Perustelut
Resurssiviisaalla kiertotalouden tiekartalla tarkoitetaan etenemissuunnitelmaa, jolla edistetään muutosta kohti resurssiviisasta Poria. Pori 2030 -strategiassa linjataan Vastuullisuus-osiossa seuraavasti:
”Käytämme voimavaroja viisaasti. Resurssiviisas Pori tarkoittaa, että kaupunki on hiilineutraali, sitoutunut kiertotalouteen ja luonnonvarojen kestävään käyttöön. Hiilikädenjäljellä tarkoitamme vähäpäästöisen toiminnan mahdollistamista ja päästöjen vähentämistä tuotteiden, prosessien ja palvelujen uudistamisen avulla. Pori on hiilineutraali vuonna 2030. Hiilineutraalit kunnat (HINKU)-ohjelman tavoitteet ja tiekartta ohjaavat kaupunkimme kohti hiilineutraaliutta. Toteutamme resurssiviisautta edistävää kiertotalouden tiekarttaa ja edistymisestä raportoidaan vuosittain.”
LIFE IP -hankkeessa ”CIRCWASTE – kohti kiertotaloutta” on Porin kaupungin osahankkeessa valmistunut kaupunkistrategian mukainen luonnos Porin kaupungin resurssiviisaaksi kiertotalouden tiekartaksi. Toimenpiteitä on luonnoksessa kaikkiaan 89. Valmistelutyön pohjana on ollut yhdeksän työpajaa, jossa kaupunkiorganisaation ja tärkeimpien sidosryhmien asiantuntijat ovat hahmotelleet kaupunkistrategian pohjalta kolme pääteemaa (Kestävyysosaaminen, Kestävä arki, Kestävä vihreä kasvu), joiden alle edelleen on ryhmitelty 11 kaupunkiorganisaatiota, kuntalaisia ja yrityksiä koskevaa tavoitetilaa. Tavoitetilojen pohjalta on jalostettu konkreettiset toimenpiteet. Esityslistan liitteenä on taitettu luonnos tiekartasta ja tiekartan toimenpiteitä yksityiskohtaisemmin esittelevästä liiteosasta. Liiteosassa on kustakin toimenpiteestä esitetty tavoitetila, aikataulu, vastuutahot, päämäärä, kuvaus, tärkeys, mittari, arvio budjetista, sekä kytkös YK:n kestävän kehityksen indikaattoreihin ja kaupunkistrategiaan.
Tiekarttatyötä on ohjannut kaupunginjohtajan nimeämä työryhmä, joka on nimetty eri toimi- ja yhteistyöaloilta, jotta tiekartan mukainen toiminta saataisiin vakiinnutettua osaksi kaupungin toimintaa. Tiekartan toimenpiteiden toteuttamisen aikajänne on vuoteen 2030 asti. Tiekartan tavoitteena on kuitenkin päivittyä tarpeen vaatiessa jo ennen vuotta 2030 vastaamaan sen hetken Porin tarpeita. 2020-luku on alkanut monien ennakoimattomien muutosten myllerryksessä, ja siksi resurssiviisaan kiertotalouden tiekartan on oltava joustava ja päivitettävä kokonaisuus. Pyrkimyksenä kuitenkin on, että asetetut tavoitetilat vuoteen 2030 ovat kunnianhimon mittareina pysyviä koko 2020-luvun.
Tiekarttaprosessi on ollut esittelyssä alkuvuonna 2023 eri lautakunnissa (tekninen, elinvoima- ja ympäristö, sivistys) ja joukkoliikennejaostossa. Lisäksi asiaa on esitelty sivistystoimialan johtoryhmässä, kaupungin johtoryhmässä ja kaupunginhallituksen suunnittelukokouksissa. Kaupungin johtoryhmä on toiminut koko CIRCWASTE-hankkeen ohjausryhmänä.
Tiekarttaluonnos valmistui syyskuun alussa, minkä jälkeen se on ollut kommentoitavana kaupungin toimialoilla, strategisissa yhtiöissä ja tärkeimmissä kaupungin sidosryhmissä. Pyydettynä aikana kommentteja saatiin kaikkiaan 12 taholta (HR-yksikkö, talous- ja hallintoyksikkö, sivistystoimiala, tilayksikkö, matkailu- ja markkinointiyksikkö, työllisyysyksikkö, kasvupalvelut- ja kaupunkisuunnitteluyksikkö, Porin Vesi, Porin Linjat Oy, Porin YH-Asunnot Oy, Prizztech Oy, Satakunnan ammattikorkeakoulu), ja nyt käsittelyssä olevaa luonnosta on muokattu lopulliseen muotoonsa saadun palautteen perusteella. Myös ennen varsinaista kommentointiaikaa saatu palaute (mm. infrayksikkö, Palveluliikelaitos, Keräämö Oy) on huomioitu mahdollisuuksien mukaan.
Tiekartta kokoaa yhteen ja tekee näkyväksi täysin uusia, kehitteillä olevia sekä jo olemassa olevia kestävyyskäytäntöjä- tai tekoja. Sen myös voidaan sanoa olevan Porin kaupungilta puuttunut ympäristöohjelma. Toimenpiteistä 40 on toimintaa, joka ei aiheuta lisäkustannuksia, tai kustannukset ovat vähäisiä. 11 toimenpiteen arvioidaan olevan kustannuksiltaan vähäistä suurempia, ja 38 toimenpiteen osalta kustannuslaskenta voidaan tehdä vasta tarkentuvan suunnittelun yhteydessä.Tiekartan hyväksyminen ei automaattisesti tarkoita kaupungin taholta sitoutumista taloudellisesti tiekartan toimenpiteiden toteuttamiseen lisärahoituksen kautta, esimerkiksi talousarvioneuvotteluissa ei voida tulevina vuosina vedota hyväksyttyyn tiekarttaan. Tiekartta auttaa kuitenkin suuntaamaan resurssiviisasta työtä eri tahoilla talousarviokehyksen sisällä ja ulkopuolista rahoitusta hankkiessa.
Tiekartan sisältö tullaan kokoamaan julkiseen verkkosivuratkaisuun Resurssiviisas Pori -sivustolle, jonka avulla tiekartan sisältö on helposti löydettävissä aiheittain. Verkkosivuratkaisu on apuna tiekartan vuosittaisessa raportoinnissa ja viestinnässä esimerkiksi toimenpiteiden etenemisen visualisoinnin kautta. Jatkuvan raportoinnin ja samalla työn näkyväksi tekemisen tärkein työkalu onkin resurssiviisas.pori.fi -sivusto, joka julkaistaan pian tiekartan hyväksymisen jälkeen. Sivuston ajantasaisuudesta huolehtii elinvoima- ja ympäristötoimiala toimenpiteiden toteuttajatahojen antamien tietojen pohjalta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Kaupunginhallitus hyväksyy resurssiviisaan kiertotalouden tiekartan ja siinä esitetyt toimenpiteet ohjaamaan kaupunkiorganisaation resurssiviisautta edistävää toimintaa Pori 2030-strategian toteutuksessa ja toimeenpanossa.
Tiekartan toteuttaminen kytketään vuosittaisiin talousarvioprosesseihin. Elinvoima- ja ympäristötoimiala velvoitetaan seuraamaan tiekartan toteutuksen etenemistä ja raportoimaan siitä vuosittain kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle tilinpäätöksen yhteydessä kaupunkikonsernin muiden toimijoiden antamien tietojen pohjalta. Samoin elinvoima- ja ympäristötoimiala kokoaa vuosittain talousarviossa esitettävän toimintasuunnitelman tiekartan toimenpiteiden toteuttamisesta ja rahoittamisesta. Toteuttamissuunnitelmat tulee käsitellä toimielimissä ja huomioida taloussuunnittelussa. Edellä mainitun työn koostamiseen kaupunginhallitus velvoittaa kaupunkikonsernin kaikkien osien antavan tarvittavan työpanoksen ja tuen.
Kaupunginhallitus kehottaa kaupunkiorganisaation eri toimijoita tekemään vuoteen 2030 asti ulottuvan suunnitelman toimenpiteiden toteuttamisen aikataulusta ja rahoitussuunnitelmasta sekä varautuvan viimeistään vuoden 2025 käyttösuunnitelmissa tiekartan toteuttamiseen tähtäävien hankkeiden omarahoitusosuuksiin. Toteuttamissuunnitelmat tulee käsitellä toimielimissä ja huomioida taloussuunnittelussa. Tiekartan toteuttamista tulee tehdä ensisijaisesti annetun talousarviokehyksen sisällä tai ulkopuolista rahoitusta hankkimalla.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.