§ 40 Poikkeaminen, Tikkula

Lataa 

PRIDno-2021-5615

Päätöspäivämäärä

6.6.2022

Päätöksen tekijä

Toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala

Päätöksen peruste

Kaavatilanne

Alueella on voimassa asemakaava 609 1712 (hyv. 20.8.2018), jossa alue on osoitettu puistoksi (VP, Raumanjuovanpuisto I).

Satakunnan maakuntakaavassa alue on työpaikka-aluetta (TP).

Poikkeaminen

Poiketaan maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:stä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa. Tukiaseman rakentaminen poikkeaa asemakaavan käyttötarkoituksesta. Asemakaavassa ei ole osoitettu rakennusoikeutta tukiaseman rakentamiseksi.

Naapurien kuuleminen

Kaupunki on tiedottanut kirjeitse naapureita poikkeuslupaa sekä rakennuslupaa varten sekä varannut naapureille tilaisuuden kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muiden asianosaisten kuulemiseksi on julkaistu lehtikuulutus Satakunnan kansassa 22.3.2022 sekä kuulutettu asia kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla 22.3.-6.4.2022. (MRL 173 §, MRA 86 §).

Hankkeesta on tullut yksi muistutus määräajan jälkeen. Muistutuksen mukaan hanke on voimassa olevan asemakaavan vastainen sijaitessaan puistoalueella sekä rannan läheisyydessä, eikä alueelle ole osoitettu rakennusoikeutta. Hanke on lisäksi asemakaavan tarkoituksen vastainen sijaitessaan virkistyskäyttöön tarkoitetulla ranta-alueella, koska rakentamalla virkistysalueelle tuhotaan ainoa keino, jolla asuinrakentamisen viihtyisyyttä olisi mahdollista lisätä. Rakennusta ei myöskään ole sijoitettu rakennusjärjestyksen mukaiselle etäisyydelle naapurin rajasta.

Muistutuksen mukaan poikkeamiselle ei ole esitetty pakottavia syitä eikä maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n edellyttämiä erityisiä syitä ja lisäksi hanke aiheuttaa haittaa kaavan toteutumiselle ja kaava-alueen muiden alueiden käytölle, eikä siten täytä poikkeamisen edellytyksiä.

Muistutuksen mukaan hankkeesta aiheutuu esteettistä haittaa, eikä se täytä maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:n vaatimuksia rakentamisen sopeutumisesta ympäristöön. Hakemuksen yhteydessä ei ole esitetty maankäyttö- ja rakennusasetuksen 85 §:n mukaisia tietoja muun muassa haetun poikkeamisen vaikutuksista ympäristöön.

Lisäksi muistutuksessa katsotaan, että matkaviestinnän tukiasemaa ei tule rakentaa asuinalueen läheisyyteen tukiaseman säteilystä aiheutuvan terveyshaitan vuoksi. Hanke ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain vaatimuksia rakennuksen turvallisesta käytöstä.

Hakijan vastine

Hakija on toimittanut vastineensa muistutukseen 3.5.2022.

Hakijan mukaan suunnitellun rakennuspaikan vieressä on ET-alue. Toivottu rakennuspaikka on välittömästi ET-alueen jatkeena tai osittain päällekkäin. Suunniteltu matkaviestintukiasema vie vain pienen osan alueesta eikä se muutoin rajoita alueen käyttöä.

Tämän tyyppisen putkiristikkopylvään paikka suunnitellaan tarkoin kyseisen alueen palveluita tarjoamaan, sen paikkaa haetaan huomioiden ympäröivä asutus, mutta myös verkkoteknisesti toimivan verkonpeiton saamiseksi alueelle. Verkkoteknillisesti kun tukiasemaverkkoa suunnitellaan, tämä pylvääseen sijoitettava matkaviestintukiasema edustaa taajamassa käytettävää mallia. Radioverkkosuunnittelussa otetaan huomioon tämän päivän tilanne ja myös tulevaisuuden tarpeet. Tulevaisuudessa suurin osa yhteiskunnan hyvinkin tärkeistä elintoiminnoista tulevat toimimaan mobiiliverkkojen kautta.

Masto rakennetaan aina siihen sijoitettavien antennien kiinnitysalustaksi eli sen korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset. Minimivaatimus antennikorkeuksille on niiden sijoittuminen puuston yläpuolelle ja taajama / maaseutukohteissa yleensä 42m– 90 m:n korkeudelle maanpinnasta. Näin ollen masto erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään. Rakennetyypin oikealla valinnalla ja sen oikealla sijoittelulla voidaan ympäristövaikutuksia vähentää. Tässä tapauksessa antennien kiinnitysalustaksi on valittu varsinaisia perinteisiä mastoja huomattavasti matalampi, yksinkertaisempi ja ilman haruksia oleva ns. vapaasti seisova antenniputkimasto. Antenniputkimaston korkeus on 42 metriä.

Antennimaston lähimmät naapurit sijaitsevat luoteen puolella ja tontille on matkaa noin 35 m. Tontti on AL-kaavamerkinnällä. Tien toisella puolella on varattuna teollisuustontteja.

Antennipylväät suunnitellaan Eurokoodi-normiston mukaan. Normisto huomioi pylvään lujuustekniset näkökohdat sekä mahdollisen jäävaaran. Masto suunnittelija määrittää perustamistavan aina sijoituspaikan mukaan. Tässä kohdassa perustaminen tultaneen tekemään paaluttamalla. Asia varmistuu ennen rakennustöiden aloittamista. Normaalin ja hyvän rakennustavan mukaan urakoitsija selvittää ja varmistaa ympäristön sekä siihen vaikuttavat asiat. Rakentamisvaiheen jälkeen alueella liikutaan vain huollon ja uusien laiteasennusten tarpeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa. Huoltotie on sepelöity ja kun käyttö on vähäistä niin se naamioituu aika nopeasti ympäristön kaltaiseksi heinittymällä reunoista. Suunnitellulla alueella ei ole luontopolkua, alue on suunnitellun pylvään ja laitesuojan kohdilta täysin luonnonmukaisessa tilassa eikä se haittaa alueen/ranta-alueen virkistyskäyttöä.

Operaattorit noudattavat tukiasemarakentamisessaan maamme lakeja ja muita määräyksiä, jotka koskevat tätä toimintaa. Niihin kuuluu myös tukiasemien sähkömagneettista säteilyä säätelevät määräykset ja lait. Niiden valvontaa hoitaa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluva asiantuntijaviranomainen Säteilyturvakeskus, STUK.

Operaattorien verkkosuunnittelijat ovat saaneet selkeän ohjeistuksen antennien asennusta, tukiasemapaikan valintaa, käytettyjä tehoja, antennivahvistuksia ja muita tähän vaikuttavia tekijöitä koskien. Operaattoreiden asennushenkilöstö on koulutettu tekemään asennukset niin, että tukiasemien antenneja ei asenneta tavalla, joka voisi aiheuttaa vaaratekijän työntekijöille itselleen tai tukiaseman lähistöllä asuville ihmisille. Huomiona, että suunniteltu tukiasema ei missään suhteessa olennaisesti poikkea muista operaattoreiden käyttämistä tukiasemista. STUK:n kotisivuilla matkapuhelimet ja tukiasemat -aiheet osiossa on lisätietoa tukiasemien radioaalloista (https://www.stuk.fi/aiheet/matkapuhelimet-ja-tukiasemat). Yhteenvetona voidaan todeta, että matkaviestitukiasemat antenneineen eivät ole määräysten mukaisesti toteutettuina vaaraksi ihmisille.

Hakijan mielestä maston rakentaminen ei ole ristiriidassa alueen ympäristön, luonnon, naapureiden ja alueen muun kehittämisen kanssa. Korostamme lisäksi, että lähtökohtana tukiaseman rakentamiselle on parempien ja laadukkaampien matkaviestinpalveluiden tarjoaminen alueen asukkaille, palveluille, yrittäjille, työntekijöille sekä alueen liikenneväylillä liikkujille.

Lisäksi hakija on viitannut matkaviestintukiasemia koskeviin hallinto-oikeuksien päätöksiin.

Lausunnot

Finntraffic on antanut hakemuksesta lentoestelausunnon. 9.12.2021 päivätyssä lausunnossa todetaan, ettei tukiasemalla ole vaikutuksia ilmailumääräysten mukaisiin korkeusrajapintoihin tai lentoliikenteen sujuvuuteen.

Suunnittelun maston huoltotie rakennettaisiin tulvapadon huoltotien kautta. Teknisen toimialan tulvasuojelusta on pyydetty lausuntoa tältä osin. 23.3.2022 päivätyn lausunnon mukaan tulvasuojelun näkökulmasta hankkeeseen ei ole kommentoitavaa. Hakija vastaa mahdollisten tulvapadon pengervallin huoltotiehen tulleista vaurioista kustannuksellaan. Lisäksi teknisellä toimialla on oikeus laittaa portti huoltotien päähän, mikäli se katsotaan tarpeelliseksi.

Asian harkinta

Rakennuspaikka sijaitsee Raumanjuovantien varressa asemakaavan mukaisella puistoalueella tulvapadon huoltotien ja Raumanjuovantien välisellä alueella. Rakennuspaikka rajoittuu asemakaavassa puistoalueelle osoitetun energiahuoltoa palvelevaa rakennusta tai laitosta varten varattu alueen osan viereen. Alueelle on toteutettu ns. puistomuuntamo. Maston etäisyys asemakaavan mukaiseen asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeseen on noin 20 metriä ja asuinrakennusten korttelialueeseen noin 120 metriä. Raumanjuovantien toisella puolelle lähimmillään noin 30 metrin päässä sijaitsee teollisuus-, varasto-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue ympäristöhäiriötä aiheuttamatonta yritystoimintaa varten.

Hakija on perustellut poikkeamishakemustaan sillä, että suunniteltu matkaviestintukiasema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Tukiasema tulee palvelemaan mm. liikkuvan laajakaistan asiakkaitamme. Yksi tukiasema voi palvella samanaikaisesti vain rajallisen määrän asiakkaita. Sen kapasiteetti on siis rajallinen. Tämän vuoksi tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen taajaan kaupunkialueilla, missä on paljon ihmisiä. Suunnitelmia tehtäessä kartoitettiin mahdollisuutta saada alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu jo olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Etäisyys lähimmistä olemassa olevasta tukiasemapaikasta halutun kuuluvuusalueen kannalta optimaaliseen uuteen tukiasemapaikkaan on kuitenkin niin suuri, että korvaavaa vaihtoehtoa ei ollut tarjolla. Alueella ei myöskään ole jo olemassa olevia soveltuvia rakenteita tukiasemalaitteiden asennusta varten.

Hakija on liittänyt hakemukseensa maankäyttö- ja rakennusasetuksen 85 §:ssä mainitut liitteet ja tiedot sekä toimittanut jo poikkeamishakemuksen yhteydessä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:n mukaisen selvitykset, jota vaaditaan maston tai tuulivoimalan rakennusluvan yhteydessä.

Asia on ollut esillä elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtajan asettamassa rakennus- ja poikkeamislupatyöryhmässä. Työryhmän mukaan hakemusta voidaan puoltaa. Kyseessä on kevytrakenteisen pylvään sekä 2,5 m x 4,0 m suuruisen laitetilan rakentaminen. Tukiasema vie vain pienen osan asemakaavan mukaisen puiston pinta-alasta, joten se ei haittaa puistoalueen käyttöä asemakaavan mukaiseen tarkoitukseen. Matkaviestintukiasemille ei ole aina asemakaavoissa osoitettu erillisiä paikkoja, joten ne siksi usein joudutaan osoittamaan yleisille alueille kuten puistoihin ja lähelle asutusta. Masto on väritykseltään harmaa ja yläosaltaan ristikkoa, joten sen vaikutus maisemaan jää kaupunkiympäristössä vähäiseksi.

Erityisenä syynä poikkeamiselle on mastojen sijoittaminen sellaiselle alueelle, jossa matkaviestinpalvelut vaativat parantamista.

Hakija on maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:n mukaisessa selvityksessään sekä muistutuksessa antamassaan vastineessa viitannut tukiaseman säteilyvaikutuksen osalta muun ohella säteilyturvakeskuksen julkaisuihin. Tämän hetkisen suomalaisen viranomaistiedon mukaan ei voida katsoa, että kyseessä olevasta hankkeesta aiheutuisi maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettuja merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. 

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiselle poikkeamiselle on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).

Työryhmä esittää poikkeamisluvan myöntämistä. Ennen rakennusluvan myöntämistä hakijan tulee solmia vuokrasopimus kaupungin kanssa.

Päätösvallan peruste

Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintasäännön 16 §:n mukaan toimialajohtaja päättää muista kuin hallintosäännön 27 §:n 8. ja 9. kohdan tarkoittamista suunnittelutarveratkaisuista ja poikkeamisista MRL 171 §:n perusteella.

Kuvaus

Rakennushanke

Matkaviestinnän tukiaseman rakentaminen. Tukiasemaan kuuluu 42 metriä korkea vapaasti seisova putkiristikkopylväs ja n. 10 m²:n suuruinen laitetila. Lisäksi alueelle rakennetaan huoltotie tulvapenkereen huoltotieltä.

Hakija

DNA Tower Finland Oy

Rakennuspaikka

Tikkulan eli 24. kaupunginosassa, noin 100 m²:n alue tilan Joki-Friisi 609-434-5-229 alueelta, Raumanjuovantien varressa.

Maa-alueen omistaa Porin kaupunki. Hakija on neuvotellut alueen vuokraamisesta kaupungin kanssa. Infrajohtaminen-toimintayksikkö ei katsonut vuokraamiselle olevan estettä, mikäli poikkeaminen myönnetään. Rakennuspaikan hallinta tulee olla osoitettuna haettaessa poikkeamispäätöstä vastaavaa rakennuslupaa. Hakijalla on siten MRA 85.1 §:n 2-kohdan mukainen muu peruste hakea poikkeamista.

Päätös

Päätän myöntää haetun poikkeamisluvan rakennus- ja poikkeuslupatyöryhmän esityksen mukaisesti.

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Ennen rakennustoimenpiteisiin ryhtymistä on haettava poikkeamispäätöstä vastaavaa rakennuslupaa poikkeamispäätöksen voimassaoloaikana.

Kaupunginvaltuuston 24.3.2014 (§ 36) päätöksen mukaan päätöksen valmistelusta ja käsittelystä peritään 470 euron maksu.

Allekirjoitus

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala

Organisaatiotieto

Elinvoima- ja ympäristötoimiala