Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 14.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 76 Elinvoima- ja ympäristötoimialan talouden kuukausiraportointi tammi-huhtikuu 2023

PRIDno-2023-1409

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Toimialan toimintatuotot ovat lisääntyneet 0,4 M eurolla (+26 %) viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Joukkoliikenteen kustannuspaikalle on nyt huhtikuun loppuun mennessä kirjautunut lipputuotot tammi-maaliskuulta. Summa on yhteensä 664 000 euroa.

Tammi-huhtikuun joukkoliikenteen lipputulot ovat noin 12 % paremmat kuin vastaavana aikana 2022. Lipputuloihin on vaikuttanut eniten matkojen määrän kasvu nimenomaan tammi-helmikuun aikana. Maalis-huhtikuun lipputulot ovat lähes samat kuin vuosi aiemmin. Kevään aikana kausilippujen asiakashintoja alennettiin arvonlisäveron verran, ja alennusta myös markkinoitiin busseissa matkustajille. Koulujen talviloman aikana kerta- ja sarjalipputuloja ei saatu, koska joukkoliikenteessä vietettiin maksutonta viikkoa. Kaupunginhallituksen päätös tukea joukkoliikenteen käyttöä ja koululaisten loman viettoa tarkoitti myös merkittävää matkojen määrän kasvua edellisen vuoden talvilomaan verrattuna. Lipputulot jäivät saamatta suurimmaksi osaksi myös kuljettajien lakon aikana, koska reitti- ja vuorotarjonta ei mahdollistanut työmatkoja tai asiointia kuin vähäisessä määrin.

Joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Waltin käyttöönotto etenee. Mobiilimaksaminen on käynnistynyt ja matkustajat ovat löytäneet palvelun. Mobiilimaksut tuloutuvat nyt suoraan kaupungille. Waltti-verkkokauppa avattiin matkakorttitilauksia varten toukokuussa, eli verkkokaupan kautta tulevat tulot matkakorteista ja lipputuotteista tuloutuvat nyt myös suoraan kaupungille. Linja-autojen rahastuslaitteet toimivat jo Waltin lippu- ja maksujärjestelmässä. Lippujen myynti älypuhelimen sovelluksessa oli Waltti-järjestelmään siirtymisen takia pois maksutavoista lähes kahden viikon ajan huhtikuussa. Siitä huolimatta Waltti-sovelluksessa ehdittiin noin kymmenen päivän kuluessa myydä jo lähes 7 000 eurolla lippuja.

Kesäkuussa 2023 joukkoliikenteessä käynnistyy Rauma-Eurajoki-Pori-yhteysvälin uusi sopimuskausi. Liikenteen tilaajana toimii Varsinais-Suomen ELY-keskus, joka vastaa puolesta kustannuksista ja kunnat lopusta. Sopimusmalli vaihtuu käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen, mikä merkitsee lipputuloriskin siirtymistä hankinnan osapuolille. Lipputulojen toteutumista on tässä vaiheessa kuitenkin vielä vaikea arvioida. Vuorojen määrää on merkittävästi vähennetty päättyvään sopimuskauteen verrattuna. Vuorotarjonnan ja liikenteenharjoittajan muutoksella on vaikutusta myös kertalippumatkojen määrään ja sitä kautta muutos vaikuttanee markkinaehtoisen liikenteen vuorotarjontaan Pori-Turku-välillä. Hankittavilla vuoroilla käytetään VARELY:n Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmän kausilippuja, joilla saa matkustaa myös Porin joukkoliikenteessä. Seutu+ -kausilipuilla tehdyistä matkoista maksetaan nousukorvauksia joukkoliikenteen kustannuspaikalle.

Tukien ja avustusten kasvu 0,3 M eurolla (+358 %) viime vuoteen verrattuna johtuu palkkatukimaksatusten aikaistumisesta viime vuoteen verrattuna. Palkkatukea tullaan lisäksi oikaisemaan toimintatuottoihin taseesta löytyneen kustannuspaikkavirheen vuoksi tälle vuodelle reilun 0,4 M euron verran.

Rakennusvalvonnan lupamaksutuotoissa tuskin päästään budjetoituun 1,3 M euroon, sillä asunto- ja toimitilarakentamisen heikko tilanne jatkuu edelleen. Tämän hetken arvio on, että lupamaksutuotoissa tultaisiin jäämään noin 0,2 M €.

Toimialan toimintakulut ovat 10 %:ia pienemmät (1,1 M €) kuin vastaavana aikana viime vuonna. Toimialan henkilöstökulut ovat lähes viime vuoden tasolla, vaikka yksikkökohtaisia eroja viime vuoteen verrattuna on. Vuoden 2023 henkilöstökulujen kehitystä tarkasteltaessa tulee muistaa, että vielä joulukuussa 2022 pidettyjen yt-neuvottelujen tuloksena työllisyyden hoidosta siirtyi 1.1.2023 alkaen 3,5 henkilötyövuotta Satakunnan hyvinvointialueelle. Tähän ei oltu talousarviovaiheessa varauduttu, joten palkkamäärärahat näkyvät yhä toimialan käyttösuunnitelmassa, vaikkakin kaupungin rahoituspohjasta on tehty siirto hyvinvointialueelle. Euroissa tämä tekee 140 000 euroa koko vuodelta. Työllisyyden hoidon työpajoilta siirrettiin 3,5 henkilötyövuotta (4 henkilöä) niistä tehtävistä, jotka kohdistuvat pelkästään kuntouttavan työtoiminnan asiakkuuksiin. Vuoden 2023 alusta alkaen hyvinvointialue vastaa kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä ja kustannuksista. Näin ollen myös osa toimitilakuluista Porin pajojen osalta siirrettiin hyvinvointialueen vastuulle ja Laviassa sijaitseva Ekopaja siirtyi kokonaisuudessaan. Työllistämispalkkoja on maksettu 0,14 M € viime vuotta vähemmän. Määrärahan arvioidaan kuitenkin tulevan käytetyksi täysimääräisesti vuoden aikana.

Muun muassa kaupunkisuunnittelussa, joukkoliikenteessä ja ICT-yksikössä henkilöstötilanne on nyt viime vuotta parempi ja henkilöstökulujen arvioidaankin toteutuvan täysimääräisesti tänä vuonna. Eläinlääkinnässä puolestaan on edelleen rekrytointivaikeuksien vuoksi kaksi kaupungineläinlääkärin virkaa avoinna, mutta henkilöstökulut ovat lähes käyttösuunnitelman mukaisella tasolla, koska suureläinpäivystyksen korvauskulut ovat alkuvuonna nousseet. Pieneläinpäivystyksen osalta kulut ovat olleet käyttösuunnitelmassa esitettyä vähäisemmät palvelutuottajan rekrytointivaikeuksien vuoksi, mutta tilanne muuttuu käyttösuunnitelman mukaiseksi vuoden kolmannella neljänneksellä, kun Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:n pieneläinpäivystys toteutuu sopimuksen mukaisesti ympärivuorokautisena Porin toimipisteellä 26.6. alkaen.  

Toimialan palvelun ostot ovat 0,9 M euroa (-16,9 %) vuodentakaista pienemmät. Elinvoima- ja ympäristötoimialan palvelujen ostoissa on suurta kuukausittaista vaihtelua. Toiminta ei ole kaikilta osin vertailukelpoista viime vuoteen nähden. Esimerkiksi tässä vaiheessa vuotta ICT:n palveluihin ja ohjelmalisensseihin on käytetty 0,9 M euroa vähemmän kuin vuosi sitten. ICT-palvelujen ja ohjelmalisenssiostojen väheneminen ei ole kuitenkaan varsinaista kulujen pienentymistä, vaan kulut kirjautuvat kirjanpitoon eri tahtiin viime vuoteen verrattuna johtuen kulujen jaksotuksista sekä toimittajien laskutusaikatauluista.

Seudullisen joukkoliikenteen käyttöoikeussopimuksista maksettavat korvauksien laskutus on jäljessä viime vuoteen verrattuna. Arvonlisäveron muutos tammi-huhtikuuksi 0 %:iin on teettänyt muutoksia yritysten taloushallintoon ja hidastanut laskutusta. Liikennöinti on kuitenkin toteutunut samalla tasolla kuin vuotta aiemmin.

Maaliskuun alussa linja-autohenkilökunnan työehtosopimusneuvottelujen kiristyminen johti työtaistelutoimiin. Porin Linjat Oy:n kuljettajista enemmistö osallistui kolmen päivän aikaiseen lakkoon, jonka seurauksena joukkoliikenteessä ajettiin vain perusopetuslain mukaisille kuljetusoppilaille välttämättömät vuorot aamu- ja iltapäivisin, ja hieman lukiolaisten ja ammatillisen opetuksen tarvitsemia yhteyksiä Porissa ja Ulvilassa. Lakon ajalta maksettiin vain toteutuneista vuoroista.

Joukkoliikenteen vuodelle 2023 asetetun toiminnallisen tavoitteen mukaisesti kouluvuodelle 2023-24 joukkoliikenteen palvelutasoa parannetaan merkittävästi viikonloppuisin. Vuoroja lisätään alkuiltoihin. Erityisesti Vähärauman, Leppäkorven, Ruosniemen ja Noormarkun vuorotarjonta paranee myös arkisin vuorojen lisäämisen johdosta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin 27.2.2023 päätöksellä myöntämä valtionavustus jäi 235 000 euroa pienemmäksi kuin talousarviovaiheessa ennustettiin. Kustannuspaikan tulovajeen korvaaminen lipputulojen kasvulla näyttää vielä huhtikuussa epävarmalta, mutta tarvittaessa toimialan sisällä pystyttäneen myös kompensoimaan tätä vajetta.

Toimialan tarvikeostot ovat tuplaantuneet viime vuoteen nähden. Mm. ICT-tarvikkeisiin, toimialan pienkalustohankintoihin sekä työpajojen rakennusmateriaaleihin on käytetty alkuvuonna enemmän määrärahaa kuin viime vuonna.

Avustuksia on maksettu 0,3 M € viime vuotta vähemmän. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisen toiminta-avustukset on siirretty sivistystoimialalle vapaa-ajanlautakunnan alaisiin avustuksiin.

Toimialan muut toimintakulut ovat toteutuneet hieman alempina viime vuoteen nähden. Pori-puhelimiin varatut leasingkulut tullaan alittamaan noin 0,3 miljoonalla eurolla johtuen henkilöstön siirtymisestä hyvinvointialueelle.

Huhtikuun talousraportin perusteella elinvoima- ja ympäristötoimialan ennuste on, että toimiala tulee alittamaan toimintakatteensa noin 0,5 M eurolla.

Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua on täydennetty ns. perälautatarkastelulla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 voimaan astuvia yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotetaan huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Lisäksi kunta-alan työntekijöille maksetaan kesäkuussa 467 euron kertapalkkio. Talous- ja hallintoyksikkö valmistelee talousarviomuutokset ja tarvittavan määrärahan haun kaupunginvaltuustolta keskitetysti. Elinvoima- ja ympäristötoimialalle palkkaratkaisusta aiheutuva lisäkustannus on alustavien arvioiden mukaan noin 0,25 miljoonaa euroa.

Toimialan investointimäärärahoista (1,75 M €) on huhtikuun jälkeen käytetty reilu 300 000 euroa. Toimialan investointimäärärahojen niin ICT:n, Yyterin kuin työllisyydenhoidonkin osalta arvioidaan tässä vaiheessa vuotta käytettävän täysimääräisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.