Valmistelija
Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
Perustelut
Kaupunginhallitus on 5.6.2023 tehnyt päätöksen talousarvion 2024 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia. Talousarvion suunnitelmavuodet 2025–2026 viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Suunnitelmavuosien kustannuskehitystä tullaan arvioimaan perustuen käytettävissä oleviin ennusteisiin yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja toimintaympäristön muutoksista. Tällaisia suunnitelmakaudella huomioitavia asioita on muun muassa TE-palvelut 24-uudistus, jolla tulee olemaan merkittäviä talous- ja henkilöstövaikutuksia.
Talousarvion laadintaohjeiden mukaan toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.
Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua on täydennetty ns. perälautatarkastelulla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 ja 1.6.2024 voimaan astuvia yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotetaan huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Talousarviossa 2023 oli varauduttu kolmen prosentin palkkakustannusten kasvuun vuoteen 2022 verrattuna. Perälautatarkastelun seurauksena vuoden 2023 palkkakustannusten todellinen kokonaiskasvu tulee olemaan noin 3,63 prosenttia. Arvio ei sisällä kunta-alan työntekijöille kesäkuussa 2023 maksettavaa kertapalkkiota. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat edelleen 3,98 prosentilla. Palkkakustannusten kasvu vuodesta 2022 vuoteen 2024 on 7,75 prosenttia.
Edellä mainitut palkankorotusvaraukset on huomioitu täysimääräisinä kehyksessä. Sopimuskorotusten lisäksi tulee huomioida palkkakustannusten tavanomainen nousu esimerkiksi kokemuslisien vuoksi. Talousarviovuodelle budjetoimien palkkakustannusten tulee olla toimialojen henkilöstösuunnitelmien mukaisia. Työnantajan sivukuluprosentit on arvioitu vuoden 2023 tasolla ja ne päivitetään tarvittaessa talousarvion myöhemmissä käsittelyvaiheissa.
Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.
Eläkemenoperusteinen maksu poistui vuoden 2023 alussa. Sen on korvannut tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin. Mahdolliset muutokset budjetoituun tasausmaksuun huomioidaan keskitetysti kaupunginjohtajan ehdotuksessa.
Toimialalla laaditusta tilannekuvasta esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja erityisesti nähtävissä olevia palvelutarpeiden muutoksia ja muita merkittäviä trendejä, jotka vaikuttavat palvelujen järjestämiseen. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. Toimiala esittää tässä yhteydessä myös strategiasta johdetut toiminnalliset tavoitteensa, jotka eivät kohdistu mihinkään toimialalta erikseen esitettäviin prosessikuvauksiin.
Talousarvion määrärahakehys ja perusteet
Elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarviota tehdään nyt neljättä kertaa. Organisaatiomuutoksessa 1.9.2020 yhdistettiin osa konsernihallinnon elinvoimayksiköstä ja viestintäyksiköstä sekä ICT-yksikkö kokonaisuudessaan ympäristö- ja lupapalveluiden toimialaan. Samalla Visit Pori Oy:n henkilöstö ja osa toiminnasta siirtyi liikkeenluovutuksessa toimialalle. Elinvoima- ja ympäristötoimiala kokoaa kaupungin keskeiset elinvoimaisuutta palvelevat toiminnot yhteen.
Elinvoima- ja ympäristötoimialan käyttötalouden määrärahakehys vuodelle 2024 on -19 327 000 euroa. Kehys on muodostettu vuoden 2023 kehyksen pohjalle, johon on lisätty palkankorotusvaraus.
Henkilöstömenojen kasvuun varautumisen lisäksi kehykseen on tehty lisäyksiä perustuen lainsäädännön muuttumiseen ja muihin toiminnallisiin muutoksiin. Merkittävin kehyksen sisäinen siirto on kaupunginvaltuuston 19.9.2022 § 134 hyväksymän hallintosäännön mukainen ICT-yksikön toiminnan siirto elinvoima- ja ympäristötoimialalta konsernipalveluiden tietohallintoyksikköön.
Lisäksi kehykseen tehtiin seuraavat muutokset vuodesta 2023:
Kehyskorjaukset:
- Joukkoliikenteen valtionavustuksen väheneminen, tuotot -200 000 euroa
- Joukkoliikenteen lipputuottojen palautus entiselle tasolle vuoden 2023 talousarvion alennuskampanjoiden jälkeen, tuotot +200 000 euroa
- Rakennusvalvonnan lupamaksutuottojen pieneneminen, tuotot -200 000 euroa
- Hankeavustuksista pois Karhijärvi-lisä (TA23) -5 000 euroa
- Kaupunkimittauksen ilmakuvausmääräraha (TA23) -330 000 euroa
- Joukkoliikenteen Rauman ja Pohjois-Satakunnan (Lavia – Kankaanpää) ELY-liikenteen kohonneet kustannukset, liikennöinnin ostoihin -100 000 euroa
- Joukkoliikenteen strategisten tavoitteiden toteuttamiseen (TA23) -330 000 euroa (palvelutason parannuksiin)
Lainsäädännölliset muutokset:
- Kaupunkimittaukseen karttatietokäsittelijä 1 htv ja toimitusinsinööri 1 htv lisää, -108 000 euroa, nämä liittyvät lunastuslain sekä maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksiin ja uuteen lakiin rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä
Toiminnalliset muutokset:
- Työllisyyden hoidon pajoilta hyvinvointialueelle 1.1.2023 siirtyneet työntekijät, talousvaikutus 140 000 euroa (3,5 htv)
- Matkailu- ja markkinointiyksikön ja kaupunkisuunnittelut toimitilat siirtyvät Porin Leijonaan 2024, vaikutus 30 000 euroa
- Uudenkaupungin liikenteen tukemisen lopettaminen, vaikutus 80 000 euroa
- MAINE-hankkeen hallinnoinnin siirtyminen strategia- ja hyvinvointiyksikköön, vaikutus 35 000 euroa
Lisäksi kehyksessä on huomioitu seuraavat erilliset asiat:
Hallitusohjelman tietojen perusteella ilmastoperusteinen joukkoliikennerahoitus lakkautetaan, siltä osin, kun sitä ei ole sidottu junaliikenteen ostoihin. Tämä tarkoittaa, että joukkoliikenteen toimivaltaisille viranomaisille ei ole tulossa enää erillistä rahoitushakua ilmastoperusteisesta rahoituksesta. Porissa joukkoliikenteen valtionavustus on jäämässä kehyksen summasta tämän myötä vielä 290 000 euroa pienemmäksi, tämä on tasattu joukkoliikenteen toimintakatteeseen.
Toimialan sisäisellä siirrolla kasvatetaan kaupunkisuunnittelun asiantuntijapalveluihin varattua määrärahaa 50 000 eurolla 243 000 euroon (summa pois elinkeinotoimintojen ostopalveluista). Määrärahaa halutaan käyttää erinäisiin yleiskaava- ja asemakaavahankkeisiin, jotka ovat aikataulullisesti kaikkein kriittisimpiä kaupungin elinvoimaisuuden ja kaupunkikehityksen näkökulmasta. Kaavoitukseen liittyvät selvitykset edistävät elinkeinoelämän tarpeisiin tehtävää kaavoitusta.
Ympäristö- ja terveysvalvontayksikön sisällä on lisätty ympäristövalvonnan viranhaltijatyön palvelusopimuksesta maksutuottoja Nakkilan kunnalta 30 000 € ja valtion kustantamasta valvontaeläinlääkäritoiminnasta 40 000 €. Kustannuksiin on lisätty ilmanlaadun projektiluonteinen mittauskampanja (40 000 €) ja henkilöstökuluihin varautuminen henkilöstöresurssin parantamiseen sekä ympäristö- että terveysvalvonnassa. Suureläinpäivystyksen nousseita päivystyskorvauksia katetaan vähentämällä muita eläinlääkinnän henkilöstökuluja.
Talousarvioehdotuksesta on ympäristöterveydenhuollon osalta pyydetty lausunnot yhteistoiminta-alueen kunnilta. Saapuneet lausunnot ovat pykälän liitteenä.
Sivistystoimialan organisaatiouudistuksessa päätettiin jakaa liikunta- ja nuorisoyksikkö liikuntayksiköksi ja nuorisoyksiköksi. Nuorisoyksikkö aloittaa toimintansa omana yksikkönään 1.1.2024. Nuorisoyksikön alle kootaan myös elinvoima- ja ympäristötoimialalta nuorten työpajatoimintoja sekä etsivän nuorisotyön palvelut. Yt-neuvottelut henkilöstön siirrosta käydään syksyn 2023 aikana sekä tarvittavat määrärahasiirrot toimialojen välillä tehdään myöhemmin vuoden 2024 talousarvioon.
Huomioitavaa on, että TE24-uudistuksen valmisteluvaiheeseen tullaan varaamaan vuodelle 2024 erillinen määräraha kaupunginjohtajan ehdotuksessa.
Investoinnit 2024
Toimialan investointimääräraha vuonna 2024 on yhteensä 480 000 euroa. Toimialan merkittävimmät investointitarpeet liittyvät Yyterin kehittämiseen.
Elinkeinoelämää tukevien investointien kokonaisuus Yyterissä on 350 000 euroa vuonna 2024. Näistä merkittävimmät toimenpiteet liittyvät muun muassa Yyterin yleissuunnitelman toteuttamiseen, Yyterin aukion yleissuunnitelman toteuttamiseen, Yyterin inforakennuksen näyttelytilojen sisustamiseen sekä Yyterin alueen infran kehittämiseen.
Kirjurinluodon kehittämiseen esitetään varattavaksi 50 000 euroa. Kirjurinluodon elinvoimaa tukevina investointeina toteutetaan vuoden 2024 aikana muun muassa koko aluetta koskeva kehittämisstrategia sekä alueen opasteisiin liittyvä kokonaissuunnittelu ja toteutustyö.
Työllisyyspalveluiden työpajatoimintaan esitetään varattavaksi 50 000 euroa, joka käytetään ajoneuvon hankintaan sekä Porin Karhureitin reittirakenteiden sekä ulkokäymälöiden uusimiseen.
Toimialan irtaimiston hankintaan esitetään varattavaksi 30 000 euroa, joka käytetään joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöihin.
Toimialaan liittyvät prosessit
Talousarvioiden 2021–2023 tapaan toimialat ovat yhteistyössä talous- ja hallintoyksikön controller-tiimin kanssa valmistelleet prosessikuvaukset toimintakatteeltaan suurimmista kaupunkitasoisista prosesseista. Elinvoima- ja ympäristötoimialalta valittiin vuodelle 2023 uusiksi prosesseiksi joukkoliikenne sekä työllisyyden hoito. Esityksen liitteenä on prosessien tilannekuvat, toiminnalliset sekä taloudelliset tavoitteet, toimenpiteet niihin pääsemiseksi ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kokouskäsittely
Merkitään, että Jari Hakala poistui kokouksesta asian esittelyn jälkeen klo 17.48.