Perustelut
Katusuunnitelman hyväksyminen, Pohjoisväylä plv. 1650 – 1830, Pappilanpuistikko plv. 500 – 618,42, Koillistuuletie plv. 618,42 – 700 sekä näihin katuihin liittyvä kiertoliittymä, Tuulikylä ja Ruosniemi
Maankäyttö- ja rakennuslain 85 §:n mukaan katu on rakennettava kunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti. Seuraava katusuunnitelma on ollut maankäyttö- ja rakennusasetuksen 42 §:n mukaisesti (Vuorovaikutus katusuunnitelmaa valmisteltaessa) valmisteluvaiheessa nähtävillä 12.1.2022-25.1.2022. Suunniteltuun alueeseen rajoittuvien kiinteistöjen omistajilla, haltijoilla ja niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin katusuunnitelma saattaa huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaisilla ja yhteisöillä, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään (osallinen), on ollut mahdollisuus osallistua katusuunnitelman valmisteluun.
Pohjoisväylän plv.1650-1830 / Pappilanpuistikon plv. 500-618,42/ Koillistuulentien plv. 618,43-700 (Tuulikylä/Ruosniemi), IN/IJ 13 150, 13 151, 13 152, 13 153, 13 154, 13 155, 13 156, 13 157, 13 158, 13 159, 13 160, 13 161, 13 162, 13 163 ja 13 164
Kyseinen katusuunnitelmaehdotus on ollut valmisteluvaiheen jälkeen maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n säätämässä tarkoituksessa (Katusuunnitelmaehdotuksen asettaminen julkisesti nähtäville) julkisesti nähtävillä 7.2.2022-20.2.2022 Porin kaupungin teknisen toimialan palvelupiste Porinassa sähköisesti tai Porin kaupungin internetsivuilla. Nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen on ilmoitettu lehti-ilmoituksella ja kaupungin ilmoitustaululla.
Nähtävilläoloaikana ei katusuunnitelmasta ole jätetty yhtään muistutusta.
Katusuunnitelma perustuu Porin kaupunginvaltuuston 24.4.2020 hyväksymään ja 16.6.2020 lainvoiman saaneeseen asemakaavaan.
Katusuunnitelman sisältö:
Katusuunnitelma sisältää Pohjoisväylän rakentamista paaluvälille 1650-1830 yhteensä 180 metriä ja erillistä kevyen liikenteen väylää J1 plv.960-1200 yhteensä 240 metriä ja väylää J2 plv.300-400 yhteensä 100 metriä. Lisäksi katusuunnitelma sisältää Pappilanpuistikon rakentamista plv. 500-618,43 yhteensä 118,43 metriä ja Koillistuulentietä plv. 618,43-700 yhteensä 81,57 metriä sekä erillistä kevyen liikenteen väylää J3 plv. 500-655,25 yhteensä 155,25 metriä. Koillistuulentielle rakennetaan saattoliikennetasku varustettuna jalankulkukäytävällä sekä suojatiesaarekkeella.
Katusuunnitelma sisältää kiertoliittymän rakentamisen Pohjoisväylän ja Pappilanpustikon – Koillistuulentien liittymään sekä kaksi ulokelaattasiltaa kevyen liikenteen alikuluiksi.
Katusuunnitelmassa Pohjoisväylän plv 1650-1830 poikkileikkaus on 8,1/7,5 metriä ja kevyen liikenteen väylän J1 poikkileikkaus 4,0/3,5 metriä sekä J2 poikkileikkaus plv. 300-342,61 4,0/3,5 metriä ja plv 342,61-400 3,5/3,0 metriä.
Pappilanpuistikon poikkileikkaus on 7,6/7,0 metriä ja Koillistuulentien poikkileikkaus on 7,6/7,0 sekä J3 poikkileikkaus 4,0/3,5 metriä.
Kuivatus toteutetaan hulevesiviemärein, joista osa menee rakennettavan pumppaamon kautta hulevesien viivytysaltaaseen ja osa suoraan Porin Veden runkojohtoon. Happamat salaojavedet johdetaan rakennettavan happamien vesien pumppaamon kautta neutralointikaivoon, josta ne johdetaan hulevesien viivytysaltaaseen.
Katusuunnitelmaan sisältyy kaksi kevyen liikenteen alikulkukäytävää, joista toinen sijaitsee Pohjoisväylällä ja toinen Pappilanpuistikolla. Alikulkukäytävät toteutetaan teräsbetonisena ulokelaattasiltana.
Kadun rakentaminen toteutetaan ulkopulisena urakkana.
Kustannusarvio:
Katusuunnitelmaan sisältyvien väylien, kiertoliittymän, alikulkusiltojen ja pumppaamoiden kokonaiskustannukset selviävät kilpailutuksessa saatujen tarjousten perusteella, lukuun ottamatta viimeistelytöitä, kiveyksiä ja päällystyskustannuksia.
Muut suunnitelmat:
Vihersuunnitelma kohteesta laaditaan konsultin toimesta, ja se tuodaan myöhemmin tekniseen lautakuntaan hyväksyttäväksi. Liikennesuunnitelma laaditaan myöhemmin laajemmalta alueelta. Katuvalosuunnitelma on laadittu.
Rakentamisajankohta:
Katusuunnitelmaan sisältyvät väylät, pumppaamot ja alikulkukäytävät toteutetaan vuoden 2022 aikana pohjustustöiden osalta. Rakentaminen tehdään investointinumerolta 141300 Pää- ja kokoojakadut, jossa on varattu vuoden 2022 investointisuunnitelmassa koko hankkeelle 2 740 000,00 €. Hankkeen loppuunsaattaminen viimeistelytöineen, kiveyksineen ja päällystyksineen ajoittuu vuodelle 2023.
Ehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää hyväksyä edellä mainitun katusuunnitelman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.