Perustelut
Kaupungin tavoitteena on luoda kaikille organisaatiotasoille toimivat työn vaativuuden arviointijärjestelmät, jotta palkkapäätökset ovat avoimia, yhdenvertaisia ja perusteltuja. Palkkausjärjestelmien kehittämistä ohjaavat sekä kaupungin henkilöstöohjelma (kaupunginvaltuusto 19.9.2022 § 130) että kaupungin palkkapoliittiset linjaukset (kaupunginhallitus 28.11.2022 § 713).
Kunta-alan työ- ja virkaehtosopimusten mukaisten järjestelyeräneuvotteluiden valmistelun yhteydessä työnantaja toteutti kaikkien yksiköiden päälliköiden osalta perusteellisen työn vaativuuden arvioinnin yhteistyössä kunkin yksikön päällikön esihenkilön eli toimialajohtajan tai liikelaitoksen johtajan kanssa. Työn vaativuuden arvioinnin perusteella yksikön päälliköille muodostui kolmen korin palkkataulukko. Samassa yhteydessä yksikön päälliköt päätettiin siirtää kokonaispalkkaan 1.6.2023 lukien, jotta tehtävien keskinäinen vertailu palkan osalta helpottuu ja palkkausjärjestelmän läpinäkyvyys lisääntyy. Tehtävät on jo aiemmin todettu olevan työaikakorvausten ulkopuolella KVTES:n III luvun 21 §:n nojalla.
Yksiköiden päälliköiden palkkaratkaisu rahoitetaan 1.6.2023 jaettavaksi tulevista KVTES:n järjestelyerästä (0,4 % ja 0,3 %) ja kehittämisohjelmaerästä (1,2 %). Kolmannen ja toisen palkkakorin palkka määräytyy koriin sijoitettujen palkkojen ylimmän tason mukaan. Toisin sanoen harkinnanvaraisia korotuksia ei palkkoihin tehty yli tämän ns. harmonisaatiokorotuksen. Sen sijaan ylimmän korin palkkaa nostettiin, koska yhden yksikön päällikön kohdalla hänen alaisensa palkka ylitti esihenkilön palkan. KVTES:n palkkausmääräykset toteavat, että esimiesasemassa olevan palkan tulee olla selvästi korkeampi kuin hänen alaisensa. Sama todetaan Porin kaupungin palkkapoliittisten linjojen kohdassa neljä. Yksiköiden päälliköiden ylimmän korin palkka asettui 7600 euroon, toisen 6999,58 euroon ja kolmannen 6153,98 euroon (ilman yleiskorotusta 1.6.2023).
Palkkausjärjestelmien kehittämistyön yhteydessä on yhdenvertaisuuden nimissä syytä tarkastella myös johtavien viranhaltijoiden palkkoja. Henkilöstöjohtaja ja talous- ja hallintojohtajan kokonaispalkoiksi muodostuu tällä hetkellä noin 7560 euroa ja 7350 euroa, mutta näistä vain ensimmäinen palkka on määritelty kokonaispalkkana. Tällä hetkellä kaupungin kolmen toimialajohtajan palkat ovat pienen haarukan sisällä toisistaan noin 8800–8900 eurossa.
Henkilöstöjohtajan ja talous- ja hallintojohtajan palkkatason tulee olla nykyistä selvästi toimialajohtajien palkkatasoa lähempänä ja yksiköiden päälliköiden palkkatasoa korkeammalla. Molempien virkojen virkavastuun laajuus on merkittävä. Konsernipalvelut-esikuntayksikön toimintasäännössä annetaan sekä talous- ja hallintoyksikölle että HR-yksikölle merkittävät vastuut. Lisäksi näiden yksiköiden johtajille annetaan toimintasäännössä erityistä toimivaltaa. Henkilöstöjohtajalle annetun erityisen toimivallan laajuus on talous- ja hallintojohtajan toimivaltaa laajempi, mutta toisaalta talous- ja hallintoyksikkö rakentuu toisistaan hieman poikkeavista palveluista, mikä taas lisää johtotehtävän vaativuutta. Talous- ja hallintojohtaja toimii kaupunginhallituksen kolmantena esittelijänä, mikä luo tehtävien välille pienen vaativuuseron talous- ja hallintojohtajan hyväksi.
KVTES:n toteaa, että johtotehtävien palkkaa määriteltäessä on syytä huomioida mm. johdettavan yksikön koko, vastuualueen tai johdettavan yksikön palvelutarjonnan laajuus ja moninaisuus, erikoispalveluiden tuottaminen sekä muut erityispiirteet, yhteistyövaatimus muiden hallinnonalojen ja palvelujen tuottajien kanssa, sekä esimiestyön merkitys toiminnan tuloksellisuudessa ja toimintaedellytysten luomisessa. Lisäksi kaupungin palkkapoliittiset linjana on, että avainhenkilötehtävissä olemme palkkapolitiikassamme kilpailukykyinen vertailun kohdistuessa pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Suomen palkkoihin työnantajasektorista riippumatta. Palkkatasoa on pyritty määrittelemään näille kahdelle tehtävälle edellä mainittujen ohjeiden perusteella.
Esitettyjen palkantarkistusten kustannusvaikutus on noin 1900 euroa kuukaudessa. Johtavat viranhaltijat eivät varsinaisesti ole KVTES:n järjestelyeräneuvotteluiden piirissä, mutta laskennallisesti esitetystä korotuksesta katetaan noin 1600 euroa 1.6.2023 lukien jaettavaksi tulevasta järjestelyerästä ja kehittämisohjelmaerästä. Mikäli johtajien viranhaltijoiden palkkoja ei nostettaisi yleiskorotuksen lisäksi lainkaan, johtavien viranhaltijoiden palkkakehitys jäisi suhteessa jälkeen muuhun organisaatioon verrattuna. Yleiskorotusta ei ole huomioitu esitetyissä palkoissa.
Palkantarkistusten yhteydessä esitetään talous- ja hallintojohtaja siirrettäväksi kokonaispalkkaan KVTES:n II luvun 17 §:n nojalla. Kaikkien johtajien viranhaltijoiden on jo aiemmin todettu olevan työaikakorvausten ulkopuolella KVTES:n III luvun 21 §:n nojalla. Toisin sanoen johtavien viranhaltijoiden työajan käyttöä ei valvota, eikä heille makseta esimerkiksi lisä-, ilta- tai sunnuntaityökorvauksia. Tämä tulee huomioida kokonaispalkan tasossa.
Todettakoon lisäksi, että palkkakartoituksen toimenpidesuositusten ja kaupungin palkkapoliittisten linjojen perusteella palkkausjärjestelmän avoimuutta ja kannustavuutta pyritään kehittämään vahvasti lähivuosina. Johtaville viranhaltijoille tulisi luoda kokonaispalkkausjärjestelmän, joka perustuu työn vaativuuden arviointiin, ja tässä yhteydessä kaikkien johtavien viranhaltijoiden palkat saatettaisiin tarkasteluun. Palkkausjärjestelmän kannustavuutta pystyttäisiin vastaavasti vahvistamaan esimerkiksi tulospalkkausjärjestelmän käyttöönotolla tai kokonaispalkkajärjestelmän kehittämistä edelleen niin, että kokonaispalkka määriteltäisiin jatkossa haarukkana ja palkan suuruuteen tämän haarukan sisällä vaikuttaisi viranhaltijan henkilökohtainen suoriutuminen tehtävässä. Tähän kehitystyöhön palataan vuosien 2023 ja 2024 aikana.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Kaupunginhallitus päättää
1. Tarkistaa henkilöstöjohtajan kokonaispalkan 8350 euroon kuukaudessa 1.6.2023 lukien
2. Tarkistaa talous- ja hallintojohtajan kokonaispalkan 8500 euroon kuukaudessa 1.6.2023 lukien
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
____________________
Merkitään, että Tuomas Hatanpää poistui esteellisenä (osallisuusjäävi) tämän asian käsittelyn ajaksi.
Merkitään, että Pauliina Mäenpää poistui esteellisenä (yleisjäävi, Hatanpään välitön alainen) tämän asian käsittelyn ajaksi.
Merkitään, että Kari Nummi poistui esteellisenä (yleisjäävi, Hatanpään välitön alainen) tämän asian käsittelyn ajaksi.
Merkitään, että Taru Smolander toimi pöytäkirjanpitäjänä tämän asian käsittelyn ajan.
Merkitään, että Jouko Hautamäki, Lauri Kilkku, Esa Kohtamäki, Markku Koppelomäki ja Marjut Vähänen poistuivat tämän asian käsittelyn ajaksi.
Merkitään, että Sampsa Kataja saapui tämän asian käsittelyn aikana kello 17.04.
Merkitään, että Mikael Ropo poistui tämän asian käsittelyn aikana kello 17.04.