Perustelut
Lounais-Suomen aluehallintovirasto suoritti elintarvikelain valvontaa koskeneen arviointi- ja ohjauskäynnin 22.4.2022. Arviointi- ja ohjauskäynnillä käsiteltiin valvonnan riskiperusteisuutta, valvonnanyhtenäisyyttä ja tarkastustoiminnan tukea. Lisäksi arviointi- ja ohjauskäynnillä käsiteltiin valvonnan yleistä toteutumaa ja elintarvikeketjun monivuotisen kansallisen valvontasuunnitelman painopisteiden toteutumista vuosina 2021 ja 2022. Arviointikäynnillä käytiin läpi hyväksyttyjenelintarvikehuoneistojen valvonnan toteumaa vuosina 2019-2021.
Käynnin loppuraportti on valmistunut. Loppuraportissa on koottuna hyviä käytäntöjä, kehittämiskohteita ja korjattavaa seuraavasti.
Valvonnan riskiperusteisuus
Hyvä käytäntö:
- Yksiköllä on käytössä omia painopisterivejä, joita käytetään jos huomataan että jokin rivi on jäänyt vähäiselle huomiolle.
Kehitettävää:
- Valvonnan läpinäkyvyyden kannalta tulee varmistua, että kohteiden riskinarvioinnit ovat samanlaiset käytössä olevissa tietokannoissa.
- Valvontakohteiden todenmukainen riskinarviointimenetelmä tulee avata valvontasuunnitelmassa ja kirjata perusteet Ruokaviraston ohjeesta poikkeamiselle.
- Tarkastustehokkuuteen tulee kiinnittää huomiota, jotta valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset saadaan tehtyä.
- Valvonta ei ole vaikuttavaa, koska riskiperusteinen valvontasuunnitelmaa ei toteudu.
Korjattavaa:
- Yhdessä hyväksytyssä kala-alan huoneistossa ei oltu suoritettu yhtään tarkastuskäyntiä vuoden 2021 aikana. Hyväksytyissä elintarvikevalvonnan huoneistoissa tulee suorittaa tarkastus vähintään kerran vuodessa.
Valvonnan yhtenäisyys
Hyvä käytäntö:
- Tarkastajat keskustelevat keskenään tarkastuksilla eteen tulevista tulkinnoista ja omat linjaukset kirjataan. Alueellisesti Satakunnassa on haettu yhtenäisiä valvontalinjauksia.
- Käytössä on poikkeamataulukko jota koko yksikkö on sitoutunut käyttämään.
Kehitettävää:
- Valvonnan yhteneväisyyttä tulisi todentaa, jotta voidaan varmistua yksikön yhtenevästä ohjeiden käytöstä ja toimijoiden tasapuolisesta kohtelusta.
Tarkastustoiminnan tuki
Kehitettävää:
- Virallista valvontaa koskevan asetuksen (EU) 2017/625 12 artiklan mukaan toimivaltaisella viranomaisella tulee olla käytössään valvonnan todentamismenettelyt, joilla se voi varmistaa oman toimintansa olevan vaikuttavaa ja johdonmukaista.
- Valvontayksikön johdon tulee seurata aktiivisesti toiminnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta vuoden aikana ja reagoida, mikäli toiminnan tavoitteita ei saavuteta.
Valvonnan seuranta
Kehitettävää:
- Elintarvikeketjun monivuotinen kansallinen valvontasuunnitelma 2021-2024 määrittelee yhteiseksi kehitysteemaksi tiedolla johtamisen ja tähän peilaten valvonnan tehokkuutta ja vaikuttavuutta esittävien mittareiden seuranta tulisi ottaa käyttöön.
- Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2017/625 virallisesta valvonnasta ja muista virallisista toimista määrää, että elintarvikevalvonnan on oltava suunnitelmallista, sen toimeenpanon dokumentoitujen menettelyidenmukaista, valvonnan tulokset tulee arvioida säännöllisesti ja toimintaa on parannettava aikaisempien tulostenperusteella.
- Valvontasuunnitelma tulee laatia käytännön työtä ohjaavaksi työkaluksi ja toteutumisen arvioinnin tulisi peilautua suunniteltuun työhön. Yleisesti ottaen toiminnan suunnitelmallisuudessa tulee huomioida toiminnan jatkuvan parantamisen periaate eli PDCA-sykli.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Jaosto päättää merkitä tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintoviraston arviointi- ja ohjauskäynnin loppuraportin.