Joukkoliikennejaosto, kokous 13.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 16 Radiomainonnan vaikuttavuustutkimus

PRIDno-2025-378

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Joukkoliikenteellä on ollut oma markkinointisuunnittelija ja markkinoinnin määräraha 0,1 M€ omalla kustannuspaikalla vuodesta 2023 alkaen. Matkojen määrän kasvu on edelleen lisännyt työmäärää asiakaspalvelun puolella ja antanut myös dataa viestintä- ja markkinointitoimenpiteiden suunnittelua varten. Iso osa markkinointisuunnittelijan työajasta kuluu puhelin- ja käyntiasiakaspalvelun taustatukena, lippu- ja maksujärjestelmän ylläpitotehtävissä, verkkosivuissa ja somemainonnassa, yritysmyynnissä, asiakaspalautteen käsittelyssä, lippujen virheostojen selvittelyssä ja koulumatkojen hallinnoinnissa koulusihteerien tukena. Markkinoinnin tukipalveluja ostetaan Porin kaupungin puitesopimuksen mukaisesti Make it Simple -yritykseltä (Staart Oy). 

Vuodelle 2024 joukkoliikenteelle on asetettu kaupungin talousarviokirjassa seuraavat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet, joiden saavuttamiseksi johdonmukaista markkinoinnin tavoitteena oli, ja on edelleen, madaltaa kynnystä astua bussiin ja lisätä tietoisuutta maksamisen helppoudesta.  

  • Joukkoliikenteen kerta- ja vuorokausilipputuotteita ostetaan yhä enemmän älypuhelimen sovelluksella ja lähimaksulla käteisen sijaan. Syksyllä 2024 sovelluksella ja lähimaksulla maksetaan enemmän lippuja (kpl) kuin käteisellä (verrataan syys-marraskuun lipputuotejakaumaa vuoteen 2022). Tulos: sovelluksessa ostoja tehtiin 18 000 (+ 20 %) ja käteisellä 58 000 (+ 48 %), lähimaksulla maksettiin 35 000 matkaa. Käteisen suosio jatkui erityisesti Citylinjalla ostettujen yhden euron lippujen ansiosta.
  • Reittien 2, 3, 4, 6, 8, 12, 34, 35 ja 66 vuoroväliä tihennetään ja liikennöintiaikaa pidennetään syksystä 2023 alkaen. Parannuksiin käytetään 630 000 € vuosittain. Joukkoliikennematkojen määrä kasvaa ympärivuotisilla vahvan palvelutason reiteillä syys-marraskuussa 2024 vuoden 2022 samaan aikaan verrattuna. Tulos: matkoja tehtiin 29 000 (+ 13 %) enemmän eli keskimäärin joka päivä 80 matkaa lisää.
  • Joukkoliikenteen lipputuotot nousevat 3 %:ia vuoden 2023 tilinpäätöksen luvusta tehtyjen matkojen määrän kasvaessa. Vuonna 2023 lipputuotot olivat 2,16 M€. Tulos: matkoja tehtiin 150 000 (+ 10 %) ja lippuja myytiin 2,26 M€ (+ 3,7 %) enemmän. 

 

Vuoden 2024 aikana tehdystä markkinoinnista koostettu yhteenveto on liitteenä.

 

Porin joukkoliikenteen asiakaskysely 2024 ja tulokset: 

Vuonna 2024 asiakaskysely toteutettiin ajalla 18.11.-22.12.2024. Kysymykset olivat samat kuin vuonna 2023, jolloin tehtiin ensimmäinen asiakaskysely viisi kuukautta lippu- ja maksujärjestelmän vaihdoksen jälkeen. Kyselystä kerrottiin matkustajille bussien selkänojiin kiinnitettyjen tarrojen avulla. Mainostarrassa oli kyselyyn vievä QR-koodi ja linkki. Kyselyyn haluttiin vastauksia nimenomaan asiakkailta, jotka käyttävät joukkoliikennettä. Muissa kanavissa kyselyn jakaminen olisi todennäköisesti myös kirvoittanut vastauksia, mutta vastaajat eivät välttämättä olisi joukkoliikenteen käyttäjiä.  

Vuoden 2024 asiakaskyselyyn saatiin huomattavasti vähemmän vastauksia kuin vuonna 2023. Asiakaskyselyyn vastasi tällä kertaa viiden viikon aikana 106 asiakasta. Vastaukset olivat kuitenkin pääosin samanlaisia kuin vuoden 2023 kyselyssä, kuljettajia ja kuljettajien ystävällisyyttä kehuttiin. Kehuja tuli myös aikatauluista niiden sopivuudesta asiakkaan omiin tarkoituksiin. Toisaalta myös aikataulujen sopimattomuutta omiin tarkoituksiin kritisoitiin. Pääosin avointen kysymysten vastausten perusteella pystyi päättelemään, että joukkoliikennettä käyttävät asiakkaat ovat tyytyväisiä siihen, että joukkoliikennettä yleensä on.  

Asiakaskyselyn tuloksista koostettu yhteenveto on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Joukkoliikennejaosto päättää merkitä asian tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Porin joukkoliikenteessä panostetaan markkinointiin ja viestintään. Uusi brändi-ilme ja palvelumuotoilu tehtiin yhteistyössä Staart Oy:n (nykyisin Make It Simple) kanssa vuonna 2023. Vuonna 2025 jatketaan pitkäjänteistä työtä joukkoliikennebrändin ja eri maksutapojen tunnettuuden lisäämiseksi useiden eri palveluntarjoajien kanssa eri mainoskanavia hyödyntäen. Keväällä on käynnissä useammassa kanavassa lähimaksuun liittyvä markkinointikampanja ja samantyyppinen isompi kampanja on tarkoitus toteuttaa myös syksyllä. Lisäksi läpi vuoden on tarkoitus tehdä hieman pienempiä mainoksia eri kanavissa. Porin kaupungin maksettu mainonta sosiaalisessa mediassa on ollut valitettavasti poissa käytöstä alkuvuoden aikana, mutta toivottavasti sitäkin pystytään mahdollisimman pian käyttämään yhtenä mainoskanavana. 

Joukkoliikenteen markkinoinnissa tavoiteltu kohderyhmä vaihtelee hieman käytettävästä kanavasta ja mainoksen sanomasta riippuen. Pääsääntöisesti markkinoinnilla pyritään tavoittelemaan niitä asiakkaita, jotka voisivat matkustaa satunnaisesti joukkoliikenteellä. Markkinoinnissa on hyödynnetty esimerkiksi digitaalisten mainosnäyttöjen lisäksi radiota ja digiaudiota. Radiossa markkinointikumppanina on ollut Bauer Media Pori, heidän alueellisia kanaviansa ovat mm. Radio Pori, Top51 ja Iskelmä. Radiomainoksia BauerMedian kanssa on tuotettu tähän mennessä viisi (ensimmäiset vuonna 2023). 

Bauer Median alueellisia kanavia hyödyntämällä radiomainoksilla on aiemmissa kampanjoissa tavoitettu 65 000 uniikkia kuuntelijaa, joista jokainen on kuullut mainoksen 9 kertaa. Vuodenvaihteessa toteutettiin radiomainoskampanja, jonka yhteydessä toteutettiin ensimmäistä kertaa Syno-tutkimus. Syno-tutkimus toteutetaan sähköpostikyselynä kyselypaneelille. Vastauksia kyselyyn saatiin 12 päivän aikana 127. Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että Porin joukkoliikenne tunnistettiin, mainos oli kyselyn tulosten mukaan helppotajuinen ja sen sisältämä tieto koettiin hyödylliseksi. Jopa 74% vastaajista kertoi tunnistavansa mainostajan helposti mainoksesta, mutta mainostajaa ei varsinaisesti tunnettu entuudestaan. Eli mainoksen kuulleet vastaajat selkeästi tunnistivat mainoksesta Porin joukkoliikenteen, mutta eivät tunteneet joukkoliikennettä entuudestaan. Tutkimuksen vastaajat eivät siis välttämättä ole joukkoliikenteen käyttäjiä tai joko he itse tai lähipiiri ei ole tarvinnut joukkoliikenteen palveluita. Tutkimustulos antaa hyvän vertailukohdan nykytilanteesta, kun tutkimusta toistetaan tulevaisuudessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Joukkoliikennejaosto merkitsee asian tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.