Perustelut
Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annetun valtioneuvoston asetuksen (665/2006) mukaan kunnan toimivaltaisen elimen on vuosittain vahvistettava elintarvikelain (297/2021), terveydensuojelulain (763/1994), tupakkalain (549/2016) sekä eläinlääkintähuoltolain (765/2009) mukainen valvontasuunnitelma. Suunnitelmassa tulee ottaa huomioon toimialakohtaiset valtakunnalliset valvontasuunnitelmat.
Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen tulee arvioida vuosittain. Arviointi tulee tehdä seuraavien tekijöiden osalta; tarkastusten määrä valvontakohdetyypeittäin, tarkastusten kattavuus sekä valvonnasta saatujen tulojen kohdentuminen. Valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin tulokset tulee toimittaa Lounais-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä keskushallintoviranomaiselle siten, kuin siitä toimialakohtaisessa valtakunnallisessa valvontaohjelmassa mainitaan.
Ympäristöterveysjaosto on hyväksynyt Porin seudun ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen valvontasuunnitelman vuodelle 2024 kokouksessaan 30.11.2023 § 41.
Terveysvalvonta
Terveysvalvonnan valvontasuunnitelman toteutumista seurataan vuosittain erilaisten suoritteiden mukaan. Valvontatyössä korostuu neuvonnan ja ohjauksen merkitys osana toiminnan vaikuttavuutta, ja seurattavien suoritteiden lisäksi tehdäänkin runsaasti tilastoissa näkymätöntä työtä. Tilastoitujen yhteydenottojen määrä kattaa osan kuluttajille ja toimijoille annettavasta sähköposti- tai puhelinneuvonnasta. Työtä on pyritty tehostamaan parantamalla sähköistä asiointia niin arkistoinnissa kuin valvonnassakin.
Terveydensuojelun osalta suunnitelmallinen valvonta toteutui suunnitelman mukaisesti. Vuonna 2024 jatkui terveydensuojelulain mukaisten ensisijaisten kiinteistöjen vesilaitteistojen riskienhallinnan valvonta. Legionellaan liittyneitä näytteitä otettiin 152 kappaletta (vuonna 2023 näytteitä otettiin 98 kpl). Nämä Legionella-bakteerin toimenpiderajan ylittävät esiintymät työllistävät ennakoimattomasti edellyttämällä aktiivista ja pitkäaikaista ohjausta ja neuvontaa tarkastusten ja näytteenottojen lisäksi. Muita ennakoimattomia tehtäviä ovat muun muassa terveyshaittaepäilyyn perustuvat asiakkaan pyynnöstä tehtävät asunnontarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset.
Tupakointikieltojen kolmevuotinen valvontaprojekti aloitettiin vuonna 2024. Tarkastuksia tehtiin projektin ensimmäisenä vuotena pääasiassa kouluihin, päiväkoteihin ja leikkipuistoihin. Projektin mukaisia tarkastuksia tehtiin 27 kappaletta. Tarkastuksilla oli havaittavissa merkkejä tupakkatuotteiden käytöstä kielletyillä alueilla, tupakointikieltoalueiden rajoja ei ollut selkeästi määritelty ja opastemerkkejä ei ollut tai ne olivat vaikeasti tulkittavissa. Joissain paikoissa oli myös tupakkatuotteen savun kulkeutumista sisätiloihin tai ulkoalueille, joissa tupakointi on kiellettyä.
Vuoden 2024 elintarvikevalvonnan suunnitelma sisälsi noin 690 tarkastusta, joista toteutui vajaa 60 %. Suunnitelmallisessa valvonnassa olevien valvontakohteiden määrä ilman alkutuotannon kohteita oli vuoden alussa noin 950 kappaletta. Tarkastuskohteiden toiminnan lopetuksia käsiteltiin vuoden aikana 121 kappaletta, ja suunnilleen saman verran käsiteltiin uusien kohteiden aloituksia tai toimijan vaihdoksia. Suunnitteilla olevien elintarvikekohteiden rakenteellisista vaatimuksista annettiin 13 lausuntoa. Muita resursoitavia tehtäviä olivat ruokamyrkytysepäilyjen ja valitusten selvittäminen, elintarvikkeiden takaisinvetojen varmistaminen sekä perusmaksuihin ja elintarvikevalvonnan kohdetietojen ylläpitämiseen liittyvä lisätyö. Vuonna 2024 otettiin käyttöön elintarvikelain mukainen sakkoluonteinen seuraamusmaksu, joka voidaan periä elintarviketoimijalta esimerkiksi silloin, kun toimija ei ole noudattanut elintarvikelakiin perustuvaa ilmoitusvelvollisuuttaan ilmoittaa toiminnan muutoksista. Maksu määrätään maksettavaksi valtiolle.
Elintarvikevalvonnan Oiva-tarkastuksia tehtiin 373 kappaletta, joista 49 tarkastusta oli uusintatarkastuksia tai pakkokeinoihin johtaneita tarkastuksia (14 %). Lisäksi määrättiin kaksi seuraamusmaksua omavalvonnan ja elintarvikelain mukaisen ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä. Eniten tarkastuksia tehtiin tarjoilu- ja myyntipaikkoihin (88 % tarkastuksista). Hyväksyttyjen elintarvikehuoneistojen tarkastukset toteutuivat suunnitelman mukaisesti. Muut tarkastukset liittyivät valituksiin, valvontapyyntöihin, aloittavien elintarvikekohteiden tilojen tarkastuksiin, elintarvikemyynnin valvontaan yleisötilaisuuksissa ja alkutuotannon valvontaan. Alkutuotannon osalta elintarvikevalvonta osallistui Ruokaviraston koordinoimaan merikalastusalusten valvontaprojektiin. Kasvintuotannon viljelijöiden kohdetietoja päivitettiin ja kohteille tehtiin riskiarviointeja, minkä vuoksi tarkastukset siirrettiin seuraavaan vuoteen.
Valvontasuunnitelman mukaisina viranomaisnäytteinä otettiin 18 näytettä pinnoilta hyväksyttyjen elintarvikehuoneistojen tuotantohygienian varmistamiseksi. Yhdessä näytteessä todettiin listeriaa. Lisäksi otettiin näytteitä kansallisen valvontatutkimusohjelman ja EU-monitorointiohjelman mukaisesti (maito, kala, hunaja, kasvisten torjunta-ainejäämät) sekä valvontapyyntöön perustuvia näytteitä. Vuonna 2024 toteutettiin marjojen valvontaprojekti, jossa tarkastettiin marjojen alkuperän ilmoittamista ulkomyynnissä. Projektista tiedotettiin erikseen. Lisäksi aloitettiin valvonta- ja näytteenottoprojekti koskien myytävän tai luovutettavan hävikkiruuan laatua. Projektiin liittyen tutkittiin 12 elintarvikenäytettä. Projekti toteutetaan opinnäytetyönä ja se valmistuu vuoden 2025 aikana.
Elintarvikkeisiin liittyviä sairastumis- ja haittaepäilyjä käsiteltiin vuoden aikana noin 60 kappaletta 35 valvontakohteessa. Suurin osa näistä oli ravintoloita ja grilli- ja pikaruokapaikkoja, minkä lisäksi muutama selvittely kohdistui yksityistilaisuuksiin ja alkutuotantoon. Vuonna 2024 elintarvikevalvonnan selvitettäväksi tuli kolme erillistä usean henkilön vatsatautiepidemiaa. Näissä sairastui yhteensä 50 henkilöä ja epidemioiden todennäköisin aiheuttaja oli ei-elintarvikevälitteisesti levinnyt norovirus. Pääosa elintarvikevalvontaan tulevista ruokamyrkytysepäilyistä liittyy yhden-kahden henkilön ruokailuihin. Selvittämistä vaikeuttaa ilmoitusten saapuminen viiveellä, jolloin epäilynalaisten elintarvikenäytteiden saaminen tutkittavaksi onnistuu harvoin. Epäilyilmoitusten trendi on kasvava ja suuntaa elintarvikevalvonnan painotusta uusien elintarvikekohteiden oikea-aikaiseen valvontaan ja neuvontaan elintarvikehygienian asioissa. Osaltaan epäilyilmoitusten määrä kertoo kuntalaisten aktiivisuudesta elintarviketurvallisuuteen liittyvissä asioissa ja siitä, että paikallinen elintarvikevalvonta on hyvin tavoitettavissa.
Tupakka- ja lääkelain tarkastustavoite oli suunnitellusti edellisvuotta pienempi. Tupakkalain tarkastuksista toteutui noin 60 % ja lääkelain (nikotiinivalmisteet) toteumasta noin 40 % johtuen muun muassa myyntilupien lopetuksista vuoden aikana. Vuonna 2023 alkanut tupakkalain valvontaprojekti (ravintoloiden tupakointitilojen tarkastukset) päättyi suunnitellusti 2024. Valvontaan tuli yksi epäily tupakkatuotteiden myynnistä alaikäisille. Myyntipaikan valvonnalla varmistettiin, että toiminta on tupakkalain mukaista.
Alla olevassa taulukossa on vuosien 2023 ja 2024 suoritemäärät.
Vuosi |
2023 |
2024 |
|
|
|
|
yhteensä |
yhteensä |
terveydensuojelulain
mukaiset
|
elintarvikelain
mukaiset |
tupakka- ja lääkelain
mukaiset |
Käsitellyt ilmoitukset/hakemukset |
348 |
327 |
28 |
257 |
42 |
Tarkastukset yhteensä |
782 |
813 |
328 |
443 |
42 |
Valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset |
634 |
636 |
218 |
380 |
38 |
Terveyshaittaepäilyyn perustuneet |
96 |
85 |
81 |
4* |
- |
Laivatarkastukset |
14 |
11 |
11 |
- |
- |
Näytteenotot |
435 |
463 |
421 |
42 |
- |
Muut yhteydenotot |
786 |
859 |
556 |
296 |
7 |
*) ruokamyrkytysepäilyihin liittyvät tarkastukset; epäilyselvityksiä 35 valvontakohteessa
Eläinlääkintä ja eläinsuojelu
Eläinlääkinnän suoritteita seurataan eläinlääkärikäyntien määrällä. Vuonna 2024 virka-aikana suoritettiin 800 suureläinkäyntiä ja 5 932 pieneläinkäyntiä. Päivystysaikana suureläinkäyntejä tehtiin 292 kappaletta; päivystyskäyntien tilastoinnissa on merkittävää potilasohjelmasta ja useista käyttäjistä aiheutunutta epävarmuutta. Yhteensä eläinlääkärikäyntejä oli 6 945 kappaletta. Käyntien määrään vaikutti erityisesti sijaisten heikko saatavuus, minkä vuoksi Harjavallan ja Ulvilan vastaanotot olivat useita kuukausia suljettuna. Pieneläinten päivystys toteutettiin vuonna 2024 Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:n toimesta.
Vuonna 2024 eläinlääkintään perustettiin johtavan kaupungineläinlääkärin virka, jossa viranhaltija toimii kaupungineläinlääkäreiden esihenkilönä. Suureläinpäivystyksen hoitamiseen käytetään tarvittaessa lyhytaikaisia sijaisia. Porin Maantiekadun ja Ulvilan vastaanottojen toiminta päättyi joulukuussa niiden toimintojen siirryttyä Porin Tikkulan yhteisvastaanotolle.
Eläinsuojeluun liittyviä suoritteita seurataan kokonaissuoritemäärällä ja päätösten määrällä. Päätösten määrä tarkastusten määrään nähden kuvaa sitä, kuinka suuressa osassa tarkastuksista on havaittu sellaisia puutteita, joiden korjaamiseksi on nähty tarpeelliseksi antaa virallisia määräyksiä. Eläinsuojelutehtäviä suoritti valvontaeläinlääkärin ja hänen työparinaan toimivan hygieenikkoeläinlääkärin lisäksi tarvittaessa kaupungineläinlääkärit. Syksyn ajan yksikössä työskenteli määräaikaisena toinen valvontaeläinlääkäri. Eläintautivalvontatarkastuksista suurin osa on praktikkoeläinlääkäreiden suorittamia.
Alla olevassa taulukossa on vuosien 2023 ja 2024 suoritemäärät.
Vuosi
|
2023
|
2024
|
Terveydenhuoltokäynnit |
33 |
16 |
Eläinten hyvinvoinnin valvonta |
474
|
448
|
Eläintautivalvontatarkastukset
|
22
|
26
|
Sivutuotevalvontatarkastukset
|
2
|
4
|
Päätökset
|
39
|
25
|
Eläinlääkäreiden praktiikkakäynnit yhteensä
|
6 990
|
6 945
|
Suoritteet yhteensä
|
7 560
|
7 464
|
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Ympäristöterveysjaosto päättää merkitä tiedoksi ympäristöterveydenhuollon selvityksen vuoden 2024 valvontasuunnitelman toteutumisesta.