Kaupunginhallitus, kokous 21.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 374 Porin Aittaluodonkadun alkupäässä olevan tunnelisillan ehostaminen ja kunnostaminen, valtuustoaloite, valtuutetut Markku Tanttinen ja Antero Kivelä

PRIDno-2022-6760

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valtuutetut Markku Tanttinen ja Antero Kivelä jättivät valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"Porin kaupunginvaltuustolle

Valtuustoaloite

Asia

Kuntalain suomin valtuuksin esitämme Porin Aittaluodonkadun alkupäässä olevan tunnelisillan ehostamista ja kunnostamista.

Aittaluodonkadun alkupäässä hulevesijärjestelmän pumppaamo toimii Päkinojasta lähtien osin avo-ojin ja rumpujärjestelmän hulevesiä poistavana pumppuasemana. Pumppaamo siirtää veden kadun alla olevien kaariholvisten tunneleiden kautta Kokemäenjokeen. Tunnelijärjestelmä on lähes sata vuotta vanha, hoidettu alun perin käsisäätöisillä sulkulaitteilla. Pumppaamon rakentamisen jälkeen sulkutekniikka jäi pois.

Kunnostus

Eri aikakausilla järjestelmään tehdyin muutoksin pumppulaitos on edelleen käytössä. Pumppulaitos tulee lähivuosina korjausohjelmaan.

Aittaluodonkadun liikenne on minimaalinen, verrattuna aikakauteen, jolloin juna- ja autoliikenne palveli sen kautta teollisuusaluetta ja asujamiston tarpeita. Vanha tunnelisillasto ja lähialue on kaupunkimme teollisuus- ja työläisperinnön historiaa ja siksi vaalittavaa.

Esitämme toimenpiteiksi tunneliston sisäsiivousta ja pumppaamon puoleisen betonikaiteen korjaamista alkuperäiseen kuntoon. Toisessa vesitunnelissa aukkovaurio on korjattava avaamalla kaiteen sivulta pintamaa ja vahvistamalla kohta teräsverkkoisella betonilla.

Rannan ikiaikaista käyttöä veneilijöiden ja virkistyskalastajien käyttäjiltä ei pidä sulkea. Kuluneena kesänä rantavalkamaan tehty suuriarvoinen työ puoltaa edelleen puhdistetun rantaosuuden autokäytön sallimista, eikä estämistä!

Porissa 12 päivänä joulukuuta 2022 

Markku Tanttinen
Kaupunginvaltuutettu (vas/sit)

Antero Kivelä"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi
Sanna Välimäki, infrajohtaminen toimintayksikön esimies, sanna.valimaki@pori.fi

Perustelut

Valtuutetut Markku Tanttinen ja Antero Kivelä jättivät valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"Asia

Kuntalain suomin valtuuksin esitämme Porin Aittaluodonkadun alkupäässä olevan tunnelisillan ehostamista ja kunnostamista.

Aittaluodonkadun alkupäässä hulevesijärjestelmän pumppaamo toimii Päkinojasta lähtien osin avo-ojin ja rumpujärjestelmän hulevesiä poistavana pumppuasemana. Pumppaamo siirtää veden kadun alla olevien kaariholvisten tunneleiden kautta Kokemäenjokeen. Tunnelijärjestelmä on lähes sata vuotta vanha, hoidettu alun perin käsisäätöisillä sulkulaitteilla. Pumppaamon rakentamisen jälkeen sulkutekniikka jäi pois.

Kunnostus

Eri aikakausilla järjestelmään tehdyin muutoksin pumppulaitos on edelleen käytössä. Pumppulaitos tulee lähivuosina korjausohjelmaan.

Aittaluodonkadun liikenne on minimaalinen, verrattuna aikakauteen, jolloin juna- ja autoliikenne palveli sen kautta teollisuusaluetta ja asujamiston tarpeita. Vanha tunnelisillasto ja lähialue on kaupunkimme teollisuus- ja työläisperinnön historiaa ja siksi vaalittavaa.

Esitämme toimenpiteiksi tunneliston sisäsiivousta ja pumppaamon puoleisen betonikaiteen korjaamista alkuperäiseen kuntoon. Toisessa vesitunnelissa aukkovaurio on korjattava avaamalla kaiteen sivulta pintamaa ja vahvistamalla kohta teräsverkkoisella betonilla.

Rannan ikiaikaista käyttöä veneilijöiden ja virkistyskalastajien käyttäjiltä ei pidä sulkea. Kuluneena kesänä rantavalkamaan tehty suuriarvoinen työ puoltaa edelleen puhdistetun rantaosuuden autokäytön sallimista, eikä estämistä!"

Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen.

Kyseessä on T-6042 Aittaluodon kevyen liikenteen silta, joka sijaitsee Aittaluodonkadun päässä. Sillan yli menee kevyen liikenteen väylä. Silta on toiminut tulvasuojelurakenteena (patorakenteena). Silta on tyypiltään teräsbetoninen holvisilta. Sillan hyödyllinen leveys on 14,2 m. Silta koostuu neljästä holvista, joissa kahdessa keskimmäisessä holvissa on teräksiset tulvasuojarakenteet. Sillan rakentamisvuosi ja suunnittelukuorma ei ole tiedossa. Myöskään sillan rakennuspiirustuksia ei löydy Taitorakennerekisteristä.

Sillalle on tehty yleistarkastukset vuosina 2006 (Destia Oy) ja 2011 (Inspecta Oy). Tehtyjen yleistarkastusten perusteella sillan kaikissa seinämäisissä pääty- ja välituissa on havaittu vakavaa halkeilua ja rapautumaa. Sillan keskimmäisissä holveissa on vakavaa/erittäin vakavaa sortumaa. Yleistarkastusten perusteella betonisissa sillan kaiteissa on erittäin vakavaa halkeilua ja tiekaiteissa vakavaa ruostumista. Vuoden 2011 yleistarkastuksessa on lisäksi havaittu sillan keilan eroosiovauriota ja siirtymälaatan alla on tyhjä tilaa.

Jo vuoden 2006 yleistarkastuksessa on silta-asiantuntijoiden toimesta todettu, että siltaa ei kannata korjata ja toimenpide-ehdotuksena on jo silloin esitetty sillan uusimista. Lisäksi vuoden 2011 yleistarkastuksessa on todettu, että rapistuva silta kestänee kevyttä käyttöä yli 10 vuotta ehkä pidempäänkin.

Yleistarkastus tehdään Väyläviraston virallisten ohjeiden mukaisesti ja sillantarkastajalta edellytetään Väyläviraston myöntämä pätevyys tehtävän suorittamiseen. Kaikki tarkastustiedot löytyvät valtakunnallisesta Taitorakennerekisteristä.

Infrajohtaminen on 30.9.2022 pyytänyt Ramboll Finland Oy:n silta-asiantuntijoilta näkemystä sillan nykyisestä kunnosta. Aiemmin tehtyjen yleistarkastusten ja kesällä 2022 otettujen valokuvien perusteella on pääteltävissä, että sillan kunto on todennäköisesti heikentynyt entisestään. Yhdessä asiantuntijoiden kanssa on päädytty syyskuussa siihen, että sillalle ei ole tarve tehdä tarkempaa erikoistarkastusta ja sille on syytä edellä mainittujen seikkojen perusteella asettaa viiden tonnin painorajoitus.

Aihetta on käsitelty teknisen lautakunnan kokouksessa 2.5.2023 § 119. Infrajohtamisen selvityksen perusteella tekninen lautakunta katsoi, että kevyen liikenteen portit tulee poistaa ja silta avata moottoriajoneuvoliikenteelle. Sillalla säilytetään jo asetettu viiden tonnin painorajoitus. Lisäksi sillalle asetetaan aloitteessa esitetty pysäköintikielto. Nämä toimenpiteet on tehty. 

Aittaluodon kevyen liikenteen silta on rakenteellisesti yhteydessä Aittaluodon pumppaamoon, jonka perusparannus on esitetty teknisen toimialan investointisuunnitelmassa tehtäväksi vuonna 2025. Pumppaamon perusparannuksen suunnittelun yhteydessä ratkaistaan myös sillalle tehtävät toimenpiteet.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää antaa valtuustoaloitteeseen yllä esitetyn vastauksen. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi

Perustelut

Valtuutetut Markku Tanttinen ja Antero Kivelä jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.12.2022 § 213 Porin Aittaluodonkadun alkupäässä olevan tunnelisillan ehostaminen ja kunnostaminen -valtuustoaloitteen. Kaupunginvaltuusto lähetti asian kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 19.12.2022 § 763  pyytää aloitteesta teknisen lautakunnan lausunnon.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely (Tekninen lautakunta 27.6.2023 § 163) ovat historiatiedoissa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, vt. rahoitusjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet ja annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Kaupunginvaltuusto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.