Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 18.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 110 Toimenpidepyyntö, Kaakkurinpuisto

PRIDno-2024-2855

Valmistelija

  • Mirja Rantanen, rakennetun ympäristön tarkastaja, mirja.rantanen@pori.fi

Perustelut

Porin rakennusvalvontaviranomaiselle on jätetty toimenpidepyyntö 9.6.2024 kiinteistöltä [peitetty]. Korttelissa 49 sijaitsevan, tontin 1 puolikkaan haltija / paritalon puolikkaan omistaja (myöhemmin asianosainen) esittää rakennusvalvontaviranomaiselle toimenpiteisiin ryhtymistä, koska hänen tontinosaan rajoittuvalle, asemakaavan mukaiselle puistoalueelle, Kaakkurinpuistoon, on kaupungin toimesta rakennettu yleinen kulkuväylä. Asianosaista ei ole missään puistoalueen rakentamisen vaiheessa kuultu. 

Asiaan liittyy pidemmältä aikaväliltä yhteydenpitoa ja viestinvaihtoa asianosaisen ja Porin kaupungin eri viranhaltijoiden kesken, mutta asianosaista tyydyttävään ratkaisuun ei ole yhteydenotot toistaiseksi johtanut. Ensimmäiset asianosaisen yhteydenotot kaupungin suuntaan on tapahtunut arviolta samanaikaisesti, kun kulkuväylä on aloitettu rakentamaan. Rakennetun ympäristön valvonnalle tilanne tuli tietoon 2024 kevään aikana, kun tontin ja kulkuväylän väliin mahdollisesti rakennettavasta aidasta, sen korkeudesta ja sijoituksesta, käytiin alustavaa keskustelua rakennusvalvonnan viikoittaisen palaverin yhteydessä. Asian selventämiseksi on rakennetun ympäristön tarkastaja tehnyt maastokatselmuksen kohteessa 26.4.2024.   

Rakennetun ympäristön valvonta on pyytänyt asianosaista tekemään toimenpidepyynnön rakennusvalvontaviranomaiselle, jotta asia saadaan kootusti käsiteltyä ja osapuolet tulevat kuulluksi. Rakennetun ympäristön valvonnan arvion mukaan asiaan tulee tehdä päätös ja näin ollen pystytään toteuttamaan vielä hyvän hallinnon periaatteiden mukaista kohtelua. 
 

Toimenpidepyyntö 

Asianosainen on toimittanut rakennusvalvontaan kaksi erillistä sähköpostiviestiketjua asiaan liittyen sekä lisäksi kiinteistönvälittäjän laatiman vaikutusarvion (päivätty 18.1.2023). Toimitetuista asiakirjoista käy selväksi, että asianosaisella on ollut useita keskusteluja kaupungin eri hallinnonalojen viranhaltijoiden kanssa. Toimenpidepyynnössä on esitetty seuraavat vaihtoehtoiset vaatimukset haitan poistamiseksi / minimoimiseksi: 

  1. Puistoalue ennallistetaan sellaiseen kuntoon kuin se oli aikaisemmin (ei läpikulkua, puuston istuttaminen). Myös suojatiemerkinnät ja liittymät tarvitsevat luonnollisesti poistaa.
  2. Korvaus, 10 %:a tämän hetken arvioidusta myyntihinnasta (268 000 €) + 3 200 € käytetystä työajasta asian selvittämiseen.
  3. Lupa tehdä 200 cm korkea aita koko rajalle. 

Sähköpostiketjuissa asianosainen on viitannut useampiin lain kohtiin mm. maankäyttö- ja rakennusasetuksen § 46: ”…Jos puiston tai muun yleisen alueen suunnitelmalla on erityistä merkitystä siihen rajautuvien alueiden kiinteistön omistajien tai haltijoiden, alueen käyttäjien tai ympäristökuvan kannalta, aluetta koskevan suunnitelman valmistelussa on noudatettava soveltuvin osin samaa menettelyä kuin katusuunnitelman valmistelussa”. 

Vastine toimenpidepyyntöön 

Rakennetun ympäristön valvonta on toimittanut tiedon saapuneesta toimenpidepyynnöstä Porin kaupungin teknisen toimialan infrayksikölle 12.7.2024 sekä varannut mahdollisuuden kirjallisen vastineen antamiseen 13.8.2024 mennessä. Tekninen toimiala toimitti vastineensa ennen määräajan päättymistä. 

Vastineessaan infrayksikkö lausuu seuraavasti: ”Alueen asemakaava (6091573) on vahvistunut KV 22.3.2011. Kaakkurin puisto on kaavamerkinnällä VP, joka tarkoittaa puistoa. Infrayksikkö on laatinut Kaakurinpuistoon kyseessä olevalle VP alueelle vihersuunnitelman, joka on hyväksytty 22.6.2020. Vihersuunnitelmassa on esitetty puistoon puistokäytävä. Vihersuunnitelman osalta ei ole päätösmenettelyä.  

Puiston rakentaminen on hyväksytty teknisen lautakunnan kokouksessa 14.12.2021 § 299, jossa on hyväksytty työohjelma vuodelle 2022. Päätöksenteko on nähtävissä kaupungin nettisivustolla. Lisäksi nettisivustolla on nähtävissä myös viherrakentamiskohteet yhteystietoineen. Infra yksikkö on toteuttanut puistokäytävän vuoden 2022 investointiohjelman mukaisesti pääosin 2022 aikana. Vuoden 2023 aikana kohteessa on tehty lopputöitä, kuten istutuksia. Lisäksi kohteessa on palautteen takia vielä puistokäytävän pintamateriaalia parannettu vuoden 2023 aikana.  

Työn käynnistyttyä (asianosainen) on ollut yhteydessä infrayksikköön. Infrayksikkö on konsultoinut asiassa tämän jälkeen kaavoitusta ja rakennusvalvontaa. Kaavoituksen mukaan Kaakkurinpuisto on asemakaavassa VP eli Puisto. Merkinnällä osoitetaan sellaiset virkistysalueet, jotka on rakennettu tai on tarkoitus rakentaa puistomaisiksi. VP-merkityllä alueella vasta tavanomaista puistokäytävää huomattavampi tieyhteys tarvitsee oman aluevarauksensa. Kaakkurinpuistossa ei ole kyse sellaisesta tieyhteydestä, joka tarvitsisi asemakaavassa erillistä merkintää. Rakennusvalvonnan kanssa on käyty läpi Kaakkurinpuiston vihersuunnitelma, jotka ovat lainvoiman saaneen asemakaavan 609 1573 (KV 23.5.2011) mukaisia puistoja (VP). Tässä yhteydessä on todettu, että Kaakkurinpuiston vihersuunnitelma ja sen mukaiset toteutukset ovat asemakaavan mukaisia. Samassa yhteydessä on todettu, että puistosuunnitelmat ja toteutukset ovat normaalia asemakaavan mukaista puistoalueen rakentamista, joka on vähäistä (MRA § 47) ja jolla ei ole maankäyttö- ja rakennusasetuksen § 46 mukaisia erityisiä vaikutuksia naapurustoon. Vaikutusten vähäisyydestä ja kaavanmukaisuudesta johtuen toimenpiteitä ei voida pitää maankäyttö- ja rakennuslain 126 §:n tarkoittamina luonnonoloihin tai maankäyttöön vaikuttavina, tai 128 §:n tarkoittamana maanrakennustyönä, jotka edellyttäisivät toimenpidelupaa tai maisematyölupaa. Näiden tulkintojen perusteella Kaakkurinpuiston puistokäytävän rakentamista jatkettiin normaalina puistoalueeseen kuuluvana rakentamistyönä, jonka tarkoitus on mahdollistaa puistoalueiden tarkoituksenmukainen käyttö. Lisäksi infrayksikkö toteaa, että vastinepyynnössä on esitetty toimenpidepyynnön yhtenä vaatimuksena lupa tehdä 200 cm korkea aita koko kulkuväylän vastaiselle rajalle. Infrayksikkö maanomistajana ei katso asialle olevan estettä. Aita tulee kuitenkin toteuttaa tontin puolelle. Rakennusvalvonta vastaa luvan käsittelystä”.   

Saapuneesta infrayksikön vastineesta on annettu asianosaiselle mahdollisuus kommentointiin 9.9.2024 saakka. Asianosaiselta saapui sähköposti 6.9.2024, jossa kertoi huomioitaan, muttei ehdi virallista vastinetta laatimaan. 


Kokonaisarviointi 

MRL 124 § 1. ja 2. mom. mukaisesti: ” Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on yleisen edun kannalta valvoa rakennustoimintaa sekä osaltaan huolehtia, että rakentamisessa noudatetaan, mitä tässä laissa tai sen nojalla säädetään tai määrätään. Valvontatehtävän laajuutta ja laatua harkittaessa otetaan huomioon rakennushankkeen vaativuus, luvan hakijan ja hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavien henkilöiden asiantuntemus ja ammattitaito sekä muu valvonnan tarpeeseen vaikuttavat seikat.”  

Maankäyttöä ja rakentamista koskeva lainsäädäntö on luonteeltaan paikoin yleispiirteistä ja harkinnanvaraista. Säännösten soveltamista ohjaavat oikeuslähteinä muodostunut oikeuskäytäntö sekä vakiintuneet käytännöt. Vakiintuneiden käytäntöjen mukaan rakennusvalvontaviranomaisella ei ole pääosin koskaan varsinaista valvontaroolia infrarakentamisessa. 

Katualueen suunnittelun ollessa kyseessä, on MRA:n pykälät melko yksiselitteiset (41 – 43 §). Nyt kyseessä olevan kulkuväylän rakentaminen puistoalueelle on infrayksikön tulkinnan mukaan ollut vähäisempi kuin katualueen suunnittelu ja Kaakkurinpuistoon rakentunut kulkuväylä on katsottu olevan tavanomainen puistokäytävä. 

Tavanomaisen puistokäytävä terminä selviää Ympäristöministeriön oppaassa (opas 12) Asemakaavamerkinnät ja -määräykset. Oppaassa kuvataan (s. 53) kaavamerkintöjen käyttötarkoitusta ja käyttömahdollisuuksia mm. seuraavasti: 

”VP Puisto - merkinnällä osoitetaan sellaiset virkistysalueet, jotka on rakennettu tai on tarkoitus rakentaa puistomaisiksi. Merkintään voidaan liittää määräyksiä puuston säilyttämisestä ja istuttamisesta. 

Kun puisto- tai muulle virkistysalueelle on tarkoitus rakentaa rakennuksia, rakentamisen määrä ja käyttötarkoitus sekä usein myös rakennusalat osoitetaan kaavassa (tai vähäisen rakentamisen osalta MRA 46§:n mukaisessa puistosuunnitelmassa.) Tavanomaista puistokäytävää huomattavampi tieyhteys tarvitsee oman aluevarauksensa. Myös autopaikkojen sijoittaminen puistoon edellyttää siihen oikeuttavaa kaavamerkintää tai -määräystä. Sijoittamisen edellytyksenä on, ettei alueen käyttäminen kaavassa varattuun tarkoitukseen vaikeudu”. 

Asemakaavassa VP-aluemerkinnän kohdalla ei ole siis välttämätöntä olla merkintää kulkuyhteydestä, kun katsotaan rakennettavan tavanomaista puistokäytävää. Infrayksikön tekemän harkinnan mukaan Kaakkurinpuistoon toteutetussa kulkuväylässä on kyse tavanomaisesta puistokäytävästä ja suunnittelun edetessä hankkeen on tulkittu olevan vähäinen eikä sillä ole katsottu olevan erityistä merkitystä siihen rajautuvien alueiden kiinteistön omistajien tai haltijoiden kannalta vaan ennemminkin palvelevan alueen käyttäjiä. Näin ollen suunnitelman valmistelussa ei ole katsottu tarpeelliseksi noudattaa samaa menettelyä kuin katusuunnitelman valmistelussa edellytettäisiin (MRA §46).  

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää, että selostustekstissä mainituin perustein asiassa ei ryhdytä muihin toimenpiteisiin, koska asiassa ei ole havaittu yksiselitteistä maankäyttö- ja rakennuslain tai sen nojalla annettujen säännösten laiminlyöntiä, joka edellyttäisi tai oikeuttaisi rakennusvalvontaviranomaisen toimenpiteitä toimenpidepyynnössä mainittujen asioiden suhteen.  

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Toimenpidepyynnön tekijä, Tekninen toimiala/infrayksikkö 

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Porin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Kirjaamon yhteystiedot:
Postiosoite:                PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:              Porin yhteinen palvelupiste, Yrjönkatu 6
Sähköpostiosoite:      kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:            (02) 634 9417
Puhelinnumero:         (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai                 10 - 16
tiistai-torstai                8 - 16
perjantai                     8 - 15


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
•    päätös, johon haetaan oikaisua
•    miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
•    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen oikaisuvaatimusohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.