Perustelut
Rakennusvalvonnan lupa-arkkitehti on 20.10.2021 päättänyt rauenneen rakennusluvan 609-2012-453 uudelleen voimaan saattamisesta (2021-545). Rakennuslupamaksu on määrätty tuolloin voimassa olleen ympäristö- ja lupapalveluiden toimialan taksan (hyv. 29.5.2019) perusteella luvan hakijoille. Luvan hakijat ovat tehnyt maksusta oikaisuvaatimuksen, jonka elinvoima- ja ympäristölautakunta on 26.1.2022 (§ 6) hylännyt.
Hakijat ovat valittaneet elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus pyytää valituksesta elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausuntoa. Lausunnon antamiseen on saatu lisäaikaa siten, että lausunto tulee antaa viimeistään 27.5.2022.
Valituksessa vaaditaan sopimuksen purkamista tai hinnanalennusta. Valituksen mukaan Porin kaupunki muutti hankinnan hintaa hankintapäätöksen jälkeen, joten päätös on lainvastainen. Valituksen mukaan tilaajalla pitää olla tämän tyyppisessä tilanteessa oikeus sopimuksen purkuun tai hinnan alennukseen hinnaston mukaiseksi 55 euroon. Maksun peruste ei ollut rakennusluvan hakijoilla tiedossa ennen päätöksen tekoa.
Elinvoima- ja ympäristölautakunta antaa valituksen johdosta seuraavan lausunnon:
Hakijat ovat jättäneet rakennuslupahakemuksen sähköiseen hakupalveluun (Lupapiste) 5.10.2021 ja samalla tiedustelleet hakemuksen kustannuksista Lupapisteen-keskustelut-osiossa. Lupakäsittelijä on 15.10.2021 ilmoittanut, että laskee luvan yhteydessä vasta virallisen laskun, mutta suuntaa antavasti hintaa pystyy katsomaan kaupungin taksasta. Hakija on 18.10.2021 uudestaan tiedustellut päätöksen hinnasta ja todennut, että taksassa rauenneen luvan voimaan saattamisen hinnan osalta viitataan taksan pykälään 20, joka koskee opas- ja osoitekarttojen hintoja. Lupakäsittelijä on tarkentanut hakijalla seuraavana päivänä 19.10.2021, että 20 § käsittelee opas- ja osoitekarttoja, ei lupakäsittelymaksua. Lisäksi lupakäsittelijä on todennut, että pykälät 24–49 käsittelevät lupamaksuja.
Hakija tiedusteli uudestaan saman päivän aikana hintaa, koska taksan 50 §, joka koskee rauenneen luvan voimaan saattamista, viittaa taksan 20 §:ään (Opas- ja osoitekartta). Lupakäsittelijä on alle tunnin kuluttua hakijan kysymyksestä vastannut hakijalle, että taksassa on tältä osin kirjoitusvirhe ja että oikea pykälä, johon taksassa viitataan, on 24 § (Rakentamisen ja siihen verrattavien muutosten valvonta [MRL 125 §]). Hakija ei ole tämän jälkeen kommentoinut asiaa, ja lupapäätös on tehty 20.10.2021. Hakijalle on lähetty myönnetyn luvasta taksan 50 §:n ja edelleen 24 §:n mukainen lasku, joka on päivätty 4.11.2021. Myönnetyn luvan mukaisen rakennushankkeen loppukatselmus on tehty 11.11.2021.
Hakijat tekivät laskusta taksan 72 §:n mukaisen muistutuksen 24.11.2021, jonka perusteella laskua ei muutettu. Laskua ei myöskään muutettu elinvoima- ja ympäristölautakunnalle tehdyn oikaisuvaatimuksen perusteella.
Turun hallinto-oikeudelle tehdyssä valituksessa vaaditaan sopimuksen purkamista tai hinnanalennusta. Valituksen mukaan maksun peruste ei ollut rakennusluvan hakijoilla tiedossa ennen päätöksen tekoa.
Maksun perusteena oleva taksan 50 § on taksan II osassa (24-53 §), joka koskee rakennustyön valvonnasta ja muista palveluista suoritettavia maksuja. 50 § kuuluu seuraavasti:
50 § Keskeneräinen rakennustyö rauenneen luvan jälkeen
Mikäli rakennustyö on aloitettu, mutta rakentamista koskeva lupa on rauennut ennen rakennuksen käyttöönottoa ja uutta lupaa haetaan pääosin alkuperäisen suunnitelman mukaisena, peritään hankkeesta 20 §:n mukainen maksu 50% alennettuna.
Taksan 20 § on väliotsikon Digitaaliset paikkatietoaineistot alla taksan I osassa, joka koskee kiinteistötoimituksista ja muista viranomaistehtävistä suoritettavia maksua. 20 § kuuluu seuraavasti:
20 § Opas- ja osoitekartta
Rasteriaineisto minimiveloitus 55 €
aineistomaksu 11 €/km2
koko kaupunki 1.900 €
Vektoriaineiston hinnoittelu määritellään tapauskohtaisesti minimiveloitus kuitenkin 55 €
Muut aineistot, hinnoittelu yksikön päällikön päätöksellä ja erillisen sopimuksen mukaan.
Rauenneen rakennusluvan saattaminen uudelleen voimaan on osa rakennustyön valvontaa, eikä luvassa ole kyse digitaalisten paikkatietoaineistojen luovuttamisesta. Viittaus taksan 20 §:ään on siten ollut ilmeinen ja selvä kirjoitusvirhe. Kirjoitusvirhe on tullut kaupungin tietoon ensimmäistä kertaa hakijan ilmoituksen perusteella ja kirjoitusvirheestä sekä viittauksen oikeasta kohteesta on ilmoitettua hakijalle heti kirjoitusvirheen tultua kaupungin tietoon ja ennen lupapäätöksen tekemistä. Hakijalla on siten ollut mahdollisuus perua hakemuksensa ennen lupapäätöksentekoa, jolloin maksua ei olisi peritty. Koska lupapäätös on jo tehty ja rakennushanke loppukatselmoitu, perustetta maksun perimättä jättämiselle ei ole.
Rauenneen luvan voimaan saattamista koskevat rakennusvalvontamaksut ovat virheellisestä viittauksesta huolimatta määräytyneet muille vastaaville hakijoille taksan 50 §:n ja edelleen 24 §:n perusteella. Rauenneen luvan voimaan saattamisessa ei ole kyse opas- tai osoitekarttojen luovuttamisesta, joten rakennuslupamaksua ei ole voitu määrätä tällä perusteella. Maksun periminen taksan virheellisestä viittauksesta poikkeavasti ei johda hakijan kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen, vaan vastaa taksassa tarkoitettua ja muille vastaavassa asemassa olleille hakijoille sovellettua hinnoittelua.
Elinvoima- ja ympäristölautakunta vaatii valituksen hylkäämistä.
Hallinto-oikeudelle lähetetään lausunnon liitteenä asian käsittelyssä kertyneet asiakirjat.
Ehdotus
Esittelijä
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle yllä olevan lausunnon.
Pöytäkirja tämän asiakohdan osalta tarkastetaan heti kokouksessa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.