Perustelut
KORVAUKSENHAKIJAN SELOSTUS JA KORVAUSVAATIMUS
"Tämän tekstin on kirjoittanut ajoneuvoa kuljettanut xxx xxxx. 27.6. oli Porissa rankkasateet, joista puhuttiin uutisissa asti. Ajoin tuolloin Porissa Tommilantiellä lähellä McDonald´s:a. Satoi kaatamalla ja näkyvyys oli erittäin huono. Vauhtia tässä kohtaa oli todella vähän, koska keskittyminen meni tien hahmottamiseen. Tarkoituksena oli löytää turvallinen pysähtymispaikka. Muutamien ajometrien kuluttua käännyttäessä liikenneympyrästä McDonald´s: n suuntaan auto törmäsi voimalla veteen (puskurin etusäleikkö lähti irti), joka aiheutti veden lentämisen korkealle yli puskurin sivujen. Tapahtuneen jälkeen jarrutin heti. Tämä veteen törmäys aiheutti saman tien myös moottorin sammumisen. Ajoradalla oli siihen asti ollut normaali määrä vettä. Eli ennen tapahtunutta en ajanut missään kohdassa minkäänlaisesta suuresta lätäköstä tai vastaavasta vesialueesta, eikä mikään tuonut ilmi tuollaisen vesimassan edessä oloa. En ollut tietoinen siitä millainen kaartuvuus tien pinnassa oli tai miten suuri määrä vettä juuri siihen kohtaan kertyisi sateella. Alue on vierasta ja auton kuljettaja on ulkopaikkakuntalainen. Tämä vesimassa oli täysin odottamaton ja aiheutti äkillisen pysähdyksen eli tilannetta voidaan verrata esimerkiksi peurakolariin, auto saa osuman ja matka päättyy välittömästi siihen. En pystynyt pysähtymään aikaisemmin siksi, koska pysähtyminen oli mahdotonta näkyvyydestä johtuen ja keskelle tietä pysähtyminen olisi aiheuttanut mahdollisen vaaratilanteen tuollaisella säällä. Tiellä ollut vesimäärä ei ollut normaalia eikä vettä ja sen massaa voinut ennakoida millään tavalla näkyvyydestä johtuen. Tilanne ei voi olla kuljettajan vastuulla, jos on toimittu täysin liikennesääntöjen mukaisesti ja liikennettä vaarantamatta. Tiellä ei ole mitään varoitusmerkkiä tielle jäävästä vedestä. Tien viemäröinti on ehdottomasti riittämätön tuollaisille sateille. Tapahtumahetkellä vedenpinta oli kuskin puolen helmaan asti."
Vahinkoaika ja -paikka: 27.06.2023 17:34, Tommilantie, Mäntyluodontien alapuolella lähellä McDonald´s:a.
Hakija vaatii Porin kaupungilta korvauksia auton moottorivahingosta, puskurin etusäleiköstä ja kuskin ikkunan sähköviasta, joka ilmeni tapahtuneen jälkeen. Nämä ovat tiedossa. Arvio moottorista tehty pintapuolisesti Rinta-Joupilla Porissa. Arvio 9000 euroa.
PORIN KAUPUNGIN VASTAUS
Hakija on lähettänyt 25.7.2023 Lapin ELY-keskukseen korvaushakemuksen ko. vahingosta ja Lapin ELY-keskus on siirtänyt vahingonkorvaushakemuksen myöhemmin Porin kaupungille.
Infran kunnossapidon lausunnon mukaan alikulkukäytävän alimmassa kohdassa on sadevesikaivo, jota puhdistetaan säännöllisesti. Usein ne puhdistetaan kun tiedetään, että vettä tulee runsaasti. Ennakko puhdistuksesta huolimatta, kun alkaa sataa runsaasti vettä, niin veden mukana kulkeutuu kannen päällä kadulta risuja, roskia ynnä muuta ainesta, joka tukkii kaivon kannen. Tämän takia alikuluissa silloin tällöin nousee vesi runsaasti, sille ei voi mitään. Näin tapahtui 27.6.2023. Vahinkopäivänä ja -aikana oli poikkeuksellisen rankka vesikuuro. Vesi nousi hetkellisesti suht paljon, mutta laski myös hetken päästä. Autoilijoiden pitäisi huomata veden määrä ja välttää alikuluista ajamista. Tämän on ainoa kunnossapidon tietoon tullut autolla ajo kyseiseen alikulkuun.
Vahingonkorvausasioissa lähtökohtana on, että jokainen joutuu kantamaan kärsimänsä vahingon haitalliset seuraukset itse, ellei jokin erityinen oikeusperiaate perusta oikeutta korvauksen saamiseen toiselta. Tässä tapauksessa mahdollinen oikeusperuste on vahingonkorvauslain (412/1974) 2 luvun 1 §:n 1 momentin säännös, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen.
Tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettavaksi sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Ajoneuvon kuljettajan on noudattava erityistä huolellisuutta esim. silloin, jos ajoradalla on vettä, sillä kuljettaja ei voi tietää tarkkaan, mitä veden alla on.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa on kysymys erittäin voimakkaan ja poikkeuksellisen rankkasateen aiheuttamasta tulvasta. Vahinkoa kärsinyt oli havainnut sillan alla vesilammikon, mutta hän oli silti ajanut eteenpäin. Vettä oli ollut enemmän kuin hän oli arvioinut, ja auto oli kastumisen vuoksi rikkoutunut. Ajoneuvon kuljettaja ei ollut noudattanut sellaista varovaisuutta ja huolellisuutta vahingon välttämiseksi, kuin mitä häneltä kuvatuissa olosuhteissa oli voitu edellyttää. Kuljettaja oli ajanut vesiesteeseen, vaikka oli nähnyt, että tiellä oli vettä. Edellä mainitun johdosta vahinko ei ole aiheutunut kaupungin tuottamuksesta.
Päätösvalta yli 5000,00 euron suuruisista vahingonkorvausvaatimuksista kuuluu tekniselle lautakunnalle.
Ehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää hylätä vahingonkorvausvaatimuksen. Vahinko ei ole aiheutunut Porin kaupungin tuottamuksesta, eikä kaupunki näin ollen ole vahingonkorvauslain perusteella korvausvastuussa vahingosta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.