Sivistyslautakunta, kokous 3.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 176 Sivistyslautakunta, talous- ja henkilöstöraportti elokuu 2023

PRIDno-2023-1423

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat edelliseen vuoteen verrattuna selvästi alhaisemmat, toteumaprosentti 20,6 (v. 2022 46,1). Syynä tähän on se, että aikaisempina vuosina edellisvuodelta käyttämättä jääneet monivuotisten hankkeiden hankeavustukset siirrettiin aina talousarviovuoden tammikuussa käyttötalouteen. Tänä vuonna menettelyä muutettiin niin, että hankeavustuksia siirretään käyttötalouteen pääosin toteutuneen käytön mukaisesti kahdesti vuodessa kesäkuussa ja joulukuussa. Menettelytavan muutoksella pyritään parantamaan talouden ennustettavuutta ja vähentämään hallinnollista työtä.

Maksutuottojen kertymä on viime vuoden tasolla. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut alenivat 1.3. alkaen ja vaikuttavat maksukertymään. Vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueelta laskutettavat erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan kustannukset vastaavasti lisäävät myyntituottoja.  Aikaisempina vuosina nämä hoidettiin kaupungin sisäisesti määrärahasiirroilla sivistystoimialan ja perusturvan välillä. Muiden tuottojen osalta kertymät ovat talousarvion mukaisia. Toimintatuottojen arvioidaan kokonaisuutena toteutuvan talousarviota paremmin noin 0,5 miljoonaa euroa

Toimintakulut ovat toteutuneet pääosin talousarvion mukaisesti, toteumaprosentti 23,8 (v. 2022 24,9). Henkilöstökulut ovat nousseet viime vuodesta 1,2 %. Henkilöstökulujen vertailussa on otettava huomioon, että koulupsykologit ja -kuraattorit siirtyivät vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueelle. Opetusyksikön henkilöstökulut ovat nousseet edellä mainitusta syystä johtuen 0,2 %. Sen sijaan varhaiskasvatusyksikön henkilöstökulut ovat nousseet 9,4 %. Viime vuonna vastaavaan aikaan koronatilanne oli pahimmillaan ja lasten poissaoloja oli paljon. Myös henkilöstöä oli vähemmän.  Varhaiskasvatuslain muutokset muun muassa varhaisen tuen sekä henkilöstömitoitusten osalta ovat lisänneet henkilöstöä.  Varhaiskasvatukseen osallistumisaste on kasvanut ja etenkin nuorempia alle 3-vuotiaita on hoidossa yhä enemmän. Nämä vaikuttavat tarvittavan henkilöstön määrään. Vaikka henkilöstömenojen kasvuun on edellä mainitut perustellut syyt, on silti kiinnitettävä erityistä huomiota varhaiskasvatuksen toiminnan organisointiin ja järjestelyihin, jotta toiminnan taloudellisuutta saataisiin omilla toimilla parannettua. 

Palvelujen ostot ovat viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden vähentyneet. Tähän on  syynä se, että yliopistollisen toiminnan avustuslasku 1,1 miljoonaa euroa kirjautui viime vuonna maaliskuulle ja tänä vuonna huhtikuulle. Menot ovat todellisesti kasvaneet. Ateriapalvelujen hinnat nousivat vuoden alussa. Päiväkotien ateriatilauksia oli viime vuonna vähemmän koronatilanteesta johtuen. Alkuvuonna hoidossa olevien lasten määrä on kasvanut ja aterioita on tilattu enemmän. Puhtaanapitopalvelujen kasvuun ovat vaikuttaneet tilajärjestelyt sekä kustannusten nousu. Kustannustason nousu vaikuttaa myös kuljetuskustannuksiin. Lisäksi viime vuoden elokuussa tehty palvelusetelin indeksitarkistus näkyy palvelusetelikustannusten kasvuna.

Tarvikeostot ovat pienentyneet. Viime vuonna hankittiin suuria määriä suoja-asuja ja -tarvikkeita, joiden hankinnat ovat jääneet pois. Tarvikeostoissa on myös merkittävää kuukausittaista vaihtelua. 

Avustusten osalta menojen väheneminen johtuu siitä, että viime vuonna kulttuurin ja liikunnan avustukset olivat vielä sivistyslautakunnan alaisuudessa, Ne siirrettiin vuonna 2023 vapaa-ajan lautakunnan menoiksi. Kotihoidon ja yksityisen hoidon tuissa on sen sijaan kasvua.

Muut toimintakulut ovat toteutuneet talousarvion mukaisesti hieman alempina viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion noin 0,5 miljoonaa euroa 

Sivistyslautakunnan toimintakate on toteutunut suunnitellusti, toteumaprosentti 24,0 (v. 2022 22,9). Toimintakate on kasvanut viime vuoteen verrattuna 10,2 %. Edellä mainitusta hankerahoitustuottojen kirjaustavan muutoksesta johtuen kasvuprosentti ei ole vertailukelpoinen. Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion samoin toimintatuottojen. Maaliskuun talousraportin perusteella ennuste on, että toimintatuottojen ylitys kattaa toimintakulujen ylityksen ja toimintakate toteutuu talousarvion mukaisesti. Vaikka talousarvioon saatiin merkittävät määrärahalisäykset vuodelle 2023, niin etenkin varhaiskasvatuksen toimintakulujen kasvun nopeus aiheuttaa merkittävän riskin määrärahojen riittävyydelle.

Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua on täydennetty ns. perälautatarkastelulla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 voimaan astuvia yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotetaan huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Lisäksi kunta-alan työntekijöille maksetaan kesäkuussa 467 euron kertapalkkio. Talous- ja hallintoyksikkö valmistelee talousarviomuutokset ja tarvittavan määrärahan haun kaupunginvaltuustolta keskitetysti. Sivistystoimialalle palkkaratkaisusta aiheutuva lisäkustannus on alustavien arvioiden mukaan noin 1,8 miljoonaa euroa, josta sivistyslautakunnan osuus on noin 1,6 miljoonaa euroa.

Neljännesvuosiraportin yhteydessä raportoidaan talousarvion toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta. Sivistystoimialan elinvoimaan ja hyvinvointiin liittyvien tavoitteiden, sivistystoimialan yhteisten tavoitteiden sekä perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja varhaiskasvatuksen toiminnallisten tavoitteiden raportit ovat esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä neljännesvuosiraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Merkitään, että kaupunginjohtaja Lauri Inna poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn aikana kello 17.03.

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat edelliseen vuoteen verrattuna selvästi alhaisemmat, toteumaprosentti 30,4 (v. 2022 55,6). Syynä tähän on se, että hankerahoituksen tuloutuskäytänteitä muutettiin kuluvalle vuodelle. Edellisvuodelta käyttämättä jääneitä hankeavustuksia siirretään käyttötalouteen pääosin toteutuneen käytön mukaisesti kahdesti vuodessa kesäkuussa ja joulukuussa. Menettelytavan muutoksella pyritään parantamaan talouden ennustettavuutta ja vähentämään hallinnollista työtä. 

Maksutuottojen kertymä on viime vuotisella tasolla. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut alenivat 1.3. alkaen ja vaikuttavat maksukertymään. Vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueelta laskutettavat erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan kustannukset vastaavasti lisäävät myyntituottoja.  Muiden tuottojen osalta kertymät ovat talousarvion mukaisia. Toimintatuottojen arvioidaan kokonaisuutena toteutuvan talousarviota paremmin noin 0,7 miljoonaa euroa

Toimintakulut ovat toteutuneet talousarvioon verrattuna suurempina toteumaprosentti 41,2 (41,1 v. 2022). Toimintakulujen kasvu on 4.9 %. Henkilöstökulut ovat nousseet viime vuodesta 1,8 %. Henkilöstökulujen vertailussa on otettava huomioon, että koulupsykologit ja -kuraattorit siirtyivät vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueelle. Opetusyksikön henkilöstökulut ovat nousseet edellä mainitusta syystä johtuen 0,9 %. Sen sijaan varhaiskasvatusyksikön henkilöstökulut ovat nousseet 9,6 %. Varhaiskasvatuslain muutokset muun muassa varhaisen tuen sekä henkilöstömitoitusten osalta ovat lisänneet henkilöstöä. Varhaiskasvatukseen osallistumisaste on kasvanut ja etenkin nuorempia alle 3-vuotiaita on hoidossa yhä enemmän. Nämä vaikuttavat tarvittavan henkilöstön määrään. Vaikka henkilöstömenojen kasvuun on edellä mainitut perustellut syyt, on syksyn osalta kiinnitettävä erityistä huomiota varhaiskasvatuksen toiminnan organisointiin ja järjestelyihin, jotta toiminnan taloudellisuutta saataisiin omilla toimilla parannettua. Talousarvioon on lisätty kesäkuun palkankorotuksia vastaavat määrärahat. Palkankorotusten kustannusvaikutukset näkyvät kesä-heinäkuun toteumissa.

Palvelujen ostot ovat viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden selkeästi kasvaneet. Kasvua on 16,5 %. Ateriapalvelujen hinnat nousivat vuoden alussa. Päiväkotien ateriatilauksia oli viime vuonna vähemmän koronatilanteesta johtuen. Alkuvuonna hoidossa olevien lasten määrä on kasvanut ja aterioita on tilattu enemmän. Puhtaanapitopalvelujen kasvuun ovat vaikuttaneet tilajärjestelyt sekä kustannusten nousu. Kustannustason nousu vaikuttaa myös kuljetuskustannuksiin. Lisäksi viime vuoden elokuussa tehty palvelusetelin indeksitarkistus näkyy palvelusetelikustannusten kasvuna. Sivistyslautakunta hyväksyi kokouksessaan palvelusetelin indekstarkistuksen toteuttamisen vuosittain. Korotus astuu voimaan 1.8.23 ja lisää palvelusetelikustannuksia syksyn osalta.

Tarvikeostot ovat viime vuoden tasolla. Koulujen oppikirjojen sekä oppimateriaalien hankinnat ajoittuivat pääosin huhti-toukokuulle. Tarvikeostoissa on kuukausittaista vaihtelua.

Avustusten osalta menojen väheneminen johtuu siitä, että viime vuonna kulttuurin ja liikunnan avustukset olivat vielä sivistyslautakunnan alaisuudessa, Ne siirrettiin vuonna 2023 vapaa-ajan lautakunnan menoiksi. Kotihoidon ja yksityisen hoidon tuissa on sen sijaan kasvua.

Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion noin 0,8 miljoonaa euroa. 

Sivistyslautakunnan toimintakate on kasvanut viime vuoteen verrattuna 12,5 %. Edellä mainitusta hankerahoitustuottojen kirjaustavan muutoksesta johtuen kasvuprosentti ei ole vertailukelpoinen. Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion samoin toimintatuottojen. Neljännesvuosiraporttiin verrattuna tilanne on muuttunut niin, että toimintatuottojen ylitys ei näytä enää kattavan toimintakulujen kasvua, Vaikka talousarvioon saatiin merkittävät määrärahalisäykset vuodelle 2023, niin etenkin varhaiskasvatuksen toimintakulujen kasvun nopeus aiheuttaa riskin määrärahojen riittävyydelle. Toukokuun talousraportin perusteella ennuste on, että toimintakate ylittyy talousarvioon verrattuna 0,1 miljoonaa euroa. Ennusteeseen sisältyy edelleen epävarmuustekijöitä. Kesäkuussa maksettavien palkankorotusten vaikutukset nähdään kesä-heinäkuun toteumissa. Tämän jälkeen voidaan antaa tarkempaa talousennustetta loppuvuoden osalta.

Henkilöstöraportti on laadittu koko sivistystoimialaa koskien. Sivistyslautakunnan osalta henkilöstön määrä on kasvanut selkeästi varhaiskasvatusyksikössä sekä vakituisten että määräaikaisten osalta. Opetusyksikön henkilöstömäärään vaikuttaa koulupsykologien ja -kuraattorien siirtyminen hyvinvointialueelle. Sairauspoissaolot ovat viime vuoteen verrattuna vähentyneet koko toimialalla, mutta ovat vuotta 2021 korkeammalla tasolla.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä talous- ja henkilöstöraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi. 

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat toteutuneet talousarviota paremmin. Tuottojen määrä on kesäkuussa selvästi kasvanut, koska aiemmilta vuosilta siirtyneitä hankerahoitustuottoja on kesäkuussa siirretty käyttötalouden tuloiksi. Maksutuottojen kertymä on viimevuotisella tasolla. Vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueelta laskutettavat erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan kustannukset lisäävät myyntituottoja. Muiden tuottojen osalta kertymät ovat talousarvion mukaisia. Toimintatuottojen arvioidaan kokonaisuutena toteutuvan talousarviota paremmin noin 0,7 miljoonaa euroa

Toimintakulut ovat toteutuneet talousarvioon verrattuna suurempina. Toimintakulujen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna on 5,4 %. Henkilöstökulut ovat kasvaneet merkittävästi erityisesti varhaiskasvatuksen osalta, 16,8 % edelliseen vuoteen verrattuna. Varhaiskasvatuslain muutokset muun muassa varhaisen tuen sekä henkilöstömitoitusten osalta ovat lisänneet henkilöstöä. Varhaiskasvatukseen osallistumisaste on kasvanut ja etenkin nuorempia alle 3-vuotiaita on hoidossa yhä enemmän. Nämä vaikuttavat tarvittavan henkilöstön määrään. Todennäköistä on, että syksyn osalta varhaiskasvatuksen henkilöstökulujen kasvu tulee jatkumaan vastaavanlaisena. Tästä syystä on kiinnitettävä erityistä huomiota varhaiskasvatuksen toiminnan organisointiin ja järjestelyihin, jotta toiminnan taloudellisuutta saataisiin omilla toimilla parannettua. Kesäkuussa on maksettu palkkojen sopimuskorotukset, mitkä kasvattavat myös osaltaan henkilöstökuluja.

Toimintakuluja kasvattavat myös palvelujen ostot. Ateriapalvelujen kustannukset ovat nousseet. Myös varhaiskasvatuksen palvelusetelikustannukset ovat edellä mainittujen varhaiskasvatuksen toiminnan muutosten myötä kasvaneet. Palvelusetelin indeksikorotus sekä palvelusetelin sääntökirjaan hyväksytyt muutokset 1.8.2023 alkaen lisäävät kustannuksia syksyn osalta.

Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion 0,7 miljoonaa euroa.

Sivistyslautakunnan toimintakate on kasvanut viime vuoteen verrattuna 6,8 % Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion samoin toimintatuottojen. Vaikka talousarvioon saatiin merkittävät määrärahalisäykset vuodelle 2023, niin etenkin varhaiskasvatuksen toimintakulujen kasvun nopeus aiheuttaa menojen ylityspainetta. Puolivuotisraportin perusteella ennuste on, että sivistyslautakunnan toimintakate toteutuu talousarvion mukaisesti. Ennusteeseen sisältyy edelleen epävarmuustekijöitä etenkin syksyn henkilöstökulujen kehityksen osalta.

Henkilöstöraportin mukaan vakituisen ja määräraikaisen henkilöstön määrä on kasvanut erityisesti varhaiskasvatusyksikössä. Opetusyksikössä henkilöstön kokonaismäärä on laskenut. Terveysperusteiset poissaolot ovat edelliseen vuoteen verrattuna vähentyneet.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä puolivuotisraportin tiedoksi. 

 

Esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti:

”Sivistyslautakunta päättää merkitä puolivuotisraportin tiedoksi.

Lisäksi sivistyslautakunta on huolissaan kulukehityksestä ja kehottaa varhaiskasvatusyksikköä toiminnan organisointiin ja järjestelyihin niin, että kehitystä saataisiin hillittyä loppuvuoden osalta palvelujen laatu ja henkilökunnan hyvinvointi huomioiden.”

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti:

”Sivistyslautakunta päättää merkitä puolivuotisraportin tiedoksi.

Lisäksi sivistyslautakunta on huolissaan kulukehityksestä ja kehottaa varhaiskasvatusyksikköä toiminnan organisointiin ja järjestelyihin niin, että kehitystä saataisiin hillittyä loppuvuoden osalta palvelujen laatu ja henkilökunnan hyvinvointi huomioiden.”

Valmistelija

  • Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat toteutuneet talousarviota paremmin, toteumaprosentti 73,9 (69,1 vuonna 2022). Vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueelta laskutettavat erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan kustannukset lisäävät myyntituottoja loppuvuoden osalta. Muiden tuottolajien osalta kertymät ovat talousarviota parempia. Toimintatuottojen arvioidaan kokonaisuutena toteutuvan talousarviota paremmin noin 0,7 miljoonaa euroa

Toimintakulut ovat toteutuneet talousarvioon verrattuna suurempina. Toimintakulujen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna on 5,3 %. Henkilöstökulut ovat kasvaneet 6,5 %,  varhaiskasvatuksen osalta 15,5 % edelliseen vuoteen verrattuna. Varhaiskasvatuslain muutokset muun muassa varhaisen tuen sekä henkilöstömitoitusten osalta ovat lisänneet henkilöstöä. Varhaiskasvatukseen osallistumisaste on kasvanut ja etenkin nuorempia alle 3-vuotiaita on hoidossa yhä enemmän. Nämä vaikuttavat tarvittavan henkilöstön määrään. Todennäköistä on, että syksyn osalta varhaiskasvatuksen henkilöstökulujen kasvu tulee jatkumaan vastaavanlaisena. Tästä syystä on kiinnitettävä erityistä huomiota varhaiskasvatuksen toiminnan organisointiin ja järjestelyihin, jotta toiminnan taloudellisuutta saataisiin omilla toimilla parannettua. 

Toimintakuluja kasvattavat myös palvelujen ostot. Ateriapalvelujen kustannukset ovat nousseet. Myös varhaiskasvatuksen palvelusetelikustannukset ovat edellä mainittujen varhaiskasvatuksen toiminnan muutosten myötä kasvaneet. Palvelusetelin indeksikorotus sekä palvelusetelin sääntökirjaan hyväksytyt muutokset 1.8.2023 alkaen lisäävät kustannuksia syksyn osalta. Pohjoisväylän koulun hankintoja on tehty runsaasti elokuussa, ja se näkyy tarvikeostoissa. Näihin on määräraha irtaimen investoinneissa ja määrärahasiirrot tehdään vuoden lopussa. 

Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion 0,7 miljoonaa euroa.

Sivistyslautakunnan toimintakate on kasvanut viime vuoteen verrattuna 6,4 %. Toimintakulujen ja toimintatuottojen arvioidaan ylittävän talousarvion. Vaikka talousarvioon saatiin merkittävät määrärahalisäykset vuodelle 2023, niin etenkin varhaiskasvatuksen toimintakulujen kasvun nopeus aiheuttaa menojen ylityspainetta. Elokuun talousraportin perusteella ennuste on, että sivistyslautakunnan toimintakate toteutuu talousarvion mukaisesti. Ennusteeseen sisältyy edelleen epävarmuustekijöitä etenkin syksyn henkilöstökulujen kehityksen osalta. Kulukehityksen arviointia vaikeuttaa sekin, että opetusyksikön opettajien ylituntipalkkiot maksetaan elo-syyskuun osalta vasta syyskuun lopussa. Syyskuun talouden toteuman perusteella tarkistetaan loppuvuoden talousennustetta.

Henkilöstön määrä on vähentynyt viime vuoteen verrattuna. Opetusyksikössä laskenut huomattavasti, varhaiskasvatusyksikössä vastaavasti kasvanut. Terveysperusteiset poissaolot erityisesti sairauspoissaolot ovat selvästi vähentyneet.

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä elokuun talous- ja henkilöstöraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.