Sivistyslautakunta, kokous 8.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 266 Porin lukion opetussuunnitelman päivittäminen

PRIDno-2022-5958

Valmistelija

  • Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi

Perustelut

Porin lukion Porin lukion opetussuunnitelma on otettu käyttöön 1.8.2021 alkaen. Sivistyslautakunta on hyväksynyt opetussuunnitelman yleisen osan kokouksessaan 16.2.2021 § 31 ja oppiainekohtaisen osan kokouksessaan 15.12.2020 § 272. Opetussuunnitelmaa on päivitetty sivistyslautakunnan päätöksellä 18.1.2022 § 3.

Opetushallitus on 18.5.2022 koulutuksen järjestäjille tiedottamallaan määräyksellä muuttanut opetussuunnitelman perusteita koskien lukiokoulutuksen tehtävää, opiskeluhuollon keskeisiä periaatteita sekä kurinpitotoimia. Muutokset perustuvat 11.3.2022 säädettyyn lukiolain muutokseen (11.3.2022/165). Porin lukion opetussuunnitelma päivitetään vastaamaan opetussuunnitelman perusteita. Keskeiset muutokset ovat seuraavat:

- Lisätään lapsen edun ensisijaisuus. Lapsen (alle 18-vuotiaan) edun ensisijaisuus on huomioitava koulutusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä. Muutos huomioidaan kokonaisvaltaisesti johtamisessa.

- Opiskelijan velvollisuuksiin lisätään vaatimus syrjimättömyydestä. Opiskelijan on käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden opiskelijoiden, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.

- Lisätään opettajan ja rehtorin ilmoitusvelvollisuus kiusaamis-, häirintä- ja syrjintätapauksissa. Opettajalla ja rehtorilla on jatkossa velvollisuus ilmoittaa huoltajalle tai muulle edustajalle epäilty kiusaaminen, häirintä, väkivalta ja syrjintä oppimisympäristössä ja koulumatkalla.  Ilmoitusvelvollisuus koskee kohteena ollutta ja epäiltyä opiskelijaa.

- Kurinpitokeinot muutetaan kurinpitotoimiksi. Kurinpitotoimiin tulee myös seuraavat muutokset:

  • Koulutuksen järjestäjän tulee jatkossa kurinpitotoimea harkitessaan ottaa huomioon teon laatu sekä opiskelijan ikä ja kehitystaso.
  • Opetuksen epäämistilanteissa opiskelijalle on järjestettävä opiskeluhuoltona mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti psykologin tai kuraattorin kanssa. Lisäksi on järjestettävä muu tuki epäämisen aikana ja opiskelijan palatessa opetukseen. Opiskelijalle tehdään suunnitelma opetukseen palaamisen tukemiseksi.

Lisäksi jatkossa toiminnassa huomioidaan lukiolain muutos ns. kaksoisrangaistavuuden (LL 44 §) poistumisesta. Muutos parantaa lukiolakiin sisältyvien kurinpitotoimien käytettävyyttä, vaikka samassa asiassa olisi käynnistynyt rikosoikeudellinen prosessi. Säädösmuutoksen johdosta oppivelvollisen määräaikaisesta erottamisesta päättää jatkossa koulutuksen järjestäjän monijäseninen toimielin rehtorin esityksestä. Lukiolain muutosten johdosta toimintasääntöä on jo päivitetty lautakunnan päätöksellä 7.6.2022/ § 185.

Uudistukseen sisältyy kansainvälisiin sopimuksiin perustuva lapsen edun ensisijaisuuden arviointi päätöksenteossa (Lukiolaki 11.3.2022/165 2 § 2 mom). Lapsen (alle 18-vuotiaat) edun ensisijaisuuden arviointi on sisällytettävä kaikkeen valmisteluun ja päätöksentekoon myös lukiossa 1.8.2022. Käytännössä tämä merkitsee muun muassa (Esa Iivonen ja Kirsi Pollari: Lapsivaikutusten arvioinnin käsikirja lainvalmistelijoille VKJ 2021:5)

yhdenvertaisuuden edistämistä ja eriarvoisuuden torjuntaa

  • lasten kuulemista ja osallisuutta sekä vaikutusmahdollisuuksien edistämistä
  • haavoittuvassa asemassa olevien ja syrjinnälle alttiiden lapsiryhmien oikeuksien turvaamista
  • kasvuympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja suojelua väkivallalta
  • koulutuksen saavutettavuutta, yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua ja olla mukana koulutuksessa
  • lasten ja nuorten mahdollisuutta suoriutua koulutehtävistä
  • lapsen tarvitsemaa pedagogista ja muuta tukea koulutuksessa
  • vaikutuksia lapsen koulumatkojen kestoon ja turvallisuuteen
  • vaikutuksia nuoren koulupolun jatkuvuuteen
  • mahdollisuuksia saada tukea opiskeluhuollosta ja sosiaali- ja terveyspalveluista
  • koulutuksen laatukriteerien ja -suositusten huomioon ottamista

Lukiolaissa, opetussuunnitelman perusteissa ja Porin lukion opetussuunnitelmassa edellytetään, että opiskelijoita kuullaan opetussuunnitelman ja sen muutosten valmistelussa ja päätöksenteossa. Porin lukion opiskelijakunnan hallitukselle muutokset on esitelty 7.10.2022, ja Porin lukion kaikilla opiskelijoilla sekä henkilöstöllä on ollut mahdollisuus tutustua lukion verkkosivuilla muutoksiin ja arvioida muutoksia Wilma-kyselyssä 7. – 10.10.2022. Opiskelijoiden vastauksissa mainitaan ryhmäytymisprosessin tärkeys, kiusaamiseen puuttuminen sekä moninaisuustietoisuuden opettaminen. Nämä sisältyvätkin jo Porin lukion opetussuunnitelmaan.

Lapsivaikutusten arviointi huomioidaan jatkossa sekä päätösten valmistelussa, päätöksenteossa että kokonaisvaltaisesti johtamisessa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman 2021, ja lukiokoulutuksen laatustrategian luonnos on ollut lausuntokierroksella koulutuksenjärjestäjillä syyskuussa 2022. Lukiokoulutuksen laatutekijöistä keskeisimpiä ovat laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri ja saavutettava lukiokoulutus. Laatutekijöihin liittyvien prosessien jatkuvan kehittämisen myötä lukiokoulutusta kehitetään pitkäjänteisesti.

Liitteenä on ehdotus Porin lukion opetussuunnitelman muutoksiksi. Päätöksen mukaiset muutokset päivitetään osaksi Porin lukion koko opetussuunnitelmaa, joka kokonaisuudessaan löytyy osoitteen https://www.pori.fi/kasvatus-ja-koulutus/lukio/porin-lukio/opetussuunnitelmat kautta. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta hyväksyy Porin lukion opetussuunnitelman muutokset oheisen liitteen mukaisesti ja ne astuvat voimaan välittömästi tämän päätöksen saatua lainvoiman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Porin lukio