Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 14.11.2022 § 174 Porin kaupungin vuoden 2023 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2024-2025. Talousarvion kaupunginhallituksen II lukemisessa on päätetty joukkoliikenteen lipputulojen vähennys 200 000 euroa vuonna 2023 alennuskampanjoita varten ja määräraha on merkitty kaupunginhallituksen käyttöön.
Kaupunginhallitus päätti vapauttaa osan alennuskampanjoihin varatusta määrärahasta 19.12.2022 § 778 ja hyväksyä joukkoliikennejaoston esityksen 13.12.2022 § 64, miten alkuvuodesta alennuksilla helpotettaisiin porilaisten arkea kustannuskriisissä ja miten samalla vahvistettaisiin joukkoliikenteen matkustajamääriä. Talvilomaviikolla eli viikolla 8 (20.–26.2.2023) matkustaminen oli maksutonta Porin Linjat Oy:n vuoroilla Porissa ja Ulvilassa. Talviloman aikana ajettiin aikataulujen mukaiset vuorot ja kuljettajat merkitsivät matkat rahastuslaitteille tilastointia varten.
Talvilomaviikolla busseissa tehtiin yhteensä 40 226 matkaa, joista arkisin keskimäärin noin 6850 päivässä, lauantaina noin 3500 ja sunnuntaina noin 2500. Matkustajamäärä oli noin kaksinkertainen koulujen joululomaan verrattuna. Matkustajia oli kokonaisuudessaan yhtä paljon kuin koulujen talvilomaa edeltäneinä viikkoina, vaikka koulumatkat puuttuivat matkustuksesta käytännössä kokonaan. Matkustus painottui talvilomaviikolla keskipäivään: noin puolet matkustajista nousi linja-auton kyytiin kello 12–17 välisenä aikana. Myös iltaisin linja-autoissa oli normaalia enemmän matkustajia.
Kampanjaa markkinoitiin Bauer Median tuottaman radiomainoksen sekä Sanoman tuottaman lehti- ja digimainoksen avulla. Lisäksi kampanjaa mainostettiin Porin kaupungin sosiaalisen median kanavissa niin orgaanisesti kuin maksetustikin. Sosiaalisen median maksetun mainoksen näki 14 092 käyttäjää seitsemän vuorokauden aikana.
Talviloman aikana osassa linja-autoja oli näkyvissä neljän viikon ajan käynnissä ollut kausilippujen tarjouskampanja. Penkkien selkänojissa näkyi tarra, jossa oli kerrottu kausilippujen alennushinnat tammi-huhtikuun ajan arvonlisäveron määräaikaisen huojennuksen takia.
Talvilomaviikolla matkojen määrä kasvoi arkipäivisin edeltävään viikkoon (viikko 7) verrattuna suhteellisesti eniten linjoilla 12 Pormestarinluoto, 1 Paratiisinmäki-Puuvilla, 3 Vähärauma-Leppäkorpi, 6M Sampola-Mikkola, 80 Vanhakylä ja 8 Koivistonluoto. Arkisin matkustus väheni suhteellisesti eniten koululaispainotteisilla linjoilla. Matkustajamäärän kasvu talvilomaviikolla joululomaan verrattuna (viikko 1) oli arkisin suhteessa erityisen suurta linjoilla 34/34W Yyteri, 2 Toejoki-Tuulikylä, 66/66A Ruosniemi-Noormarkku ja 6H/6M Sampolan kautta Harmaalinnaan tai Mikkolaan (lueteltu linjat, joilla oli viikolla 8 yli 50 päivittäistä matkustajaa).
Talvilomaviikon viikonloppuina matkustus lisääntyi alkuvuoden viikonloppuihin verrattuna erityisen paljon linjoilla 2 Toejoki-Tuulikylä, 66 Ruosniemi-Noormarkku, 80 Vanhakylä, 90 Friitala-Rantala ja 3 Vähärauma-Leppäkorpi. Matkustuksen kasvu oli pienintä linjoilla 12 Pormestarinluoto ja 1 Paratiisinmäki-Puuvilla.
Matkustajamäärät olivat ennakko-odotuksia suuremmat. Linja-autoissa kulki tavallista enemmän matkustajia ja asiakaskunta oli laajempi normaaliin verrattuna. Erityisen paljon lisääntyi vapaa-ajan matkustus. Kokeilulla onnistuttiin helpottamaan asukkaiden arkea kustannuskriisissä. Silmämääräisten havaintojen perusteella linja-autoissa kulki talvilomaviikolla paljon lapsia, nuoria ja perheitä.
Huonoja kokemuksia kertyi järjestyshäiriöiden ja linja-autojen siivoustarpeen lisääntymisenä. Etenkin iltaisin liikenteessä kulki tavallista enemmän häiritseviä ja voimakasäänisiä seurueita, ja matkustajia jouduttiin myös jättämään pois kyydistä. Kokemusten perusteella palvelun maksullisuus parantaa matkustuskäyttäytymistä ja palvelun arvostusta.
Lyhyiden, yhden tai muutaman pysäkinvälin, matkojen tekeminen lisääntyi määrällisesti huomattavasti kokeilujaksolla. Kulkumuotosiirtymää joukkoliikenteeseen tapahtui näin ollen runsaasti kävelystä ja pyöräilystä, ei yksinomaan henkilöautoilusta. Aamun työmatka-aikoihin matkustajamäärät eivät juurikaan kasvaneet. Linja-autoissa riitti yleisesti tilaa, mutta toistuvia seisomakuormia oli erityisesti linjalla 1 Puuvillan ja Kauppatorin välillä.
Joukkoliikenneviranomaiselle saapunut asiakaspalaute oli pääosin positiivista. Useampi kausilipun käyttäjä kuitenkin koki, ettei saanut ostetulle kuukausilipulleen vastinetta maksuttomuusjakson myötä. Kausilippujen voimassaoloaikoja ei pidennetty talvilomaviikon maksuttomuusjakson takia, koska asiakkaille oli tarjolla ennalta luvattu palvelu. Kausilippumatkustajat hyötyvät tammi-huhtikuun edullisemmista hinnoista joka tapauksessa tavanomaiseen verrattuna.
Kokeilun kustannukset lipputulojen menetyksinä olivat noin 68 000 euroa. Arvio on laskettu yhden nousun keskimääräisen lipputulon pohjalta (1,70 €/matka). Talvilomaviikon tarkkaa matkustajaprofiilia ei ole mahdollista selvittää, koska matkakortteja ei leimattu lukijoissa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Joukkoliikennejaosto merkitsee asian tiedoksi.