Valmistelija
Elisa Laine, tonttipäällikkö, elisa.laine@pori.fi
Perustelut
Söörmarkun Kone ja Romu Oy on harjoittanut 1970-luvulta saakka Söörmarkussa kiinteistöillä Sinkkimäki 609-466-2-120, Rautamäki 609-466-2-121 ja Tammela 609-466-2-123 jätteen vastaanotto- ja kierrätystoimintaa. Toiminnassa käsiteltäviä jätteitä ovat olleet teollisuus- ja maatalousromut, ajoneuvot, sähkö- ja elektroniikkajäte, kotitalousromut (kylmälaitteet), renkaat, kaapelit, öljyiset jätteet, akut ja muovit. Yhtiön harjoittama liiketoiminta on loppunut kiinteistöillä vuonna 2018.
Yhtiön jätteenkäsittelytoimintaa koskenut ympäristölupa on rauetettu Porin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksellä heinäkuussa 2020. Rauettamista koskevassa ympäristö ja terveysyksikön päällikön päätöksessä 24.7.2020 § 41 Söörmarkun Kone ja Romu Oy:lle asetettiin velvoite toimintakiinteistöjen tyhjentämisestä kaikesta jätteestä 31.12.2021 mennessä sekä velvoite 30.6.2020 mennessä esittää Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ulkopuolisen asiantuntijan suunnitelma alueen maaperän ja pohjaveden tilan selvittämisestä, mahdollisesta pilaantumisen selvittämisestä, arvio puhdistustarpeen selvittämisestä sekä muista mahdollisesti tarvittavista toimenpiteistä. ELY-keskus valtion valvontaviranomaisena on toimivaltainen määräämään tarvittavista toimista. Rauettamista koskeneen päätöksen jälkeen Söörmarkun Kone ja Romu Oy on varojen puutteessa asetettu selvitystilaan ja yhtiön toiminta on merkitty kaupparekisteriin lakanneeksi 29.11.2022.
Kiinteistöjen nykyinen omistaja on 20.9.2019 tehdyllä kiinteistökaupalla Söörmarkun Rakennuspalvelu Oy, joka puolestaan on asetettu konkurssiin 22.1.2020. Söörmarkun Rakennuspalvelu Oy:n konkurssipesä on varaton.
Ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaan ensisijainen vastuu pilaantuneen maaperän puhdistamisesta on sillä, jonka toiminnasta pilaantuminen on aiheutunut. Jos maaperän pilaantumisen aiheuttajaa ei saada täyttämään puhdistamisvelvollisuuttaan, ja kun alueen haltija on tiennyt alueen tilan sen hankkiessaan, on alueen haltijan puhdistettava alueen maaperä. Jollei pilaantuneen alueen haltijaa voida velvoittaa puhdistamaan pilaantunutta maaperää, on kunnan selvitettävä maaperän puhdistamistarve ja puhdistettava maaperä. Samoin jätelain 74 §:n mukaan roskaantuneen alueen toissijainen siivoamisvelvollisuus roskaajan jälkeen on alueen haltijalla ja edelleen kunnalla.
Mainittujen kiinteistöjen osalta sekä ympäristönsuojelulain että jätelain perusteella ensisijaisesti vastuussa olevat tahot ovat varattomia, joten niiden velvoittaminen toimenpiteisiin ei ole kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen mukaan mahdollista. Näin ollen velvoitteet maaperän mahdollisen pilaantumisen selvittämisestä ja puhdistamisesta sekä siivoamisvelvoite ovat kunnalla.
Porin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on antanut 28.11.2022 päivätyn siivouskehotuksen Porin kaupungille, jonka mukaisesti Porin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen kehottaa jätelain 74 §:n nojalla Porin kaupungin teknistä toimialaa siivoamaan kiinteistöt 609-466-2-120, 609-466-2-121, 609-466-2-122 ja 609-466-2-123 kaikesta jätteeksi luokiteltavaksi materiaalista ja saattamaan kiinteistöt sellaiseen kuntoon, ettei niistä enää voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä. Kehotuksen mukaan Söörmarkun Rakennuspalvelu Oy:n konkurssipesä kiinteistöjen nykyisenä omistajana ei varattomuudestaan aiheutuen ole kykenevä siivoamaan kiinteistöjä ja näin ollen jätelain 74 §:n mukaan siivoamisvelvollinen on kunta eli Porin kaupunki. Siivoustoimenpiteiden on kehotuksen mukaan oltava suoritettuna 31.12.2024 mennessä.
Kaupunki on teettänyt kiinteistöä 609–466–2–121 koskien alueen maaperästä 18.2.2022 päivätyn haitta-ainekartoituksen. Alueella on erittäin suuri määrä maanpäällisiä jätteitä ja lisäksi pilaantuneita maita, jotka sisältävät mm. öljyä, elohopeaa ja lyijyä. Haitta-aineiden pitoisuudet ja määrät ovat alueen maaperässä suuret. Maaperänäytteissä oli useassa näytteessä aistinvaraisesti havaittavissa pilaantuneisuutta ja tuloksista suuressa osassa oli ylemmän ohjearvon ylittäviä pitoisuuksia. Mikäli kaupunki velvoitettaisiin puhdistamaan kiinteistön maaperä, voisi kaupunki hakea valtionavustusta, joka voisi kattaa pilaantuneisuuden selvittämisen tai pilaantuneen alueen puhdistamisen kustannukset osaksi tai kokonaan. Valtionavustusta ei ole mahdollista saada jätelain mukaisen maanpäällisen jätteen siivoamiseen, jota kaupungille annettu siivouskehotus koskee. Teknisen toimialan infran rakentamisen toimintayksikkö on arvioinut siivouskustannusten olevan vähintään yli 200.000 euroa ja urakan suuruuden vuoksi alueen siivous pitää hankkia kilpailuttamalla.
Koska kaupunki on ympäristölainsäädännön nojalla joka tapauksessa velvollinen siivoamaan kyseiset yksityisessä omistuksessa olevat kiinteistöt ja koska alueen siivoamisesta on jo saatu ympäristönsuojeluviranomaisen siivouskehotus, on kaupungin edun mukaista, että kiinteistöt siirretään ennen julkisin verovaroin rahoitettavan siivoamisen suorittamista kaupungin omistukseen, jotta kiinteistöjen puhdistamisesta aiheutuva kiinteistöjen arvonnousu jää kaupungin hyväksi. Edellä mainitusta johtuen, kaupunki on neuvotellut kiinteistöjen Sinkkimäki 609-466-2-120, Rautamäki 609-466-2-121, Gneissimäki 609-466-2-122 ja Tammela 609-466-2-123 ostamisesta Söörmarkun Rakennuspalvelu Oy:n konkurssipesältä yhden euron kauppahintaan.
Toimivallan peruste:
Kaupunginvaltuusto päättää yli 500.000 euron arvoisten kiinteistöjen hankinnoista ostamalla. Vaikka kiinteistöjen kauppahinta on vain yksi euro, kiinteistökauppaan liittyy merkittäviä ympäristövelvoitteita ja niitä seuraava kuluvastuu, joiden arvoitu yhteismäärä voi ylittää 500.000 euroa.
Ehdotus
Esittelijä
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston päätettäväksi, että kaupunki ostaa kiinteistöt Sinkkimäki 609-466-2-120, Rautamäki 609-466-2-121, Gneissimäki 609-466-2-122 ja Tammela 609-466-2-123 Söörmarkun Rakennuspalvelu Oy:n konkurssipesältä yhden euron kauppahinnalla oheisen kauppakirjaluonnoksen mukaisin ehdoin, ja että kaupungin puolesta kauppakirjan allekirjoittaa tekninen lautakunta teknisen toimialan toimintasäännön mukaisesti, ja tonttipäällikkö oikeutetaan tekemään kauppakirjaan vähäisiä muutoksia.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.