Perustelut
Yhteysvälin Pori-Olkiluoto nykyinen liikennöintisopimus nro KÄYTTÖ-681732 päättyy 31.12.2023. Liikenteenharjoittaja ilmoitti, että se ei käytä sopimuksen viimeistä optiovuotta 1.1.2024-31.12.2024.
TVO Oyj, Porin kaupunki ja Varsinais-Suomen ELY-keskus (joukkoliikenneviranomainen) ovat päättäneet järjestää liikenteen hoitamisesta kaikille avoimen tarjouskilpailun. Tarjouskilpailu on ollut avoimena Cloudiassa 31.8-6.10.2023.
Hankintaa koskevat keskeiset muutokset verrattuna aiempaan ovat:
1. Nykyistä matalampi palvelutaso
Nykyinen liikennöintisopimus on kattanut kolme suoraa vuoroparia Porin ja Olkiluodon välillä (töihin klo 7:00:ksi, klo 08:00:ksi ja klo 09:00:ksi ja pois klo 15:00, klo 16:00 ja klo 17:00).Hankinnassa ollut kokonaisuus kattoi yhden vuoroparin (töihin klo 7:ksi ja pois klo 15). Lisäksi on varmistettu, että toinen edestakainen kulkuyhteys järjestyy jo hankituilla liikenteillä vaihdollisena (töihin klo 8:ksi ja pois klo 16). Pori-Olkiluoto liikenteen käyttö on vähentynyt aiemmasta ja lisäksi maksajaosapuolilla on tarve hillitä kustannuksia. Liikenteen hankintakustannukset ovat nousseet huomattavasti, koska polttoaine- ja energiakustannusten kehitys heijastuu tarjoushintoihin.
2. Hankintamallin muutos
Nykyinen liikenne on hankittu käyttöoikeussopimusmallilla, jossa liikenteenharjoittaja saa lipputulot ja sen lisäksi kuukausittaisen liikennöintikorvauksen. Hankinnassa ollut kokonaisuus on bruttomallinen sopimus. Mallissa liikenteenharjoittaja saa kiinteän kuukausittaisen liikennöintikorvauksen ja liikenteen rahoittajat kantavat lipputuloriskin.
Bruttomallilla saavutetaan nykyisessä markkinatilanteessa todennäköisesti kohtuullisempi tarjous kuin käyttöoikeussopimusmallilla.
3. Kalusto
Linjaa tullaan ajamaan M3 alaluokan III (yksinomaan istuvien matkustajien kuljetus) kaukoliikenteen linja-autoilla. Kaukoliikenteen linja-autoja ei koske laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuus-vaatimuksista.
Hankinnassa edellytetään, että kaluston enimmäisikä on 15 vuotta.
4. Lippu- ja maksujärjestelmät
Hankintaan on kirjattu lippu- ja maksujärjestelmävaatimuksia. Porista Olkiluotoon pääsee jatkossa kausi- tai sarjalipuilla sekä kertalipuilla. Lippujen hinnoittelu noudattaa seutuliikenteen yleistä hinnoittelua. Ydinvoimala-alueen työnantajat voivat kukin harkintansa mukaan tarjota työntekijöilleen etuuksia lippujen hankintaan.
5. Sopimuskausi
Liikenteen sopimuskausi on 1.1.2024-31.12.2026 + optio 1.1.2027-31.12.2029.
6. Kustannusjako
Hankintakokonaisuudesta on tehty bruttokustannusarvio.
Ennen hankintapäätöksen tekemistä liikenteen rahoitukseen osallistuvat tahot sitoutuvat bruttokustannusten jakamiseen. Kustannusjako-osuuksista on käyty osapuolten kesken neuvotteluja ja esitys jaosta 1. vuoden ajan on ELY-keskus 50 %, TVO Oyj 30 % ja Pori 20 %. Toisesta vuodesta eteenpäin jako on ELY-keskus 30 %, TVO 50 % ja Pori 20 %.
Liikenteen nettokustannus tulee olemaan bruttokustannusta alhaisempi, koska matkustajien maksamat lipputulot vähentävät TVO Oy:n, ELY-keskuksen ja Porin kaupungin maksettavaksi tulevaa summaa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää
- hyväksyä kohteen hankinnan yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Teollisuuden Voima Oyj:n kanssa, siten että tilaajana toimii Varsinais-Suomen ELY-keskus.
- hyväksyä esitetyn palvelutason.
- hyväksyä periaatteellisen kustannusjaon Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Porin kaupungin ja Teollisuuden Voima Oyj:n välillä.
- valtuuttaa suunnittelu- ja kehittämisyksikön päällikön sopimaan hankinta-asiakirjojen lopullisesta muodosta ja yksityiskohtaisesta rahoitusyhteistyöstä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Pöytäkirja tämän asian osalta päätettiin tarkastaa välittömästi kokouksessa.