Sivistyslautakunta, kokous 3.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 185 Vakituisessa virkasuhteessa olevan opettajan irtisanominen

PRIDno-2023-3504

Valmistelija

  • Timo Jauhiainen, Henkilöstöjohtaja, timo.jauhiainen@pori.fi

Perustelut

Viranhaltijan irtisanominen viranhaltijasta johtuvasta syystä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain eli viranhaltijalain 17 §:n mukaan:

Viranhaltijan on suoritettava virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä noudattaen asianomaisia säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä. Edelleen saman pykälän mukaan viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla.

Viranhaltijalain 35 §:n mukaan:

Työnantaja ei saa irtisanoa virkasuhdetta viranhaltijasta johtuvasta syystä, ellei tämä syy ole asiallinen ja painava. Tällaisena syynä voidaan pitää virkasuhteesta, laista tai määräyksistä johtuvien, virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi viranhaltija ei enää kykene selviytymään tehtävistään. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja viranhaltijan olosuhteet kokonaisuudessaan.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu syy ei ole ainakaan:

1) viranhaltijan sairaus, vamma tai tapaturma, ellei viranhaltijan työkyky ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista;

2) osallistuminen viranhaltijayhdistyksen päätöksen perusteella yhdistyksen toimeenpanemaan työtaistelutoimenpiteeseen;

3) viranhaltijan poliittinen, uskonnollinen tai muu mielipide eikä osallistuminen yhteiskunnalliseen tai yhdistystoimintaan; eikä

4) turvautuminen viranhaltijan käytettävissä oleviin oikeusturvakeinoihin.

Viranhaltijaa, joka on laiminlyönyt virkasuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut niitä, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä.

Työnantajan on ennen irtisanomista selvitettävä, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla viranhaltija muuhun virkasuhteeseen.

Jos irtisanomisen perusteena on niin vakava virkasuhteeseen liittyvä rikkomus, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista, ei 3 ja 4 momentissa säädettyä tarvitse soveltaa.

Irtisanomisperuste ja viranhaltijan kuuleminen

Vakituisessa luokanopettajan virassa toimiva [peitetty] on tuomittu Satakunnan käräjäoikeuden (16.2.2022 ja 22.12.2022) sekä Vaasan hovioikeuden (3.8.2023) antamilla tuomioilla yhteensä seitsemästä (7), eri oppilaisiin ja yhteen opettajaan kohdistuneista kunnianloukkauksista (ajalla 18.9.2019 – 5.6.2021) sekä virkavelvollisuuden rikkomisesta (ajalla 13.8.2020 – 5.6.2021). Viranhaltijalle on määrätty näistä teoista sakkorangaistukset. Viranhaltija on ollut virasta pidätettynä oppilaisiin kohdistuvan asian esitutkinnan ja rikosprosessin vuoksi 16.8.2021 alkaen.

Hovioikeuden tuomion jälkeen viranhaltija kutsuttiin kuulemistilaisuuteen, joka pidettiin 4.9.2023. Kuulemistilaisuudessa viranhaltijaa kuultiin hänen virkasuhteensa mahdollisesta päättämisestä toistuvan epäasiallisen käytöksen ja siitä aiheutuneen työnantajan luottamuspulan vuoksi.

Viranhaltija ja hänen avustajansa esittivät, että ensisijaisesti seuraamukseksi tulisi antaa varoitus, koska sellaista ei ole vielä näistä teoista annettu ja viranhaltijalain 35 § 2 mom. 4-kohdan mukaan näin tulisi toimia. Työnantajalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta antaa varoitusta, jos irtisanomisen perusteena on niin vakava palvelussuhteeseen liittyvä rikkomus, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää palvelussuhteen jatkamista. Tällaisessa tilanteessa henkilön olisi ilman varoitustakin pitänyt ymmärtää menettelynsä moitittavuus.

Kuulemistilaisuudessa arvioitiin myös sitä, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla viranhaltija muuhun virkasuhteeseen, vai onko viranhaltijan toiminta ja käytös kokonaisuutena arvioiden niin vakava rikkomus, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista.

Kuulemistilaisuudessa viranhaltija kertoi haluavansa palata nimenomaan opettajan tehtävään. Työnantajalla ei ole tarjota muuta hänen osaamistaan vastaavaa tehtävää, eikä työnantajalta voida kohtuudella edellyttää hänen virkasuhteensa jatkamista. Irtisanominen ei ole vältettävissä sijoittamalla viranhaltija muuhun virkasuhteeseen.

Opettajan tehtävä edellyttää erityistä luotettavuutta oppilaita ja heidän vanhempiaan, kollegoja sekä työnantajaa kohtaan. Viranhaltijan epäasiallinen ja epäammattimainen käyttäytyminen on ollut toistuvaa. Viranhaltijan syyksi luetut rikokset ovat rikkeiden laatu, vakavuus ja opettajan virkaan liittyvä asema huomioiden sellaiset, että työnantajalla on olosuhteet kokonaisuudessaan huomioon ottaen painava ja asiallinen syy virkasuhteen irtisanomiseen. Toistuvan epäasiallisen käytöksensä myötä viranhaltija on menettänyt työnantajan luottamuksen luokanopettajan viran menestykselliseksi sekä asialliseksi hoitamiseksi. Kyseessä on niin vakava rikkomus, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää viranhaltijan virkasuhteen jatkamista.

Viranhaltijan menettelyn moitittavuus on selvää ja kiistatonta syyksi luetut tuomiot huomioiden. Viranhaltijan toiminta on rikkonut sekä oppilaiden oikeuksia turvalliseen opiskeluympäristöön (perusopetuslaki 29 §) että hänen kollegoidensa oikeutta terveelliseen ja turvalliseen työympäristöön (työturvallisuuslaki 8 §). Opettajan asemassa viranhaltijan käyttäytymisvelvoite on korostunut tehtävään sisältyvän esimerkkiaseman ja kasvatustehtävän vuoksi. Viranhaltijan olisi tullut ymmärtää tekojensa moitittavuus pitkän opettajan tehtävässä tehdyn virkauransa vuoksi.

Porin kaupungin sivistystoimialan toimintasäännön mukaan irtisanomisesta päättää palvelussuhteeseen ottava viranomainen eli tässä tapauksessa sivistyslautakunta.

Työnantajan irtisanoessa toistaiseksi otetun henkilön virka- tai työsuhteen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos palvelussuhde on jatkunut keskeytyksettä yli 12 vuotta. Irtisanomisaikana henkilöllä säilyy työvelvoite, ellei toisin sovita tai työnantaja yksipuolisesti vapauta työvelvoitteesta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää irtisanoa luokanopettaja [peitetty] virkasuhteen edellä esitetyin perustein. Irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta ja irtisanomisaika alkaa päätöksen tiedoksisaannista. [peitetty] ei ole irtisanomisaikana työntekovelvoitetta. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

[peitetty], Taneli Tiirikainen, HR-yksikön palvelussuhdetiimi, Pauliina Mäenpää

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Porin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Kirjaamon yhteystiedot:
Postiosoite:                PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:              Palvelupiste Porina, Yrjönkatu 13
Sähköpostiosoite:      kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:            (02) 634 9417
Puhelinnumero:         (02) 623 4470
Vaihde                       (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai                 10 - 16
tiistai-torstai                8 - 16
perjantai                     8 - 15


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
•    päätös, johon haetaan oikaisua
•    miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
•    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen oikaisuvaatimusohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.