Perustelut
Kaupunginvaltuusto päätti 15.11.2021 myöntää Suisto Kiinteistöt Oy:lle enintään 6.300.000 euron lainalle omavelkaisen takauksen siten, että kaupungin takaus kattaa 80 % yhtiölle myönnettävästä lainasta. Laina-aika on 10 vuotta. Takauksen myöntämisen ehtoina olivat 0,4 %:n takausprovisio ja vastavakuudeksi annettu jälkipanttaus kiinteistökiinnityksenä määrältää 5.040.000 euroa. Yksityiskohtainen päätös on luettavissa historiatiedoissa.
[peitetty] jätti 22.11.2021 kaupungintalon opastukseen kaupunginhallitukselle osoitetun kirjelmän, jossa vaadittiin valtuuston päätöksen kumoamista.
Asiakirjat siirrettiin hallintolain 21 §:n perusteella Turun hallinto-oikeudelle. Turun hallinto-oikeus on nyt pyytänyt valituksen johdosta valtuuston lausuntoa. Vastauksen antamiselle asetettua määräaikaa on pidennetty päättymään 18.3.2022.
Ehdotus
Esittelijä
-
Aino-Maija Luukkonen, kaupunginjohtaja, aino-maija.luukkonen@pori.fi
Kaupunginhallitus päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle [peitetty] valituksen johdosta Porin kaupungin hallintosäännön 28 §:n 1 mom 14 kohdan perusteella seuraavan sisältöisen lausunnon:
Porin kaupunginvaltuusto päätti 15.11.2021 § 225 myöntää Suisto Kiinteistöt Oy:lle Danske Bankista esittelyssä mainituin ehdoin otettavalle enintään 6.300.000 euron lainalle omavelkaisen takauksen siten, että kaupungin takaus kattaa 80 % yhtiölle myönnettävästä lainasta ollen siis maksimissaan 5.040.000 euroa. Laina-aika on 10 vuotta. Tasalyhennykset tapahtuvat ja korko maksetaan puolivuosittain. Ensimmäinen lyhennys tapahtuisi arviolta 08/2022. Velasta perittävä vuotuinen kiinteä korko on 0,70 %, joka on voimassa 5 vuotta lainan nostosta, minkä jälkeen tapahtuu uudelleen hinnoittelu sen hetkistä markkinatilannetta vastaavaksi.
Kaupunginvaltuusto päätti, että takauksen myöntämisen ehtoina ovat:
annettavan omavelkaisen takauksen myöntämisestä peritään 0,4 %:n takausprovisio vuosittain jäljellä olevan lainapääoman määrästä päätöksessä lähemmin kuvatuin ehdoin;
Suisto Kiinteistöt antaa Porin kaupungille vastavakuudeksi takauksesta jälkipanttina kiinteistökiinnityksen määrältään 5.040.000 euroa sekä
Suisto Kiinteistöt Oy:n tulee takauksen myöntämisen jälkeen antaa Porin kaupunginhallitukselle välittömästi ilmoitus omaan toimintaansa olennaisesti vaikuttavista muutoksista taloudessaan.
[peitetty] vetoaa valituksessaan kuntalain 129 §:ään ja valtiontukisääntelyyn.
Kuntalain 129 §:n 1 mom mukaan kunnan myöntämä laina , takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Saman säännöksen 2 mom mukaan kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kunnan ja valtion yhteisessä määräysvallassa.
Suisto Kiinteistöt Oy kuuluu Porin kaupungin kuntakonserniin ja on Porin kaupungin 100 %:sesti omistama tytäryhtiö.
Porin kaupunki on hankkinut tämän lausunnon liitteeksi Suisto Kiinteistöt Oy:n tilinpäätöksen vuodelta 2021 sekä tilinpäätökseen sisältyvän tilintarkastuskertomuksen. Yhtiön osakepääoma ei ole, toisin kuin valituksessa väitetään, nyt tilinpäätöshetkellä 31.12.2021 eikä myöskään valtuuston takauspäätöksen tekoaikana 15.11.2021 negatiivinen vaan vahvasti positiivinen 2.216.022,53 euroa. Tämä perustuu erityisesti siihen, että Kiinteistö Oy Porin Tiilimäki (Y-tunnus 2787232-7) on sulautunut Suisto Kiinteistöt Oy:hön 30.6.2021, jolloin sulautuneen yhtiön varat ja velat ovat siirtyneet vastaanottavalle yhtiölle. Tästä johtuen myös Suisto kiinteistöt Oy:n taseen loppusumma 31.12.2021 11.094.595,50 euroa on olennaisesti suurempi kuin valituksessa mainittu 2.704.624,30 euroa.
Edellä mainituilla perusteilla voidaan myös havaita, ettei valittajan näkemys yhtiön kyvyttömyydestä 5.040.000 euron vastavakuuden antamiseen pidä paikkaansa. Lainanantaja, Danske Bank kuten muutkin tarjouskilpailuun osallistuneet pankit ovat omalta osaltaan katsoneet, että yhtiön omistamalla kiinteistömassalla on merkittävää arvoa, koska pankit lainatarjouksen tehdessään ovat olleet valmiita hyväksymään yhtiön tarjoaman 20 %:n suuruisen kiinteistövakuuden, koska Porin kaupungin myöntämä takaus on luonnollisestikin rajoittunut 80 %:in Euroopan unionin komission tiedonannon 2008/C155/02) sisältämien edellytysten mukaisesti.
Kaupunginvaltuuston myöntämä takaus liittyy yhteen yksilöityyn rahoitustransaktioon, sille on asetettu kiinteä enimmäismäärä ja voimassaoloaika on rajoitettu kymmeneen vuoteen. Kaupungin käytettävissä on aikaisemman valmistelun johdosta ollut kaksi kaupan kohteena olevaan kiinteistöön kohdistuvaa ulkopuolisen arvioitsijan laatimaa arviokirjaa, joiden perusteella kiinteistön arvo ympäristövastuillakin vähennettynä ylittää nyt valtuuston takauspäätöksen kohteena olevan lainamäärän.
Kaupunginhallitus korostaa myös, että yhtiöllä on vakiintunutta kassavirtaa, jolla pystytään huolehtimaan lainanlyhennyksistä. Seuraavassa on lyhyt yhteenveto vain kohteena olevan telakkakiinteistön budjetoidusta kassavirrasta ja tuloksesta:
Vuokrat: 800.400 euroa/vuosi (vähintään viiden vuoden vuokrasopimus)
Kustannukset: 160.000 euroa/vuosi (käsittävät vakuutuksen ja kiinteistöveron; muut kustannukset kuuluvat vuokralaiselle)
Käyttökate: 640.400 euroa/vuosi
Poistot: 362.500 euroa/vuosi
Liikevoitto: 277.900 euroa/vuosi
Todettakoon vielä, että Suisto Kiinteistöt Oy:n tilinpäätökseen liittyvä BDO Oy:n laatima tilintarkastuskertomus on ns. vakiomuotoinen tilintarkastuskertomus, jossa tilintarkastaja puoltaa omalta osaltaan tilinpäätöksen vahvistamista.
Näillä perusteilla kaupunginhallitus esittää, että takauksen myöntämistä koskeva päätös ei vaaranna Porin kaupungin kykyä vastata tehtävistään eikä päätökseen sisälly merkittävää taloudellista riskiä. Porin kaupungin edut on myös turvattu riittävän kattavilla vastavakuuksilla.
Euroopan unionin komission tiedonannossa 2008/C155/02 on otettu kantaa erityisesti takausten ja muiden vakuuksien osalta suhteessa valtiontukisääntelyyn. Tiedonannossa kuvataan edellytykset, joiden täyttyessä takauksen myöntämiseen ei sisälly valtiontukea. Edellytykset, joiden kaikkien täytyy toteutua, ovat seuraavat:
1 Velallinen ei ole taloudellisissa vaikeuksissa.
2 Takauksen laajuus on tarkasti määriteltävissä myöntämishetkellä.
3 Takaus liittyy rahoitustoimeen, sille on asetettu kiinteä enimmäismäärä ja se ei kata enempää kuin 80 % lainan tai muun rahoitussitoumuksen määrästä.
4 Takauksesta suoritetaan myöntäjälle markkinaperusteinen korvaus.
Porin kaupunginhallitus toteaa, että haettu rahalaitoslaina on kilpailutettu ja lainan korkosidonnaisuus on kaupungin omistajaohjaus- ja rahoitusyksikön kannan mukaan perusteltu. Edellä on jo perusteltu yhtiön kassavirtaa ja kohteena olevien kiinteistöjen arvoa. Omavelkainen takaus on rajoitettu 80 %:in , sillä on kiinteä enimmäismäärä ja sen voimassaoloaika on rajoitettu kymmeneen vuoteen. Takaus myös kohdistuu tiettyyn rahoitustoimeen.
Takauksesta peritään markkinaehtoinen hinta. Omistajohjaus- ja rahoitusyksikkö on määrittänyt takausprovision ns. safe harbour -maksun mukaisesti 0,4 %:ksi. Provisio peritään vuosittain ja takausprovision määrää voidaan tarvittaessa tarkistaa luokituslaitosten arviointien ja em. tiedonannon perusteella.
Edellä mainitun perusteella voidaan todeta, että valtuustoon päätökseen ei liity kiellettyä valtiontukea. Päätös on tehty komission takauksia koskevan tiedonannon edellytysten mukaisesti ja kaikki valtiontukeen liittyvät reunaehdot on kaupunginhallituksen esittelyssä otettu huomioon ja perusteltu.
Valittajan täydennyksessään esittämään perusteluun, jossa viitataan kiinteistön aikaisempien omistajien välisen kaupan ehtoihin, kaupunginhallitus toteaa, että osapuolilta nimenomaisesti kysyttäessä molemmat tahot, Pori Offshore Constructions Oy ja TechnipFMC plc, ovat kirjallisesti ilmoittaneet, että kyseisen transaktion ehdot ovat luottamuksellisia ja niitä ei julkaista eikä ole aikaisemmin julkaistu. Porin kaupunginhallitus ei ole tehnyt kiinteistön ympäristövastuita koskevia päätöksiä eikä voisikaan toimivaltansa puitteissa sellaisia tehdä.
Porin kaupunginhallitus toteaa, että kaupunginvaltuuston päätös on syntynyt oikeassa järjestyksessä, valtuusto ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutenkaan lainvastainen. Näin ollen kuntalain 135 §:n tarkoittamia valitusperusteita ei ole ja kaupunginhallitus vaatii valituksen hylkäämistä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.
____________________
Merkitään, että tämän asian jälkeen käsiteltiin asia § 162.