§ 24 Poikkeaminen, Harmaalinna

Lataa 

PRIDno-2021-4811

Päätöspäivämäärä

10.3.2022

Päätöksen tekijä

Toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala

Päätöksen peruste

Kaavatilanne

Alueella on voimassa asemakaava 609 823 (hyv. 21.12.1983), jossa alue on osoitettu suojaviheralueeksi (EV).

Satakunnan maakuntakaavassa alue on taajamatoimintojen aluetta.

Poikkeaminen

Maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa:

  • poiketaan asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta
  • alueelle ei ole osoitettu rakennusoikeutta

Naapurien kuuleminen

Poikkeamista koskevasta hakemuksesta on kaupungin toimesta ilmoitettu naapurikiinteistön omistajalle kirjeitse sekä muille asianosaisille 7.12.2021 Satakunnan kansassa julkaistulla lehtikuulutuksella ja kuulutuksella kaupungin ilmoitustaululla. (MRL 173 §, MRA 86 §) Hankkeesta saapui kaksi muistutusta.

Ensimmäisessä muistutuksessa vastustettiin jyrkästi poikkeamisluvan myöntämistä ja erityisen voimakkaasti huoltotien rakentamista asuinalueen kautta kuljettavaksi. Muistutuksen mukaan huoltotie lisää häiritsevästi Ruunatiellä tapahtuvaa etenkin raskasta liikennettä. Huoltotie tulee rakentaa valtatie 11:n liittymänä. Lisäksi katsottiin, että rakennelma ei sovi asuinalueeseen ja että rakennuspaikka on sopimaton paksun savikon päällä, jolloin paalutus saattaa häiritä maamassojen stabiliteettia.

Toisessa muistutuksessa vastustettiin hanketta, koska rakennelma tulee lähelle asutusta, rakentaminen poistaa osan liikenteen äänten vaimentamiseen rakennetusta meluvallista sekä melun välttämiseksi kasvatetuista puista ja hanke tulee keskelle kaupungin ylläpitämää luontopolkua ja meluvallia katkaisten sen. Lisäksi katsottiin, että osa luontopolkua rakennettaisiin leveäksi huoltotieksi, joka lisäisi alueen nuorikerääntymistä ja mopoilua vähentäen alueen ulkoilumahdollisuuksia.

Lausunnot

Fintraffic on antanut hankkeesta lentoestelausunnon, jossa se toteaa, ettei tukiasemalla ole vaikutusta lentoasemien EASA-ilmailumääräyksen mukaisiin korkeusrajoituspintoihin eikä lentoliikenteen sujuvuuteen. (Ilmailulaki 158 §)

Maantie 11:n läheisyydestä johtuen hankkeesta on pyydetty lausunto Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueella. ELY-keskus on lausunnossaan todennut, että rakennuspaikan läheisyydessä sijaitsevan Koiviston sillan uusimishanke on toteutettavissa arviolta noin 2-4 vuoden päästä. Maston sekä laitetilan rakenteiden mitoituksessa tulee siten huomioida sillan uusimisen mahdollisesti vaatiman lyöntipaalutuksen aiheuttama tärinä. ELY-keskuksella ei ole muuta huomautettavaa rakennushankkeesta, kun rakenteet sijoittuvat kokonaisuudessaan asemakaavan rajojen sisäpuolelle.

Teknisen toimialan infran kunnossapito -toimintayksikkö on lausunnossaan katsonut, että hakemuksen kohdeviheralue on yksikön kokemuksen mukaan asukkaiden aktiivisessa ulkoilukäytössä ja alue on siten tärkeä viihtyvyys/hyvinvointitekijä alueella. Myös kohteen maavalli kasvillisuuksineen on varmasti olennainen tekijä rajoittamassa Tampereen valtatien häiriötä asuinalueelle.

Infran kunnossapito näkee, että hakemuksen asemapiirros asettaa maston sijainnin asuinalueen kannalta hyvin. Masto on ajateltu perustettavaksi maavallin ja valtatien väliin, jolloin sen takia ei jouduttane kaatamaan merkittävästi puita ja maavallin suojaava muoto säilyy.

Huoltotien osalta infran kunnossapito katsoo, että se tulisi muuttaa enemmän viheralueelle sopivaksi esimerkiksi kaartein ja istutuksin, jotka katkaisevat tienäkymää. Lisäksi sen estämiseksi, että huoltotie ei muutu huviajoreitiksi, tulee huoltotien Liinakkotien puoleiseen päähän sijoittaa työntövoimalla aukeavat kevytliikenneportit.

Teknisen toimialan infrajohtaminen on kiinnittänyt huomiota siihen, että valtatie 11:n Kokemäenjoen ylittävä silta on tulossa uusittavaksi lähivuosina. Uuden sillan rakennustyön ajaksi tehdään korvaava työnaikainen yhteys ja silta nykyisen sillan eteläpuolelle ja kaupunki on lausunnossaan suostunut siihen. ELY-keskuksen liikennepuolelta on varmistettava, että masto ei ole suunnitellun kiertotien esteenä. Sillan uusimisen ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta siltasuunnitelma on valmis ja käsittääksemme tällä hetkellä hallinnollisessa käsittelyssä.

Kadunpitäjä on katsonut, että asemakaavan mukainen jalankulku- ja pyörätie voi toimia maston huoltotienä. Huoltotie tulee suunnitella ja toteuttaa jalankulku- ja pyöräteiden suunnitteluohjeiden mukaisesti.

Hakijan vastine

Hakija on antanut vastineen muistutuksiin sekä lausuntoihin. Vastineessaan hakija katsoo, että maston rakentaminen ei ole ristiriidassa alueen ympäristön, luonnon, naapureiden ja alueen muun kehittämisen kanssa. Vastineessa korostetaan, että lähtökohtana tukiaseman rakentamiselle on parempien ja laadukkaampien matkaviestinpalveluiden tarjoaminen alueen asukkaille, palveluille, yrittäjille, työntekijöille sekä alueen liikenneväylillä liikkujille.

Suunnitellulla rakennuspaikalla puiden välissä on luonnonmukainen aukko (meluvallin tien puolella) huoltotien ja pylvään piha-alueen osalta. Aukon vuoksi suuria määriä puiden kaatoja ei näin ollen tarvita. Suunniteltu matkaviestintukiasema vie vain pienen osan alueesta eikä se muutoin rajoita alueen käyttöä.

Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat noin 115-120 metrin päästä mastosta. Masto erottuu korkeutensa vuoksi ympäristöstään. Tämän lisäksi lähinaapureille mastosta aiheutuvia vaikutuksia ovat rakennusaikana työmaalla liikkuvat työkoneet ja niistä mahdollisesti muodostuva melu. Varsinainen rakennusvaihe kestää lyhyen aikaa muutamasta viikosta reiluun kuukauteen. Rakentamisvaiheen jälkeen alueella liikutaan vain huollon ja uusien laiteasennusten tarpeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa. Huoltotie on sepelöity ja kun käyttö on vähäistä, niin se naamioituu aika nopeasta ympäristön kaltaiseksi heinittymällä reunoista.

Vastine on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä.

Asian harkinta

Asia on ollut esillä elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtajan asettamassa rakennus- ja poikkeamislupatyöryhmässä. Työryhmä puoltaa hakemusta.

Tukiasema on tarpeellinen, jotta matkaviestinverkkojen palveluiden saatavuus alueella voidaan varmistaa. Hanke sijoittuu maastovallin ja valtatien väliin, luonnonmukaiseen aukkoon, joten se ei haittaa alueen käyttöä. Sijaintinsa vuoksi hankkeella ei myöskään ole merkittävää vaikutusta valtatiestä asuinalueelle aiheutuvaan häiriöön. Masto sijoittuu myös riittävälle etäisyydelle asuinrakennuksista. Naapureiden muistutuksissa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi poikkeamista ei voisi myöntää.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).

Rakennusluvan yhteydessä hakijan tulee esittää huoltotien suunnitelma, joka on tehty kadunpitäjän lausunnossa todetuin tavoin jalankulku- ja pyöräteiden suunnitteluohjeiden mukaisesti.

Päätösvallan peruste

Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintasäännön 16 §:n mukaan toimialajohtaja päättää muista kuin hallintosäännön 27 §:n 8. ja 9. kohdan tarkoittamista suunnittelutarveratkaisuista ja poikkeamisista MRL 171 §:n perusteella.

Päätös

Päätän myöntää haetun poikkeamisluvan rakennus- ja poikkeamistyöryhmän harkinnan mukaisesti.

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Ennen rakennustoimenpiteisiin ryhtymistä on haettava poikkeamispäätöstä vastaavaa rakennuslupaa poikkeamispäätöksen voimassaoloaikana.

Kaupunginvaltuuston 24.3.2014 (§ 36) päätöksen mukaan päätöksen valmistelusta ja käsittelystä peritään 470 euron maksu.

Allekirjoitus

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala

Organisaatiotieto

Elinvoima- ja ympäristötoimiala