Kaupunginhallitus, kokous 18.8.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 334 Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi merituulivoiman kiinteistö- ja tuloverotusta koskevaksi lainsäädännöksi

PRIDno-2025-4395

Valmistelija

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
  • Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi
  • Pauliina Mäenpää, johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle merituulivoiman kiinteistö- ja tuloverotusta koskevaksi lainsäädännöksi.

Tausta

Hallitusohjelman mukaan ”merituulivoiman pelisääntöjä selkeytetään toteuttamalla lainsäädäntöhanke, jossa Suomen talousvyöhykkeeseen kuuluvia vesialueita koskeva lainsäädäntö, lupaprosessit sekä korvaus- ja veroasiat määritellään viipymättä sekä yhteensovitetaan aluevesillä ja maa-alueilla toteutettavien hankkeiden pelisääntöjen kanssa”. Lisäksi hallitusohjelman mukaan asetettaviin veromuutoksiin on kirjattu, että ”selvitetään Suomen talousalueella olevien merituulivoimaloiden verokohtelu” ja ”lisäksi selvitetään merituulivoimaloiden kiinteistöverotuksen asema suhteessa maatuulivoimaloihin”.

Hallituksen esityksessä kiinteistöverotuksen osalta on ehdotukset Suomen talousvyöhykkeen kiinteistöverotuksesta sekä merituulivoimaloiden verotusarvon perusteena olevan jälleenhankinta-arvon keventämisestä. Tuloverotuksen osalta tuloverolakiin sisällytettäisiin Suomen alueellinen määritelmä.

Tavoitteet

Tavoitteena on hyödyntää YK:n merioikeusyleissopimuksen sallimissa rajoissa Suomelle kuuluva verotusoikeus Suomen talousvyöhykkeellä kiinteistö- ja tuloverotuksen osalta. Tavoitteena on varmistaa, että Suomen talousvyöhykkeellä olevat rakennukset ja rakennelmat sekä siellä harjoitettu toiminta ovat kiinteistö- ja tuloverolainsäädännön alaista. Tavoitteena on myös saattaa merituulivoimaloiden verorasitus yhdenmukaisemmaksi maatuulivoimaloiden verotuksen kanssa.

Linkki säädösvalmisteluhankkeen verkkosivuille https://vm.fi/hanke?tunnus=VM063:00/2024 

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle merituulivoiman kiinteistö- ja tuloverotusta koskevaksi lainsäädännöksi HE-luonnos_Merituulivoima.pdf

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää Porin kaupungin lausuntona todeta seuraavaa: 

Luonnos hallituksen esitykseksi  merituulivoiman kiinteistö- ja tuloverotusta koskevaksi lainsäädännöksi on pääosin hyvä. Esitys selkiyttää merkittävästi merituulivoimaloiden verokohtelua nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Koska esitys myös keventää merituulivoimaloiden verotusta merkittävästi, se tulee todennäköisesti edistämään uusien merituulihankkeiden etenemistä, mikä on erittäin toivottavaa.   

Porin kaupunki haluaa kuitenkin erityisesti tuoda esiin esityksen tosialliset vaikutukset ja edellyttää, että ne huomioidaan lainsäädännön jatkovalmistelussa.  Pori on ainoa kunta, jonka alueella on tällä hetkellä merituulivoimaloita. Taloudelliset vaikutukset realisoituvat kaupungin verotuloihin välittömästi.  Näin ei tapahdu yhdellekään muulle kunnalle. Menetyksen vaikutus on noin 0,3 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi Porin edustalle on suunnitteilla merkittävä laajennus Tahkoluodon merituulipuistolle, jonka arvioidut kiinteistöverotulot olisivat suuruusluokkaa noin 5 miljoonaa euroa vuodessa, mikäli nyt esitettyä verotuksen kevennystä ei tehtäisi. Käytännössä esitetty uudistus puolittaa siis tämän.   

Esitykseen sisältyvää uutta menettelyä, jossa kunnille ohjataan Suomen talousvyöhykkeelle rakennettavien voimalaitosten kiinteistöverotuotosta 20 prosenttia, voidaan pitää siinä mielessä kannatettavana, että kunnilla on keskeinen rooli voimalaitoshankkeiden toteutumisen kannalta monessakin mielessä. Esitetty tapa tuon 20 prosentin jakamisesta kunnille on kuitenkin erittäin huono. Pori edellyttää, että jatkovalmistelussa otetaan selkeämmin huomioon kuntakohtaisesti, kunnan erityinen merkitys talousvyöhykkeelle toteutettavien hankkeiden toteutumisessa. Tämän pitää heijastua kuntakohtaisiin jako-osuuksiin selkeästi. Käytännössä esimerkiksi Porin edustalle Suomen talousvyöhykkeelle mahdollisesti toteutuvien voimalaitoshankkeiden osalta Porin osuus esimerkiksi siirtoverkkojen maankäytön suunnittelun sekä voimalaitoshankkeiden toteuttamisen kannalta kriittisen satamainfrastruktuurin rakentamisen osalta on aivan eri luokkaa kuin muilla kunnilla, jotka nyt ovat esityksen mukaan saamassa jako-osuuksia verotuloista.  Asukaslukuperusteinen jako-osuus rajoitettuna 25 000 asukkaan enimmäismäärään, johtaa siis erittäin epäoikeudenmukaiseen lopputulokseen, mikä on selvästi nähtävissä esitykseen sisältyvistä esimerkkilaskelmista. 

Porin kaupunki tulee mahdollisesti olemaan keskeinen kunta myös Eoluksen ja OX2:n hankkeiden sähkönsiirron johtokatujen vaikutusalueena. Asia herättää jo nyt suurta huolta merenranta-alueiden kiinteistönomistajien keskuudessa. Ainakin kaksi järjestäytynyttä yhdistystä toimii kriittisesti ja aktiivisesti hankkeiden sähkönsiirron vastustamiseksi. Näin ollen asiassa tulisi ottaa huomioon myös se, mitkä kunnat todellisuudessa kantavat isoimman kuorman ja vastuun hankkeiden mahdollistamisessa sen sijaan, että keskitytään vesi- ja maa-alueiden rajanaapureina toimivien kuntien ansaintalogiikkaan. 

Pori edellyttää myös, että jatkovalmistelussa huomioidaan lainsäädännön muutoksesta aiheutuvat suorat taloudelliset vaikutukset Porin kaupungille ja niiden kompensointi jollakin tavalla. 

Kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Tiedoksi

Lausunto lausuntopalveluun