Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 23.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 91 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto: Lotskeri 55. kaupunginosan 1. asemakaava 609 1579 (Lotskerinmäki)

PRIDno-2020-6537

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Harri Kahelin, Kaavoitusarkkitehti, harri.kahelin@pori.fi

Perustelut

Suunnittelualue sijoittuu pohjoiseen kantakaupunkiin kauppatorilta pohjoiseen n. 3,5-4 km etäisyydelle, Pohjoisväylän ja maantien 2660 risteyksestä suuntautuen pohjoisen ja idän väliseen sektoriin peltoalueiden ympäröimälle taajama-alueelle. Ehdotusvaiheessa kaava-alue on muuttunut pinta-alaltaan noin 77.82 ha:ksi. Suunnittelualueen rajat ovat etelässä Pohjoisväylä, lännessä maantie 2660 ja pohjoisessa Pakankuja. Alueella sijaitsee jonkin verran olevia rakennuspaikkoja mutta suurelta osin alue on viljelyaluetta.

Asemakaavan tavoitteena on osoittaa Lotskerin kaupunginosaan Lotskerinmäelle asuinrakentamiseen, virkistykseen, liikkumiseen ja tulvasuojeluun liittyvät kaavaratkaisut ja tarjota lisää kelvollisia rakennuspaikkoja pientalorakentamiselle
keskustapalvelujen lievealueella. Tulvasuojelun suunnittelua kaava-alueelle ja tämän asemakaavan valmistelua on tehty vuosina 2016 -2018.


Kaava-aluetta kehitetään pientaloasuinalueeksi Kantakaupungin yleiskaavan 2025 periaatteiden mukaisesti. Tavoitteena on omaleimaisen, korkeatasoisen ja viihtyisän rivitalo- ja pientaloalueen muodostuminen siten, että alueella nyt olevan maa- ja puutarhatalouteen liittyvän elinkeinotoiminnan edellytykset säilyvät ja myös palveluasumiselle luodaan mahdollisuuksia. Pohjois-Porin alueen jokitulvasuojelun kokonaisuuteen liittyvät tulvasuojeluratkaisut määritellään kaava-alueen osalta. Alueen eteläreunalle on yleiskaavassa osoitettu alueen osa, jota voidaan käyttää tulvavesien johtamiseen.

Valmisteluvaiheen kaavaluonnoksista ja kaavaehdotuksesta on ilmoitettu kuulutuksilla sanomalehdissä (Satakunnan Kansa ja Satakunnan Viikko), Porin kaupungin verkkosivuilla sekä kirjeellä osallisille. Käsittelyaikoja arvioitaessa on huomioitava asemakaavan suuri koko, sen osallisten suuri määrä ja käsiteltävien asioiden erityinen haasteellisuus. Erillisneuvotteluja on käyty ja käydään osallisten kanssa tilanteen sitä edellyttäessä.

Asemakaavasta on ollut I luonnos nähtävillä 11. - 27.6.2011 ja II luonnos 17.12.2020 - 29.1.2021. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä 4.-20.21.2010. Kaavaluonnosta on kehitetty useassa eri vaiheessa asianosasten maanomistajien kanssa käytyjen keskustelujen ja neuvottelujen sekä tilattujen selvitysten rinnalla. 

Kaavaluonnoksista saatiin 5 mielipidettä ja 7 ennakkolausuntoa, jotka on otettu kaavatyössä huomioon.

Mielipiteet ja ennakkolausunnot on esitetty tiivistettynä kaavaselostuksessa. Mielipiteet ja ennakkolausunnot ovat kokonaisuudessaan nähtävissä kaavan asiakirjoissa Porin kaupungin asianhallintajärjestelmässä.


Asemakaavaan liittyy maankäyttösopimuksia.

Luettelo asianosaisista on nähtävissä asiakirjoissa.

Asiakirjoihin sisältyy asemakaavakartta ja –selostus liitteineen.

Kaavaselostuksen lisäksi alueen rakentamista ohjaamaan laaditaan rakentamistapaselostus, jossa esitellään tarkemmin alueelle sopivia rakentamisen ratkaisuja. Hulevesien hallintaan laaditaan erillinen ohjeistus.

Päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä laadittu kaavaehdotus asetetaan nähtäville muistutusten ja lausuntojen saamista varten.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää asettaa Lotskerin 55. kaupunginosan 1. asemakaava (Lotskerinmäki) 609 1579, päivätty 8.5.2023, nähtäväksi vähintään 30 päivän ajaksi ja pyytää siitä lausunnot tekniseltä lautakunnalta, elinvoima- ja ympäristölautakunnalta, Satakunnan pelastuslaitokselta, Satakuntaliitolta, Varsinais- Suomen ELY- keskukselta, Caruna Oy:ltä, Porin Vedeltä ja DNA Tower Oy:ltä, minkä jälkeen asia tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

__________________

Merkitään, että Markku Koppelomäki poistui esteellisenä (osallisuusjäävi) tämän asian käsittelyn ajaksi.

Esteellisyys

Markku Koppelomäki

Valmistelija

  • Ilkka Jussila, vs. ympäristösuunnittelija, ilkka.jussila@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 29.5.2023 asettaa Lotskeri 55. kaupunginosan 1. asemakaava 609 1579 (Lotskerinmäki)PRIDno-2019-1826, päivätty 29.5.2023 nähtäväksi vähintään 30 päivän ajaksi, ja pyytää siitä lausunnot tekniseltä lautakunnalta, ​elinvoima- ​ja ympäristölautakunnalta,​ Satakunnan pelastuslaitokselta,​Satakuntaliitolta,​Varsinais-​Suomen ELY-​keskukselta,​ Caruna Oy:ltä,​ Porin Vedeltä ja DNA Tower Oy:ltä, minkä jälkeen asia tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan luonnosvaiheen palautteessa kommentoitiin kaavaluonnosta seuraavasti:

Asemakaavan laadinnassa on otettu huomioon pohjakartan ajantasaistuksen yhteydessä kartoitetut rajamerkkien sijainnit ainakin alueen luoteisosassa ja tämä on hyvä asia. Toivolankujalta puuttuu pp/t merkintä. Tämä tulee korjata, jos kyseisellä pyörätiellä on tarkoitus sallia tontille ajo. Mikäli näin ei ole, kulku tonteille vaikeutuu.

Asemakaavan nimistö on syytä tarkistaa. Kaikki kadut tulee nimetä ja samanlaisia tai samankaltaisia nimiä ei saa esiintyä Porissa tai naapurikunnissa. Esimerkkeinä mainittakoon:

- Syreenikuja. Viikinäisissä on jo Syreenitie. Tie-kuja nimiparien muodostamista erillään toisistaan on tarpeen välttää.

- Alinkuja: Länsi-Porissa sijaitsee Alinenkuja.

- Nuottakuja: Tien lounaaseen erkaneva haara käsittää viisi rakennuspaikkaa. Haara on tarpeen nimetä omalla nimellään.

- Lotskerintien keskiosa on pp/t -aluetta, josta läpiajo on kielletty.

Osoitejärjestelmän ja paikallisen opastuksen toimivuuden kannalta on hyvä, että samannimisen tien voi ajaa alusta loppuun saakka.

- Lotskerinkuja haaraantuu alueelle vievältä Niittyhaantieltä kahteen eri suuntaan. Tämä ratkaisu on omiaan aiheuttamaan sekaannuksia ja ongelmia alueen liikenteessä.

- Lotskerintien ja Riihikummuntien välissä on nimeämätön katu, joka tulee nimetä.

- Pesälänpuiston vieressä on nimeämätön katu. Se tulee nimetä.

- Toivo-alkuiset osoitenimet ovat kovin yleisiä ja sekaannuksen vaara on ilmeinen. Tässä kaavassa on Toivonkuja ja Toivolankuja. Vähintään toinen nimi on tarpeen muuttaa. Samalla on hyvä tiedostaa, että Porissa on jo Toivosentie, Merikarvialla Toivosenkuja ja Ulvilassa Toivolantie.

Asemakaavassa (myös asemakaavakartan määräyksien ja merkintöjen yhteydessä) pitää ottaa kantaa laadittavaan tonttijakoon ja siihen, laaditaanko asemakaavan alueella sitova tonttijako erillisenä vai jo asemakaavan yhteydessä. Mikäli sitova tonttijako on tarkoitus laatia asemakaavan yhteydessä, tulee asiassa ottaa hyvissä ajoin yhteyttä kaupunkimittaukseen.

Kevyenliikenteen väylästö Hyvelästä keskustaan tulee ratkaista samassa kaavassa; rajaus on nyt liian ahdas. Hyvelän koulukuljetukset (toistaiseksi avointa joukkoliikennettä) ovat ongelmallisia, koska tiestö keskellä asutusta on kapea ja vaaralliseksi luokiteltu.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa kaavaehdotuksesta seuraavan lausunnon:

Lautakunta toteaa, että kaavaehdotuksessa on pääosin huomioitu toimialan luonnosvaiheen palaute, mutta ehdotuksessa Lotskerintien molemmat osat ovat edelleen samalla nimellä Lotskerintie. Asemakaavaehdotuksessa esitetty Hieskoivunkuja on osoitejärjestelmän ylläpidon kannalta ongelmallinen. Kyseinen katu kääntyy asemakaavaehdotuksen mukaan Tulvaniityntieltä molempiin suuntiin ja ko. kadulle ei olisi mahdollista kulkea moottoriajoneuvolla muualta. Tästä seuraa se, että osoitenumerointia olisi mahdoton aloittaa sieltä mistä kadulle tullaan. Aiheellista on miettiä samaa ongelmaa myös Helavalkeantien tapauksessa.

Viittaukset kouluihin ovat virheellisiä. Lotskerin alueelta kuljetaan jatkossa joko Kaarisillan tai Pohjoisväylän yhtenäiskouluihin. Pyöräily- ja kävely-yhteydet molempiin yhtenäiskouluihin pitäisi huomioida kaavoituksessa. Teetetty liikenneselvitys oli tältä osin puutteellinen, pitäisi vähintään selvittää onko koulumatka tehtävissä asemakaavan mukaisin ratkaisuin ja mikä on koulumatkan pituus kumpaankin kouluun tältä alueelta.

Joukkoliikenteen pysäkkijärjestelyitä koskevat huomiot ovat asialliset eli (pysäkille) pitää olla keskisaarekkeellinen suojatie 60 km/h alueella (lakivelvoite). Hyvelänraitin pysäkkijärjestelyjä ei asemakaavaselostuksessa kuitenkaan ole mainittu. Kaavaselostuksen mukaan pääkevytväylät kulkevat kokoojakatuja (Hyvelänraitti ja Tulvaniityntie) seuraten alueen läpi ja asuinkaduille.

Kokoojakatujen yhdistettyjen pyörä/kävelyteiden rakentamiselle on olemassa vaihtoehtoja, esimerkiksi hidaskatu- ja pihakaturatkaisuja, sillä katujen liikennemäärät eivät välttämättä puolla jalankulun erottelua autoliikenteestä.

Luonnonmukaisen kasvillisuuden kehittäminen alueella myös linnusto huomioiden on hyvä ja kannatettava tavoite. Ei-toivottujen rikkaruohojen torjunta tulee kuitenkin olemaan haasteellista etenkin, jos alueita jätetään kehittymään ilman ns. hallittua hoitamattomuutta. Kaavaselostuksessa esitetyn viheralueiden hoidon turvaamiseksi onkin taattava riittävä suunnittelu- ja hoitoresurssi.

Hyvelänraitin varteen osoitetulla, osin rivitalorakentamiseen osoitetulla tontilla 36 kasvaa haitalliseksi vieraslajiksi luokiteltua jättipalsamia.  Nykyisen lainsäädännön mukaan ammattimaisella toimijalla on velvollisuus estää jättipalsamin sekä sen siementen ja muiden lisääntymiskykyisten kasvinosien leviäminen hallinnassaan olevan alueen ulkopuolelle esimerkiksi mullan, maa-aineksen ja muiden kasvien mukana. Tämä on huomioitava alueen rakentuessa ja maa-aineksia siirreltäessä. Oikeiden menettelytapojen varmistamiseksi on otettava yhteyttä alueelliseen jätehuoltoyhtiöön (Keräämö Oy).

Kaavamuutoksen vaikutusta hyönteisten, lintujen, pieneläinten ja isokokoisten nisäkkäiden esiintymiseen alueella on tarkasteltu poikkeuksellisen monipuolisesti, myös tulevat asukkaat huomioiden. Kaavaselostuksessa ei kuitenkaan ole mainintaa siitä, että koko kaava-alue kuuluu MAALI-hankkeessa maakunnallisesti arvokkaaksi lintualueeksi arvoituun Kyläsaari-Luodot-Toukari -alueeseen.

Hulevesien käsittely on esitetty tavalla, joka ei aiheuta kuormitusta suoraan olemassa oleviin vesistöihin. Ohitusuoman rakentuminen tapahtuu todennäköisesti vähintäänkin kaukana tulevaisuudessa, näin ollen uomavarauksen käyttö luontopohjaisen hulevesialtaan rakentamiseen on järkevää. Tässäkin tapauksessa suunnittelu- ja hoitoresurssia on varattava riittävästi.

Järvioja on valuma-alueeltaan suhteellisen suuri ja yksi harvoista ojista, joista on suora vesiyhteys Kokemäenjokeen. Kaavamuutos sisältää uuden ojalinjauksen, joten ojitussuunnitelman teon yhteydessä on selvitettävä kaivuutyön vaikutukset erityisesti veden laatuun ja kalastoon. 

Tehdyn selvityksen perusteella tietyissä olosuhteissa happamia valumavesiä aiheuttavia sulfidisavia löytyy koko suunnittelualueella. Sulfidiselvityksessä annetut suositukset on huomioitava sellaisenaan rakennuslupia myönnettäessä ja alueen infraa rakennettaessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Kaupunkisuunnittelu

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.