Tekninen lautakunta, kokous 27.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 156 Ohjaamon, jälkihuollon ja kuntakokeilun toimitilat, hankinnan keskeytys

PRIDno-2022-5882

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jouni Salonen, Tilajohtamisen toimintayksikön esimies, jouni.salonen@pori.fi

Perustelut

Tilojen käyttäjät ja niiden toiminnan kuvaus

Ohjaamo on kaikille alle 30-vuotiaille suunnattu asiakaspalvelupiste, josta saa tieto-, neuvonta- ja ohjaus sekä matalankynnyksen psykososiaalisia palveluita. Ohjaamo palvelee pääasiasiallisesti joka päivä päivystysluonteisesti tarjoten apua työhön, koulutukseen ja muihin elämän osa-alueisiin liittyvissä asioissa. Ohjaamosta asiakas saa asiakkaan omista tarpeista lähtevää henkilökohtaista laaja-alaista neuvontaa, ohjausta ja tukea. Ohjaamoon voi tulla riippumatta ”virallisesta statuksesta” (töissä, opiskelijana, sairaslomalla, työttömänä ym.) tai siitä, onko jo valmiiksi jonkun palvelun (esim. sosiaalityö, kela, jne.) asiakkaana. Ohjaamo on alustamainen toimija, joka mahdollistaa yhteiset palvelut samasta toimipisteestä. Ohjaamosta saa monialaisia palveluja, jotka tuotetaan yhteistyössä eri hallintoalojen peruspalvelujen sekä laajan, eri toimijoista koostuvan, yhteistyöverkoston avulla.

Jälkihuoltoyksikössä työskennellään kohdennetulla ja vahvalla tuella tähdäten nuorten aikuistumiseen ja itsenäistymiseen. Jälkihuollon asiakkaina ovat 18-24 -vuotiaat, joille on syntynyt jälkihuolto-oikeus lastensuojelulain 75§:n mukaisesti. Työhömme jälkihuollossa sisältyy asiakkaan neuvontaa ja tukea sekä asioiden kokonaisvaltaista hoitamista ja palveluverkostojen hallintaa yhdessä nuoren kanssa, nuoren hyväksi. Lisäksi hankimme ja myönnämme nuorille erilaisia palveluita sekä taloudellista tukea. Tavoitteena on viedä eteenpäin valtakunnallisen lastensuojelun uudistamistyöryhmän visiota, jossa todetaan: ”Nuoren edun mukaisen kokonaisratkaisun ja syrjäytymisen vähentämisen onnistuminen edellyttää uudenlaisia eri sektoreiden kokonaisvaltaista ja koordinoitua yhteistyötä eri hallinnonalojen irrallisten palvelujen sijaan.” Yksikössä työskennellään monialaisesti nuorta tukien ja hänen yksilölliset tarpeensa huomioiden. Tavoitteena, että asiakkaan kokonaistilanne olisi paremmin eri asiantuntijoilla hallussa. Nuoren asioissa toimitaan monissa verkostoissa, joista merkittävimmät ovat Kelan ja TE-palveluiden sekä terveydenhuollon, mielenterveyden ja päihdehuollon palvelut. Sujuva yhteistyö ja monialaisuus tuovat työskentelyyn vaikuttavuutta ja tähtää laadukkaampaan asiakaskokemukseen. Jälkihuollon toiminta perustuu lakiin ja yksikön työntekijät ovat virkasuhteessa.

Työllisyyden kuntakokeilun henkilöstö Porin kaupungin työllisyyspalveluiden ja TE-toimistosta kunnalle virkasiirrolla siirtyneistä asiantuntijoista. Asiakastyötä tekeviä asiantuntijoita on yhteensä 17 hlö. Heidän asiakkaitaan ovat porilaiset 17-29-vuotiaat työnhakijat. Kuntakokeilussa tarjotaan julkisen työvoimapalvelulain mukaisia työvoimapalveluita eli kartoitetaan työnhakijan tilanne, tehdään tarpeenmukaisia työllistymissuunnitelmia ja ohjataan asiakkaita työhön, koulutukseen tai erilaisiin palveluihin. Asiakkuudet ovat kestoltaan joistakin päivistä useampiin kuukausiin ja tapaamisia on 2:n viikon – 3:n kuukauden välillä. Asiakkailla on ns. omat virkailijat ja asiointi tapahtuu pääsääntöisesti ajanvarauksella. Työtiloissa tulee huomioida riittävän tietoturvan sekä työturvallisuuden toteutuminen. Nuorten työnhakija-asiakkaiden edun mukaista on mahdollisimman monen viranomaispalvelun ja muun palvelun saaminen ”yhdeltä luukulta”.

Tarjouskilpailu

Tilayksikkö on kilpailuttanut ohjaamon, jälkihuollon (Hyvinvointialue) ja kuntakokeilun uudet vuokratilat. Tämä perustuu kaupungin johtoryhmän elokuussa 2021 hyväksymään asiakaspalvelun projektisuunnitelmaan.

Tarjouspyyntö julkaistiin HILMA-portaalissa 4.11.2022. Tarjousaika päättyi 9.12.2022 klo 12.00. Tarjouskilpailun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, pisteytys. Määräaikaan mennessä tarjouksen antoivat: Kiinteistö Oy Itäpuisto 7 Holding ja OWH-Yhtiöt Oy Saadut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Teknisen toimialan toimintasäännön mukaan yli 200.000 €:n tilojen vuokrauksista päättää tekninen lautakunta.

Varsinaisen vuokrasopimuksen alkamisajankohta määritellään allekirjoituksen yhteydessä. Porin kaupunki tekee vuokrasopimuksen määräaikaisena kuusi (6) vuotta, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana vuokrasopimuksena molempien osapuolien hyväksyttyä sopimuksen ehdot.

Liitteet: 

  • Tarjouspyyntö
  • Tarjouksista laadittu vertailutaulukko

Tarjousvertailu tulee viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 7 §:n 2 momentin mukaan julkiseksi vasta, kun sopimus on tehty. Tarjoajilla on kuitenkin asianosaisina oikeus saada tieto tarjousvertailusta. Tämän jälkeenkään eivät liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ole julkisia. Tarjotun palvelun kokonaishinta ei kuitenkaan ole liike- tai ammattisalaisuus.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää, että ohjaamon, jälkihullon ja  kuntakokeilun toimitilat vuokrataan OWH-Yhtiöt Oy:ltä. Lisäksi valtuutetaan teknisen toimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan vuokrasopimuksen ja  tekemään tarvittaessa vuokrasopimukseen vähäisiä muutoksia.

Päätös

Lautakunta päätti palauttaa asian yksimielisesti uudelleen valmisteltavaksi.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Mikael Ropo ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Mikko Viitala, yksikön päällikkö, tilayksikkö, mikko.viitala@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin teknisen toimialan tilayksikön tilajohtamisen toimintayksikkö oli pyytänyt tarjouksen ohjaamon, jälkihuollon ja kuntakokeilun toimitiloista.

Tarjouspyyntö oli julkaistu HILMA-portaalissa 4.11.2022. Tarjousaika päättyi 9.12.2022 klo 12.00. Tarjouspyyntöön saatiin tarjoukset kolmelta toimittajalta.

Hankintaa käsiteltiin teknisessä lautakunnassa aitemmin ja asia palautettiin valmiteluun mm. HVA:n neuvottelua vaadittiin.

Hankintamenettelyn aikana käytiin tarkentavia neuvotteluja hyvinvointialueen kanssa. Hyvinvointialue ilmoitti, ettei tee kuin toistaiseksi voimassa olevia vuokrasopimuksia. Tämä olisi johtanut siihen, että kaupunki olisi kantanut HVA:n vuokravastuut määräaikaisessa sopimuksessa. Tilatarve ja hankinta tämän osalta muuttuu niin, että HVA:n osuus mitoitetaan ja sijoitetaan uudelleen tilaratkaisuun erillisenä vuokrattavana kokonaisuutena kuitenkin niin, että lain vaatimukset ohjaamotilojen toiminnoista tulee täytettyä. Tilojen mitoitus muuttui myös kokonaisuutena turvallisuuden osalta niin, että asiakaspalvelutilat ja henkilökunnan toimistotilat eriytetään. Tämä mahdollistaa asiakas ja henkilökunnan turvallisuuden huomioimisen paremmin.

Edellä kuvatun mukaisesti todetaan, että hankinnan tarve on muuttunut hankintamenettelyn aikana. Hankinta tulee näin ollen keskeyttää.

Hankinnan uudelleen valmistelu on aloitettu. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää, että hankinta keskeytetään hankinnan tarpeen muututtua hankintamenettelyn aikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Tarjoajat, Porin kaupungin hankintatoimi, Jouni Salonen

Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Porin kaupungin kirjaamo
PL 121
28101 PORI

käyntiosoite: Palvelupiste Porina, Yrjönkatu 13
puhelin (02) 623 4470
faksi (02) 634 9417
sähköposti: kirjaamo@pori.fi

Palvelupiste Porinan aukioliajat: maanantai 10.00-16.00, tiistai-torstai 8.00-16.00, perjantai 8.00-15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Jos kyseessä puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jos kyseessä dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Muutoksenhakuaika suorahankinnassa

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

TAI

Jos hankintayksikkö on julkaissut suorahankinnasta jälki-ilmoituksen, mutta ei suorahankintaa koskevaa ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

TAI

Jos hankintayksikkö ei ole julkaissut suorahankinnasta ilmoitusta tai jälki-ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Sopimusmuutosta koskeva ilmoitus

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi