Perustelut
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (YVAlaki 252/2017) mukaista yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä Suomen Hyötytuuli Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma.
ELY-keskus on pyytänyt Porin kaupunginhallitusta antamaan lausuntonsa ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta sekä varaamaan muun muassa ympäristönsuojelu-, maankäyttö-, terveydensuojelu- ja sosiaaliasioita käsitteleville lautakunnille tai viranhaltijoille tilaisuus antaa lausuntonsa asiasta.
Suomen Hyötytuuli Oy (1.9.2024 alkaen Tahkoluoto Offshore Oy) suunnittelee 400+110 kV voimajohtoa Poriin ja Ulvilaan Porin Tahkoluodon ja Fingrid Oyj:n Ulvilan sähköaseman välille. Hanke liittyy Tahkoluodon merituulipuiston laajennukseen, jonka liittäminen kantaverkkoon vaatii sähkönsiirtoyhteyksien parantamista Tahkoluodon ja Ulvilan välillä. Voimajohtoreitille on nollavaihtoehdon lisäksi kaksi hankevaihtoehtoa VE1 ja VE2, joiden pituudet ovat noin 42 ja 38 kilometriä.
Hankkeen vaihtoehdot:
VE0: Hanketta ei toteuteta.
VE1: Pohjoinen reitti. Uusi 400 + 110 kV voimajohto Tahkoluodosta Ulvilaan. Reitti kulkee Lampaluodon, Porin saaristotien, Ämttöön, Puodan ja Kellahden kautta. Välillä Kellahti-Ulvila VE1 reitti sijoittuu olemassa olevan 400 kV voimajohdon rinnalle. Vaihtoehdon pituus on noin 42 km.
VE2: Eteläinen reitti. Uusi 400+110 kV voimajohto Tahkoluodosta Ulvilaan olemassa olevan 400 kV voimajohdon rinnalla. Reitti kulkee Lampaluodosta Kolpanlahden pohjoisosan halki Skuutviikiin ja edelleen Kellahteen ja siitä Ulvilaan. Vaihtoehdon pituus on noin 38 km.
Ehdotus
Esittelijä
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa asiasta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon sekä tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.
Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto on kaksiosainen. Ensimmäinen osa koostuu varsinaisesta YVA-ohjelmaa ja sen sisältöä koskevasta lausunnosta. Lausunnon ovat laatineet kaavoitus-, ympäristö- ja terveysvalvonta- sekä ympäristösuunnitteluyksikkö. Lausunnon toisen osan muodostaa kasvupalvelut-yksikön lausunto voimajohtohankkeen elinkeinovaikutuksista.
1. YVA-ohjelma
Kaavoitusyksikkö
Kaavatilanne
Suunnitellut sähkösiirtolinjat kulkevat usean yleiskaavan alueella. Sähkönsiirtolinjoista VE2 noudattaa pääosin yleiskaavoissa osoitettuja linjauksia. Vaihtoehto VE1 osalta sähkönsiirtolinja poikkeaa yleiskaavoissa osoitetuista linjauksista osittain. Oikeusvaikutuksettomassa Reposaari-Tahkoluoto-Ämttöö yleiskaavassa voimajohtolinjaus on esitetty VE1 linjauksesta poiketen Lynaskerista Rankkuun, jonka jälkeen se kulkee olemassa olevan voimajohdon vierellä. Ranta-asemakaavoitettujen alueiden osalta VE1 on osoitettu kulkemaan Lampaluodossa ranta-asemakaavan 609 R-8 ylitse sekä Oodeen ranta-asemakaavan (609 R-31) matkailua palvelevien loma-asuntojen korttelialueen (RM) läpi. Lisäksi linjaus viistää tai kulkee muutaman muun ranta-asemakaavan kautta Porin saaristotien varrella. Porin keskustan pohjoispuolella VE1 ja VE2 kulkevat vireillä olevan Luotsinmäki-Hyvelä-Perko asemakaavan 609 1600 kautta.
Sähkönsiirto
YVA-ohjelmassa on esitetty rakennettavaksi Tahkoluotoon uusi sähköasema voimajohtoa varten. Ohjelmassa ei kuitenkaan ole esitetty sähköaseman sijainnille paikkaa, määritelty sen tarvitsemaa maa-alueen kokoa tai esitetä selvitettäväksi rakennettavan sähköaseman vaikutuksia. Vaikutusten arvioinnissa tulee tarkastella vaihtoehtoisten sähkösiirtoreittien vaikutusten lisäksi sähköaseman rakentamisen aiheuttamat vaikutukset.
Tahkoluodossa sijaitsee satamatoimintoja ja teollisuutta, jotka käyttävät energiaa. Vaikutusten arvioinnissa on hyvä selvittää lainsäädännön muutosmahdollisuutta ja todennäköisyyttä sille, onko tuulivoimalla tuotettua energiaa mahdollisuutta käyttää myös suoraan merikaapeleiden rantautumisalueella teollisuuden ym. tarpeisiin.
Hankkeessa on tarkasteltu kahta erilaista sähkölinjan reittivaihtoehtoa. Vaihtoehto VE2 osalta on tunnistettu, että sähköpylväiden rakentaminen saattaa tarvita kulkuväylän ruoppaamisen merenlahtiin. YVA-prosessin vaikutusten arvioinnissa tulee huomioida myös mahdollisen väylän ruoppauksen aiheuttamat vaikutukset.
Yhteisvaikutukset muiden hankkeiden kanssa
Suunnitellun voimajohtohankkeen vaikutuksia tarkastellessa, tulee ottaa huomioon alueelle suunnitellut muut voimajohtohankkeet. Yhteisvaikutuksien tarkasteluun mukaan otettavissa hankkeissa ei ollut nimettynä Eolus Finland Oy:lla suunnitteilla olevia hankkeita. Eolus Finlandilla on suunnitteilla Selkämerelle kaksi merituulipuistohanketta, Navakka ja Wellamo, joiden vaihtoehtoiset sähkönsiirtoreitit on esitetty kulkevan lausunnolla olevan hankkeen vaihtoehto VE2 kanssa lähes samaa reittiä.
Ympäristö- ja terveysvalvontayksikkö
Terveydensuojelulain (763/1994) 2 §:n mukaan elinympäristöön vaikuttava toiminta on suunniteltava ja järjestettävä siten, että väestön ja yksilön terveyttä ylläpidetään ja edistetään. Toimintaa tulee harjoittaa siten, etteivät toiminnan liikenne, melu, päästöt ilmaan, maaperään tai vesiin aiheuta terveydensuojelulain tarkoittamaa vaaraa tai haittaa toiminnan vaikutuspiirissä oleville.
Toiminnan vaikutukset yksityisille talousvesikäytössä oleville kaivoille tulee selvittää ohjelman mukaisesti. Voimajohtojen sähkö- ja magneettikenttien aiheuttamista terveysvaikutuksista tulee pyytää lausunto Säteilyturvakeskukselta.
Ympäristösuunnitteluyksikkö
Arvioitavat vaihtoehdot
YVA-menettelyssä tarkastellaan nollavaihtoehdon (hanketta ei toteuteta) lisäksi kahta hankevaihtoehtoa. Kuten kaavoituksen näkökulmasta jo edellä todettiin, vaikutusten arvioinnissa on hyvä tarkastella myös toista VE0 vaihtoehtoa, jossa voimajohtoa ei tarvittaisi sähkön ohjautuessa suoraan mantereen puolelle rakentuvan teollisuuslaitoksen käyttöön.
Tekninen kuvaus
YVA-selostuksessa on tarpeen esittää voimajohdon ja johtoalueen sijainti maastossa peruskarttaliitteillä ja ilmakuvilla havainnollistamaan hankkeen sijoittumista. Aineiston tulee olla selkeää ja riittävän suurimittakaavaista, jotta voimajohtoalueelle ja sen läheisyyteen sijoittuvat asuin-, loma- ja yritysrakennukset ovat kiinteistöittäin erotettavissa. Myös rakennusten etäisyyden voimajohtolinjasta tulee käydä ilmi, sillä kummankin vaihtoehtoisen reitin välittömässä läheisyydessä alle 100 metrin etäisyydellä voimajohtolinjasta sijaitsee useita vapaa-ajan ja vakituisesti asuttuja asuinrakennuksia. Kartta- ja ilmakuvaliitteistä pitää olla myös nähtävissä kummalle puolelle nykyisiä linjoja uusi linja rakentuu.
Koska voimajohtoaukean leveys vaihtelee, YVA-selostuksessa tulee esittää johtoaukean kokonaisleveys eri suunnitteluväleillä. Samoin selostuksesta pitää käydä ilmi johtoalueelle jäävän maa- ja vesialueen pinta-ala kummankin vaihtoehdon osalta sekä sen jakautuminen maankäyttömuodoittain.
Lisäksi voimajohdon rakentamisen kuvaukseen on hyvä sisällyttää tieto pylväiden vaatimasta kaivualasta. Pylväiden perustusten rakentaminen kuluttaa myös luonnonvaroja kuten kiviainesta, jonka määrää hankkeen toteuttamiseksi on tarpeen arvioida YVA-selostuksessa.
YVA-ohjelmassa todetaan lyhyesti, että hankkeen suunnittelussa on tutkittu myös vaihtoehtoa, jossa sähkö siirrettäisiin maa- ja vesistökaapelien avulla ja että kaapelien hyödyntämistä osana sähkönsiirron kokonaisuutta selvitetään edelleen. Asiaa on syytä avata kattavammin YVA-selostuksessa.
Hankkeen edellyttämät luvat
YVA-selostuksessa maankäyttöoikeuksiin ja mahdollisiin lunastuksiin (esimerkiksi lunastettavien loma-asuntojen määrä ja korvaukset) liittyvää asiakokonaisuutta tulee käydä tarkemmin läpi. Sama koskee myös rakentamisrajoituksiin liittyviä kysymyksiä.
Maa- ja kallioperä
Merenpohjan sedimentit ovat Pihlavanlahden ja Kolpanlahden alueen kuormitushistoriasta johtuen laadultaan vaihtelevia, mikä on erityisesti huomioitava vaikutusarvioinnissa. Happamien sulfaattimaiden ja mustaliuskeen osalta tulee myös selvittää vaikutukset haja-asutusalueen kaivoihin.
Pintavedet
Pintavesien osalta arviointiohjelmasta ei selviä miten arviointi tehdään.
Kasvillisuus, eläimistö ja suojelukohteet
Sekä uudet johtokäytävät että olemassa olevien rinnalle rakentuvat, laajenevat johtokäytävät voimistavat pirstoutumisvaikutusta, kaventavat elinympäristöjä sekä muodostavat liikkumisesteitä. Näiden vaikutusten arviointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Voimajohtolinjojen alueella on METSO-ohjelmaan luokiteltuja arvoalueita. YVA-selostuksessa ne kaikki on huomioitava. YVA-ohjelmassa on tarkasteltu ainoastaan Tahkoluodon aluetta. Metsoalueet ja näihin liittyvä karttakuva puuttuu kokonaan Lampaluodon alueelta. VE 1 kulkee Metso I-luokan lehtokuvioiden 156, 158 ja mahdollisesti myös 159 läpi. Lisäksi näyttäisi, että VE 2 kulkisi Lampaluodolla Metso III-luokan lehtoalueen (kuvio 128) läpi sekä mahdollisesti myös kuvion 132 läpi. Kuviot 113, 114, 115 ja 107 saattavat myös osua VE 1:n linjalle. YVA-ohjelman karttakuva ei ole riittävän tarkka asian todentamiseen.
Yksityisistä suojelualueista Pirkonmaa sijaitsee lähimmillään vain 60 metrin etäisyydellä suunnitellusta voimajohtolinjasta. On mahdollista, että näin lyhyt suojavyöhyke luonnonsuojelualueelle heikentää sen tilaa. Asia tulee arvioida YVA-selostusvaiheessa.
Suunniteltujen voimalinjojen alueella esiintyy vieraslajeista ainakin jättipalsamia ja komealupiinia. Myös kurtturuusu on sijaintiin nähden hyvin mahdollinen. Vieraslajia sisältävät kaivetut maamassat pitää käsitellä vieraslajien vaatimalla tavalla, jotta kaivuumaassa olevat siemenet ja juurenkappaleet eivät pääse leviämään maastossa.
Linjavaihtoehdot kulkevat myös linnustollisesti arvokkailla alueilla, joten törmäyksiä estäviä merkintöjä on tehtävä matalalla kynnyksellä. YVA-selostukseen on jo hyvä liittää esitys alueista, joilla niitä tarvitaan.
Ihmisten elinolot ja viihtyvyys
Ihmisiin kohdistuvia, sosiaalisia vaikutuksia syntyy niin voimajohdon rakentamisen kuin sen käytön aikana. Kuten YVA-ohjelmassa todetaan, sosiaalisten vaikutusten arvioinnin yhtenä tavoitteena on vahvistaa eri osapuolten välistä tiedonvaihtoa ja vuoropuhelua. Vuorovaikutus voimajohtoreitin maanomistajien sekä alueen vakituisten ja loma-asukkaiden kanssa on tärkeää. YVA-ohjelman mukaan YVA-menettelyn kuluessa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa seurataan näkemyksiä tiedonsaannin riittävyydestä ja viestintää ja vuorovaikutusta lisätään tarvittaessa YVA-menettelyn edetessä. Tiedonsaantia ja palautetta on tässä vaiheessa YVA-prosessia hyvä edistää esimerkiksi karttapalautejärjestelmän avulla.
Voimajohtohankkeen ihmisiin kohdistuvat vaikutukset - asumisviihtyvyys, virkistysalueiden käyttö, voimajohdon melu, sähkö- ja magneettikenttien muutos nykyiseen nähden sekä maiseman muutokset - tulee arvioida perusteellisesti. On myös tärkeää, että haittojen lieventämismahdollisuudet asuin- ja lomarakennusten läheisyydessä selvitetään huolellisesti.
Yhteisvaikutukset
Arviointiohjelmassa on todettu, että hankkeen toiminnasta ja muista alueen toiminnoista sekä suunnitelluista hankkeista aiheutuu yhteisvaikutuksia ympäristöön muun muassa maiseman, melun ja maankäytön osalta. YVA-selostuksessa on tärkeää esittää selkeästi kartalla ja ilmakuvin olemassa olevat sekä vireillä tai rakenteilla olevat muut hankkeet ja toiminnot, jotta on helpompi hahmottaa niiden keskinäinen sijoittuminen.
Samoin selostuksessa tulee huomioida, että sähkönsiirtoreitin läheisyydessä on myös vireillä asemakaavahankkeita, jotka mahdollistavat rakentaa lisää uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä energiahankkeita. Tällainen on muun muassa Kirrinsannan (609 1771) asemakaavan muutokseen sisältyvä teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue, jolle saa sijoittaa aurinkoenergian tuotantolaitoksen.
Niin ikään Satakunnan vaihemaakuntakaava 2:ssa Peittoon alueelle on aurinkoenergian tuotannon kehittämisen kohdealue -merkinnällä osoitettu merkittävä aurinkoenergian tuotantoon soveltuva alue. Peittoon seutuville sijoittuu myös Kankaankulman alue, joka mainitaan Porin kaupungille laaditussa teknisessä esiselvityksessä aurinkoenergian tuotantoon soveltuvista alueista Porissa.
Haittojen ehkäisy ja lieventäminen
YVA-selostuksessa tulee arvioida mahdollisuuksia kompensoida häviäviä tai heikentyviä luontoarvoja tai ekologisia yhteyksiä, jos niiden hävittämistä ei voida välttää.
Teknisiä huomioita
Arviointiohjelmaa voi pitää sinällään laadukkaana. Arviointiselostuksessa on kiinnitettävä huomiota, että selkeää ja ymmärrettävää ilmaisua tuetaan laajalla ja riittävän yksityiskohtaisella karttaliite- ja havainnekuvamateriaalilla. Havainnekuvia tarvitaan sekä nykytilanteesta että lopputilanteesta vaihtoehdon VE1 tai VE2 toteutuessa.
YVA-ohjelmassa sivulla 52 uhanalaisen, vedessä elävän meriuposkuoriaisen nimi on kirjoitettu järjestelmällisesti väärin ja nimi tulee korjata YVA-selostukseen.
YVA-ohjelmassa sivulla 175 puhutaan Rankölandetista. Yhdenmukaisuuden vuoksi on parempi puhua Rankkuusta kuten dokumentissa muuallakin on jo tehty.
YVA-selostuksen painettu versio tulee asettaa nähtäville Porin kaupungin ja valtion toimijoiden yhteiseen asiakaspalvelupisteeseen Porin Leijonaan, joka se sijaitsee osoitteessa Yrjönkatu 6, 28100 Pori. Kaupungilla ei ole enää palvelupistettä osoitteessa Yrjönkatu 13.
2. Voimajohtohankkeen elinkeinovaikutuksia
Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtohanke tarjoaa merkittävän mahdollisuuden edistää Suomen ympäristö- ja hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista samalla, kun se tukee Satakunnan alueen elinkeinorakenteen vahvistumista. Hankkeen myötä voidaan saavuttaa huomattavia taloudellisia ja sosiaalisia hyötyjä sekä rakennusvaiheessa että pitkällä aikavälillä hankkeen ollessa tuotantovaiheessa.
Ympäristö- ja hiilineutraalisuustavoitteiden tukeminen
Voimajohtohankkeen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa Tahkoluodon merituulipuiston laajennus, joka on merkittävä askel Suomen hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamisessa vuoteen 2035 mennessä. Uusiutuvan energian tuotannon lisääminen on välttämätöntä, jotta Suomi voi saavuttaa sitoumuksensa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja siirtyä kohti hiilinegatiivisuutta. Tämä hanke tukee suoraan näitä kansallisia tavoitteita ja edistää Satakunnan asemaa johtavana uusiutuvan energian tuotantoalueena, mikä vahvistaa alueen roolia kestävän kehityksen edelläkävijänä.
Sähköinfrastruktuurin vahvistaminen
Poriin kohdistuu merkittävää energiaintensiivistä puhtaan siirtymän investointikysyntää. Voimajohtohankkeen toteuttaminen tuo merkittäviä parannuksia Satakunnan alueen sähköinfrastruktuuriin. Uusi 400+110 kV voimajohto mahdollistaa paitsi merituulipuiston sähkönsiirron, myös alueen teollisuuden ja muiden elinkeinojen toimintavarmuuden lisäämisen ml. investointikysynnän toteutumisen. Parantunut sähkönsiirtoyhteys varmistaa, että alueen yritykset voivat luottaa vakaaseen ja luotettavaan energiainfrastruktuuriin, mikä on edellytys uusien lisäinvestointien houkuttelemiseksi alueelle. Tämä edistää elinkeinoelämän kasvua ja kehitystä sekä tukee alueen kilpailukyvyn vahvistumista niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla. Vahvistettu sähköverkko tukee uusien teollisuus- ja palvelualojen kehittymistä.
Rakennusvaiheen työllisyysvaikutukset
Rakennusvaiheen aikana hanke luo merkittäviä työllistymismahdollisuuksia paikalliselle työvoimalle. Voimajohtohankkeen rakennustyöt edellyttävät laajaa ammattilaisten joukkoa, mukaan lukien teknisen alan osaajia, rakennustyöntekijöitä sekä logistiikka- ja kuljetusalan ammattilaisia. Tämä lisää suoraan työllisyyttä ja tarjoaa samalla paikallisille yrityksille, erityisesti palvelualoille, kuten majoitus- ja ravitsemuspalveluille, merkittäviä taloudellisia mahdollisuuksia.
Näiden myönteisten vaikutusten valossa voimajohtohankkeen toteuttaminen on suositeltavaa. Hanke ei ainoastaan tue Suomen ja Satakunnan ympäristö- ja hiilineutraalisuustavoitteita, vaan se luo myös merkittäviä taloudellisia ja sosiaalisia hyötyjä niin paikallisesti kuin kansallisestikin. Tämä tekee hankkeesta strategisesti tärkeän osan Suomen energiainfrastruktuurin ja elinkeinoelämän kehittämisessä.
Kokouskäsittely
Merkitään, että Anssi Salmi poistui esteellisenä (yleislausekejäävi, Pori Energia Oy:n hallituksen jäsen) tämän asiakohdan käsittelyn ajaksi. Tämän asiakohdan käsittelyn ajan puheenjohtajana toimi varapuheenjohtaja Jaakko Jäntti.
Anssi Salmen varajäsen Tuomas Jalava oli paikalla asian käsittelyn ajan klo 17.54-17.59.
Merkitään, että Arja Laulainen poistui kokouksesta klo 17.59 asian käsittelyn jälkeen.