Tekninen lautakunta, kokous 8.2.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 25 Teknisen toimialan rakennustöiden toimittajarekisteri

PRIDno-2019-4993

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jarno Marila, jarno.marila@pori.fi

Perustelut

Porin tekninen toimialan tilayksikkö on pyytänyt osallistumishakemuksia eri rakennusalojen yrityksiltä dynaamiseen toimittajarekisteriin, jonka sisältä kilpailutetaan Porin teknisen toimialan sekä muiden hankinnassa mukana olevien tahojen teettämiä rakennustöitä laskutustyönä ajalla 1.1.2020 – 31.12.2021 sekä mahdolliset optiovuodet 1+1.

Hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä (jatkossa toimittajarekisteri), joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista, 
puitejärjestelyn kaltaista menettelyä, hankinnan kohteena olevien palveluiden (26 eri osa-aluetta) hankkimiseen. Hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä ja osallistumishakemuspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu.fi/Pori –portaalin kautta Hilmassa 6.11.2019. Toimittajien, jotka halusivat mukaan rekisteriin sen alusta, 1.1.2020 alkaen, tuli jättää hakemukset viimeistään 22.11. klo 12 mennessä. Hakemuksessa tuli antaa yksikköhinta tarjotulle työlle (tuntiveloitus tai muu määritelty) määräajaksi. Toimeksiantoja ei osallistumishakemusvaiheessa yksilöity.

Määräaikaan mennessä hakemuksen jätti 66 toimijaa. Toimittajarekisterin osa-alueet ja tarjoajat esitelty liitteenä olevassa osallistumishakemusten vertailutaulukossa (VE Rakennustöiden toimittajarekisteri).

Myöhemmin jätetyt hakemukset käsitellään siten, että toimijat pääsevät mukaan aikaisintaan 1.1.2021.

Toimittajarekisteri

Rekisterissä olevia yrityksiä ei laiteta etusijajärjestykseen ja mukaan otetaan kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttävät toimijat. Porin kaupungin teknisen toimialan tilayksikkö teettää rakennustöitä yksikköhintaveloituksella kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Töitä hankitaan tarpeen mukaan tilauksesta, työnjohdon antamien ohjeiden ja määräysten perusteella.

Porin kaupungin toimintamalli:

  • Alle 10 000 € toimeksiannot voidaan ottaa suoraan keneltä vain toimittajarekisterin sisältä
  • Yli 10 000 € toimeksiannot kilpailutetaan minikisana toimittajarekisterin sisällä
  • Yli 150 000 € toimeksiannot voidaan kilpailuttaa myös toimittajarekisterin ulkopuolelta

Mahdolliset muut tilaajatahot eivät ole sidottuja edellä mainittuihin euromääräsiin rajoihin ja siten voivat ottaa tällä sopimuksella alle 150 000 € toimeksiannot järjestelyssä mukana
olevilta toimijoilta tilaajan tarpeisiin perustuen.

Toimeksiantojen sisällöt ja vaatimukset vaihtelevat ja minikisoissa voidaan huomioida hinnan lisäksi laatutekijöitä, kuten referenssit, erityisosaaminen tai muuta vastaavaa.

Toimittajarekisterin toimintamalli on kuvattu tarkemmin hankintailmoituksen liitteessä 1.

Tilaaja on pidättänyt itsellään oikeuden pyytää erilliset tarjoukset suuremmista ja /tai poikkeuksellisista työkohteista tai pyytää halvimmat tuntihinnat antaneiden urakoitsijoiden kesken kiinteähintaiset kokonaisurakkatarjoukset tai suoriteperusteiset yksikköhinnat.


Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset:

Hankintaan liittyy useita kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia, suuresta määrästä johtuen, ne on selvitetty tarkemmin liitteenä olevassa osallistumishakemusten vertailutaulukossa (VE Rakennustöiden toimittajarekisteri.pdf). Kaikki 66 toimijaa täytti asetetut yleiset kelpoisuusvaatimukset sekä sen osa-alueen erityiset kelpoisuusvaatimukset, johon kukin toimija oli osallistumishakemuksensa jättänyt.

Tarjousvertailu tulee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 7 §:n 2 momentin mukaan julkiseksi vasta, kun sopimus on tehty. Tarjoajilla on kuitenkin asianosaisina oikeus saada tieto tarjousvertailusta. Tämän jälkeenkään eivät liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ole julkisia. Tarjotun palvelun kokonaishinta ei kuitenkaan ole liike- tai ammattisalaisuus.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Kilpeläinen, toimialajohtaja, tekninen toimiala, marko.kilpelainen@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä rakennustöiden toimittajarekisterin ja siihen määräaikaan mennessä osallistumishakemuksensa jättäneet 66 toimijaa mukaan rekisteriin 1.1.2020 alkaen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Jarno Marila, jarno.marila@pori.fi

Perustelut

Teknisen toimialan rakennustöiden toimittajarekisteri perustettiin vuoden 2020 alusta ja se on voimassa 31.12.2021 asti sekä mahdolliset optiovuodet 1+1. Porin kaupungin tekninen toimiala teettää rakennustöitä yksikköhintaveloituksella kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Töitä hankitaan tarpeen mukaan tilauksesta, työnjohdon antamien ohjeiden ja määräysten perusteella. Toimittajarekisteri mahdollistaa uusien toimijoiden mukaan hakeutumisen sekä rekisterin ehtojen päivittämisen sopimuskaudella vuosittain. Aiemmin mukaan hyväksytyt toimijat pysyvät automaattisesti mukana rekisterissä, eikä heidän tarvitse tehdä uutta hakemusta. Oman hakemuksen päivittäminen tässä yhteydessä oli kuitenkin mahdollista.

Porin tekninen toimialan tilayksikkö on tehnyt muutoksia toimittajarekisterin ehtoihin sekä lisännyt tarpeellisiksi havaittuja tarjottavia osa-alueita (11 osa-aluetta lisää). Lisäksi on pyydetty uusia osallistumishakemuksia eri rakennusalojen yrityksiltä. toimittajarekisterin sisällä kilpailutetaan Porin teknisen toimialan sekä muiden hankinnassa mukana olevien tahojen teettämiä rakennustöitä laskutustyönä.

Hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä (jatkossa toimittajarekisteri), joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista, puitejärjestelyn kaltaista menettelyä, hankinnan kohteena olevien palveluiden (37 eri osa-aluetta) hankkimiseen. 

Hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä ja osallistumishakemuspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu.fi/Pori –portaalin kautta Hilmassa 19.11.2020. Toimittajien, jotka halusivat mukaan rekisteriin tai halusivat muuttaa aikaisempaa tarjoustaan, 2021 alkaen, tuli jättää hakemukset viimeistään 2.12.2020. Hakemuksessa tuli antaa yksikköhinta tarjotulle työlle (tuntiveloitus tai muu määritelty) määräajaksi. Toimeksiantoja ei osallistumishakemusvaiheessa yksilöity. Määräaikaan mennessä uuden hakemuksen jätti tai aikaisempaa hakemustaan päivitti 18 toimijaa. Aikaisemmin toimittajarekisteriin oli hyväksytty 66 toimijaa. Uusia ja hakemuksensa päivittäneitä toimijoita on uudessa toimittajarekisterissä nyt yhteensä 79.  

Hankintalain 125 § mukaan hankinta voidaan keskeyttää perustellusta syystä. Alla mainittujen osakokonaisuuksien osalta, jäljempänä mainituin perustein, hankintayksikkö on päätynyt keskeyttämään hankinnan näissä osakokonaisuuksissa. Osakokonaisuudet jätetään toimittajarekisterin ulkopuolelle ja ne kilpailutetaan seuraavan päivityksen yhteydessä loppuvuodesta 2021.

Osakokonaisuudet, joihin ei saatu yhtään hakemusta:

  • Tuhoeläintorjunnat
  • Mustanpuolen nuohoukset
  • Hirsirakennustyöt

Osakokonaisuudet, joihin saatiin vain yksi hakemus:

  • Öljypoltinhuollot
  • Murtohälytyslaitteiden korjaukset ja huollot
  • perustelu: toimittajarekisterin toimintamallia (mm. minikilpailutukset toimittajarekisteriin valittujen toimijoiden kesken) ei voida toteuttaa, eikä tehdä riittävää vertailua hintojen tai muiden ominaisuuksien kesken

Toimittajarekisterin osa-alueet ja tarjoajat on esitelty liitteenä olevassa osallistumishakemusten vertailutaulukossa.  (VE Rakennustöiden toimittajarekisteri). Uudet tai aikaisempaa ilmoitustaan päivittäneet ovat punaisella värillä.

Myöhemmin jätetyt hakemukset (9 kpl) käsitellään siten, että toimijat pääsevät mukaan aikaisintaan 1.1.2022.

 

Toimittajarekisterin ehtojen päivittäminen / suoraan tilaamisen ja minikilpailuttamisen euromäärät

Rekisterissä olevia yrityksiä ei laiteta etusijajärjestykseen ja mukaan otetaan kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttävät toimijat. Porin kaupungin teknisen toimialan tilayksikkö teettää rakennustöitä yksikköhintaveloituksella kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Töitä hankitaan tarpeen mukaan tilauksesta, työnjohdon antamien ohjeiden ja määräysten perusteella.

Porin kaupungin toimintamalli:

  • Alle 30 000 € toimeksiannot voidaan ottaa suoraan keneltä vain toimittajarekisterin sisältä
  • Yli 30 000 € toimeksiannot kilpailutetaan minikisana toimittajarekisterin sisällä
  • Yli 150 000 € toimeksiannot voidaan kilpailuttaa myös toimittajarekisterin ulkopuolelta

Mahdolliset muut tilaajatahot eivät ole sidottuja edellä mainittuihin euromääräisiin rajoihin ja siten voivat ottaa tällä sopimuksella alle 150 000 € toimeksiannot järjestelyssä mukana
olevilta toimijoilta tilaajan tarpeisiin perustuen.

Toimeksiantojen sisällöt ja vaatimukset vaihtelevat ja minikisoissa voidaan huomioida hinnan lisäksi laatutekijöitä, kuten referenssit, erityisosaaminen tai muuta vastaavaa.

Toimittajarekisterin toimintamalli on kuvattu tarkemmin hankintailmoituksen liitteessä 1.

Tilaaja on pidättänyt itsellään oikeuden pyytää erilliset tarjoukset suuremmista ja /tai poikkeuksellisista työkohteista tai pyytää halvimmat tuntihinnat antaneiden urakoitsijoiden kesken kiinteähintaiset kokonaisurakkatarjoukset tai suoriteperusteiset yksikköhinnat.

 

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset:

Hankintaan liittyy useita kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia, suuresta määrästä johtuen, ne on selvitetty tarkemmin liitteenä olevassa osallistumishakemusten vertailutaulukossa (VE Rakennustöiden toimittajarekisteri.pdf). Kaikki 79 toimijaa täytti asetetut yleiset kelpoisuusvaatimukset sekä sen osa-alueen erityiset kelpoisuusvaatimukset, johon kukin toimija oli osallistumishakemuksensa jättänyt.

Tarjousvertailu tulee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 7 §:n 2 momentin mukaan julkiseksi vasta, kun sopimus on tehty. Tarjoajilla on kuitenkin asianosaisina oikeus saada tieto tarjousvertailusta. Tämän jälkeenkään eivät liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ole julkisia. Tarjotun palvelun kokonaishinta ei kuitenkaan ole liike- tai ammattisalaisuus.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Kilpeläinen, toimialajohtaja, tekninen toimiala, marko.kilpelainen@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää, että rekisterissä jatkavat siihen aiemmin hyväksytyt toimijat sekä määräaikaan mennessä hakemuksen jättäneet kelpoisuusvaatimukset täyttävät uudet toimijat. Samalla hyväksytään rekisterissä mukana olevien toimijoiden jättämät uudet päivitetyt hakemukset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Jarno Marila, jarno.marila@pori.fi

Perustelut

Teknisen toimialan rakennustöiden toimittajarekisteri perustettiin vuoden 2020 alusta ja se on voimassa 31.12.2021 asti sekä mahdolliset optiovuodet 1+1. Vuoden 2022 alusta otetaan käyttöön ensimmäinen optiovuosi. Porin kaupungin tekninen toimiala teettää rakennustöitä yksikköhintaveloituksella kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Töitä hankitaan tarpeen mukaan tilauksesta, työnjohdon antamien ohjeiden ja määräysten perusteella. Toimittajarekisteri mahdollistaa uusien toimijoiden mukaan hakeutumisen sekä rekisterin ehtojen päivittämisen sopimuskaudella vuosittain. Aiemmin mukaan hyväksytyt toimijat pysyvät automaattisesti mukana rekisterissä, eikä heidän tarvitse tehdä uutta hakemusta. Oman hakemuksen päivittäminen tässä yhteydessä oli kuitenkin mahdollista.

Hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä (jatkossa toimittajarekisteri), joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista, puitejärjestelyn kaltaista menettelyä, hankinnan kohteena olevien palveluiden (37 eri osa-aluetta) hankkimiseen. 

Hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä ja osallistumishakemuspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu.fi/Pori –portaalin kautta Hilmassa 12.11.2021. Toimittajien, jotka halusivat mukaan rekisteriin tai halusivat muuttaa aikaisempaa tarjoustaan, 2022 alkaen, tuli jättää hakemukset viimeistään 29.11.2021. Hakemuksessa tuli antaa yksikköhinta tarjotulle työlle (tuntiveloitus tai muu määritelty) määräajaksi. Toimeksiantoja ei osallistumishakemusvaiheessa yksilöity. Määräaikaan mennessä uuden hakemuksen jätti tai aikaisempaa hakemustaan päivitti 23 toimijaa. Kaksi ilmoittautumista hylättiin, koska toinen ei työskennellyt enää alalla ja perui osallistumisensa ja toinen yrityksistä ei toimittanut, pyynnöistä huolimatta, voimassaolevia tilaajavastuutodistuksia. Aikaisemmin toimittajarekisteriin oli hyväksytty 79 toimijaa. Uusia ja hakemuksensa päivittäneitä toimijoita on uudessa toimittajarekisterissä nyt yhteensä 98.

Hankintalain 125 § mukaan hankinta voidaan keskeyttää perustellusta syystä. Alla mainittujen osakokonaisuuksien osalta, jäljempänä mainituin perustein, hankintayksikkö on päätynyt keskeyttämään hankinnan näissä osakokonaisuuksissa. Osakokonaisuudet jätetään toimittajarekisterin ulkopuolelle ja ne kilpailutetaan seuraavan päivityksen yhteydessä loppuvuodesta 2022.

Osakokonaisuudet, joihin ei saatu yhtään hakemusta:

  • Tuhoeläintorjunnat
  • Mustanpuolen nuohoukset
  • Hirsirakennustyöt

Osakokonaisuudet, joihin saatiin vain yksi hakemus:

  • Öljypoltinhuollot

 

  • perustelu: toimittajarekisterin toimintamallia (mm. minikilpailutukset toimittajarekisteriin valittujen toimijoiden kesken) ei voida toteuttaa, eikä tehdä riittävää vertailua hintojen tai muiden ominaisuuksien kesken

Toimittajarekisterin osa-alueet ja tarjoajat on esitelty liitteenä olevassa osallistumishakemusten vertailutaulukossa.  (VE Rakennustöiden toimittajarekisteri 2022). Uudet tai aikaisempaa ilmoitustaan päivittäneet ovat punaisella värillä.

Myöhemmin jätetyt hakemukset (1 kpl) käsitellään siten, että toimijat pääsevät mukaan aikaisintaan 1.1.2023.

 

Toimittajarekisterin ehtojen päivittäminen / suoraan tilaamisen ja minikilpailuttamisen euromäärät

Rekisterissä olevia yrityksiä ei laiteta etusijajärjestykseen ja mukaan otetaan kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttävät toimijat. Porin kaupungin teknisen toimialan tilayksikkö teettää rakennustöitä yksikköhintaveloituksella kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Töitä hankitaan tarpeen mukaan tilauksesta, työnjohdon antamien ohjeiden ja määräysten perusteella.

Porin kaupungin toimintamalli:

  • Alle 30 000 € toimeksiannot voidaan ottaa suoraan keneltä vain toimittajarekisterin sisältä
  • Yli 30 000 € toimeksiannot kilpailutetaan minikisana toimittajarekisterin sisällä
  • Yli 150 000 € toimeksiannot voidaan kilpailuttaa myös toimittajarekisterin ulkopuolelta

Mahdolliset muut tilaajatahot eivät ole sidottuja edellä mainittuihin euromääräisiin rajoihin ja siten voivat ottaa tällä sopimuksella alle 150 000 € toimeksiannot järjestelyssä mukana olevilta toimijoilta tilaajan tarpeisiin perustuen.

Toimeksiantojen sisällöt ja vaatimukset vaihtelevat ja minikisoissa voidaan huomioida hinnan lisäksi laatutekijöitä, kuten referenssit, erityisosaaminen tai muuta vastaavaa.

Tilaaja on pidättänyt itsellään oikeuden pyytää erilliset tarjoukset suuremmista ja /tai poikkeuksellisista työkohteista tai pyytää halvimmat tuntihinnat antaneiden urakoitsijoiden kesken kiinteähintaiset kokonaisurakkatarjoukset tai suoriteperusteiset yksikköhinnat.

 

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset:

Hankintaan liittyy useita kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia, suuresta määrästä johtuen, ne on selvitetty tarkemmin liitteenä olevassa osallistumishakemusten vertailutaulukossa (VE Rakennustöiden toimittajarekisteri 2022.pdf). Kaikki 98 toimijaa täytti asetetut yleiset kelpoisuusvaatimukset sekä sen osa-alueen erityiset kelpoisuusvaatimukset, johon kukin toimija oli osallistumishakemuksensa jättänyt.

Tarjousvertailu tulee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 7 §:n 2 momentin mukaan julkiseksi vasta, kun sopimus on tehty. Tarjoajilla on kuitenkin asianosaisina oikeus saada tieto tarjousvertailusta. Tämän jälkeenkään eivät liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ole julkisia. Tarjotun palvelun kokonaishinta ei kuitenkaan ole liike- tai ammattisalaisuus.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää, että rekisterissä jatkavat siihen aiemmin hyväksytyt toimijat sekä määräaikaan mennessä hakemuksen jättäneet kelpoisuusvaatimukset täyttävät uudet toimijat. Samalla hyväksytään rekisterissä mukana olevien toimijoiden jättämät uudet päivitetyt hakemukset.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Esteellisyys

Christa Lahto poistui esteellisenä (palvelussuhdejäävi) tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (17:15-17:18).

Valmistelija

  • Jarno Marila, jarno.marila@pori.fi

Perustelut

Teknisen toimialan rakennustöiden toimittajarekisteri perustettiin vuoden 2020 alusta ja se on voimassa 31.12.2021 asti sekä mahdolliset optiovuodet 1+1. Vuoden 2022 alusta otetaan käyttöön ensimmäinen optiovuosi. Porin kaupungin tekninen toimiala teettää rakennustöitä yksikköhintaveloituksella kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Töitä hankitaan tarpeen mukaan tilauksesta, työnjohdon antamien ohjeiden ja määräysten perusteella. Toimittajarekisteri mahdollistaa uusien toimijoiden mukaan hakeutumisen sekä rekisterin ehtojen päivittämisen sopimuskaudella vuosittain. Aiemmin mukaan hyväksytyt toimijat pysyvät automaattisesti mukana rekisterissä, eikä heidän tarvitse tehdä uutta hakemusta. Oman hakemuksen päivittäminen tässä yhteydessä oli kuitenkin mahdollista.

Hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä (jatkossa toimittajarekisteri), joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista, puitejärjestelyn kaltaista menettelyä, hankinnan kohteena olevien palveluiden (37 eri osa-aluetta) hankkimiseen. 

Hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä ja osallistumishakemuspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu.fi/Pori –portaalin kautta Hilmassa 12.11.2021. Toimittajien, jotka halusivat mukaan rekisteriin tai halusivat muuttaa aikaisempaa tarjoustaan, 2022 alkaen, tuli jättää hakemukset viimeistään 29.11.2021. Hakemuksessa tuli antaa yksikköhinta tarjotulle työlle (tuntiveloitus tai muu määritelty) määräajaksi. Toimeksiantoja ei osallistumishakemusvaiheessa yksilöity. Määräaikaan mennessä uuden hakemuksen jätti tai aikaisempaa hakemustaan päivitti 23 toimijaa. Kaksi ilmoittautumista hylättiin, koska toinen ei työskennellyt enää alalla ja perui osallistumisensa ja toinen yrityksistä ei toimittanut, pyynnöistä huolimatta, voimassaolevia tilaajavastuutodistuksia. Aikaisemmin toimittajarekisteriin oli hyväksytty 79 toimijaa. Uusia ja hakemuksensa päivittäneitä toimijoita on uudessa toimittajarekisterissä nyt yhteensä 98.

Hankintalain 125 § mukaan hankinta voidaan keskeyttää perustellusta syystä. Alla mainittujen osakokonaisuuksien osalta, jäljempänä mainituin perustein, hankintayksikkö on päätynyt keskeyttämään hankinnan näissä osakokonaisuuksissa. Osakokonaisuudet jätetään toimittajarekisterin ulkopuolelle ja ne kilpailutetaan seuraavan päivityksen yhteydessä loppuvuodesta 2022.

Osakokonaisuudet, joihin ei saatu yhtään hakemusta:

  • Tuhoeläintorjunnat
  • Mustanpuolen nuohoukset
  • Hirsirakennustyöt

Osakokonaisuudet, joihin saatiin vain yksi hakemus:

  • Öljypoltinhuollot

 

  • perustelu: toimittajarekisterin toimintamallia (mm. minikilpailutukset toimittajarekisteriin valittujen toimijoiden kesken) ei voida toteuttaa, eikä tehdä riittävää vertailua hintojen tai muiden ominaisuuksien kesken

Toimittajarekisterin osa-alueet ja tarjoajat on esitelty liitteenä olevassa osallistumishakemusten vertailutaulukossa.  (VE Rakennustöiden toimittajarekisteri 2022). Uudet tai aikaisempaa ilmoitustaan päivittäneet ovat punaisella värillä.

Myöhemmin jätetyt hakemukset (1 kpl) käsitellään siten, että toimijat pääsevät mukaan aikaisintaan 1.1.2023.

 

Toimittajarekisterin ehtojen päivittäminen / suoraan tilaamisen ja minikilpailuttamisen euromäärät

Rekisterissä olevia yrityksiä ei laiteta etusijajärjestykseen ja mukaan otetaan kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttävät toimijat. Porin kaupungin teknisen toimialan tilayksikkö teettää rakennustöitä yksikköhintaveloituksella kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Töitä hankitaan tarpeen mukaan tilauksesta, työnjohdon antamien ohjeiden ja määräysten perusteella.

Porin kaupungin toimintamalli:

  • Alle 30 000 € toimeksiannot voidaan ottaa suoraan keneltä vain toimittajarekisterin sisältä
  • Yli 30 000 € toimeksiannot kilpailutetaan minikisana toimittajarekisterin sisällä
  • Yli 150 000 € toimeksiannot voidaan kilpailuttaa myös toimittajarekisterin ulkopuolelta

Mahdolliset muut tilaajatahot eivät ole sidottuja edellä mainittuihin euromääräisiin rajoihin ja siten voivat ottaa tällä sopimuksella alle 150 000 € toimeksiannot järjestelyssä mukana olevilta toimijoilta tilaajan tarpeisiin perustuen.

Toimeksiantojen sisällöt ja vaatimukset vaihtelevat ja minikisoissa voidaan huomioida hinnan lisäksi laatutekijöitä, kuten referenssit, erityisosaaminen tai muuta vastaavaa.

Tilaaja on pidättänyt itsellään oikeuden pyytää erilliset tarjoukset suuremmista ja /tai poikkeuksellisista työkohteista tai pyytää halvimmat tuntihinnat antaneiden urakoitsijoiden kesken kiinteähintaiset kokonaisurakkatarjoukset tai suoriteperusteiset yksikköhinnat.

 

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset:

Hankintaan liittyy useita kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia, suuresta määrästä johtuen, ne on selvitetty tarkemmin liitteenä olevassa osallistumishakemusten vertailutaulukossa (VE Rakennustöiden toimittajarekisteri 2022.pdf). Kaikki 98 toimijaa täytti asetetut yleiset kelpoisuusvaatimukset sekä sen osa-alueen erityiset kelpoisuusvaatimukset, johon kukin toimija oli osallistumishakemuksensa jättänyt.

Tarjousvertailu tulee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 7 §:n 2 momentin mukaan julkiseksi vasta, kun sopimus on tehty. Tarjoajilla on kuitenkin asianosaisina oikeus saada tieto tarjousvertailusta. Tämän jälkeenkään eivät liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ole julkisia. Tarjotun palvelun kokonaishinta ei kuitenkaan ole liike- tai ammattisalaisuus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää, että rekisterissä jatkavat siihen aiemmin hyväksytyt toimijat sekä määräaikaan mennessä hakemuksen jättäneet kelpoisuusvaatimukset täyttävät uudet toimijat. Samalla hyväksytään rekisterissä mukana olevien toimijoiden jättämät uudet päivitetyt hakemukset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Esteellisyys

  • Christa Lahto poistui esteellisenä (palvelussuhdejäävi) tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (18:12-18:20).

Tiedoksi

Tilayksikkö tilajohtaminen Marila Jarno

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Porin kaupungin kirjaamo
PL 121
28101 PORI

käyntiosoite: Otavankatu 5 A, 3 krs.
puhelin (02) 623 4470
faksi (02) 634 9417
sähköposti: kirjaamo@pori.fi

Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Jos kyseessä puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jos kyseessä dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Muutoksenhakuaika suorahankinnassa

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

TAI

Jos hankintayksikkö on julkaissut suorahankinnasta jälki-ilmoituksen, mutta ei suorahankintaa koskevaa ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

TAI

Jos hankintayksikkö ei ole julkaissut suorahankinnasta ilmoitusta tai jälki-ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Sopimusmuutosta koskeva ilmoitus

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi