Ympäristöterveysjaosto, kokous 5.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 33 Päätös rikkomusilmoituksen tekemisestä

PRIDno-2012-5

Valmistelija

  • Elina Sipilä, kaupungineläinlääkäri, elina.sipila@pori.fi

Perustelut

​​​​​KalaValtanen Oy:lle suoritettiin 18.8.2023 Ruokaviraston aloitteesta ja välittömässä ohjeistuksessa elintarvikevavonnan suunnitelmallinen tarkastus, jonka tarkoituksena oli käydä läpi ainoastaan oivarivi 16.3 (EU:n yhteisen kalastuspolitiikan (YKP) säätämä kalastustuotteiden jäljitettävyys sanktiointijärjestelmineen). Tarkastuskäynnille osallistunut Ruokavirasrton erityisasiantuntija kertoi, että kyseinen oivarivi tarkastetaan tällä hetkellä kala-alan hyväksytyissä elintarvikehuoneistoissa kolmen vuoden välein ja että seuraavalla kerralla tarkastuksen järjestämisen kokonaisvastuu siirtynee kunnalliselle valvojalle. Tarkastuksessa edellisellä tarkastuksella todetut puutteet ei vaikuta seuraavan tarkastuksen lopputulokseen.

Tarkastuksella käytiin läpi, onko toimija noudattanut YKP-velvotteita, jotka ovat:

  • Toimija pystyy yksilöimään (eli tunnistamaan) kalastus- ja vesiviljelytuotteiden välittömät toimittajat ja ostajat (poislukien lopulliset kuluttajat).
  • Ensierään tulee liittää eräkohtainen koodi ja ensierää koskevat tiedot. Tiedot tulee liittää eriin koodin, viivakoodin tai elektronisen sirun kaltaisen tunnistamisvälineen avulla taikka käyttäen merkintäjärjestelmää. "Liittää" tarkoittaa, että tiedot voivat olla esim. kaupallisessa asiakirjassa. Kaupallinen asiakirja ja ensierä tulee olla liitettävissä toisiinsa yksilöivän koodin avulla.
  • Tuotanto- tai toimituserään sisältyvien ensierän tietojen tulee seurata jokaista tuotanto- tai toimituserää koko toimijaketjun ajan. Mikäli eriä yhdistellään, tulee ensierien tietojen edelleen seurata uutta muodostettua tuotanto- tai  toimituserää. Mikäli ensierä jaetaan osiin, tulee ensierän tietojen edelleen seurata uusia muodostettuja tuotanto- tai toimituseriä. Jokaista tuotanto- tai toimituserää kohti, läpi koko ketjun, tulee siten olla  osoitettavissa seuraavat siihen sisältyvien ensierien tiedot: tunnistenumero, kalastusaluksen ulkoinen tunnistenumero ja nimi tai vesiviljelytuotantoyksikön nimi, kunkin lajin kolmikirjaiminen FAO:n koodi, saaliiden pyyntipäivät tai tuotantopäivä, kunkin lajin määrät nettopainoina ilmaistuna kilogrammoina tai tapauksen mukaan  kappalemäärä, toimittajan nimi ja osoite.
  • Ensierää koskevien tietojen on oltava saatavilla niin, että viranomainen voi tutustua niihin milloin tahansa. Kaupallinen asiakirja voi olla paperi tai sähköisessä muodossa.
  • Sisäinen jäljitettävyys. Mikäli toimija yhdistää ensieriä tai jakaa ensierän osiin, on uusi erämuodostus dokumentoitava ja dokumentit tulee säilyttää järjestelmällisesti. Ketjun toimijakohtaisia yhdistämis- tai jakamisvaiheita ja niiden tietoja ei edellytetä ketjussa mukana kuljetettavaksi tiedoksi.

Tarkastuskäynnillä toimija kertoi, että ei ole noudattanut YKP-velvoitteita muilta osin kuin että pystyy yksilöimään hankkimiensa ja myymiensä kalastustuotteiden välittömät ostajat ja myyjät. Toimija on tietoinen YKP-velvotteista, mutta ei pidä niiden noudattamista teknisesti ja taloudellisesti mahdollisena etenkin, koska yhtenäistä järjestelmää tietojen siirtämiseen koko elintarvikeketjun läpi ei ole.

Koska käynnillä todettiin, että toimija ei ole noudattanut velvotteita, arvioitiin KalaValtanen Oy:n toiminta tämän oivarivin osalta huonoksi (D).

Kalastustuotteiden jäljitettävyydestä säädetään Euroopan unionin neuvoston asetuksella (EY) N:o 1224/2009 yhteisön valvontajärjestelmästä, jonka tarkoituksena on varmistaa yhteisen kalastuspolitiikan sääntöjen noudattaminen (neuvoston valvonta-asetus). Asetuksessa edellytetään kansallista sanktiojärjestelmää. Euroopan unionin lainsäädännön toimeenpanosta säädetään kansallisesti lailla yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta (1188/2014). Sen mukaan (11 §) valvontaviranomaisen on ilman aiheetonta viivästystä ilmoitettava Ruokavirastolle virkamiestensä havaitsemista tai valvontaviranomaisen muutoin tietoonsa saamista epäillyistä rikkomuksista ja epäillyistä vakavista rikkomuksista. Rikkomusilmoitus tehdään Ruokavirastolle erityistä Seuraamus-järjestelmää käyttäen. Valvontaviranomaisen tulee  saattaa rikkomusepäily ilman aiheetonta viivästystä tiedoksi epäilyn kohteena olevalle toimijalle. Päätösvaltaa rikkomusilmoituksen tekemisestä ei ole Elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintasäännössä delegoitu viranhaltijoille. Ruokavirasto suorittaa toimijan kuulemisen ennen mahdollisen rikkomusmaksun määräämistä.

Sovellettu lainsäädäntö:

Neuvoston asetus (EY) N:o 1224/2009 yhteisön valvontajärjestelmästä, jonka tarkoituksena on varmistaa yhteisen kalastuspolitiikan sääntöjen noudattaminen

Komission täytäntöönpanoasetus (EU) N:o 404/2011 yhteisön valvontajärjestelmästä, jonka  tarkoituksena on varmistaa yhteisen kalastuspolitiikan sääntöjen noudattaminen, annetun  neuvoston asetuksen (EY) N:o 1224/2009 soveltamista koskevista yksityiskohtaisista säännöistä,  art. 66 ja 67

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1379/2013 kalastus- ja vesiviljelytuotealan  yhteisestä markkinajärjestelystä ja neuvoston asetusten (EY) N:o 1184/2006 ja EY N:o  1224/2009 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (EY) N:o 104/2000 kumoamisesta, art. 5

1188/2014 Laki yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta 1, 2, 4, 7, 11,  12, 17, 35, 49 20 ja 22 mom., 50 ja 53 §

Elintarvikelaki 297/2021 14 § 2 mom.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Jaosto päättää tehdä yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain (1188/2014) 11 §:n mukaisen ilmoituksen KalaValtanen Oy:n tarkastuksella 18.8.2023 havaituista epäillyistä rikkomuksista Ruokavirastolle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Ruokavirasto, KalaValtanen Oy

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.