§ 1 Porin kaupungin mainostaminen Helsingin Sanomien etusivulla

Lataa 

PRIDno-2022-4258

Päätöspäivämäärä

8.8.2022

Päätöksen tekijä

Viestintäjohtaja

Päätöksen peruste

Porin kaupungilla on olemassa yhteishankintasopimus lehti-ilmoitusten julkaisuista. Vaikka lehti-ilmoitukset koskevat yleensä paikallistason ilmoittelua, niin kyseisessä yhteishankintasopimuksessa mainitaan seuraavasti: ”Kaupunki varaa mahdollisuuden julkaista tarvittaessa ilmoituksia poikkeuksellisesti myös muissa lehdissä/muussa mediassa, mikäli se on ilmoituksen näkyvyyden ja tavoittavuuden kannalta perusteltua.” Porin kaupungin sekä kaupunginjohtajahaun mainonnan mahdollisimman kattava näkyvyys ja tavoitettavuus olivat ratkaisevia tekijöitä tässä päätöksessä. Helsingin Sanomien etusivun mainokseen saatiin Sanoma Oyj:ltä tarjous, joka ohessa liitteenä.

Konsernipalveluiden toimintasäännön 23 § mukaan yksiköiden johtaja/päällikö päättää enintään 50 000 euron hankinnoista.

Kuvaus

Porin kaupungin mainostamisella Helsingin Sanomien etusivulla keskiviikkona 27.7. oli kaksi tarkoitusta. Ensiksi mainoksella pyrittiin lisäämään Porin tunnettavuutta ja toiseksi tavoitteena oli luoda etukäteen kiinnostusta 1.8. hakuun aukeavaa kaupunginjohtajan virkaa kohtaan.

Porin markkinointi on viime aikoina nojautunut vahvasti porisuhdeneuvoja-kampanjaan, jonka vanavedessä heinäkuun loppu oli oikea hetki tehdä yksittäinen iso mainos, jolla lisätä Porin kaupungin vetovoimaa. Mainoksessa ohjattiin ihmisiä tutustumaan Porin kaupunkiin muun muassa visitpori.fi ja pori.fi/työpaikat -sivustojen kautta. Sama mainostamisen ajankohta palveli myös tulevaa kaupunginjohtajan hakua.

Mainosvaihtoehdoista käytiin 1.7. Teams-palaveri, jossa oli mukana henkilöstöjohtaja Timo Jauhiainen, kaupunginjohtajan hausta vastaava rekrytointitoimikunta, hakuun osallistuvan Mercuri Urval-konsulttiyrityksen edustaja sekä Sanoma Oyj:n edustaja. Keskustelun tuloksena päädyttiin yksimielisesti ratkaisuun, jossa etusivun mainos otetaan Helsingin Sanomista. Tärkeänä perusteluna mainospaikan ostamiselle Helsingin Sanomien etusivulta pidettiin heidän kesäajan tarjouskampanjaansa, jonka takia etusivun hinnoittelu (printti sekä digi) oli normaalia huomattavasti alempi. Lisäksi Helsingin Sanomien etusivu on näkyvyydeltään merkittävä mainospaikka (arvioidut kontaktit 950 000), jolla on vakiintunut status valtakunnallisen huomion luojana.

Hankinnan arvo on 12 030 eur (+ alv 24 %). Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta, jonka arvo on sen verran vähäinen, ettei hankintalain mukainen kilpailuttamisvelvoite täyty.  

Päätös

Päätän, että Porin kaupungille hankitaan Helsingin Sanomien etusivun mainos keskiviikolle 27.7. Sanoma Oyj:ltä.

Allekirjoitus

Sanna Närä, viestintäjohtaja, viestintä- ja osallisuusyksikkö, Konsernipalvelut

Organisaatiotieto

Viestintä- ja osallisuusyksikkö