaihtoehdon lisäksi kaksi hankevaihtoehtoa VE1 ja VE2, joiden pituudet ovat noin 42 ja 38 kilometriä.

Hankkeen vaihtoehdot:

VE0: Hanketta ei toteuteta.

VE1: Pohjoinen reitti. Uusi 400 + 110 kV voimajohto Tahkoluodosta Ulvilaan. Reitti kulkee Lampaluodon, Porin saaristotien, Ämttöön, Puodan ja Kellahden kautta. Välillä Kellahti-Ulvila VE1 reitti sijoittuu olemassa olevan 400 kV voimajohdon rinnalle. Vaihtoehdon pituus on noin 42 km.

VE2: Eteläinen reitti. Uusi 400+110 kV voimajohto Tahkoluodosta Ulvilaan olemassa olevan 400 kV voimajohdon rinnalla. Reitti kulkee Lampaluodosta Kolpanlahden pohjoisosan halki Skuutviikiin ja edelleen Kellahteen ja siitä Ulvilaan. Vaihtoehdon pituus on noin 38 km.

Elinvoima- ja ympäristölautakunta käsitteli kokouksessaan 18.9.2024 § 108 lausuntoaan Suomen Hyötytuuli Oy:n / Tahkoluoto Offshore Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtolinjan ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Asian esittely sekä elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto on luettavissa päätöksen historiatiedoissa.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle Suomen Hyötytuuli Oy:n / Tahkoluoto Offshore Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtolinjan ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätöksen mukaisen lausunnon.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

_________________

Merkitään, että Tuomas Hatanpää poistui esteellisenä (intressijäävi, maanomistusta vaikutusalueella) kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi 

Esteellisyys

Tuomas Hatanpää

Valmistelija

  • Heli Välimaa, ympäristösuunnittelija, heli.valimaa@pori.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (YVAlaki 252/2017) mukaista yhteysviranomaisen perusteltua päätelmää varten käsiteltävänä Tahkoluoto Offshore Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400 + 110 kV voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus).

ELY-keskus on pyytänyt Porin kaupunginhallitusta antamaan lausuntonsa ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta 17.11.2025 mennessä. Lisäksi se on pyytänyt varaamaan muun muassa ympäristönsuojelu-, maankäyttö-, terveydensuojelu- ja sosiaaliasioita käsitteleville lautakunnille tai viranhaltijoille tilaisuuden antaa lausuntonsa asiassa.

Tahkoluoto Offshore Oy suunnittelee 400+110 kV voimajohtoa Poriin ja Ulvilaan Porin Tahkoluodon ja Fingrid Oyj:n Ulvilan sähköaseman välille. Hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellaan seuraavia toteutusvaihtoehtoja:

VE0: Hanketta ei toteuteta.

VE1: Pohjoinen reitti. Uusi 400 + 110 kV voimajohto Tahkoluodosta Ulvilaan. Reitti kulkee Lampaluodon, Porin saaristotien, Ämttöön, Puodan ja Kellahden kautta. Välillä Kellahti-Ulvila VE1 kulkee samaa reittiä olemassa olevan 400 kV voimajohdon rinnalla. Reitillä on kahdeksan alavaihtoehtoa, joiden kohdalla tarkastellaan kussakin kahta rinnakkaista reittiä.

VE2: Eteläinen reitti. Uusi 400+110 kV voimajohto Tahkoluodosta Ulvilaan olemassa olevan 400 kV voimajohdon rinnalla. Reitti kulkee Lampaluodosta Kolpanlahden pohjoisosan halki Skuutviikiin ja edelleen Kellahteen ja siitä Ulvilaan. Reitillä on kolme alavaihtoehtoja, joiden kohdalla tarkastellaan kussakin rinnakkaista reittiä.

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhteydessä on laadittu luonnonsuojelulain 65 §:n mukainen arviointi seuraavilla Natura 2000 -verkoston alueilla:

• Kokemäenjoen suisto (FI0200079), Pori

• Pooskerin saaristo (FI0200076), Pori ja Merikarvia

• Gummandooran saaristo (FI0200075), Pori ja Merikarvia

• Kaasmarkunmäki, (FI0200143), Ulvila

Voimajohtohankkeen merkittävimmiksi haitallisiksi vaikutuksiksi arvioitiin:

• vaikutukset maisemaan: VE1 suuri kielteinen vaikutus

• vaikutukset ihmisten elinoloihin (rakennukset voimajohtoalueella tai 31-100 metrin etäisyydellä) ja viihtyvyyteen hankkeen läheisyydessä (sosiaaliset vaikutukset): VE1 ja VE2 suuri kielteinen vaikutus

• vaikutukset merialueen pintavesiin: VE2 suuri/kohtalainen kielteinen vaikutus

• vaikutukset kasvillisuuteen ja luontotyyppeihin: VE1 ja VE2 suuri kielteinen vaikutus

• vaikutukset linnustoon: VE1 ja VE2 suuri kielteinen vaikutus; muu eläimistö: VE2 suuri kielteinen vaikutus

• vaikutukset suojelualueisiin: VE1 ja VE2 suuri kielteinen vaikutus

YVA-selostus on esityslistan liitteenä. Se sekä muu asiaan liittyvä aineisto on kokonaisuudessaan luettavissa ympäristöhallinnon verkkosivuilla: www.ymparisto.fi/tahkoluoto-ulvila-voimajohto-YVA.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa asiasta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto on kaksiosainen. Ensimmäinen osa koostuu varsinaisesta YVA-selostuksesta ja sen sisältöä koskevasta lausunnosta. Lausunnon ovat laatineet kaavoitus-, ympäristö- ja terveysvalvonta- sekä ympäristösuunnitteluyksikkö. Lausunnon toisen osan muodostaa kasvu- ja työllisyyspalvelut-yksikön lausunto voimajohtohankkeen elinkeinovaikutuksista.

1.    YVA-selostus

Kaavoitusyksikkö

Selvityksen rakenne ja sisältö

Voimajohtohankkeen YVA-selostus on selkeä ja hankkeeseen liittyvät selvitykset ovat kattavat. Voimajohdon sijoittuminen eri vaihtoehdoissa on kuvattu hyvin havainnollisissa liitekartoissa. Tuulivoimahankkeen vaikutukset ovat arviointiselostuksessa kuvattu laajasti.

Kaavatilanne

Suunnitellut sähkösiirtolinjat kulkevat usean yleiskaavan alueella. Sähkönsiirtolinjoista VE2 noudattaa pääosin yleiskaavoissa osoitettuja linjauksia. Vaihtoehto VE1 osalta sähkönsiirtolinja poikkeaa osittain yleiskaavoissa osoitetuista linjauksista kulkiessaan Porin saaristotietä Ämttööseen ja edelleen Peittoon suuntaan. Ranta-asemakaavoitettujen alueiden osalta VE1 tai sen alavaihtoehto on osoitettu kulkemaan useiden kaavojen alueella Lampaluodon, Kuuttosuntin ja Oodeen kohdalla, jonka vuoksi vaikutukset ranta-asemakaavoitukselle muodostuvat VE1 vaihtoehdossa suuremmiksi kuin vaihtoehdossa VE2. Vaihtoehto VE1 sijoittuu Porin saaristotien vieressä kokonaan uuteen johtokäytävään, joka aiheuttaa maisemallisia muutoksia saaristoon. Vaihtoehdossa VE2 linjaus sijoittuu pääosin samaan johtokäytävään olemassa olevan voimalinjan kanssa, jolloin uusi voimajohto ei muodosta kokonaan uutta elementtiä maisemaan.

Porin Mäntyluodon ja Tahkoluodon satamien sekä niiden läheisyydessä sijaitsevien teollisuusalueiden kehittämisen myötä liikenne muun muassa Porin saaristotiellä saattaa kasvaa, joka lisää painetta kehittää tielinjauksia. Mikäli uusi voimajohto rakennetaan VE1 linjauksen mukaisesti, tulee pylväiden sijoittamisessa huomioida riittävällä laajuudella Porin satamatien kehittämismahdollisuudet sekä kevyenliikenteenväylän rakentamismahdollisuudet.

Elinkeinovaikutukset

Uuden voimajohdon toteuttaminen parantaa merkittävästi Porin alueen sähköverkkoa ja samalla mahdollistaa Tahkoluodon teollisuus- ja satama-alueen kehittämistä lisäten alueen elinkeinojen toimintavarmuutta.

Ympäristö- ja terveysvalvontayksikkö

Toiminnan aiheuttama melu ei saa ylittää lähimmissä häiriintyvissä kohteissa asumisterveysasetuksessa (545/2015) mainittuja sisämelun toimenpiderajoja. Sisämelun toimenpiderajojen oletetaan pysyvän sallituissa rajoissa, mikäli ulkomelutaso ei ylitä valtioneuvoston päätöksen (993/1992) mukaisia ohjearvoja. Rakentamisaikaisia haittoja (melu, tärinä, ilmanlaatu ja pöly) tulee seurata ja torjua parhain mahdollisin menetelmin.

Hanke tulee toteuttaa Säteilyturvakeskuksen (STUK) suositusten mukaisesti rakentamalla uudet voimajohdot siten, että niiden asuinrakennuksiin aiheuttaman magneettikentän pitkäaikainen keskiarvo on korkeintaan 0,4 µT, jos se kohtuullisin toimenpitein on mahdollista. Myös hankkeen vaikutukset pohjavesiin ja talousvesikaivoille tulee huomioida YVA-selostuksen mukaisesti.

Ympäristösuunnitteluyksikkö

Yleistä

YVA-selostus on hyvin jäsennelty ja ottanut huomioon kaikki oleelliset ympäristövaikutukset, joskin aiheen laajuuden vuoksi kokonaiskuvan muodostaminen 500-sivuisesta selostuskokonaisuudesta on suhteellisen työläs tehtävä. Selvää on, että mitään tarkastelluista voimalinjavaihtoehdoista ei voida toteuttaa ilman merkittäviä vaikutuksia luonnonympäristöön, lukuun ottamatta vaihtoehtoa, että voimalinjaa ei toteuteta lainkaan. Siinä tapauksessa merkittävät päästövähennykset jäisivät toteutumatta merituulivoimalasuunnitelmien kariutuessa.

Luontovaikutukset

Vaihtoehdot VE1 ja VE2 ovat luontovaikutusten kannalta merkittävyydeltään suhteellisen samankaltaiset. VE1 eli pohjoisempi vaihtoehto on parempi kasvillisuuden, suojelualueiden ja eläimistön (linnusto pois lukien) kannalta. Eteläisempi vaihtoehto VE2 puolestaan on ruoppausten määrän ja linnuston kannalta parempi. Yleisesti ottaen erot ovat kuitenkin suhteellisen pieniä. Mikäli hanke toteutetaan, voimalinjapylväiden sijainnin tarkemmalla suunnittelulla voidaan luontovaikutuksia vähentää jonkin verran. Nyt esitetyt perusvaihtoehtojen alavaihtoehdot ovat pääsääntöisesti luontovaikutuksiltaan perusvaihtoehtoja huonompia. VE1 tekee uuden aukon viherkäytävään, vaikka vaihtoehto on muuten rahtusen parempi eläimistön ja suojelualueiden kannalta.

Johtokäytävien puuston poiston vertaaminen normaaliin talousmetsäkäyttöön on ontuva, koska johtokäytävän puusto pidetään jatkuvasti matalana, toisin kuin metsänhoidossa.

Voimalinjojen huomiomerkinnät ovat oleellisia linnuston suojelun kannalta samoin kuin rakentamistöiden keskittäminen pesimäajan ulkopuolelle. Onkin tärkeää, että törmäysriskin suhteen oleellisin eli voimajohdon ylin johto (ukkosjohdin) varustetaan huomiomerkinnöillä YVA-selostuksessa esitetyn mukaisesti. Samoin virtajohtimiin tulee lisätä huomiomerkinnät avoimia paikkoja eli vesistöjä ja peltoaukeita ylitettäessä, IBA-, FINIBA- ja MAALI-alueiden rajauksilla sekä Natura SPA-alueiden läheisyydessä.

Huomionarvoista on myös YVA-selostuksessa mainittu vertailututkimus, joka osoittaa, että erilaiset liikkuvat rakenteet ovat huomattavasti tehokkaampia törmäysten ehkäisyn toteutuksessa kuin esimerkiksi perinteiset huomiopallot.

Hankkeen toteutuessa vieraslajit on huomioitava rakennustöistä syntyvien maamassojen käsittelyssä. Samoin tulee huomioida Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tekemät luonnonsuojelulain 64 §:n mukaiset tervaleppämetsien rajaukset myöhempiä rauhoituspäätöksiä varten.

Maisema- ja pintavesivaikutukset

Maisemavaikutuksia on havainnollistettu valokuvasovittein ottamalla kuvat ihmissilmän korkeudelta, 1,6 metriä maanpinnasta, 16 mm ja 50 mm objektiiveilla. Osaan kuvasovitteista on käytetty ainoastaan laajakulmaobjektiivia, mikä vääristää niiden perspektiiviä; etualan osuus korostuu ja taustalle sijoittuva voimajohto vaikuttaa pienemmältä kuin miltä se luonnossa näyttää. Valokuvasovitteet tulee tehdä uusien rakenteiden näkymistä vähättelemättä ja tuoda selostuksessa esiin tekniikoihin liittyvät haasteet.

Vaihtoehdossa VE2, jossa voimalinja kulkee pitkälti samassa johtokäytävässä entisen voimalinjan kanssa, käytävän levennys lisää ympäristövaikutuksia, vaikka maisemavaikutukset ovatkin pienemmät. Vaihtoehdon VE1 maisemavaikutukset ovat suuremmat, koska se kulkee pidemmän matkan uutena linjauksena alueella, jossa on runsaasti vapaa-ajan asutusta.

Tekosaarten teolla, väyläruoppauksilla ja VE1:n vaihtoehtoisen toteutusvaihtoehdon mukaisten pengerteiden rakentamisella on väliaikaisia vaikutuksia veden laatuun, erityisesti Kolpanlahdella (VE2), jonka sedimentissä on enemmän haitta-aineita. Silti eri vaihtoehtojen vaikutus pintavesien laatuun on YVA-selostuksessa arvioitu yhtä suuriksi.

Paikalliset ja ajoittaiset samentumat vaikuttaisivat niin kaupalliseen kuin vapaa-ajan kalastukseenkin, mikä on hankkeen toteutuessa huomioitava töiden ajoittamisessa.

Pylväiden sijoittelulla tulee olemaan suuri merkitys ympäristövaikutusten kannalta paitsi itse rakennustyöhön liittyen, mutta myös pylväiden pystytykseen liittyvien työkoneiden tarvitsemiin väyliin ja muihin rakenteisiin.

Merituulivoimaloiden tuottama sähkö siirretään Tahkoluodon sähköasemalle, mutta työstä aiheutuvien rakennustöiden vaikutuksia ei ole huomioitu mitenkään.

Ihmisten elinolot, viihtyvyys ja terveys

Hankkeen suurimmat vaikutukset ihmisten elinoloihin kohdistuvat voimajohtoalueen alle jääviin sekä sen lähellä sijaitseville asuin- ja lomarakennuksille (31–100 metriä), joita on molempien reittien päävaihtoehdoilla 22 asuinrakennusta ja 23 lomarakennusta. Toimintavaiheessa elinoloihin ja viihtyvyyteen voivat vaikuttaa erityisesti maisemavaikutukset sekä mahdolliset koronamelun vaikutukset voimajohtolinjan lähimpien asuin- ja lomarakennusten luona.

YVA-selostuksessa todetaan, että koronamelu on voimakkaimmillaan kostealla säällä tai talvella, kun johtimiin muodostuu huurretta. Meluvaikutusten arvioinnin mukaan on mahdollista, että sääriippuvainen koronamelu voi ylittää yöajan ohjearvon 50 dB (asuinalueet) tai 40 dB (loma-asuinalueet) ulkona tai olla ohjearvolla, kun koronamelua aiheuttava säätila on läsnä lähimpien asuin- ja lomarakennusten kohdalla molempien reittivaihtoehtojen osalta. Tehdyn analyysin perusteella vaikutukset kohdistuisivat niihin asuin- ja lomarakennuksiin, jotka sijaitsevat aivan johtoalueen reunavyöhykkeen lähellä. Selostuksessa todetaan myös, että vaikka voimajohdon koronan aiheuttama ääni ei ylittäisi melun ohjearvoja, ääni voidaan kokea voimajohdon välittömässä läheisyydessä häiritsevänä.

Selostuksessa tuodaan esiin, että koronapurkauksen välttäminen täydellisesti on käytännössä lähes mahdotonta. Sen esiintyminen pyritään pitämään mahdollisimman vähäisenä, koska lähiympäristön viihtyisyyden heikentymisen lisäksi ääni ilmentää energiahäviötä. Suunnittelun ja rakentamisen lähtökohtana tuleekin olla parhaan mahdollisen tekniikan käyttö, mutta on huomionarvoista, että koronamelun syntymistä ei voida juurikaan estää, koska se on säästä riippuvaista.

YVA-selostuksen mukaan ihmisiin kohdistuvien vaikutusten lieventämisessä keskeistä on pylväiden sijoittelu. Maisemavaikutuksia voidaan lieventää pylväiden sijoittelulla ja suojapuustoa säästämällä. Maatalouteen kohdistuvia vaikutuksia voidaan selostuksen mukaan lieventää sijoittamalla pylväät siten, että peltojen käytölle aiheutuvat haitat jäävät mahdollisimman pieniksi. Epävarmuutta asiaan tuo, ettei YVA-selostusvaiheessa vielä ole käytettävissä tarkkoja maastossa tehtyjä pylväspaikkasuunnitelmia, vaan ne tehdään vasta hankkeen myöhemmässä vaiheessa. Selostuksessa on asianmukaisesti todettu, että yksityiskohtaisessa suunnittelussa olisi syytä mahdollisuuksien mukaan huomioida kiinteistöjen ja maatilojen rajat sekä maanomistajien mielipiteet.

Ilmasto

YVA-selostuksessa todetaan, että hankkeen toteuttamisen ilmastovaikutusten arvioidaan olevan merkittävyydeltään suuren positiivisia. Hanke edistää välillisesti sähköntuotantorakenteen vähähiilistymistä ja on sekä kansallisten että alueellisten ilmastotavoitteiden mukainen. Sillä on kuitenkin negatiivinen vaikutus puuston hiilinieluihin ja -varastoihin, eikä hanke tältä osin tue ilmastotavoitteita.

Ekologinen kompensaatio

Kokonaisuutena hanke tulee toteutuessaan aiheuttamaan merkittäviä luontovaikutuksia toteutusvaihtoehdoista riippumatta. Ekologinen kompensaatio on keino hyvittää toiminnan aiheuttama luonnolle koettu haitta lisäämällä luonnon monimuotoisuutta toisaalla.  Sen voi toteuttaa esimerkiksi ennallistamalla tai suojelemalla vastaavia luontotyyppejä, mitkä hankkeen myötä häviävät. Suomessa ekologinen kompensaatio on vapaaehtoista ja uusi luonnonsuojelulaki vuodelta 2023 sisältää siitä säännökset.

Lautakunta esitti YVA-ohjelmasta antamassaan lausunnossa YVA-selostuksessa arvioitavaksi mahdollisuuksia kompensoida häviäviä tai heikentyviä luontoarvoja tai ekologisia yhteyksiä, jos niiden hävittämistä ei voida välttää. Ekologisen kompensaation tarkastelua luontohaittojen hyvittämiseksi on suositeltu myös yhteysviranomaisen lausunnossa.

Sekä VE1:n että VE2:n vaikutukset kasvillisuus- ja luontotyyppeihin, linnustoon ja muuhun eläimistöön sekä suojelualueisiin on arvioitu suuriksi eli selvästi havaittaviksi kielteisiksi ja pitkäaikaisiksi muutoksiksi, jotka vaikuttavat alueellisesti ympäröivään luontoon. Siksi kompensointimahdollisuuksien selvittäminen YVA-selostuksen yhteydessä olisi ollut erittäin perusteltua. Lisäksi YVA-selostuksessa tuodaan esiin hankevastaavan edelläkävijyys kotimaisen tuulivoiman tuottajana, joka ”kantaa vastuun tuulipuistoistaan koko niiden elinkaaren ajan hankekehityksestä ja rakentamisesta tuotantoon, huoltoon ja purkuun asti turvallisesti sekä ympäristöä ja luontoa vaalien”. Vapaaehtoinen ekologinen kompensaatio on konkreettinen tapa toteuttaa vastuullista voimalinjarakentamista vahvistamalla rakentamisen myötä katoavia luontoarvoja, luonnon monimuotoisuutta sekä luonnon ja uhanalaisten lajien suojelua toisaalla.

Yhteisvaikutukset muiden hankkeiden kanssa

YVA-ohjelmalausunnossa lautakunta totesi, että voimajohtohankkeen vaikutuksia tarkastellessa, tulee ottaa huomioon alueelle suunnitellut muut voimajohtohankkeet. Yhteisvaikutuksien tarkastelussa mukana olevissa hankkeissa ei ollut tuolloin eikä ole myöskään nyt selostusvaiheessa nimettynä Eolus Finland Oy:lla suunnitteilla olevia merituulivoimahankkeita.

Eolus Finlandin Selkämerelle suunniteltujen voimala-alueiden, Navakan ja Wellamon, vaihtoehtoisia sähkönsiirtoreittejä on esitetty kulkemaan Tahkoluoto Offshoren hankkeen vaihtoehto VE2:n kanssa lähes samaa reittiä Tahkoluodosta Ulvilan sähköasemalle. Vaikka hankkeiden aktiivinen kehitys on tällä hetkellä pysäytetty merituulivoimaa koskevan lainsäädännön muuttamisen takia, on tärkeää, että nämä hankkeet kuvataan tarkasteltaessa yhteisvaikutuksia muiden voimajohtolinjojen kanssa.  

Sekä Navakan että Wellamon YVA-ohjelmassa on todettu, että näiden merituulivoimahankkeiden toteutuessa enimmäislaajuudessa, voi tuotetun sähkön siirtäminen kantaverkkoon edellyttää useamman (1-3 kpl) 400 kV voimajohtoyhteyden rakentamista. Se, sijoittuuko voimajohto/voimajohdot yhteispylväisiin tai rinnakkain, yhdelle tai useammalle eri voimajohtoreitille on esitetty selvitettäväksi jatkosuunnittelussa. Huomionarvoista on, että voimajohtoja rinnakkain sijoitettaessa, voimajohtojen maastokäytävä levenee merkittävästi.

Työllisyys

YVA-selostuksessa arvioidaan hankkeen työllistävän vaikutuksen olevan rakentamisvaiheessa merkittävä, voimajohtohankkeessa tyypillisesti kaikkiaan satoja henkilötyövuosia. Selostuksen mukaan hankkeen työllisyys- ja talousvaikutusten merkittävyys ja alueellinen sekä paikallinen kohdistuminen riippuvat olennaisesti hanketoimijan tekemistä valinnoista koskien esimerkiksi materiaalien ja urakoiden toimitusketjuja sekä siitä, miten alueella toimivat yritykset pystyvät tarjoamaan tarvittavia alihankintapalveluja. Realistisesti onkin arvioitu, että voimajohtotyömaan töiden vaatiman erikoisosaamisen ja -kaluston vuoksi paikallinen työllisyysvaikutus jää usein melko vähäiseksi. Sen sijaan metsänraivauksessa, maanrakennustöissä, kuljetuksissa sekä majoitus- ja ravitsemuspalveluissa tukeudutaan paikallisiin palveluihin.

Ehdotus seurantaohjelmaksi

Hankkeen aiheuttamia vaikutuksia vesistöön tullaan seuraamaan vesilain mukaiseen lupaa sisältyvin tarkkailumääräyksin. YVA-menettelyn mukaisessa seurannassa ehdotetaan keskityttävän ihmisiin sekä lintuihin kohdistuvien vaikutusten seuraamiseen. Koska hankkeen vaikutukset myös kasvillisuuteen ja luontotyyppeihin, suojelualueisiin sekä muuhun eläimistöön (VE2) on arvioitu suuresti kielteiseksi, tulee niiden seuranta sisällyttää seurantaohjelmaan.

Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten seurannaksi esitetään maanomistajakyselyä hankkeen toteutumisen jälkeen eli miten maanomistajat ovat kokeneet toteutuksen ja mitä vaikutuksia sillä on ollut. Kyselyllä kerättäisiin vakituisten ja vapaa-ajan asukkaiden näkemyksiä hankkeen vaikutuksista ihmisten elinoloihin, viihtyvyyteen, virkistyskäyttöön ja koettuihin maisemavaikutuksiin sekä meluun. Kyselyä on tärkeää täydentää haastatteluilla vastausten tulkinnan helpottamiseksi ja luotettavuuden lisäämiseksi. Haastateltaviin on hyvä sisällyttää myös alueen kylä- ja kiinteistöyhdistysten sekä maa- ja metsätalouden alan yhdistysten edustajat.

Kyselyllä katsotaan voitavan myös selvittää havaintoja lintujen törmäyskuolemista. Lintuihin kohdistuvien vaikutusten seurantaa olisi ylipäätään ollut hyvä avata YVA-selostuksessa. Voimajohtoreittien alueen herkkyys arvioitiin suureksi niiden varrella sijaitsevien useiden linnustollisesti arvokkaiden alueiden takia. Seurantaa helpottanee osaltaan se, että hanketoimijalla on kokemusta ja asiantuntemusta linnustoseurannasta.

Tekniset huomiot

Lähtökohtaisesti YVA-selostuksessa käytetty Pihlavanlahti-nomenklatuuri on hämäävä, sillä paikallisesti porilaiset ymmärtävät Pihlavanlahdella tarkoitettavan ennen kaikkea Pihlavan edustan vesialuetta. Toki peruskartassa Pihlavanlahdeksi on merkitty Tahkoluodon ja Lampaluodon välinen merialue.

Porin kaupungin YVA-lausunnot kaupunginhallitukselle valmistellaan elinvoima- ja ympäristölautakunnassa. Lausunnot koostavaa ympäristösuunnitteluyksikköä ei ole huomioitu seurantaryhmän kokoonpanossa sekä YVA-konsulttina toimivalle AFRY Finland Oy:lle että ELY-keskukselle lähetetystä sähköpostipyynnöstä huolimatta.

2. Voimajohtohankkeen elinkeinovaikutuksia

Kasvu- ja työllisyyspalvelut-yksikkö

Tahkoluoto–Ulvila 400 + 110 kV voimajohtohanke on Porin ja koko Satakunnan kannalta strategisesti merkittävä investointi, joka tukee alueen energia- ja teollisuusrakenteen kehitystä sekä laajemmin Suomen hiilineutraalisuustavoitetta.

Hankkeen toteuttaminen mahdollistaa Tahkoluodon merituulipuiston laajennuksen liittämisen valtakunnan kantaverkkoon ja siten merkittävän uusiutuvan energiantuotannon hyödyntämisen täysimääräisesti. Samalla hanke vahvistaa Porin seudun asemaa energia-alan keskittymänä ja luo edellytyksiä uusille teollisille sijoittumisille sekä investoinneille erityisesti Meri-Porissa.

Porin Tahkoluotoon, Mäntyluotoon ja Peittooseen on kehittymässä valtakunnallisesti merkittävä, uusiutuvaa energiaa hyödyntävä puhtaan siirtymän teollisen toiminnan keskittymä. Rakentamisvaihe tuo merkittävää taloudellista aktiviteettia ja työllisyyttä Satakuntaan. Paikalliset yritykset voivat hyötyä hankkeesta suoraan alihankinnan, logistiikan, teknisen palvelutuotannon ja kunnossapidon tehtävissä. Lisäksi hanke lisää energia-alan osaamisen kysyntää ja tarjoaa mahdollisuuksia kehittää koulutusyhteistyötä alueen oppilaitosten ja yritysten välillä.

Valtakunnallisesti hanke parantaa sähköjärjestelmän toimitusvarmuutta ja energiamarkkinoiden vakautta. Näin ollen se vahvistaa Suomen energiaomavaraisuutta ja teollisuuden kilpailukykyä, mikä heijastuu myönteisesti myös Porin ja Satakunnan elinkeinoelämään.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus