Kaupunginhallitus, kokous 28.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 425 Jätteenkuljetusjärjestelmätarkastelu Porin seudun jätehuoltojaoston alueella

PRIDno-2024-3632

Valmistelija

  • Marjukka Palin, marjukka.palin@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin Elinvoima- ja ympäristötoimialaan kuuluva seudullinen jätehuoltojaosto on pyytänyt kunnilta lausuntoa jätteenkuljetusjärjestelmän tarkastelusta.

Kunnalla on jätelain 32 §:n mukaan velvollisuus järjestää asumisessa syntyvän jätteen sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän yhdyskuntajätteen kuljetus ja käsittely. Jätteen kuljetuksessa on kyse julkisesta välttämättömyyspalvelusta, jonka on toimittava kaikissa oloissa, kaikkina aikoina ja kaikilla alueilla. Jätehuoltovelvollisuus koskee jätteiden keräystä, kuljetusta ja käsittelyä. Jätelain 35 §:n 2 momentin mukaan jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin. Jätteenkuljetuksessa on noudatettava kunnan jätehuoltomääräyksiä. 

Porin seudun jätelautakunta on päättänyt 19.6.2013 (16 §) toteuttaa kunnallisen jätteenkuljetuksen kiinteistön haltijan järjestämänä.

Jätteenkuljetus voidaan toteuttaa kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena tai kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena. Jätelain 36 §:n mukaan kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena kunnallinen jäteyhtiö huolehtii jätteenkuljetuksen kilpailuttamisesta hankintalain mukaisesti siten, että kuljetusyrittäjillä on tasapuoliset mahdollisuudet osallistua kunnan jätehuoltopalveluiden tuottamiseen. Sopimussuhde syntyy kunnallisen jäteyhtiön ja kuljetusyrittäjän välillä. Kyseessä on kiinteistön haltijalle tarjottava julkisoikeudellinen palvelu, josta perittävä maksu määrätään kunnan jätetaksan mukaisesti. Kuljetushinta ja mahdollisten lisäpalvelun kustannukset määräytyvät yhteiskilpailutuksen perusteella, ei kuljetusyrittäjän itsenäisesti päättämänä.

Jätelain 37 §:n mukaan jätteenkuljetus voidaan järjestää myös kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena, jolloin kiinteistön haltija sopii itse valitsemansa kuljetusyrittäjän kanssa jätteen kuljetuksesta järjestämästään keräyspaikasta kunnan määräämään vastaanottopaikkaan. Kyseessä on kiinteistön haltijan ja kuljetusyrittäjän välinen yksityisoikeudellinen sopimus, jossa kuljetusyrittäjä perii kuljetuspalveluista yksityisoikeudellisen maksun. Jätehuoltoviranomainen hyväksyy taksan jätteenkäsittelyn osalta. Kuljetusyrittäjä määrittelee kuljetushinnat itsenäisesti.

Kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksen tulee täyttää seuraavat ehdot:

  1. näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
  2. jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
  3. päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.

Jätteenkuljetusjärjestelmästä päättää kunnan jätehuoltoviranomainen, joka yhteistoiminta-alueella on Porin seudun jätehuoltojaosto. Jätehuoltoviranomainen tekee päätöksen kuljetusjärjestelmästä kuultuaan asianomaisia kuntia sekä kaikkia, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus. Jos kunta päättää siirtyä kiinteistön haltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen, päätöksessä on määrättävä kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lakkaamisajankohdasta, joka voi olla aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua päätöksen tekemisestä.

Sekajätteen kuljetusten siirtäminen alueellisen jätehuoltoyhtiön vastuulle voi muuttaa markkinarakenteita ja kilpailutilannetta merkittävästi, erityisesti pienempien kuljetusyritysten kannalta. Pienet ja keskisuuret yritykset saattavat kärsiä, kun suuret toimijat pystyvät tarjoamaan palveluja laajemmalla alueella. Tämä voi johtaa pienempien yritysten aseman heikkenemiseen tai jopa konkursseihin, mikä vähentäisi paikallista yrittäjyyttä ja työllisyyttä ja myös kilpailua. Vaikka keskitetty kilpailutus saattaisi tuoda tehokkuutta ja alentaa kustannuksia, kuljetuspalvelujen joustavuus ja paikalliset erityistarpeet voisivat kärsiä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa Porin seudun jätehuoltojaostolle seuraavan lausunnon:

Nykyinen jätteenkuljetusjärjestelmän toimintamalli tukee asiakkaan valinnanvapautta, ja malli on kehittänyt alueen elinkeinotoimintaa mahdollistamalla aidon markkinaehtoisen kilpailun. Jätteenkuljetusjärjestelmän muuttaminen kunnan järjestämäksi voi johtaa siihen, että muutoksella aiheutetaan kielteisiä vaikutuksia alueelliseen talouteen ja yritysten toimintamahdollisuuksiin. 

Jätteenkuljetusjärjestelmäpäätöksen tulee perustua huolelliseen ja perusteltuun valmisteluun. Tässä vaiheessa on syytä tehdä objektiivinen tarkastelu jätteiden kuljetusjärjestelmän toimivuudesta ja erityisesti laatia yritysvaikutusten arviointi molemmista toimintamalleista jätehuoltojaoston toimialueella. Selvitys on tehtävä puolueettomasti sekä riittävän laajana ja tarkasti niin, että jätehuoltojaosto voi itsenäisesti päättää, täyttyvätkö jätelain asettamat edellytykset kiinteistön haltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle seudulla (tämä vaaditaan nykyjärjestelmän perusteeksi) vai onko jätekuljetus järjestettävä kunnallisena toimintana. 

 

Esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti:

”Kaupunginhallitus päättää antaa Porin seudun jätehuoltojaostolle seuraavan lausunnon:

Nykyinen jätteenkuljetusjärjestelmän toimintamalli tukee asiakkaan valinnanvapautta, ja malli on kehittänyt alueen elinkeinotoimintaa mahdollistamalla aidon markkinaehtoisen kilpailun. Jätteenkuljetusjärjestelmän muuttaminen kunnan järjestämäksi voi johtaa siihen, että muutoksella aiheutetaan kielteisiä vaikutuksia alueelliseen talouteen ja yritysten toimintamahdollisuuksiin. 

Jätteenkuljetusjärjestelmäpäätöksen tulee perustua huolelliseen ja perusteltuun valmisteluun. Tässä vaiheessa on syytä tehdä objektiivinen tarkastelu jätteiden kuljetusjärjestelmän toimivuudesta ja erityisesti laatia laaja ennakkovaikutusten arviointi molemmista toimintamalleista jätehuoltojaoston toimialueella. Selvitys on tehtävä puolueettomasti sekä riittävän laajana ja tarkasti niin, että jätehuoltojaosto voi itsenäisesti päättää, täyttyvätkö jätelain asettamat edellytykset kiinteistön haltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle seudulla (tämä vaaditaan nykyjärjestelmän perusteeksi) vai onko jätekuljetus järjestettävä kunnallisena toimintana.”

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti:

”Kaupunginhallitus päättää antaa Porin seudun jätehuoltojaostolle seuraavan lausunnon:

Nykyinen jätteenkuljetusjärjestelmän toimintamalli tukee asiakkaan valinnanvapautta, ja malli on kehittänyt alueen elinkeinotoimintaa mahdollistamalla aidon markkinaehtoisen kilpailun. Jätteenkuljetusjärjestelmän muuttaminen kunnan järjestämäksi voi johtaa siihen, että muutoksella aiheutetaan kielteisiä vaikutuksia alueelliseen talouteen ja yritysten toimintamahdollisuuksiin. 

Jätteenkuljetusjärjestelmäpäätöksen tulee perustua huolelliseen ja perusteltuun valmisteluun. Tässä vaiheessa on syytä tehdä objektiivinen tarkastelu jätteiden kuljetusjärjestelmän toimivuudesta ja erityisesti laatia laaja ennakkovaikutusten arviointi molemmista toimintamalleista jätehuoltojaoston toimialueella. Selvitys on tehtävä puolueettomasti sekä riittävän laajana ja tarkasti niin, että jätehuoltojaosto voi itsenäisesti päättää, täyttyvätkö jätelain asettamat edellytykset kiinteistön haltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle seudulla (tämä vaaditaan nykyjärjestelmän perusteeksi) vai onko jätekuljetus järjestettävä kunnallisena toimintana.”

Tiedoksi

Jätehuoltojaosto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.