Joukkoliikennejaosto, kokous 25.1.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 9 Joukkoliikennejaoston lausunto valtuustoaloitteeseen: Joukkoliikenteen palauttaminen Isojoenrannan kaupunginosaan

PRIDno-2021-5872

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valtuutettu Niko Viinamäki jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"Joukkoliikenteen palauttaminen Isojoenrannan kaupunginosaan
Joukkoliikenteen lopettaminen Isojoenrannalta on ajanut asuinalueet eriarvoiseen asemaan. Perussuomalaisten valtuustoryhmän jättämässä valtuustoaloitteessa kartoitettiin joukkoliikenteessä kesäkuussa tehtyjen uudistusten vaikutuksia. Kyselyyn vastasi 847 henkilöä, joiden tulosten perusteella 66% olivat epätyytyväisiä uudistusten vaikutuksiin. Yhtenä uudistuksen vaikutuksena, joukkoliikenne loppui vallan Isojoenrannan kaupunginosasta.
Isojoenrannalla joukkoliikenteen merkitys on erittäin tärkeää. Alueella asuu eri-ikäistä väestöä lapsiperheistä vanhuksiin. Koululaisia alakouluikäisistä lukiolaisiin, joiden osalta joukkoliikenne on välttämätön yleiseen oppivelvollisuuteen vedoten. Eläkeläisten osalta joukkoliikenteen merkitys on myös tärkeää, jotta he pystyvät saavuttamaan keskustassa olevat palvelut.

Joukkoliikenne palveluiden tarjoaminen kunnassa on vapaaehtoista, mutta jokaiselle kuntalaiselle on tarjottava yhdenvertaiset palvelut. Täten ollen vetoan aloitteessani, että Porin Kaupunki ottaa perusteluni huomioon ja rupeaa toimenpiteisiin yhdessä Porin Linjojen kanssa ja mahdollistaa myös Isojoenrannalla asuville joukkoliikennepalvelut.

Ehdotuksena joukkoliikennejaostolle:

Vuoro 66 kiertäisi Noormarkusta tullessa Koillisväylää pitkin Karjasillantien kautta Laituritielle, josta Isojoenrannantien kautta takaisin Ruosniementielle ja kauppatorilta tullessa Isojoenrannantien kautta Laituritielle, josta Karjasillantien kautta takaisin Koillisväylälle. Näin ollen Isojoenrannan asuinalue olisi saavutettavissa julkisella kulkuvälineellä ja samoin myös mahdollistaisi asuinalueiden yhdenvertaiset palvelut.

Niko Viinamäki (ps.)
kaupunginvaltuutettu"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

  • Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Valtuutettu Niko Viinamäki jätti kaupunginvaltuuston kokouksessa 13.12.2021 § 259 valtuustoaloitteen, joka koskee joukkoliikenteen palauttamista Isojoenrantaan. Valtuustoaloite on luettavissa historiatiedoista.

Kaupunginhallitus päätti pyytää kokouksesssaan 20.12. § 2021 § 912 aloitteesta  joukkoliikennejaoston lausunnon 31.3.2022 mennessä.

Valtuutettu ehdottaa, että reitti 66 kiertäisi Noormarkusta tullessa Koillisväylää pitkin Karjasillantien kautta Laituritielle, josta Isojoenrannantien kautta takaisin Ruosniementielle ja kauppatorilta tullessa Isojoenrannantien kautta Laituritielle, josta Karjasillantien kautta takaisin Koillisväylälle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Joukkoliikennejaosto päättää antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Joukkoliikennejaosto on käsitellyt kokouksissaan 9.3.2021 § 18 ja 13.4.2021 § 24 Isojoenrannan avoimen joukkoliikenteen järjestämistä  Ramboll Oy:n tekemässä kylien ja harvaan asuttujen alueiden linjastosuunnitelmassa. Isojoenrannan kohdalla arvioitiin liikenteen järjestämistä viiden eri vaihtoehdon kannalta (liitteenä). Ramboll Oy tutki Isojoenrannan palvelun yhdistämistä linjaan 66 yhtenä vaihtoehtona. Linjan 66 reitin pidentäminen lisäisi sekä matka-aikaa että kustannuksia, koska matka-ajan pidentäminen edellyttäisi lisäauton käyttöä 60 minuutin vuorovälin liikenteessä.

Koska Isojoenrannan alueelta ei synny koulumatkan pituuden perusteella oikeutta perusopetuslain mukaisiin kuljetuksiin, eikä Isojoenrannan kierros tukeudu tehokkaasti muihin reitteihin, avoimen joukkoliikenteen tarjoaminen alueelle todettiin linjastosuunnitelman tarkasteluissa kustannuksiltaan kalliiksi vaihtoehdoksi omana autokiertonaan. Joukkoliikenteen nykyisin määrärahoin erillistä liikennettä ei ole järkevä toteuttaa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus/sihteeri

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.