Perustelut
Porin perusturvalautakunta on 28.4.2022 kokouksessaan velvoittanut vammaispalveluiden selvittämään kuljetuspalveluiden kokonaistilannetta ja sen jatkumisen edellytyksiä olemassa olevien sopimusten mukaisesti.
Porin perusturva on kilpailuttanut sekä kyydinvälityspalvelun että autoilijoiden tuottamat kyydit hankintalain mukaisesti. Porin perusturvalautakunta on hyväksynyt kilpailussa voittaneen FCG Smart Transportation Oy:n kyydinvälityksen palveluntuottajaksi. Porin perusturva on sopimussuhteessa FCG:n kanssa. Samoin Porin perusturva on sopimussuhteessa autoilijoiden kanssa. FCG:n ja autoilijoiden välillä ei ole erillistä sopimusta. Palvelun tuottamisessa on havaittu virheitä niin FCG:n kuin autoilijoidenkin taholta. Lisäksi osa virheistä näyttäisi johtuvan esimerkiksi viestintä- ja kommunikaatio-ongelmista palvelun käyttäjien kanssa.
Porin perusturvan lakimiestä on konsultoitu kyydinvälityksen sopimuksen jatkamisessa sellaisenaan. Puutteet FCG:n kyydinvälityksen toiminnassa ei ole sellaisia, että ne voisivat toimia perusteena sopimuksen purkamiselle/hankinnan keskeyttämiselle, vaikka oltaisiin vielä käyttöönottoprojektivaiheessa.
FCG:n toiminnassa olevat puutteet ovat olleet pääsääntöisesti tilaukseen vastaamisen viiveessä sekä Movit järjestelmään liittyvissä teknisissä asioissa. Tällä hetkellä tilastojen mukaan vasteaika on palvelulupauksen 60 sekunnin luokkaa ja vasteaika on lyhentynyt koko ajan vuoden alusta alkaen. Porin perusturvan vammaispalvelut sekä autoilijat ovat olleet yhteydessä kyydinvälitykseen Movit järjestelmän ongelmissa ja muutoksia on saatu tehtyä. FCG on lisännyt henkilökuntaa kyydinvälityksen vastauspalveluun sekä saapuneet puhelut ovat lyhentyneet asiakasprofiilien täydentyessä ja näin ollen etukäteistiedon parantuessa. Välityskeskuksen aiemmat virheet sairaalasiirroissa ym. on korjattu ja palautteita jotka kohdistuvat yksinomaan FCG:n toimintaan on vähän. Välitysjärjestelmän toiminnassa ei ole tällä hetkellä tiedossa olevia ongelmia.
Yhteistyötä on sujuvoitettu Porin perusturvan vammaispalveluiden ja FCG:n kyydinvälityksen kanssa. Asiakasprofiilit pyritään täyttämään erittäin huolellisesti, jotta kyydinvälityksessä on tarvittavat tiedot asiakkaasta ja hänen yksilöllisistä tarpeistaan. Ristiriitatilanteissa kyydinvälitys toimii asiakkaan edunmukaisesti ja sen jälkeen selvittää tilannetta vammaispalveluiden viranhaltijan kanssa, jotta asiakkaan tarvitsema yksilöllinen kyyti ei viivästy selvityksen vuoksi. Porin perustuva pyrkii muuttamaan sopimusta siten, että sama autoilija saa tehdä myös paluukyydin, jolloin kyydinvälityksen kuormitus myös tältä osin pienenee ja asiakkaan matka ei viivästy paluun osalta.
Autoilijoiden kanssa tehdään yhteistyötä muun muassa yhteisissä tapaamisissa, joissa käsitellään esiin tulleita epäkohtia. Seuraava sovittu tapaaminen on perusturvan auditoriossa 10.6.2022. Porin perusturvan vammaispalvelut on lisännyt henkilöstöresurssia valvontaan, joka koskee sekä kyydinvälityksen sujumista, että autoilijoiden kanssa tehdyn sopimuksen mukaista toimintaa. Autoilijoiden epäkohdista esiin on noussut kyytien hylkäämiset. Hylätyt tai muuten toteutumattomat kyydit sekä epäkohdat selvitetään ja tarvittaessa sanktioidaan voimassa olevan sopimuksen mukaisesti.
Hyvinvointialueen vammaispalveluiden alatyöryhmä on esittänyt, että nykyiset sopimukset ovat voimassa sopimuskauden loppuun eli kyydinvälityksessä Porin perusturvan osalta 31.12.2023 asti. Hyvinvointialue järjestään jatkossa palveluiden kilpailuttamisen tai tuottaa palvelun omana toimintana.
Ehdotus
Esittelijä
-
Sanna Mustajoki, perusturvajohtaja, sanna.mustajoki@porinperusturva.fi
Perusturvalautakunta merkitsee selvityksen tiedoksi.