Perustelut
Uusi eläinlääkintähuoltolaki (285/2023) tulee voimaan 1.1.2026. Voimaantuleva laki määrittää kuntien lakisääteisen eläinlääkäripalveluiden järjestämisvastuun nykyistä lakia selkeämmin. Velvoitteisiin eläinten hyvinvoinnin, eläintautien, merkinnän ja rekisteröinnin, sivutuotteiden sekä tuonnin ja viennin valvonnan osalta ei tule muutoksia.
Uuden eläinlääkintähuoltolain tullessa voimaan on kunnan, jäljempänä järjestäjän, huolehdittava alueellaan eläinlääkäripalvelujen sekä elintarvikkeiden turvallisuuden valvonnan ja kunnaneläinlääkärille säädettyjen tehtävien hoidon järjestämisestä. Ennen uuden lain voimaantuloa järjestäjän on määriteltävä eläinlääkintähuollon järjestämistapa ja palveluvalikoima, jotta lain vaatimat yhdenvertaiset, toimivat ja kohtuuhintaiset eläinlääkäripalvelut turvataan alueellisesti. Tehtävien hoitamista varten kunnalla on oltava tarpeellinen määrä kunnaneläinlääkärin virkoja. Järjestäjän on myös huolehdittava, että sillä on itse tuottamiaan eläinlääkäripalveluja varten asianmukaiset toimitilat ja työvälineet. Järjestämisvastuuseen kuuluvien eläinlääkäripalvelujen mitoituksessa on otettava huomioon yksityisten eläinlääkäripalvelun tuottajien järjestäjän alueella tarjoamat palvelut.
Kunnan on järjestettävä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kansanterveyden kannalta välttämättömät eläinlääkäripalvelut, jotka määritellään lain 8 § ja 9 §:ssä. Kunnan tulee järjestää eläinlääkintähuoltolain 8 §:n mukaiset palvelut ainakin elintarvike- tai turkistuotantoa varten pidettäville eläimille. Lisäksi kunnan tulee järjestää kiireellinen eläinlääkärinapu kaikille kotieläimille (eläimen äkillisen ja vakavan sairastumisen, vahingoittumisen tai sairauden vaikeutumisen edellyttämä välitön arviointi ja hoito, jota ei voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai eläimen merkittävää kärsimystä, sekä eläimen lopetus eläinsuojelullisin perustein). Muut 8 §:n mukaiset palvelut kuuluvat järjestämisvastuuseen siltä osin kuin niiden järjestäminen on tarpeen kyseisten palvelujen riittävän ja kohtuuhintaisen alueellisen saatavuuden sekä edellä mainittujen ja muiden kunnalle säädettyjen tehtävien asianmukaisen hoidon turvaamiseksi.
Eläinlääkintähuoltolain 8 §:n mukaan eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kansanterveyden kannalta välttämättömät eläinlääkäripalvelut, jotka turvataan tarvittavilta osin julkisen järjestämisvastuun kautta, ovat
- yleistutkimus ja terveydentilan arviointi eläinten terveyden todentamiseksi;
- kissojen ja koirien tunnistusmerkintä;
- eläinterveyskäynnit, joista säädetään tarttuvista eläintaudeista sekä tiettyjen eläinterveyttä koskevien säädösten muuttamisesta ja kumoamisesta ("eläinterveyssäännöstö") annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/429 25 artiklassa, sekä elintarviketuotantoa varten pidettävien eläinten pitopaikoissa tehtävät terveydenhuoltokäynnit ja terveydenhuoltosuunnitelmat;
- rokotus;
- loisten häätöön ja ehkäisyyn liittyvät toimenpiteet;
- suun terveydenhuoltoon liittyvät välttämättömät perustoimenpiteet tai, jos se on toimenpiteen laajuus tai vaativuus huomioon ottaen tarkoituksenmukaista, jatkohoitoon lähettäminen;
- sarvien ja sarven aiheiden poistaminen naudoilta ja vuohilta;
- lisääntymiseen liittyvät tarkastukset ja tutkimukset sekä lisääntymisongelmien hoito elintarviketuotantoa varten pidettäville naudoille, sioille, lampaille, vuohille ja poroille;
- kastraatio naudalle, sialle, lampaalle, vuohelle, porolle, koiralle ja kissalle sekä sterilisaatio kissalle;
- sairaan eläimen kliininen tutkimus ja hoitotarpeen arviointi, tavanomaisten näytteiden ottaminen ja pikatestaus tai toimittaminen laboratoriotutkimuksiin eläimen sairauden syyn selvittämiseksi sekä tarvittaessa eläimen lähettäminen jatkotutkimuksiin;
- sairaalle elintarvike- tai turkistuotantoa varten pidettävälle eläimelle tarvittava hoito, jota on mahdollista antaa eläimen pitopaikassa ja johon kuuluu myös nautaeläimen juoksutusmahaleikkaus;
- perustasoinen ensiapuluonteinen hoito, jota tarvitaan muulle kuin 11 kohdassa tarkoitetulle eläimelle, johon kuuluvat ruoansulatuskanavan ja virtsateiden häiriöiden konservatiivinen hoito, tulehdus- ja kiputilojen hoito, sokin hoito, metabolisten häiriöiden hoito, haavojen ompelu, muu vastaava enintään vähäisiä kirurgisia toimenpiteitä sisältävä hoito, tavanomaisimpien pienten kotieläinten luunmurtumien immobilisaatio sekä hoitoon liittyvä välttämätön jatkokäsittely tai lääkehoito ja tarvittaessa eläimen lähettäminen jatkohoitoon;
- synnytysapu, johon kuuluvat keisarileikkauksista nautojen, lampaiden, vuohien ja kissojen keisarileikkaus;
- eläimen lopetus.
Eläinlääkintähuoltolain 10 §:n mukaan järjestämisvastuuseen kuuluvien palvelujen tulee olla saatavilla niitä kotieläimiä varten, joiden omistajan tai haltijan asuin- tai kotipaikka on järjestäjän alueella. Eläinten pitopaikassa annettavien eläinlääkäripalvelujen tulee olla saatavilla järjestäjän alueella pidettäviä kotieläimiä varten.
Kiireellinen eläinlääkärinapu on järjestettävä sitä tarvitsevia eläimiä varten myös virka-ajan ulkopuolella. Poiketen omistajan kotipaikkavaatimuksesta kiireellistä eläinlääkärinapua on annettava kaikille järjestäjän alueella oleville kotieläimille, jollei voida pitää olosuhteisiin nähden kohtuullisena, että eläin viedään saamaan eläinlääkärinapua järjestämisvastuussa olevan järjestäjän alueelle.
Järjestäjän tulee huolehtia, että järjestämisvastuuseen kuuluvia eläinlääkäripalveluja on saatavilla arkipäivisin ainakin virka-aikaan. Järjestämisvastuuseen kuuluvien eläinlääkäripalvelujen tulee olla saatavilla palveluiden käyttäjien kannalta kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisella etäisyydellä maantieteelliset olosuhteet huomioon ottaen.
Eläinlääkäripalvelut tulee järjestää siten, että eläinlääkäri käy tarvittaessa eläinten pitopaikassa, kun palveluja tuotetaan elintarvike- tai turkistuotantoa varten pidettäville kotieläimille, hevoseläimille sekä sellaisille muille suurikokoisille kotieläimille, joita ei voida ilman merkittävää vaivaa kuljettaa eläinlääkärin vastaanotolle.
Järjestäjällä on myös velvollisuus huolehtia elintarvikelain, eläintautilain, eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain, eläinten hyvinvoinnista annetun lain, eläinten kuljetuksesta annetun lain, eläinten lääkitsemisestä annetun lain sekä eläinten tunnistamisesta ja rekisteröinnistä annetun lain kunnaneläinlääkärille säädettyjen tai näiden lakien nojalla määrättyjen valvontatehtävien hoidon edellytysten järjestämisestä alueellisten ja valtakunnallisten valvontaa koskevien suunnitelmien mukaisesti.
EU-lainsäädännön mukaisesti kunnan toimiessa markkinatilanteessa kyse on oltava kansalaisille tärkeästä tai yhteiskunnan toimivuuden kannalta merkittävästä palvelusta (Services of General Economic Interest). SGEI-päätös sisältää vaatimukset kunnan toimimisesta markkinoilla ylikompensaation estämiseksi sekä avoimuusvaatimukset. Päätöksen yhteydessä on kartoitettu markkinatilanne ja päätetty palvelutuotannon laajuus. Säännökset estävät kuntia tekemästä voittoa järjestämisvastuuseen kuuluvilla palveluilla. Avoimuusvelvollisuudet täytetään noudattamalla kirjanpidon eriyttämistä koskevia vaatimuksia. Päätös ei määrittele palveluiden tuottamisen yksinoikeutta, palvelut rahoitetaan verovaroin sekä asiakasmaksuilla. Tämä alueellinen SGEI-toimeksianto on voimassa enintään 10 vuotta.
Markkinakartoitus
Ympäristö- ja terveysvalvontayksikössä tehtiin kesällä 2025 kysely alueella toimiville yksityisille eläinlääkäripalvelua tarjoaville toimijoille. Kysely osoitettiin 11 palveluntarjoajalle, joista seitsemän vastasi kyselyyn. Kyselyyn vastanneista viidellä toimijalla on käytössään vastaanottotilat. Samoin viisi toimijaa ilmoitti tarjoavansa erikoistasoisia eläinlääkintäpalveluita perustason lisäksi. Eläinlääkärien määrä vaihteli yhdestä yhteentoista, yleisimmin ilmoitettiin 2–3 eläinlääkäriä. Kaikilla vastaanotoilla on myös muuta henkilökuntaa, kuten klinikkaeläinhoitajia, joiden määrä vaihtelee yhdestä seitsemääntoista. Palvelun aukioloajat sijoittuvat pääsääntöisesti arkipäiviin (ma–pe), mutta joillain toimijoilla on mahdollisuus palvella sopimuksen mukaan myös näiden aikojen ulkopuolella. Viisi toimijaa ilmoitti ottavansa vastaan myös kiireellisiä potilaita, jos vapaita aikoja on tarjolla. Yksi toimija ilmoitti, ettei ota kiireellisiä potilaita vastaan lainkaan, ja yhdellä toimijalla on varattuna aikoja kiireellisille potilaille. Mikäli kiireellisiä potilaita vastaanotetaan, tarjotaan perussairauksien hoitoa sekä leikkaushoitoja; yksi toimija tarjoaa ainoastaan perussairauksien hoitoa.
Kaikki vastaajat tarjoavat yleistutkimuksia ja terveydentilan arviointeja, rokotuksia, loisten häätöön ja ehkäisyyn liittyviä toimenpiteitä sekä suun terveydenhuoltoon liittyviä välttämättömiä perustoimenpiteitä. Kaikki vastaanottotiloissa toimivat tarjoavat laajasti leikkausta vaativia toimenpiteitä sekä röntgentutkimuksia. Kuusi vastaajaa tarjoaa perustasoisia ultraäänitutkimuksia. Kuudella toimijalla on käytössään ultraäänilaite ja viidellä vastaajalla röntgenlaite. Muita käytössä olevia laitteita ovat hammasvälineet, tähystin, ventilaattori, inhalaatioanestesia, valvontamonitorit, bipolaaripoltto sekä Caiman-kudosfuusiolaite. Kuudella toimijalla on valmius virtsanäytteiden analysointiin. Viisi toimijaa tarjoaa kliinisen kemian ja hematologian analyysejä. Bakteriologia kuuluu kolmen ja ulostenäytteet kahden toimijan palveluihin. Muita mainittuja analyysejä olivat muun muassa sytologia, hyytymistekijät sekä verikaasut.
Kyselyssä oli mahdollisuus kertoa mielipiteensä eläinlääkinnän tilanteesta Porin alueella. Yksi vastaaja toi esiin huolensa päivystyksen korkeasta hintatasosta kunnallisessa eläinlääkintäpalvelussa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Ympäristöterveysjaosto päättää Euroopan komission päätöksen 2012/21/EU mukaisesta alueellisesta SGEI palveluvelvoitteesta (Services of General Economic Interest) koskien eläinlääkintähuoltolain 9 §:n mukaisesta järjestämisvastuusta seuraavaa.
Porin seudun ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen eläinlääkintähuollon järjestämisvastuuseen sisällytetään 8 §:n mukaiset palvelut kokonaisuudessaan kaikille eläimille, koska ne ovat tarpeen oman palvelutuotannon kokonaisuuden ylläpitämisen sekä muiden eläinlääkintähuoltolaissa järjestäjälle säädettyjen tehtävien asianmukaisen hoidon turvaamiseksi. Näiden lisäksi palveluvalikoimaan kuuluu täydentävinä palveluina perustasoa parempia diagnostisia tutkimuksia sekä leikkaustoimenpiteitä.
Perustelut
Perusteena kaikille eläinlajeille annettavista palveluista kiireellisen eläinlääkäriavun lisäksi on alueellisen palvelukokonaisuuden turvaaminen. Järjestäjän on huolehdittava alueellaan myös elintarvikelain, eläintautilain, eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain, eläinten hyvinvoinnista annetun lain, eläinten kuljetuksesta annetun lain, eläinten lääkitsemisestä annetun lain sekä eläinten tunnistamisesta ja rekisteröinnistä annetun lain mukaisista tehtävistä. Koska lakisääteiset palvelut on hoidettava kokonaisuutena ympärivuorokautisesti, on yhteistoiminta-alueella riittävä virkaeläinlääkäreiden määrä ja pitovoima turvattava siten, että palveluvalikoimasta ei rajata tarpeettomasti pois mitään välttämättömiä peruspalveluita.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.