Sivistyslautakunta, kokous 25.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 46 Sivistyslautakunta, neljännesvuosiraportti maaliskuu 2023

PRIDno-2023-1423

Valmistelija

  • Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat edelliseen vuoteen verrattuna selvästi alhaisemmat, toteumaprosentti 20,6 (v. 2022 46,1). Syynä tähän on se, että aikaisempina vuosina edellisvuodelta käyttämättä jääneet monivuotisten hankkeiden hankeavustukset siirrettiin aina talousarviovuoden tammikuussa käyttötalouteen. Tänä vuonna menettelyä muutettiin niin, että hankeavustuksia siirretään käyttötalouteen pääosin toteutuneen käytön mukaisesti kahdesti vuodessa kesäkuussa ja joulukuussa. Menettelytavan muutoksella pyritään parantamaan talouden ennustettavuutta ja vähentämään hallinnollista työtä.

Maksutuottojen kertymä on viime vuoden tasolla. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut alenivat 1.3. alkaen ja vaikuttavat maksukertymään. Vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueelta laskutettavat erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan kustannukset vastaavasti lisäävät myyntituottoja.  Aikaisempina vuosina nämä hoidettiin kaupungin sisäisesti määrärahasiirroilla sivistystoimialan ja perusturvan välillä. Muiden tuottojen osalta kertymät ovat talousarvion mukaisia. Toimintatuottojen arvioidaan kokonaisuutena toteutuvan talousarviota paremmin noin 0,5 miljoonaa euroa

Toimintakulut ovat toteutuneet pääosin talousarvion mukaisesti, toteumaprosentti 23,8 (v. 2022 24,9). Henkilöstökulut ovat nousseet viime vuodesta 1,2 %. Henkilöstökulujen vertailussa on otettava huomioon, että koulupsykologit ja -kuraattorit siirtyivät vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueelle. Opetusyksikön henkilöstökulut ovat nousseet edellä mainitusta syystä johtuen 0,2 %. Sen sijaan varhaiskasvatusyksikön henkilöstökulut ovat nousseet 9,4 %. Viime vuonna vastaavaan aikaan koronatilanne oli pahimmillaan ja lasten poissaoloja oli paljon. Myös henkilöstöä oli vähemmän.  Varhaiskasvatuslain muutokset muun muassa varhaisen tuen sekä henkilöstömitoitusten osalta ovat lisänneet henkilöstöä.  Varhaiskasvatukseen osallistumisaste on kasvanut ja etenkin nuorempia alle 3-vuotiaita on hoidossa yhä enemmän. Nämä vaikuttavat tarvittavan henkilöstön määrään. Vaikka henkilöstömenojen kasvuun on edellä mainitut perustellut syyt, on silti kiinnitettävä erityistä huomiota varhaiskasvatuksen toiminnan organisointiin ja järjestelyihin, jotta toiminnan taloudellisuutta saataisiin omilla toimilla parannettua. 

Palvelujen ostot ovat viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden vähentyneet. Tähän on  syynä se, että yliopistollisen toiminnan avustuslasku 1,1 miljoonaa euroa kirjautui viime vuonna maaliskuulle ja tänä vuonna huhtikuulle. Menot ovat todellisesti kasvaneet. Ateriapalvelujen hinnat nousivat vuoden alussa. Päiväkotien ateriatilauksia oli viime vuonna vähemmän koronatilanteesta johtuen. Alkuvuonna hoidossa olevien lasten määrä on kasvanut ja aterioita on tilattu enemmän. Puhtaanapitopalvelujen kasvuun ovat vaikuttaneet tilajärjestelyt sekä kustannusten nousu. Kustannustason nousu vaikuttaa myös kuljetuskustannuksiin. Lisäksi viime vuoden elokuussa tehty palvelusetelin indeksitarkistus näkyy palvelusetelikustannusten kasvuna.

Tarvikeostot ovat pienentyneet. Viime vuonna hankittiin suuria määriä suoja-asuja ja -tarvikkeita, joiden hankinnat ovat jääneet pois. Tarvikeostoissa on myös merkittävää kuukausittaista vaihtelua. 

Avustusten osalta menojen väheneminen johtuu siitä, että viime vuonna kulttuurin ja liikunnan avustukset olivat vielä sivistyslautakunnan alaisuudessa, Ne siirrettiin vuonna 2023 vapaa-ajan lautakunnan menoiksi. Kotihoidon ja yksityisen hoidon tuissa on sen sijaan kasvua.

Muut toimintakulut ovat toteutuneet talousarvion mukaisesti hieman alempina viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion noin 0,5 miljoonaa euroa 

Sivistyslautakunnan toimintakate on toteutunut suunnitellusti, toteumaprosentti 24,0 (v. 2022 22,9). Toimintakate on kasvanut viime vuoteen verrattuna 10,2 %. Edellä mainitusta hankerahoitustuottojen kirjaustavan muutoksesta johtuen kasvuprosentti ei ole vertailukelpoinen. Toimintakulujen arvioidaan ylittävän talousarvion samoin toimintatuottojen. Maaliskuun talousraportin perusteella ennuste on, että toimintatuottojen ylitys kattaa toimintakulujen ylityksen ja toimintakate toteutuu talousarvion mukaisesti. Vaikka talousarvioon saatiin merkittävät määrärahalisäykset vuodelle 2023, niin etenkin varhaiskasvatuksen toimintakulujen kasvun nopeus aiheuttaa merkittävän riskin määrärahojen riittävyydelle.

Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua on täydennetty ns. perälautatarkastelulla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 voimaan astuvia yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotetaan huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Lisäksi kunta-alan työntekijöille maksetaan kesäkuussa 467 euron kertapalkkio. Talous- ja hallintoyksikkö valmistelee talousarviomuutokset ja tarvittavan määrärahan haun kaupunginvaltuustolta keskitetysti. Sivistystoimialalle palkkaratkaisusta aiheutuva lisäkustannus on alustavien arvioiden mukaan noin 1,8 miljoonaa euroa, josta sivistyslautakunnan osuus on noin 1,6 miljoonaa euroa.

Neljännesvuosiraportin yhteydessä raportoidaan talousarvion toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta. Sivistystoimialan elinvoimaan ja hyvinvointiin liittyvien tavoitteiden, sivistystoimialan yhteisten tavoitteiden sekä perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja varhaiskasvatuksen toiminnallisten tavoitteiden raportit ovat esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä neljännesvuosiraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Merkitään, että kaupunginjohtaja Lauri Inna poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn aikana kello 17.03.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.