Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 22.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 125 Elinvoima- ja ympäristötoimialan talouden kuukausiraportointi tammi-lokakuu 2023

PRIDno-2023-1409

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Toimialan toimintatuotot ovat lisääntyneet 1,6 M eurolla (+29 %) viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Joukkoliikenteen kustannuspaikalle on lokakuun loppuun mennessä kirjautunut lipputuotot tammi-syyskuulta Porin Linjojen käteisrahastustuottojen osalta sekä suurin osa touko-lokakuun myynnistä Waltti-järjestelmästä. Summa on yhteensä 1,7 M euroa, joka on 94 % vuodelle 2023 budjetoiduista lipputuotoista. Tässä on mukana myös erilaisilla maksusitoumuksilla ja hankintapäätöksillä luovutetut matkakortit ja lipputuotteet lokakuun loppuun saakka.

Lisäksi lokakuun raportilla on kirjattu myös sivistystoimialalle kuuluvat perusopetuslain mukaiset matkat ja ryhmämatkat sekä varhaiskasvatuksen ryhmämatkat kesä-lokakuulta lipunmyyntituottoihin. Ennen lippu- ja maksujärjestelmäuudistusta nämä laskutti Porin Linjat Oy.

Joukkoliikenteen matkojen määrä on loivassa kasvussa ja noudattelee aikaisempien syksyjen kehitystä. Huonot kävely- ja pyöräilysäät aiheuttavat isoja päiväkohtaisia vaihteluja joukkoliikennematkojen määrässä. Syyslomaviikon jälkeen keskustaa lähimpien reittien matkamäärät ovat erityisesti kasvussa. Lipputulojen kasvu ei kuitenkaan näyttäisi yhtä suurelta kuin matkojen määrän kasvu antaisi olettaa.

Jätehuoltoviranomaisen viranomaistehtävien hoidon aiheuttamat kustannukset on laskutettu Keräämö Oy:ltä 1.-30.6.2023 jaksolta talousarvion summasta 50 % (110 000 euroa) ja 1.7.-31.12.2023 tasaus laskutetaan toteuman mukaan tilinpäätöksen yhteydessä.

Rakennusvalvonnan lupamaksutuotoissa tuskin päästään budjetoituun 1,3 M euroon, sillä asunto- ja toimitilarakentamisen heikko tilanne jatkuu edelleen. Tämän hetken arvio on, että lupamaksutuotoissa tultaisiin jäämään noin 0,2 M €.

Tukien ja avustusten kasvu 1 M eurolla (+70 %) viime vuoteen verrattuna johtuu suurimmaksi osaksi palkkatukimaksatusten aikaistumisesta viime vuoteen verrattuna. Palkkatuen valtionkorvauksia on tilitetty nyt jo tammi-heinäkuulta, kun vuosi sitten palkkatukitilitykset oli saatu vasta tammi-huhtikuun ajanjaksolta. Heinä-lokakuulta on tilittämättä vielä 0,5 M euroa palkkatukea ja marras-joulukuun palkkatukiarvio on 0,2 M €. Palkkatukea on lisäksi oikaistu toimintatuottoihin taseesta löytyneen kustannuspaikkavirheen vuoksi tälle vuodelle reilun 0,4 M euron verran, joten tämä huomioon ottaen palkkatuki tulee hieman ylittämään budjetoidun arvion.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi 27.2.2023 päivätyllä päätöksellään Porille valtionapua 1 055 000 euroa. Talousarviovaiheessa Traficomin ennakoitiin jatkavan koronavuosien lisätukitoimia, mutta avustus on mitä ilmeisimmin pysyvästi vähenemässä takaisin koronaa edeltävien vuosien tasolle. Porille myönnettiin 235 000 euroa vähemmän kuin mitä odotettiin.

Kansaneläkelaitoksen joukkoliikenteelle maksamat lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuet kirjataan tukien ja avustusten tiliryhmään eikä lipputuloihin. Ensimmäiset tilitykset on nyt saatu, yhteensä 44 000 euroa. Loppuvuodelle koulumatkatuet saattavat lisätä joukkoliikenteen kustannuspaikan toimintatuottoja noin 100 000 eurolla. Tätä ei ole osattu huomioida talousarviossa, koska ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista.

Toimialan toimintakulut ovat 5 %:ia suuremmat (1,4 M €) kuin vastaavana aikana viime vuonna. Henkilöstökulut ovat 0,6 M euroa suuremmat (5 %) kuin viime vuoden syyskuussa. Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua täydennettiin ns. perälautatarkastelulla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 voimaan astuvia yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotettiin huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Lisäksi kunta-alan työntekijöille maksettiin kesäkuussa 467 euron kertapalkkio. Talous- ja hallintoyksikkö valmisteli talousarviomuutokset ja tarvittavan määrärahan haun kaupunginvaltuustolta keskitetysti. Elinvoima- ja ympäristötoimialalle palkkaratkaisusta aiheutuva lisäkustannus oli noin 0,25 miljoonaa euroa.

Vuoden 2023 henkilöstökulujen kehitystä tarkasteltaessa tulee muistaa, että vielä joulukuussa 2022 pidettyjen yt-neuvottelujen tuloksena työllisyyden hoidosta siirtyi 1.1.2023 alkaen 3,5 henkilötyövuotta Satakunnan hyvinvointialueelle. Tähän ei oltu talousarviovaiheessa varauduttu, joten palkkamäärärahat näkyvät yhä toimialan käyttösuunnitelmassa, vaikkakin kaupungin rahoituspohjasta on tehty siirto hyvinvointialueelle. Euroissa tämä tekee 140 000 euroa koko vuodelta. Työllisyyden hoidon työpajoilta siirrettiin 3,5 henkilötyövuotta (4 henkilöä) niistä tehtävistä, jotka kohdistuvat pelkästään kuntouttavan työtoiminnan asiakkuuksiin. Vuoden 2023 alusta alkaen hyvinvointialue vastaa kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä ja kustannuksista. Näin ollen myös osa toimitilakuluista Porin pajojen osalta siirrettiin hyvinvointialueen vastuulle ja Laviassa sijaitseva Ekopaja siirtyi kokonaisuudessaan.

Toimialan henkilöstökulut eivät tule toteutumaan tänä vuonna täysimääräisesti. Työllistämispalkkoja sivukuluineen on maksettu 0,14 M € viime vuotta vähemmän lokakuun loppuun mennessä. Työllistämismäärärahaa jäänee käyttämättä, koska koko vuoden aikana työllistettyjen määrä kaupungin yksiköissä tai kaupungin tuella on ollut noin 20 % vähemmän kuin vuonna 2022. Tosin syksyn osalta maksetut tukisummat ovat normaalia isompia, koska palkkatukilainsäädännön uudistus 1.7.2023 nosti hieman kunnan kustannuksia. Loppuvuoden arvio työllistämispalkkauskustannuksista 0,7 M € sivukuluineen. Työllistämismäärärahoista tulleekin jäämään tänä vuonna käyttämättä noin 280 000 euroa.

Eläinlääkinnässä on edelleen rekrytointivaikeuksien vuoksi kaksi kaupungineläinlääkärin virkaa avoinna, mutta suureläinpäivystyksen korvauskulut ovat vuoden alusta lähtien nousseet, joka näkyy eläinlääkinnän henkilöstökuluissa lisäyksenä.

Henkilöstövajausta on tänä vuonna ollut muun muassa ICT-yksikössä, rakennusvalvonnassa ja kaupunkimittauksessa eläköitymisten, irtisanoutumisten, osa-aikaisuuksien sekä rekrytointivaikeuksien vuoksi. Budjetoiduista henkilöstökuluista voidaankin tänä vuonna jäädä noin 0,5 M €.

Toimialan palvelujen ostot ovat 1 M euroa (10 %) vuodentakaista suuremmat. Elinvoima- ja ympäristötoimialan palvelujen ostoissa on suurta kuukausittaista vaihtelua. Toiminta ei ole kaikilta osin vertailukelpoista viime vuoteen nähden. Lisäksi jäljellä olevan määrärahan sitomiseen liittyy vielä epävarmuuksia muun muassa toimialajohdon sekä elinkeinotoiminnan ostopalvelujen kustannuspaikoilla.

Pieneläinpäivystyksen osalta palvelujen ostot ovat olleet alkuvuodesta käyttösuunnitelmassa esitettyä vähäisemmät palvelutuottajan rekrytointivaikeuksien vuoksi, mutta tilanne on muuttunut käyttösuunnitelman mukaiseksi nyt vuoden kolmannella neljänneksellä, sillä Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:n pieneläinpäivystys on alkanut pyöriä sopimuksen mukaisesti ympärivuorokautisena Porin toimipisteellä 26.6. alkaen. 

Joukkoliikenteen menoissa ei näy vielä lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottokustannuksia eikä ensimmäisiä kuukausiveloituksia. Liikennöintisopimusten korvaukset ovat ajan tasalla ja niiden arvioidaan toteutuvan käyttösuunnitelman mukaisesti.

Kaupunkisuunnittelussa palvelujen ostoihin on käytetty tähän mennessä 0,12 M € enemmän viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

SuomiAreenan kustannuspaikka ylittää toimintakatteensa noin 71 000 eurolla. Suurimmat kuluerät ovat lavojen rakentaminen ja tapahtuman muut rakenteet, tapahtumatekniikka (äänentoisto ja screenit) sekä tapahtuman turvallisuusjärjestelyt. Ylityksen pääsyynä voidaan nähdä tapahtumajärjestämisen kustannusten nousu kokonaisuudessaan koronaa edeltävästä ajasta. Lisäksi tapahtuman uusi ajankohta kesäkuussa toi tarpeen tapahtumamarkkinoinnin toimenpiteiden lisäämiseen, jotta tapahtumakävijät löytävät tapahtuman myös jatkossa. Lisättyinä toimenpiteinä toteutettiin muun muassa käsiohjelma yhteistyössä Sanoma Median kanssa, kadunvarsimainontaa, radiomainontaa sekä Citylinjan bussiteippaukset. Tapahtumasta toteutettiin lisäksi kesällä kävijätutkimus, jonka kautta kerättiin tietoa muun muassa tapahtuman aluetaloudellisesta vaikuttavuudesta. SuomiAreenan vetovoimaisuus on viime vuonna toteutetun tutkimuksen mukaan nousussa ja samoin odotukset tapahtuman jatkuvaa kehittymistä kohtaan kasvavat.

Kaikilta osin palvelujen ostotkaan eivät tule toteutumaan täysimääräisenä tänä vuonna. Rakennusvalvontayksikön kaupunkimittauksen kustannuspaikan talousarvioon 2023 on varattu 330 000 euroa laserkeilauksen ja ilmakuvauksen menetelmin tuotetun kaukokartoitusaineiston hankintaan. Kaukokartoitusaineiston hankinta kuitenkin alitti sille varatun määrärahan 190 000 eurolla. Samoin ICT:n palvelujen ostot alittunevat 0,3 M eurolla.

Toimialan tarvikeostot ovat kasvaneet 0,1 M € viime vuoteen verrattuna. Muun muassa ICT-tarvikkeisiin, toimialan pienkalustohankintoihin sekä työpajojen rakennusmateriaaleihin on käytetty tänä vuonna enemmän määrärahaa kuin viime vuonna.

Avustuksia on maksettu 0,4 M € viime vuotta vähemmän. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisen toiminta-avustukset on siirretty sivistystoimialalle vapaa-ajanlautakunnan alaisiin avustuksiin.

Lisäksi työllisyyspalveluiden kesätyöpaikkatukea ei olla tilitetty tuen saajille viimevuotiseen tapaan. Kesätyöpaikkatuesta (talousarviovaiheessa varattiin 390 000 euroa) arvioidaan jäävän käyttämättä tänä vuonna 100 000 euroa. Yhtenä syynä tähän on hyvinvointialueelta haetun kesätyöpaikkatuen vähyys budjetoituun nähden.

Lisäksi työllisyyspalveluiden Pori-lisän maksettu avustussumma on suunniteltua alhaisempi samassa suhteessa kuin palkkatuenkin maksetut kustannukset. Julkisen sektorin vähennys johtuu osittain hyvinvointialueen vähäisestä käytöstä verrattuna aiemmin perusturvan palkkatuen käyttöön. Yhdistykset ovat Pori-lisän käyttäjiä ja heilläkin käyttö on hieman suunniteltua vähäisempää. Loppuvuonna yhdistysten tarve kaupungin tukeen on kuitenkin noussut. Tämä johtuu 1.7.2023 päivitetystä palkkatukilainsäädännöstä. Valtion palkkatuki yhdistyksille ei kata heidän palkkauskustannuksiaan kuten aiemmin ja yhdistykset tarvitsevat tukea kaupungilta noin 50-80 euroa/henkilö/kuukausi lisää niin kutsutun normaalin Pori-lisän lisäksi. Pori-lisää jää käyttämättä tänä vuonna noin 90 000 euroa (talousarviovaiheessa varattiin 300 000 euroa).

Toimialan muut toimintakulut ovat toteutuneet saman tasoisena viime vuoteen nähden. Pori-puhelimiin varatut leasingkulut tullaan kuitenkin alittamaan noin 0,3 miljoonalla eurolla johtuen henkilöstön siirtymisestä hyvinvointialueelle.

Lokakuun talousraportin perusteella elinvoima- ja ympäristötoimialan tämänhetkinen arvio on, että toimiala tulee alittamaan toimintakatteensa noin 1,7 M eurolla.

Toimialan investointimäärärahoista (1,89 M €) on lokakuun jälkeen käytetty noin 0,9 M euroa. Toimialan investointimäärärahojen Yyterin ja työllisyydenhoidon osalta arvioidaan tässä vaiheessa vuotta käytettävän täysimääräisesti. Yyterissä (0,4 M €) keskitytään mm. yleissuunnitelmien toteutuksiin sekä alueen infran kehittämiseen. Työllisyydenhoidon investointimäärärahat (60 000 euroa) kohdistuvat luontopajatoimintoihin sekä nuorten työpajan kalustoon. ICT:n investointimäärärahaa (1,27 M €) käytetään digitalisaation kehittämiseen sekä sovellus- ja laitehankintoihin, mutta investointimäärärahoja ei tulla käyttämään kokonaan vuonna 2023. Tämän hetken arvion mukaan ICT:n investointimäärärahasta tullee jäämään noin 0,6 M €, sillä kaikki suunnitellut investointikohteet eivät toteudu tänä vuonna.

Toimialan henkilöstön määrä on vähentynyt vuodessa 13 henkilöllä ollen nyt lokakuussa 254 henkilöä. Määräaikaisia on kaksi vähemmän, vakituisia kuusi vähemmän ja työllistettyjä viisi vähemmän kuin vuosi sitten.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.