Vapaa-ajan lautakunta, kokous 14.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 32 Sivistystoimiala, vuoden 2022 tilinpäätös

PRIDno-2023-103

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin vuoden 2022 tilinpäätös on kuntalain edellyttämä asiakirja, jossa virallisten laskelmien lisäksi selvitetään erityisesti valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista. Tilinpäätösaineisto tulee käsitellä lautakunnissa.

Sivistystoimialan talous ei toteutunut alkuperäisen talousarvion mukaisesti. Toimialan määrärahoihin tehtiin 2,85 mijloonan euron määrärahalisäys (KV 14.11. § 172). Määrahojen ylitys johtui pääasiassa alkuvuoden koronapandemian, Ukrainan sodan sekä lainsäädännön muutosten aiheuttamista ennakoimattomista  lisäkustannuksista ja palvelutarpeiden kasvusta. 

Koronatilanteen kiihtyminen alkuvuoden aikana lisäsi henkilöstön sairauspoissaoloja, työterveyshuollon kustannuksia sekä tarpeellisten puhdistustarvikkeiden ja suoja-asujen hankintoja. Pandemia vaikutti myös toimintatuloihin. Alkuvuonna liikuntatiloja oli suljettuina tai niiden käyttö oli rajoitettua. Tämä vaikutti pääsymaksutulojen sekä tilojen käyttömaksujen kertymään. Pandemia vaikutti kokonaisuudessaan toimintojen taloudelliseen järjestämiseen. Helmikuussa alkaneen Ukrainan sodan seurauksena yleinen kustannustaso nousi ja nosti tarvikkeiden ja palveluiden hintoja. Kriisi vaikutti myös tiettyihin palvelutarpeisiin. Erityisesti perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmiä jouduttiin lisäämään. Sivistystoimialan yksiköistä varhaiskasvatusyksikkö oli taloudellisesti vaikeassa asemassa. Vaikka hoidossa olevien lasten määrä vähentyi, lainsäädännön muutokset vaikuttivat toiminnan järjestelyyn ja resurssitarpeiden kasvuun. Varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitusten tiukennukset ja ryhmäkokosäädökset aiheuttivat merkittävästi lisäkustannuksia, joita ei pystytty riittävästi ennalta arvioimaan.

Sivistystoimialan toimintatulot toteutuivat kokonaisuudessaan muutettua talousarviota paremmin. Tuottoja kertyi 1,1 miljoonaa euroa muutettua talousarviota enemmän (toteumaprosentti 108,2). Suurimmat poikkeamat olivat tuissa ja avustuksissa. Tämä johtui merkittävästi suuremmasta hankerahoitustuottojen kertymästä. Valtion korona-avustuksia saatiin edellisen vuoden tapaan etenkin opetuksen ja varhaiskasvatuksen toimintojen tukemiseen. Toiminnan kehittämiseen tarkoitetun hankerahoituksen määrä pysyi myös korkealla tasolla. Maksutuotot jäivät talousarviosta. Tähän olivat syynä alkuvuoden tilojen käyttörajoitukset, jotka vaikuttivat tilojen käyttömaksujen sekä pääsymmaksujen kertymään. Pääsymaksujen osalta päästiin korona-aikaa edeltävälle tasolle vasta vuoden jälkipuoliskolla.

Toimintamenot toteutuivat muutettuun talousarvioon verrattuna hieman suurempina (toteumaprosentti 100,6). Toimintamenot ylittivät muutetun talousarvion 0,7 miljoonaa euroa.

Henkilöstömenot toteutuivat muutettua talousarviota positiivisemmin (toteumaprosentti 97,4). Talousarvion lisämääräraha kohdennettiin pääosin henkilöstökuluihin, ja määrärahaa jäi käyttämättä. Muissa menolajeissa ylityksiä tuli, joten kokonaisuus menoja osalta oli pääosin muutetun talousarvion mukainen. Henkilöstökulut kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna 3,6 %.

Palvelujen ostot ylittivät muutetun talousarvion (toteumaprosentti 108,5). Merkittävimmät ylitykset olivat kotikuntakorvauksissa, palvelusetelikuluissa, työterveyshuollon menoissa sekä ateria- ja siivouspalveluissa. Palvelusetelin indeksikorotus tuli voimaan elokuun alusta lukien. Palvelusetelipäiväkodeissa oli myös lapsia edelliseen vuoteen verrattuna enemmän. Työterveyshuollon menot kasvoivat erityisesti alkuvuoden koronatilanteen vuoksi, mutta pysyivät korkealla tasolla myös syyskaudella. Palveluliikelaitoksen ateria- ja siivouspalveluiden kustannuksiin vaikuttivat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousu, mutta myös toiminnan tilajärjestelyt.

Tarvikeostot ylittyivät selvästi (toteumaprosentti 117,2). Alkuvuonna jouduttiin hankkimaan suu-nenäsuojaimia ja puhdistustarvikkeita koronatilanteen jatkuessa. Hintojen nousu kasvatti tarvikehankintojen kustannuksia. Lisäksi uudisrakennuskohteiden valmistuttua pientarvike- ja kalusto-ostot kasvattivat menoja. Osaan näistä hankinnoista (alle 10000 euroa) tehtiin määrärahasiirrot investointimäärärahoista. Isommat hankinnat (yli 10000 euroa) toteutettiin investointimäärärahoilla. Tarvkemäärärahat olivat kustannustason nousu huomioon ottaen jonkin verran alibudjetoituja.

Avustukset alittivat muutetun talousarvion määrärahan (toteumaprosentti 92,4). Kotihoidon ja yksityisen hoidon tukien määrä pysyi edellisvuoden tasolla eikä enää laskenut kuten viime vuosina.

Muut toimintamenot ylittivät talousarvion (toteumaprosentti 130,8). Muissa toimintakuluissa on vuosittaista vaihtelua johtuen muun muassa hanketoiminnasta, erilaisista vuokrauskuluista sekä luottotappiokirjausten määrästä. 

Toimintakate toteutui muutetun talousarvion mukaisesti (toteumaprosentti 99,7). Muutetun talousarvion toimintakate oli -116.150.212 euroa. Toteutunut toimintakate oli -115.793.010 euroa. Määrärahaa jäi käyttämättä 357.202 euroa. Toimintakatteen kasvu vuoteen 2021 verrattuna oli 3,7 %.

Irtaimen investointimäärärahalla hankittiin 4. ja 7. luokkalaisten chromebookit sekä lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tietokoneet. Määrärahaa käytettiin Vähärauman koulun sekä Meri-Porin päiväkodin ensikertaiseen varustamiseen sekä Psylin ja Lyseon tilamuutosten edellyttämiin kalustohankintoihin. Lisäksi tehtiin yksikköjen uus- ja korvaushankintoja. Investointimääräraha käyttötalouteen tehtyjen määrärahasiirtojen jälkeen oli 1.332.727 euroa. Määrärahasta käytettiin 1.110.040 euroa (toteumaprosentti 83,3). Määrärahaa jäi käyttämättä 222.687 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä sivistystoimialan tilinpäätöksen vuodelta 2022 tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Valmistelija

  • Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin vuoden 2022 tilinpäätös on kuntalain edellyttämä asiakirja, jossa virallisten laskelmien lisäksi selvitetään erityisesti valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista. Tilinpäätösaineisto tulee käsitellä lautakunnissa.

Sivistystoimialan talous ei toteutunut alkuperäisen talousarvion mukaisesti. Toimialan määrärahoihin tehtiin 2,85 miljoonan euron määrärahalisäys (KV 14.11. § 172). Määrärahojen ylitys johtui pääasiassa alkuvuoden koronapandemian, Ukrainan sodan sekä lainsäädännön muutosten aiheuttamista ennakoimattomista lisäkustannuksista ja palvelutarpeiden kasvusta.

Koronatilanteen kiihtyminen alkuvuoden aikana lisäsi henkilöstön sairauspoissaoloja, työterveyshuollon kustannuksia sekä tarpeellisten puhdistustarvikkeiden ja suoja-asujen hankintoja. Pandemia vaikutti myös toimintatuloihin. Alkuvuonna liikuntatiloja oli suljettuina tai niiden käyttö oli rajoitettua. Tämä vaikutti pääsymaksutulojen sekä tilojen käyttömaksujen kertymään. Pandemia vaikutti kokonaisuudessaan toimintojen taloudelliseen järjestämiseen. Helmikuussa alkaneen Ukrainan sodan seurauksena yleinen kustannustaso nousi ja nosti tarvikkeiden ja palveluiden hintoja. Kriisi vaikutti myös tiettyihin palvelutarpeisiin. Erityisesti perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmiä jouduttiin lisäämään. Sivistystoimialan yksiköistä varhaiskasvatusyksikkö oli taloudellisesti vaikeassa asemassa. Vaikka hoidossa olevien lasten määrä vähentyi, lainsäädännön muutokset vaikuttivat toiminnan järjestelyyn ja resurssitarpeiden kasvuun. Varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitusten tiukennukset ja ryhmäkokosäädökset aiheuttivat merkittävästi lisäkustannuksia, joita ei pystytty riittävästi ennalta arvioimaan.

Sivistystoimialan toimintatulot toteutuivat kokonaisuudessaan muutettua talousarviota paremmin. Tuottoja kertyi 1,1 miljoonaa euroa muutettua talousarviota enemmän (toteumaprosentti 108,2). Suurimmat poikkeamat olivat tuissa ja avustuksissa. Tämä johtui merkittävästi suuremmasta hankerahoitustuottojen kertymästä. Valtion korona-avustuksia saatiin edellisen vuoden tapaan etenkin opetuksen ja varhaiskasvatuksen toimintojen tukemiseen. Toiminnan kehittämiseen tarkoitetun hankerahoituksen määrä pysyi myös korkealla tasolla. Maksutuotot jäivät talousarviosta. Tähän olivat syynä alkuvuoden tilojen käyttörajoitukset, jotka vaikuttivat tilojen käyttömaksujen sekä pääsymaksujen kertymään. Pääsymaksujen osalta päästiin korona-aikaa edeltävälle tasolle vasta vuoden jälkipuoliskolla.

Toimintamenot toteutuivat muutettuun talousarvioon verrattuna hieman suurempina (toteumaprosentti 100,6). Toimintamenot ylittivät muutetun talousarvion 0,7 miljoonaa euroa.

Henkilöstömenot toteutuivat muutettua talousarviota positiivisemmin (toteumaprosentti 97,4). Talousarvion lisämääräraha kohdennettiin pääosin henkilöstökuluihin, ja määrärahaa jäi käyttämättä. Muissa menolajeissa ylityksiä tuli, joten kokonaisuus menoja osalta oli pääosin muutetun talousarvion mukainen. Henkilöstökulut kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna 3,6 %.

Palvelujen ostot ylittivät muutetun talousarvion (toteumaprosentti 108,5). Merkittävimmät ylitykset olivat kotikuntakorvauksissa, palvelusetelikuluissa, työterveyshuollon menoissa sekä ateria- ja siivouspalveluissa. Palvelusetelin indeksikorotus tuli voimaan elokuun alusta lukien. Palvelusetelipäiväkodeissa oli myös lapsia edelliseen vuoteen verrattuna enemmän. Työterveyshuollon menot kasvoivat erityisesti alkuvuoden koronatilanteen vuoksi, mutta pysyivät korkealla tasolla myös syyskaudella. Palveluliikelaitoksen ateria- ja siivouspalveluiden kustannuksiin vaikuttivat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousu, mutta myös toiminnan tilajärjestelyt.

Tarvikeostot ylittyivät selvästi (toteumaprosentti 117,2). Alkuvuonna jouduttiin hankkimaan suu-nenäsuojaimia ja puhdistustarvikkeita koronatilanteen jatkuessa. Hintojen nousu kasvatti tarvikehankintojen kustannuksia. Lisäksi uudisrakennuskohteiden valmistuttua pientarvike- ja kalusto-ostot kasvattivat menoja. Osaan näistä hankinnoista (alle 10000 euroa) tehtiin määrärahasiirrot investointimäärärahoista. Isommat hankinnat (yli 10000 euroa) toteutettiin investointimäärärahoilla. Tarvikemäärärahat olivat kustannustason nousu huomioon ottaen jonkin verran alibudjetoituja.

Avustukset alittivat muutetun talousarvion määrärahan (toteumaprosentti 92,4). Kotihoidon ja yksityisen hoidon tukien määrä pysyi edellisvuoden tasolla eikä enää laskenut kuten viime vuosina.

Muut toimintamenot ylittivät talousarvion (toteumaprosentti 130,8). Muissa toimintakuluissa on vuosittaista vaihtelua johtuen muun muassa hanketoiminnasta, erilaisista vuokrauskuluista sekä luottotappiokirjausten määrästä. 

Toimintakate toteutui muutetun talousarvion mukaisesti (toteumaprosentti 99,7). Muutetun talousarvion toimintakate oli -116.150.212 euroa. Toteutunut toimintakate oli -115.793.010 euroa. Määrärahaa jäi käyttämättä 357.202 euroa. Toimintakatteen kasvu vuoteen 2021 verrattuna oli 3,7 %.

Irtaimen investointimäärärahalla hankittiin 4. ja 7. luokkalaisten chromebookit sekä lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tietokoneet. Määrärahaa käytettiin Vähärauman koulun sekä Meri-Porin päiväkodin ensikertaiseen varustamiseen sekä Psylin ja Lyseon tilamuutosten edellyttämiin kalustohankintoihin. Lisäksi tehtiin yksikköjen uus- ja korvaushankintoja. Investointimääräraha käyttötalouteen tehtyjen määrärahasiirtojen jälkeen oli 1.332.727 euroa. Määrärahasta käytettiin 1.110.040 euroa (toteumaprosentti 83,3). Määrärahaa jäi käyttämättä 222.687 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Vapaa-ajan lautakunta merkitsee sivistystoimialan vuoden 2022 tilinpäätöksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että vapaa-ajan lautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.