Satakunnan työllisyysalueen jaosto, kokous 10.12.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 35 Työllisyysalueen ulkopuolisten asiakkaiden laskutus

PRIDno-2025-8347

Valmistelija

  • Marko Haapasaari, TE-projektitalouspäällikkö, marko.haapasaari@pori.fi

Perustelut

TYÖNHAKIJA-ASIAKKAIDEN VALTAKUNNALLISEN LIIKKUVUUDEN JA TYÖVOIMAKOULUTUKSIIN YLIALUEELLISESTI OSALLISTUVIEN ASIAKKAIDEN KUSTANNUSTEN HINNOITTELU JA LASKUTTAMINEN KOTIKUNNILTA

 Lakiperusta
Kustannusten korvaamisesta säädetään laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023, 17§), jonka mukaan työttömällä työnhakijalla on oikeus osallistua työvoimakoulutukseen, joka parantaa hänen ammattitaitoaan ja työllistymismahdollisuuksiaan, riippumatta koulutuksen sijainnista. Työvoimapalveluiden piiriin kuuluva asiakas voi siis hakeutua vapaasti työvoimakoulutukseen myös toiselle työllisyysalueelle.

Samoin työnhakija-asiakkaalla on tietyin laissa määrätyin edellytyksin mahdollisuus pyytää kirjallisesti kotikuntansa mukaiselta työllisyysalueelta asiakkuutensa siirtoa toiselle työllisyysalueelle. Tällöin vastaanottavan työvoimaviranomaisen on tarjottava työvoimapalveluita kyseiselle asiakkaalle kuten muillekin työllisyysalueensa asiakkaille.

Näiden edellä mainittujen työnhakija-asiakkaiden liikkuvuuden turvaavien lainkohtien mukaisten palveluiden kustannusten korvaamisesta säädetään myös laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023, 18§). Lain perusteella syntyneet kustannukset palvelut järjestävälle työllisyysalueelle korvaa asiakkaan kotikunta. Laskutuksen hoitamiseksi Satakunnan työllisyysalueelle tulee laatia laskutusperusteet.

Valtakunnallinen valmistelu
Laki, työ- ja elinkeinoministeriö tai KEHA ei ole antanut valtakunnallista ohjeistusta laskutukseen. Asiaa on valmisteltu yhteistyössä C23-kaupunkien työryhmässä, joka on pyrkinyt löytämään mahdollisuuksien mukaan yhtenäisiä käytäntöjä ja laskutusperusteita. Täysin yhdenmukaisen mallin laatimista haastaa se, että työllisyysalueet ovat eri kokoisia ja eri tavoin toimivia.

Satakunnan työllisyysalueen laskutusmalli mukailee C23-kuntien työryhmän mallia, jota korjataan tarpeen mukaan.

 Laskutuksen kohdentaminen:

  • Lainsäädännön mukaan lasku osoitetaan aina asiakkaan kotikunnalle.
  • Laskutusperuste syntyy, kun asiakas siirtyy käyttämään toisen työllisyysalueen tarjoamaa palvelua, ja on tehnyt lain 17 §:n 2 momentissa edellytetyn ilmoituksen kotikuntansa työvoimaviranomaiselle siirtymisestä toisen työvoimaviranomaisen asiakkaaksi.
  • Työvoimakoulutuksissa (pois lukien kotoutumiskoulutus) kustannus kohdennetaan asiakkaan kotikuntaan valintapäätöshetkellä käytettävissä olevan tiedon mukaan.
  • Kotoutumiskoulutuksissa kustannus kohdennetaan asiakkaan kotikuntaan laskutusjakson päättymispäivän tiedon mukaan, koska kotoutumiskoulutusten kestot ovat pitkiä ja laskutuksia tehdään useita koulutuksen aikana.
  • Asiakkailla, joilla ei ole kotikuntatietoa: kustannusvastuu on asiakkaan koulutuksen hyväksyneellä kunnalla. (Kyse useimmiten koto- asiakkaasta)
  • Työvoimaviranomainen on tarvittaessa yhteydessä laskutettavaan kuntaan laskutusosoitteen varmistamiseksi.

Laskutusmallin vaatimukset:
Työllisyysalueen palveluihin osallistuvan kulut voidaan laskuttaa asiakkaan kotikunnalta, kun on laadittu malli laskutusperusteista ja hinnoittelusta. Mallin tulee soveltua sekä lyhytaikaisesti että pysyvämmin siirtyneisiin asiakkaisiin. Laskutuksen tulee olla hallinnollisesti kevyt ja helppo toteuttaa, sekä laskutusperusteiden selkeät. Yksiselitteistä hinnastoa on vaikea toteuttaa, koska palveluiden hinnat vaihtelevat sisältöjen mukaan. Laskutusperusteet on eritelty muuttuviksi ja kiinteiksi.

 

Satakunnan työllisyysalueen palveluhinnoittelu alueen ulkopuolisilta asiakkailta:

Työvoimakoulutukset:
Työvoimakoulutuksen tavoitteena on parantaa työllistymismahdollisuuksia tarjoamalla koulutusta, joka voi johtaa perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkintoon

  • Palvelun muuttuva yksikköhinta (eur): Muodostuu palveluntarjoajan koulutuksen tai valmennuksen hinnasta tai koulutuspäivistä per osallistuja.
  • Järjestely- ja hallinnointikulut + 8 %: lisätään kattamaan palvelun järjestämisestä ja hallinnoinnista johtuvat kulut.
  • Laskutus: koulutuksen päättymisen jälkeen, kun koulutukseen liittyvät hallinnolliset tehtävät ovat valmiina. Huom! Mikäli koulutus on pitkäkestoinen ja siinä on useita laskutusjaksoja, voidaan laskuttaa koulutuksen laskutussyklin mukaisesti ilman, että tarvitsee odottaa koulutuksen päättymistä.
  • Maksuaika 21 päivää

Yhteishankintakoulutukset:
Työvoimaviranomaisen ja yrityksen yhdessä järjestämällä yhteishankintakoulutuksella pyritään lisäämään ammatillista osaamista ja valmiuksia, tavoitteena rekrytointi, täsmä- tai muutoskoulutus nykyisille tai uusille työntekijöille.

  • Palvelun muuttuva yksikköhinta (eur): muodostuu työvoimaviranomaisen osuudesta koulutuskustannuksiin eur/hlö.
  • Järjestely- ja hallinnointikulut + 8 %: lisätään kattamaan palvelun järjestämisestä ja hallinnoinnista johtuvat kulut.
  • Laskutus: koulutuksen päättymisen jälkeen, kun koulutukseen liittyvät hallinnolliset tehtävät esim. arvioinnit tai lausunnot ovat valmiina.
  • Maksuaika 21 päivää

Siirtyvän asiakkaan palvelut:
Siirtyvä asiakas on henkilö, joka siirtyy muun kuin oman työllisyysalueensa palveluiden käyttäjäksi, mutta hänen kotikuntansa ei vaihdu.

  • Kiinteä yksikköhinta: 400 €/vuosi peruspalvelu. Määritelty C23-ryhmässä. Laskuun lisätään mahdolliset asiakkaalle tarjotut palvelut, kuten valmennukset tai koulutukset niiden toteutuneiden yksikkökulujen mukaisesti.
  • Järjestely- ja hallinnointikulu + 8 %, lisätään kattamaan palvelun järjestämisestä ja hallinnoinnista johtuvat kulut.
  • Laskutus: Tarvittaessa kaksi kertaa vuodessa. Loppuvuoden laskut lähetetään marraskuun loppuun mennessä, niin että ne ehtivät kirjautua oikealle talousarviovuodelle.
  • Maksuaika 21 päivää
  • Laskun liitteestä käydä ilmi asiakkaat (ATMT-asiakastunniste) ja palvelutyyppi, josta laskutetaan (peruspalvelu vai muu täydentävä palvelu)
  • Yksityiskohtaisen erittelyn toteutetusta palvelusta maksaja voi tarkistaa ATMT:lta
  • Erittely koulutuksiin osallistumisista, em. laskutusperusteiden ja yksikköhintojen mukaan.

Yhteenveto:

Palvelu

Hinnoitteluperuste

Laskutusohje

Työvoimakoulutus

Muuttuva yksikköhinta + 8%

Laskutus koulutuksen päätyttyä

Yhteishankintakoulu-tus

Osuus kustannuksista + 8%

Laskutus koulutuksen päätyttyä

Siirtyvän asiakkaan palvelut

Kiinteä 400 € + 8%

Laskutus 2 kertaa vuodessa

Laskun merkinnät

  • Laskussa tulee olla selkeä selite ja peruste laskulle, ja viittaus että kotikunnan tulee olla tarvittaessa yhteydessä kunnan työvoimapalveluista vastaavaan työvoimaviranomaiseen.
  • Laskun sisällöstä tulee käydä ilmi laskutusperusteet (ml lakisääteisyys), joka korostuu, koska useat kunnat eivät järjestä itse työllisyyspalveluita.
  • Laskun maksuaika tulisi olla vähintään 21 päivää, jotta lasku ehditään tarvittaessa ohjata oikealle taholle.
  • Laskussa on tiedot yhteyshenkilöstä, jolta saa laskun liitteen (ml asiakkaiden ATMT-tunnisteet, joiden avulla on mahdollista tarkistaa lasku) salatulla sähköpostilla.
  • Liitteessä tulee olla luettelo, jossa on yksilöity koulutus sekä asiakas (URA ATMT-asiakasnumero), joka on koulutukseen osallistunut.

Porin kaupungin tilinpitoa varten laskussa tulee olla merkittynä:
Kustannuspaikka ja tili, pakollinen kohdetunniste: 14100655012 Työllisyysalueen ulkopuolinen kunta. Tunnisteen avulla ulkopuoliset asiakkaat voidaan yksilöidä ja se toimii samalla muisti- / tarkistuslistana laskutuksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvu- ja työllisyyspalvelut -yksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

Satakunnan työllisyysalueen jaosto päättää hyväksyä työvoimapalveluiden ylialueellisen laskutus- ja hinnoittelukäytännön esittelyn mukaisesti.