Perusturvalautakunta, kokous 17.2.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 36 Valtuustoaloite, Porin kaupungin tulisi selvittää tasa-arvon toteutumista koronapassin osalta, useat valtuutetut, ensimmäinen allekirjoittaja Marianne Ostamo

PRIDno-2021-5874

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Useat valtuutetut, ensimmäinen allekirjoittaja Marianne Ostamo jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"Porin kaupungin tulisi selvittää tasa-arvon toteutumista koronapassin osalta

Jokaisella kaupunkilaisella tulisi olla samat oikeudet kaupungin tarjoamiin palveluihin. Kaupunki tuottaa verovaroin toimintaansa ja on epätasa-arvoista, että kaikki veronmaksajat eivät voi yhdenvertaisesti käyttää kaupungin palveluita koronapassin vuoksi. Porin kaupungin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmassa lukee pääperiaatteena seuraavaa ”Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakien kielletyt syrjintäperusteet pohjaavat toimintamme: Sukupuoleen, sukupuolen ilmaisuun, sukupuoli-identiteettiin, ikään, alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen, poliittiseen toimintaan, ammattiyhdistystoimintaan, perhesuhteisiin, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön liittyvään syyhyn kohdistuva syrjintä on rikos”.

On ihmisryhmiä, jotka eivät voi terveydentilansa vuoksi lääketieteellisistä syistä ottaa koronarokotetta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tilanteet, joissa henkilöllä on perussairauksia varten immuunipuolustusta alentava lääkitys, jonka seurauksena rokotteen aiheuttamat, yleiset ja sinällään ohimenevät reaktiot, kuten lihassärky tai kuume, katsotaan hänelle vaarallisiksi. Vastaavasti tilanteessa, jossa kertaalleen rokotettu henkilö on saanut rokotteesta vakavan allergisen reaktion, voi rokotesarja jäädä kesken, jolloin kyseiselle henkilölle ei anneta toista rokotetta, vaikka hän itse haluaisi, eikä henkilö tällöin saa koronapassia.

On myös syytä huomata, että koronapassin esittäminen vaatii siihen oikeutetuiltakin henkilöiltä joko älypuhelinta tai tietokonetta ja tulostinta koronapassin tulostamiseksi paperille. Etenkään ikääntyneellä väestöllä ei välttämättä ole käytössään älypuhelimia tai tietokonetta ja tulostinta, joten heidän voi olla tosiasiallisesti vaikeaa tai mahdotonta saada käyttöönsä koronapassia, vaikka he olisivat oikeutettuja siihen. Tällöin koronapassin vaatimisesta voi muodostua tosiasiallinen este ikääntyneen väestön mahdollisuudelle käyttää normaaleja yhteiskunnan palveluita.

Koronapassin käyttöönotto kaupungin palveluissa, kuten museossa ja uimahallissa syrjii ihmisiä heidän terveydellisen tilanteensa perusteella, mikäli henkilö ei omasta tahdostaan huolimatta voi saada rokotusta. Syrjintä ulottuu myös alle kouluikäisiin lapsiin, joilta teoriassa ei koronapassia vaadita, mutta jotka eivät vielä voi yksin liikkua, mikäli heidän huoltajaansa ei ole rokotettu eikä huoltajalla ole koronapassia.

Kaupungin tulisi huomioida etenkin heikoimmassa asemassa olevat, kuten lapset ja tarjota heille mahdollisuus päästä kunnan palveluihin tasa-arvoisesti, riippumatta heidän huoltajansa terveydentilasta. Kaupunki voisi tarjota esimerkiksi ohjattuja museokierroksia pienille lapsille korvaamaan museossa käyntiä vanhemman kanssa. Kaupungin tulisi pohtia tasa-arvoa ja sen toteutumista monesta näkökulmasta koronapassin osalta ja kehittää siihen syrjintää vähentäviä ratkaisuja.

Kaupungin tulisi myös pyrkiä omalta osaltaan vaikuttamaan siihen, että markkinoille tulleita pikatestejä voitaisiin käyttää palveluihin pääsyn vaihtoehtoisena edellytyksenä koronapassin sijasta. Pikatestin tuloksen saa 15 minuutissa testin ottamisesta ja testitulos kertoo koronapassia luotettavammin siitä, ettei henkilöllä ole koronavirustartuntaa, koska henkilö voi sairastaa koronavirustautia täydestä rokotesarjasta huolimatta ja omikron-virusmuunnoksen yleistyessä rokotettujen sairastuminen on todennäköisempää.

Marianne Ostamo

Etta Peltola

Arto Nurmi

Anssi Salmi

Christa Lahto

Heidi Sakari

Petri Huru"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

  • Sanna Mustajoki, perusturvajohtaja, sanna.mustajoki@porinperusturva.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt perusturvalautakunnalta lausuntoa valtuustoaloitteeseen jossa Porin kaupungin tulisi selvittää tasa-arvon toteutumista koronapassin osalta. 

Koronapassia koskeva laki tuli voimaan 16.10.2021. Laissa on määritelty, missä, milloin ja a miten koronapassia voidaan edellyttää. Koronapassi on vaihtoehtoisena terveysturvallisuustoimena käytössä vain silloin, kun kyseistä tilaisuutta tai tilaa koskevia rajoituksia on voimassa. Koronapassi on laissa tarkoitettu tilanteisiin, jolloin on voimassa viranomaisten asettamia rajoituksia epidemian leviämisen estämiseksi. Koronapassia voi näin ollen edellyttää niissä tiloissa ja toiminnoissa, joita koskevia rajoituksia on voimassa. Sekä yksityiset että julkiset toimijat voivat edellyttää koronapassin käyttöä.

Koronapassia voi edellyttää 16-vuotiailta ja sitä vanhemmilta. Henkilöllä pitää siis olla todistus koronarokotuksista, todistus tuoreesta negatiivisesta koronatestituloksesta tai todistus sairastetusta koronasta. 
16–17-vuotiailla on mahdollisuus käydä koronatestissä maksutta julkisessa terveydenhuollossa koronatodistuksen saamista varten, jos lapsi ei ole saanut koronarokotteita. Jos aikuinen ei voi lääketieteellisistä syistä ottaa koronarokotetta, hänellä on oikeus saada tarvitsemansa koronatestitulos maksutta julkisesta terveydenhuollosta. Jos aikuinen itse päättää, ettei ota rokotetta ja käy sen sijaan testissä, hänen on käytävä koronatestissä omalla kustannuksellaan. 

Lounais-Suomen aluehallintovirasto tekee Satakuntaa koskevat päätökset, jotka sisältävät voimassa olevat rajoitustoimet, paikat ja tilanteet, missä mahdollisesti koronapassia edellytetään. Koronapassiin käyttöönotto perustuu valtakunnallisiin ohjeistuksiin ja määräyksiin sekä aluehallintoviraston päätöksiin. Koronapassi ei ole käytössä tällä hetkellä (tilannetieto 10.2.22) Porin kaupungin palveluissa Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti. Valtioneuvosto on päivittänyt tartuntatautilain 58 i §:n nojalla annettua asetusta koronapassin käytön rajoittamisesta määräaikaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että 15.2.2022 saakka koronapassia ei voi käyttää yleisötilaisuuksissa ja asiakastiloissa vaihtoehtona alueellisille rajoituksille. Ajantasalla olevan tiedon koronapassin voimassaolosta löytyy Valtioneuvoston www-sivuilta.  

Perusturvan henkilöstö on tulostanut kuntalaisille EU:n koronatodistuksia, mikäli heillä ei ole ollut mahdollisuuksia hakea/tulostaa niitä itse Omakannasta. 

Tartuntatautilain (1227/2016) 9 §:n mukaan kunnalla on velvollisuus järjestää alueellaan tartuntatautien vastustamistyö. Tartuntatautien vastustamistyöllä tarkoitetaan toimia, jotka on laissa määritelty joko kunnan tartuntataudeista vastaavan toimielimen (=perusturvalautakunta) tai terveydenhuollon ammattihenkilöiden tai kuntaan virkasuhteessa olevan tartuntataudeista vastaavan lääkärin tehtäväksi.
Perusturvalautakunnan vastustamistyötä:
1.    tartuntatautien ehkäisy (Valtioneuvoston asetus tartuntataudeista 6 §, Hybridistrategian toimintasuunnitelma, osa 3: Suositusten ja rajoitusten käyttö)
1.    yleisen informaatio-ohjauksen antaminen väestölle
2.    tarkemman sisältöohjauksen antaminen väestölle ja muille toimijoille
3.    suositusten tuottaminen ja jakaminen
1.    korkean tartuntariskin toiminnan välttäminen
2.    julkisten tilojen käytön rajoittaminen
3.    etätyö
4.    yleinen hygienia
5.    suojausten käyttö
6.    yksityistilaisuuksiin kohdistuvat suositukset
7.    kunnan oman toiminnan ohjaaminen julkisten tilojen käytössä, toiminnan järjestämisessä ja hygieniakäytänteiden toteuttamisessa

Tartuntatautien torjunnan yleinen suunnittelu, ohjaus ja valvonta kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle. Ministeriö vastaa valtakunnallisesta terveydenhuollon häiriötilanteisiin tai niiden uhkaan varautumisesta ja näiden tilanteiden johtamisesta. Tartuntatautien kansallisena asiantuntijana toimii Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, joka tässä ominaisuudessa tukee ja ohjaa tartuntatautien torjuntatyötä kunnissa. 

Lounais-Suomen aluehallintavirasto tekee epidemiologisen tilanteen huononnuttua tarvittavat päätökset toimenpiteistä, jotka välttämättömiä usean kunnan alueella. Päätös edellyttää, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Päätös kumottava heti, kun tartuntavaaraa ei enää ole.

Porin perusturva noudattaa voimassa olevia lakeja ja määräyksiä toteuttaessaan tartuntalakiin perustuvia päätöksiä alueellaan. 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Sanna Mustajoki, perusturvajohtaja, sanna.mustajoki@porinperusturva.fi

Perusturvalautakunta päättää antaa yllä olevan lausunnon valtuustoaloitteeseen.

 

Päätös

Päätös esityksen mukaan.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus/sihteeri

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.