Perustelut
Reittien Pori-Kokemäki (nykyiset linjat 70 ja 71) ja Pori-Eura (nykyinen linja 72) liikennöintisopimus nro KÄYTTÖ-734306 päättyy 10.8.2025. Molempien reittien liikenteillä mahdollistetaan toisen asteen opiskelijoiden kulkeminen reitin varrella sijaitseviin oppilaitoksiin sekä työssäkäynti ja asiointi tavanomaisiin aikoihin Porin suuntaan. Liikenteessä tehdään yli 40.000 matkaa vuodessa, joten kohteen hankinta uudelle sopimuskaudelle on perusteltua.
Nykyinen liikennöintisopimus on Ely-keskuksen (Eura) ja Porin seudullisen joukkoliikenneviranomaisten (Pori, Ulvila, Nakkila, Harjavalta ja Kokemäki) yhteishankinta. Hankintayhteistyötä on päätetty jatkaa myös seuraavalle sopimuskaudelle.
Hankittavasta liikennekokonaisuudesta on käyty neuvottelu Varsinais-Suomen Ely-keskuksen, Porin, Nakkilan, Harjavallan, Kokemäen ja Euran kesken. Ulvilan kaupunkiin on oltu yhteydessä neuvottelun jälkeen.
Hankintaa koskevat keskeiset esitykset ovat:
1) Liikennekohdetta karsitaan maltillisesti
Hankittavaksi esitetään Pori-Kokemäki reitin osalta kuusi vuoroparia, kun aiemmin vuoropareja oli seitsemän. Pori-Eura reitin osalta hankittavaksi esitetään yksi vuoropari. Molempien reittien osalta esitetään, että koulujen kesäloma-aikaan liikennettä ei ajeta. Kesällä matkustajamäärät ovat olleet vähäisiä. Sekä valtiolla että kunnilla on julkisen talouden säästöpaineita ja karsinta on kohdentunut vähiten käytettyihin vuoroihin.
2) Hankintamallin muutos
Nykyinen liikennöintisopimus on ollut malliltaan käyttöoikeussopimus, jossa liikenteenharjoittaja saa pitää asiakkailta tulevat lipputulot ja saa sen lisäksi ELY-keskukselta sekä kunnilta kuukausittaisen liikennöintikorvauksen. Seuraavalle sopimuskaudelle liikenne hankitaan siten, että liikenteenharjoittaja saa kiinteän kuukausittaisen liikennöintikorvauksen riippumatta siitä, paljonko lipputuloa kertyy. Liikenteen tilaaja- ja maksajatahot kantavat mallissa lipputuloriskin.
Malli antaa todennäköisesti kohtuullisemman hintatason pitkällä aikavälillä, koska tarjoajien ei tarvitse miettiä toteutuvan matkustuksen vaikutusta kertyvään lipputuloon. Malli myös mahdollistaa nykyistä suuremmat muutokset (vuoromäärien ja reittien muuttaminen, lippujen hinnoittelu) liikennöinnissä.
3) Kalusto
Hankinta on mahdollista ajaa kolmella (3) linja-autolla. Kaikkia yhteysvälejä tullaan ajamaan M3 luokan linja-autoilla. Kaukoliikenteen linja-autoja ei koske laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuus-vaatimuksista. Hankinnassa edellytetään, että kaluston enimmäisikä on 15 vuotta.
4) Lippu- ja maksujärjestelmät
Hankinnassa edellytetään Porin seudullisen joukkoliikenneviranomaisen hallinnoiman Waltti lippu- ja maksujärjestelmän sekä Ely-keskuksen hallinnoiman Seutu+ lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoa.
5) Sopimuskausi
Liikenteen sopimuskaudeksi esitetään 11.8.2025-10.8.2028 + optio 11.8.2028-10.8.2030 (3 v + 2 v).
6) Kustannusjako
Hankintakokonaisuudesta on tehty bruttokustannusarvio.
Ennen hankintapäätöksen tekemistä liikenteen rahoitukseen osallistuvat tahot sitoutuvat bruttokustannusten jakamiseen. Liikenteen nettokustannus tulee olemaan bruttokustannusta alhaisempi, koska matkustajien maksamat lipputulot vähentävät rahoittajaosapuolten maksettavaksi tulevaa summaa.
Esitys kustannustenjaosta:
ELY-keskus |
8,0 % |
Eura |
8,0 % |
Pori |
19,29 % |
Ulvila |
8,0 % |
Nakkila |
21,46 % |
Harjavalta |
21,11 % |
Kokemäki |
14,14 % |
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää
- hyväksyä kohteen hankinnan yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Euran, Harjavallan, Kokemäen, Nakkilan ja Ulvilan kuntien kanssa, siten että tilaajana toimii Varsinais-Suomen ELY-keskus.
- hyväksyä esitetyn palvelutason.
- hyväksyä periaatteellisen kustannusjaon Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja kuntien välillä.
- valtuuttaa ympäristösuunnitteluyksikön päällikön sopimaan hankinta-asiakirjojen lopullisesta muodosta ja yksityiskohtaisesta rahoitusyhteistyöstä.
Mikäli tarjouskilpailun edullisin tarjoushinta ylittää sen bruttokustannusten hintahaarukan, johon kunta on sitoutunut, asia palaa takaisin kunnalliseen päätöksentekoon. Hankinta on tällöin mahdollista keskeyttää.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.