Valmistelija
Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi
Perustelut
Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristölautakunta on 24.5.2022 (§ 95) päättänyt hylätä oikaisuvaatimuksen, joka koski joukkoliikennejaoston päätöstä näkövammaisten ja heidän saattajiensa maksuttomista matkoista avoimessa joukkoliikenteessä. Elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätöksestä on valitettu Turun hallinto-oikeuteen.
Turun hallinto-oikeus on pyytänyt Porin kaupunginhallitusta hankkimaan elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunnon, jossa annetaan selostus asiasta, vastataan valituksessa esitettyihin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin sekä lausutaan esitetystä selvityksestä.
Selostus asiasta
Elinvoima- ja ympäristölautakunta on 24.5.2022 (§ 95) päättänyt hylätä joukkoliikennejaoston päätöksestä (29.3.2022, § 16) tehdyn oikaisuvaatimuksen koskien Satakunnan Näkövammaiset ry:n (yhdistys) kuntalaisaloitetta näkövammaisten ja heidän saattajiensa maksuttomista matkoista avoimessa joukkoliikenteessä. Joukkoliikennejaosto päätti äänin 7-2 jatkaa näkövammaisten matkustajien oikeutta maksuttomiin matkoihin Porin joukkoliikenteessä.
Yhdistys jätti kaupungille 15.6.2021 päivätyn kuntalaisaloitteen, jossa esitetään, että näkövammaisille matkustajille ja heidän saattajilleen myönnetään maksuttomat matkat joukkoliikenteessä sidosyksikkö Porin Linjat Oy:n vuoroilla.
Yhdistys on 1990-luvulla neuvotellut tuolloisen avoimen joukkoliikenteen liikenteenharjoittajan, Porin Linjat Oy:n kanssa näkövammaisten ja heidän saattajiensa oikeudesta maksuttomiin matkoihin.
Porin joukkoliikenteessä on vuonna 2021 toteutettu avoimen joukkoliikenteen järjestämistavan muutos, jossa käyttöoikeussopimukseen perustunut toteuttamismalli on vaihdettu hankintasopimukseen. Hankintasopimuksen mukainen liikenne on alkanut 7.6.2021. Liikenteenharjoittajana hankintasopimuksen mukaisessa liikenteessä toimii myös Porin Linjat Oy.
Aikaisemman käyttöoikeussopimuksen nojalla liikenteenharjoittajalla on ollut oikeus päättää muista lipuista kuin tieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen päättämistä lipputuotteista. Porin Linjat Oy:n on siten ollut mahdollista sopia halutessaan maksuttomista matkoista eri ryhmien kanssa.
Hankintasopimuksen mukaisessa liikenteessä viranomainen vastaa kaikista joukkoliikenteessä käytettävistä lipputuotteista. Järjestämistavan muutoksesta johtuen liikenteenharjoittajalla ei enää ole oikeutta sopia avoimessa joukkoliikenteessä käytettävistä lipputuotteista, vaan liikenteessä käytetään 7.6.2021 alkaen ainoastaan tieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen päättämiä lipputuotteita.
Joukkoliikennejaosto on 9.3.2021 (§ 15) päättänyt hankintasopimuksen mukaisessa liikenteessä käytettävissä lipputuotteista. Joukkoliikennejaoston päätöksen mukaan matkat ovat 7.6.2021 alkaen maksuttomia vain 0-7-vuotiaille lapsille sekä lastenvaunujen tai -rattaiden työntäjille.
Tieto liikenteenharjoittajan ja yhdistyksen välisestä sopimuksesta tuli toimivaltaisen viranomaisen tietoon vasta hankintasopimuksen alkamisen jälkeen. Näin ollen käyttöoikeussopimuksen aikaista käytäntöä näkövammaisten maksuttomista matkoista ei ole voitu ottaa huomioon päätettäessä hankintasopimuksen mukaisessa liikenteessä käyvistä lipputuotteista.
Toimivaltainen viranomainen sai tiedon yhdistyksen ja liikenteenharjoittajan sopimuksesta hankintasopimuksen alkamisen jälkeen kesällä 2021, jolloin oli käynnissä vielä aiemman joukkoliikennejaoston toimikausi. Tuolloisen joukkoliikennejaoston jäsenet ilmaisivat poliittisen tahtotilan olevan jatkaa maksuttomia matkoja, kunnes uusi joukkoliikennejaosto käsittelee asian uudelleen. Näkövammaisten ja heidän saattajiensa matkojen maksuttomuus on jatkunut hankintasopimuksen aikana niin sanotussa välitilassa odottaen, että uusi toimivaltainen joukkoliikennejaosto päättää asiasta ja mahdollisesta uudesta lipputuotteesta Porin paikallisliikenteessä. Nykyinen joukkoliikennejaosto käsitteli asiaa ensimmäistä kertaa yhdistyksen kuntalaisaloitteen pohjalta 29.3.2022.
Kuntalaisaloitetta koskeva joukkoliikennejaoston päätös ja edelleen elinvoima- ja ympäristölautakunnan oikaisuvaatimuksen hylkäävä päätös, joilla hankintasopimuksen mukaisessa liikenteessä jatketaan käyttöoikeussopimuksen aikaista liikenteenharjoittajan ja yhdistyksen välistä käytäntöä näkövammaisten ja heidän saattajiensa ilmaisista matkoista, tarkoittaa uuden lipputuotteen lisäämistä aikaisemmin päätettyjen lipputuotteiden valikoimaan ja uuden lipputuotteen käyttöehtojen määrittämistä.
Valitus
Valituksessa vaaditaan elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätöksen kumoamista. Valituksessa katsotaan, että lautakunnan päätös on ollut lainvastainen. Valituksen perusteluissa on viitattu aiempaan oikaisuvaatimukseen. Valituksen perustelujen mukaan kaikki näkövammaiset eivät ole vaikeavammaisia. Siltä osin kuin näkövammainen ei ole vaikeavammainen hänelle ei pidä myöntää maksutonta kuljetusta, ellei sitä myönnetä samoin perustein kuin sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua saaville ja terveillekin henkilöille. Mikäli terveet saavat maksuttoman kuljetuksen Yyteriin, niin se pitää järjestää myös vaikeavammaisille, jotta kohtelu on yhdenvertaista. Valittajan mukaan nykyisin vaikeavammainen maksaa esimerkiksi matkasta (taksilla) matkakeskus-Puuvilla yli kolme euroa, [avoimella joukkoliikenteellä kulkeva] terve henkilö maksaa yhden euron ja näkövammainen ei maksa mitään.
Valituksessa vaaditaan, että näkövammaisten matkat on vähintäänkin rajoitettava samaan määrään kuin niillä kuljetuspalvelua saavilla, jotka eivät kykene linja-autoa käyttämään.
Lisäksi valittaja vaatii oikeudenkäyntikulujensa korvaamista viivästyskorkoineen. Perustelujen mukaan lautakunnan olisi alun alkaen tullut tehdä alkuperäisen esityksen mukainen lakiin perustuva päätös. Perustelujen mukaan se, että joissain toisessa kunnassa toimitaan lain vastaisesti tai se, että Porissa on aiemmin toimittu väärin, ei oikeuta tekemään virheellistä päätöstä.
Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto
Elinvoima- ja ympäristölautakunta on päättänyt jatkaa näkövammaisten ja heidän saattajiensa matkoja yhdistyksen tekemän kuntalaisaloitteen mukaisesti. Yhdistys on kuntalaisaloitteessaan katsonut, että näkövammaisten vapaalippu sekä saattajan maksuton matkalippu lisäävät kohderyhmän yhdenvertaisuutta näkeviin nähden. Maksuton matkalippu mahdollistaa aktiivisemman osallistumisen kodin ulkopuoleiseen toimintaan ja näin ehkäisee syrjäytymistä. Käytäntö vähentää sosiaalitoimen vastuulla olevien kuljetuspalvelujen kustannuksia. Maksuttomat matkaliput ovat YK:n vammaissopimuksen sekä yhdenvertaisuuslain hengen mukaisia.
Aloitetta on perusteltu lisäksi muun muassa siten, että kyseessä on yhdenvertaisuuslain mukainen erityisryhmän positiivinen erityiskohtelu ja yhdenvertaisuuslain mukaiset kohtuulliset mukautukset edistävät vammaisten ihmisten yhdenvertaisuutta, sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain mukaisin perustein ei myönnetä kuljetuksia kaikille näkövammaisille, vaikka heillä olisi liikkumisessa vaikeuksia ja he tarvitsevat avoimessa joukkoliikenteessä saattajan avukseen, näkövammaiset ovat usein pienituloisia, näkövammainen maksaa oman matkansa lisäksi saattajansa matkan, jos käyttää maksullista joukkoliikennettä sekä sillä, että muissa kaupungeissa näkövammaisilla tai heidän saattajillaan on osin tai kokonaan maksuttomia matkoja.
Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Pykälän 2 momentin mukaan välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä.
Yhdenvertaisuuslain 9 §:n mukaan kuitenkin sellainen oikeasuhtainen erilainen kohtelu, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen taikka syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen tai poistaminen, ei ole syrjintää [positiivinen erityiskohtelu].
Valituksessa on katsottu, että näkövammaisten tulisi maksaa joukkoliikenteen käytöstä kuten muutkin matkustajat, eikä näkövammaisia tulisi kohdella erityisenä ryhmänä. Lautakunta on katsonut näkövammaisille ja heidän saattajilleen myönnetyn oikeuden maksuttomaan joukkoliikenteeseen yhdenvertaisuuslain mukaiseksi positiiviseksi erityiskohteluksi kansalaisaloitteen mukaisesti. Näkövammaisia on kohdeltu useiden muidenkin kaupunkien joukkoliikenteessä erityisryhmänä, joka on oikeutettu yhdenvertaisuuslain positiiviseen erityiskohteluun. Positiivisesta erityiskohtelusta ja sen kohdistumisista erityisryhmiin ei ole soveltamiskäytäntöä joukkoliikenteen toimialueelta. Voimassa olevat käytännöt ovat lähtökohtaisesti peräisin ennen nykyisen ja jo kumotun yhdenvertaisuuslain voimaantuloa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.