Perustelut
Porin kaupungin ympäristövalvonta on saanut 1.7.2024 ilmoituksen mahdollisesti epäsiististä kiinteistöstä [peitetty] . Ympäristövalvonta suoritti kiinteistölle tarkastuksen 24.7.2024, josta ilmoitettiin asianosaisille 3.7.2024 lähetetyllä kirjeellä. Tarkastuksella kiinteistön etupihalla sekä [peitetty] hallinnassa olevalla piha-alueella havaittiin peittämättömänä sään vaikutukselle alttiina sekakalaista kodin irtaimistoa ja tavaraa sekä jätesäkkejä ja huonekaluja. Tarkastuksella kiinteistön todettiin olevan jätelain 72 § tarkoittamalla tavalla roskaantunut siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä tai ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa. Asianosaiset eivät olleet läsnä tarkastuksella.
Ympäristövalvonta on kehottanut 9.12.2024 lähetetyllä kirjeellä asianosaisia siistimään roskaantuneen kiinteistön kaikesta jätteeksi luokiteltavasta materiaalista ja saattamaan se sellaiseen kuntoon, ettei siitä voi enää aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä 31.1.2025 mennessä. Ympäristövalvonta suoritti kiinteistölle määräajan jälkeen tarkastuksen 24.3.2025, josta ilmoitettiin asianosaisille 25.2.2025 lähetetyllä kirjeellä. Asianosaiset eivät olleet läsnä tarkastuksella. Tarkastuksella kiinteistön etupihaa havaittiin siistityn mutta alueen todettiin olevan edelleen roskaantunut. Kiinteistön muiden roskaantuneiden alueiden siisteydessä ei havaittu selkeää muutosta edellisellä tarkastuksella vallinneeseen tilanteeseen. Kiinteistön todettiin olevan edelleen jätelain 72 § tarkoittamalla tavalla roskaantunut.
Koska ympäristövalvonnan kehotusta ei ollut noudatettu määräajassa, kehotettiin asianosaisia 1.4.2025 lähetetyllä kirjeellä uudelleen siistimään roskaantunut kiinteistö 23.5.2025 mennessä. Asianosaiselle varattiin samassa kirjeessä tilaisuus tulla kuulluksi ennen mahdollisen uuden velvoitteen ja sitä tehostavan uhkasakon takia. Asianosaiset eivät antaneet selitystään kuulemiseen määräaikaan (30 päivää tiedoksisaannista) mennessä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
PÄÄVELVOITTEEN JA UHKASAKON ASETTAMINEN
Velvoitettava: [peitetty]
Alue: [peitetty]
Velvoite: Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää velvoittaa kiinteistön haltijan siistimään roskaantuneen kiinteistön jätteeksi luokiteltavasta materiaalista ja saattamaan se tavaroiden varastoinnin osalta sellaiseen kuntoon, ettei siitä voi enää aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä. Velvoite tulee suorittaa 14 päivän kuluessa tämän päätöksen lainvoimaisuudesta.
Uhkasakon asettaminen: Päävelvoitteen noudattamiseksi Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää asettaa uhkasakon. Mikäli velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä, elinvoima- ja ympäristölautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 10 § 1 momentin nojalla tuomita uhkasakon maksettavaksi.
Perustelut
Jätelain 5 § mukaan jätteellä tarkoitetaan ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä. Ympäristövalvonnan suorittamien tarkastusten perusteella kiinteistön etupihalla ja [peitetty] käytössä olevalla alueella säilytetään monenlaisia esineitä ja tavaraa, muun muassa sekalaista kodin irtaimistoa, jätesäkkejä ja rakennustarvikkeita. Tarkastuksilla otetuista valokuvista voidaan päätellä tavaroita säilytetyn kiinteistöllä niin pitkäaikaisesti säille alttiina, että niiden voidaan katsoa olevan sinne hylättyä ja käytöstä poistettua tavaraa.
Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto). Edelleen jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristösuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.
Jätelain 126 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:
1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;
2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;
3) määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.
Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään. Asia on valmisteltu elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätettäväksi, koska kiinteistön haltija ei ole noudattanut ympäristövalvonnan kehotusta siistiä roskaantunut kiinteistö määräaikaan mennessä. Kiinteistön haltija on täten laiminlyönyt jätelain 72 ja 73 §.
Koska ympäristövalvonnan 26.5.2025 suorittamalla tarkastuksella on todettu, että kiinteistön haltija ei ole noudattanut siivouskehotusta täysimääräisesti määräajassa, on lautakunnan perusteltua asettaa päävelvoite ja asettaa sen tehosteeksi 1000 euron suuruinen kiinteä uhkasakko.
Velvoite on kohdistettu kiinteistön haltijaan. Kiinteistön haltijalla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.
Ennen asian ratkaisemista on kiinteistön haltijalle annettu tilaisuus tulla kuulluksi kiinteistön siistimiskehotuksen laiminlyönnin, siivoamisesta määräämisen ja uhkasakon asettamisen osalta. Kiinteistön haltija ei antanut kirjallista selitystään kuulemiseen.
SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Jätelaki (646/2011) 5 §, 72 §, 73 §, 75 §, 126 §, 129 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 §, 6-8 §, 10 §, 22 § ja 24 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §, 43-45 §, 47 §, 60 §
KÄSITTELYMAKSU
Jätelain 126 §:n mukaisen rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemiseksi annetun määräyksen antamisesta ja valvonnasta peritään maksu. Maksu perustuu elinvoima- ja ympäristölautakunnan hyväksymään ja 1.1.2025 voimaan tulleeseen Porin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksaan. Taksan mukaan luonnollisilta henkilöiltä perittävä maksu on 50 % taksan mukaisesta 500 € maksusta. Luonnollisena henkilönä Teiltä peritään rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemiseksi annetun määräyksen antamisesta ja valvonnasta 250 € maksu.
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen voi hakea jätelain 137 §:n mukaista muutosta Turun hallinto- oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.
Lisätietojen antaja:
ympäristötarkastaja Juhana Karpo
p. 050 590 7481