Päätöksen peruste
Kaavatilanne
Rakennuspaikalla on asemakaavaa (609 1543). Asemakaava on saanut lainvoiman 12.03.2009 ja kaava käsittää yksin hakemuksen kohteena olevan tontin (kortteli 1 (osa)). Tontti on liikerakennusten korttelialuetta, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikön ja paljon tilaa vaativan kaupan yksikön. Korttelialueelle saa lisäksi sijoittaa ympäristöön soveltuvia liike-, toimisto- ja työtiloja sekä matkailua, vapaa-ajanviettoa ja kulttuuritoimintaa palvelevia tiloja.
Alueella on voimassa Kantakaupungin yleiskaava 2025, jossa alue sijaitsee KM-alueella eli kaupallisten palvelujen alue.
Maakuntakaavassa tontti kuuluu taajamatoimintojen alueelle (A) ja sijoittuu lisäksi kaupan/palveluiden kehittämisvyöhykkeen sisään (km).
Poikkeaminen ja perustelut
Asemakaavasta poiketen autopesula sijoittuu p/pj-alueelle, johon saa kaavan mukaisesti sijoittaa pysäköintipaikkoja ja polttoaineen jakeluaseman.
AKL 58.1 §:n mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Perustelut:
- nykyinen autopesula on ahtaassa paikassa, joka aiheuttaa liikenteen vaaratilanteita ja haasteita bussi/rekkaliikenteelle
- huoltorakennukselle ja jätepisteelle ajo hankalasti rekkaparkin takana, joka aiheuttaa liikenteen vaaratilanteita
- pysäköintipaikkoja on runsaasti yli kaavamääräyksen rakentamisen jälkeenkin
Naapurien kuuleminen
Poikkeamista koskevasta hakemuksesta on kuultu kaupungin toimesta naapurikiinteistöjen omistajia rakentamislain 64 §:n mukaisesti. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hakemuksesta.
Asian harkinta
Asia on ollut esillä elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtajan asettamassa rakennus- ja poikkeamislupatyöryhmässä ennakkoon 14.10.2025 sekä hakemuksena 11.11.2025. Työryhmä puoltaa poikkeamisluvan myöntämistä.
Rakennus sijoittuu alueelle, johon ei ole osoitettu asemakaavassa rakennusalaa. Autopesularakennuksen voidaan kuitenkin katsoa käytöltään soveltuvan p/pj alueelle (pysäköimispaikka / alue, jolle saa sijoittaa polttoaineen jakeluaseman). Muutos nykytilaan luo liikenteelle väljyyttä ja turvallisuutta, kun nykyinen pesularakennus puretaan ja liikenteelle avautuu lisää tilaa. Hakemuksen mukainen rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Hanke ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista ja täyttää muutkin poikkeamiselle asetetut edellytykset (RakL 57 §).
Työryhmä esittää poikkeamisluvan myöntämistä.
Jätekeräyspiste tullaan hankkeen yhteydessä myös siirtämään ja uudeksi keräyspisteen paikaksi asemapiirroksessa esitettyä sijoitusta olisi syytä vielä harkita keräyspisteen liikenteellisesti sujuvan saavutettavuuden näkökulmasta. Työryhmä ehdottaa rakentamisluvan yhteydessä selvitettävän mahdollisuutta sijoittaa jätekeräys tontin Tikkulantien puoleiselle reunustalle, josta on muutoinkin tontin kulkuyhteydet.
Päätösvallan peruste
Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialan 1.6.2025 voimaan tulleen toimintasäännön 18 §:n mukaan rakennusvalvontayksikön päällikkö päättää poikkeamisluvan myöntämisestä, kun hanke ei edellytä maankäytöllistä harkintaa ja kyse on muusta kuin muut kuin poikkeuksellisen laajasta, kaupunkikuvallisesti merkittävästä tai ympäristöstä poikkeavasta hankkeesta. (RakL 57 §)