Perustelut
Porin vihreän valtuustoryhmän edustajan toimesta on tehty aloite, jossa esitetään, että Porin kaupungin tulee veloittaa vuokraa sähköpotkulautojen liiketoiminnasta.
Valtuustoaloitteessa todetaan seuraavaa: ”Porissa toimii tällä hetkellä useita yrityksiä, jotka vuokraavat kaupungin alueella sähköpotkulautoja. Sähköpotkulautaoperaattorit eivät ole kaupungin kanssa sopimussuhteessa, mutta aiheuttavat kaupungille kustannuksia mm. sähköpotkulautojen käyttöä koskevan ohjeistuksen mukana tuomat katujen maalaukset, vääriin paikkoihin jätettyjen potkulautojen aiheuttamat ongelmat, eikä vähäisimpänä vahingot käyttäjälle ja ympäristölle vastuuttomasta laitteiden käytöstä.
Näistä syistä ehdotan, että sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa solmitaan sopimussuhde ja aloitetaan vuokran perintä suhteutettuna laitteiden määrään, kuten muillakin kaupungin alueita käyttävillä yrityksillä, esim. kivijalkamyymälöiden A-standit ja ravintoloiden terassit.”
Teknisen toimialan lausunto valtuustoaloitteeseen:
Koska kaikki potkulautojen vuokrausjärjestelmät ovat niin sanotusti kelluvia eli fyysisiä asemapaikkoja ei ole, ei Porin kaupunki näin ollen ole sopimussuhteessa potkulautaoperaattoreiden kanssa. Vuokraa tai muita vastaavantyyppisiä maksuja ei taas ole mahdollista periä, ellei kaupunki ole operaattoreiden kanssa sopimussuhteessa.
Tekninen toimiala on laatinut ohjeistuksen sähköisten potkulautojen vuokraustoiminnalle, jota se edellyttää operaattoreiden noudattavan. Ohjeistus hyväksyttiin Teknisessä lautakunnassa 2.5.2023. Ohjeistuksessa korostetaan muun muassa sitä, että sähköpotkulaudat rinnastetaan polkupyöriin ja niillä liikkumista koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöriäkin. Operaattorien ja heidän asiakkaidensa tulee noudattaa Suomen Tieliikennelain ja -asetusten mukaisia polkupyörää ja sen käyttöä koskevia liikennesääntöjä. Operaattorin tulee huolehtia, että käyttäjiä ohjeistetaan liikennesääntöjen noudattamisesta sekä turvallisesta pysäköinnistä. Sähköpotkulaudan saa polkupyörän tapaan pysäyttää tai pysäköidä myös jalkakäytävälle ja pyörätielle, mutta kuitenkin niin, ettei siitä aiheudu kohtuuttomasti haittaa muulle kulkemiselle. Ensisijaisesti pysäköinti tulee ohjeistaa olemassa olevien pyörätelineiden yhteyteen pois kulkureiteiltä. Sähköpotkulautaa ei saa jättää ajoradalle tai paikkaan, jossa se aiheuttaa törmäys- tai kaatumisvaaran. Operaattorin tulee opastaa käyttäjiä turvalliseen liikennekäyttäytymiseen sekä ohjeistaa sähköpotkulaudan oikea paikka liikenteessä.
Kaupunki on kesän 2023 aikana toteuttanut ydinkeskustan alueen keskeisille paikoille useita, potkulaudoille tarkoitettuja pysäköintialueita, joihin operaattoreita kannustetaan pysäköintiä ensisijaisesti ohjaamaan.
Sopimussuhde voitaisiin todennäköisesti saavuttaa vain pakottamalla operaattorit käyttämään esimerkiksi keskusta-alueella ainoastaan potkulaudoille erikseen osoitettuja pysäköintialueita. Tällöin kaupunki voisi asettaa sopimukseen ehtoja ja myös asettaa lautakohtaisia maksuja operaattoreille. Helsingin kaupungilla on suurena markkina-alueena paljon neuvotteluvoimaa, ja kaupunki onkin pystyttänyt edellä mainitun järjestelmän vuonna 2023. Helsinkikin joutuu tosin neuvottelemaan operaattoreiden kanssa pakotteista ja maksuista taas uudelleen kaudeksi 2024. Muut kaupungit eivät ole Suomessa ottaneet vastaavaa järjestelmään käyttöön.
Porissa keskustan rajaaminen liikennemerkeillä vaatisi useita kymmeniä liikennemerkkiä eri sisääntuloväylille, minkä lisäksi potkulaudoille osoitettuja pysäköintialueita tulisi toteuttaa huomattavasti nykyistä laajemmin. Tämä aiheuttaisi helposti kymmenientuhansien eurojen kustannukset. Lisäksi kaupunki tarvitsisi lisää henkilöresursseja uusien määräyksien noudattamisen valvontaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön keväällä 2023 valmistuneessa arviomuistiossa sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista esitettiin sähköpotkulaudoille pysäköintirajoituksia, tarkempaa valvontaa ja siirtämisen helpottamista. Lisäksi arviomuistiossa esitettiin tieliikennelakiin lisättäväksi liikennesääntöjen yhtenäistämistä, kevyitä sähköajoneuvoja koskevia liikenteenohjauslaitteita sekä promillerajaa kevyille sähköajoneuvoille ja polkupyörille. Arviomuistion lausuntokierroksella useiden kuntien lausunnoissa nousi voimakkaasti esille tarve operaattoritoiminnan sääntelyyn esimerkiksi toimilupajärjestelmällä. Mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä valmistelemaan on asetettu Liikenne- ja viestintäministeriön toimesta työryhmä, jossa on edustus myös Kuntaliitosta ja isoimmista kaupungeista. Ministeriö on kuitenkin rajannut työstä pois toimilupamallin ja laatukilpailutuksen, ja painottaa liikenteenohjauslaitteiden ja pysäköinnin keinojen käyttöönottoa.
Edellä mainittuihin seikkoihin viitaten, tekninen lautakunta toteaa, ettei kaupunki ainakaan toistaiseksi peri vuokraa sähköpotkulautojen vuokraustoiminnasta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää antaa edellä esitetyn lausunnon valtuustoaloitteeseen.
Päätös
Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.