Valmistelija
Kirsi Nuorsaari, kirsi.nuorsaari@pori.fi
Perustelut
Kaupunginhallitus on pyytänyt sivistyslautakunnalta lausuntoa valtuustoaloitteeseen “Porin peruskouluista kännykkävapaita lukuvuodeksi”. Valtuustoaloitteessa esitetään, että porilaisissa kouluissa rajataan älypuhelinten käyttöä nykyistä yleisemmin. Lisäksi ehdotetaan, että Pori ottaa peruskouluissa käyttöön kokeilun, jonka aikana älypuhelinten käyttäminen oppitunneilla muutoin kuin opettajan luvalla on kielletty. Valtuustoaloitteessa ehdotetaan myös, että älypuhelimet voisi säilyttää esimerkiksi luokassa pidettävissä lukkolokeroissa, jonka hallintaoikeus olisi opettajalla.
Sivistyslautakunnan lausunnossa kannatetaan älypuhelimien ja siihen verrattavien mobiililaitteiden käytön rajoittamista koulupäivän aikana. Lausunnossa käydään läpi koulupäivän aikaisen kännykän käytön rajoittamiseen liittyviä reunaehtoja ja muita asiassa huomioitavia näkökulmia, kuten esimerkiksi lainsäädännöllistä taustaa.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö monipuolisesti on osa peruskoulujen arkipäivää. Perusteet tälle annetaan perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Myös nyky-yhteiskunta edellyttää kansalaisiltaan moninaisten digitaitojen hallintaa, jolloin erilaisten digitaalisten laitteiden ja ohjelmistojen hallinta ovat tärkeitä tulevaisuustaitoja. Porilaisissa peruskouluissa digitaitojen opiskelussa käytetään kaupungin Chromebook-tietokoneita eikä oppilaiden henkilökohtaisia laitteita, kuten älypuhelimia.
Vaikka kännyköitä ei tarvita oppitunneilla, on niiden ja muiden mobiililaitteiden monipuolisen ja sujuvan käytön hallinta myös tärkeää. On hyvä huomata, että oppituntien ulkopuolella oppilaat voivat käyttää kännyköitä moneen eri tarkoitukseen, kuten viestittelyyn ja keskusteluun, videoiden katselemiseen ja kuvaamiseen, pelaamiseen sekä asioiden hoitamiseen eri sovelluksissa. Kännykkää voi käyttää sekä haitallisesti että oppimista ja hyvinvointia tukien. Arkikokemusten ja monien tutkimusten mukaan lasten ja nuorten älypuhelinten käyttöä on kuitenkin tarpeen rajoittaa.
Opetussuunnitelman perusteiden mukaan opettaja päättää, millaisia työtapoja, oppimisympäristöjä ja välineitä oppitunnin aikana käytetään. Opettaja voi esimerkiksi oppitunnin alussa määrätä, että oppitunnilla ei käytetä lainkaan älypuhelimia. Tällöin älypuhelimien käyttö ei saa haitata oppitunnin pitämistä ja oppilaiden tulee laittaa älypuhelimet esimerkiksi äänettömälle ja/tai säilyttää niitä repussa. Jos oppilas tästä huolimatta käyttää älypuhelinta oppitunnilla, opettaja voi ensin pyytää oppilasta laittamaan sen pois, ja mikäli hän jättää noudattamatta tätäkin, opettaja voi pyytää oppilasta tuomaan älypuhelimensa pois. Mikäli oppilas ei tuo älypuhelintaan itse, opettajalla on oikeus ottaa se oppilaalta pois, kuten mikä tahansa esine, joka häiritsee opetusta tai oppimista. Häiritsevän toiminnan toistuessa, älypuhelin voidaan tarvittaessa ottaa pois koko koulupäivän ajaksi. Laitteen häiritsevän käytön vuoksi voidaan pitää myös kasvatuskeskustelu tai määrätä oppilas jälki-istuntoon. Kurinpidollisista keinoista ja niihin liittyvistä menettelytavoista säädetään Perusopetuslaissa (35–36 §) ja tarkemmin Porin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmassa (sivistyslautakunta 27.9.2022, § 250). Ensisijaisena tavoitteena on, että kurinpidollisiin toimiin ei tarvitsisi älypuhelimen käytön suhteen ryhtyä, ja oppituntien työrauha saavutettaisiin yhteistyöllä oppilaiden ja huoltajien kanssa.
Yllä mainitun lisäksi koulu voi rajata älypuhelimen käyttöä edellä mainittua tarkemmin järjestyssäännöissään, vaikka niissäkään ei voida kokonaan kieltää älypuhelinten tuomista kouluun. Koulujen järjestyssäännöt tulee laatia oppilaita osallistaen (POL 47 a §) ja myös huoltajat on hyvä ottaa mukaan valmistelutyöhön. Yhteisesti laadituissa järjestyssäännöissä voidaan kieltää älypuhelinten opetusta ja oppimista häiritsevä käyttö kaikilla oppitunneilla. Järjestyssääntöihin voidaan myös kirjata, että älypuhelimet pidetään oppitunneilla äänettömässä tilassa, niitä säilytetään repussa. Oppilaiden kanssa voidaan myös sopia, että ne tuodaan oppitunnin alussa erilliseen laatikkoon.
Järjestyssäännöillä voidaan rajoittaa myös välituntien aikaisista älypuhelimen käyttöä. Voidaan määritellä, että mobiililaitetta saa käyttää esimerkiksi tietyillä välitunneilla ja muina aikoina sitä säilytetään sovitussa paikassa. Koulussa voi olla välitunneilla käytössä erikseen mobiiilaitteen käytölle tarkoitettuja alueita ja/tai kännykkävapaita alueita. Koulussa voi olla käytössä yksi tai useampia välitunteja, jolloin laitetta saa käyttää ja muina välitunteina laite on laukussa tai muussa sovitussa paikassa. Koulussa voidaan myös esimerkiksi rajoittaa mobiililaitteen käyttöä ohjatun välitunnin aikana.
Rajoitettaessa oppilaiden koulupäivän aikaista älypuhelinten käyttöä tulee ottaa huomioon, että nykylainsäädännön mukaan älypuhelimen käyttöä ei voi kokonaan kieltää koulussa. Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisussa toukokuulta 2020, on määritelty, että älypuhelimia ei saa kerätä oppilailta kokonaan pois eikä oppilaita voi myöskään velvoittaa säilyttämään älypuhelimia tuntien tai koulupäivän ajan kännykkäparkissa. Tätä on perusteltu Perustuslain 15 §:llä, jonka mukaan jokaiselle taattu omaisuuden suoja koskee myös perusopetuksen oppilaiden matkapuhelimia. Älypuhelimen käyttöön liittyy myös sanavapaus, jonka mukaan lapsilla ja nuorilla on oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. (Perustuslaki 12 § ja Lapsen oikeuksien sopimus 13 artikla.) Myöskään sananvapauden varmistamiseksi oppilaiden älypuhelimen käyttöä koulupäivän aikana ei voida nykylainsäädännön valossa kokonaan kieltää.
Oppilaiden koulupäivän aikaista älypuhelimen käyttöä rajoitettaessa on myös varmistettava, että oppilaalla tulee olla mahdollisuus saada yhteys huoltajaansa tai hoitaa sellaisia henkilökohtaisia asioitaan, joita ei voi siirtää myöhemmäksi. Tämän varmistaminen edellyttäisi erilaisista käytänteistä sopimista näihin tilanteisiin. Ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista tehdä hankalia järjestelyjä yhteydenpitoon, jota nykyteknologia ja älypuhelimet ovat merkittävästi helpottaneet. Oppilaiden sujuva viestintä huoltajiensa kanssa edistää myös oppilaiden turvallisuutta ja hyvinvointia. On myös hyvä huomata, että lapsille ja nuorille viestitään monista asioista älypuhelimessa olevilla sovelluksilla ja älypuhelimissa on myös tarpeellisia sovelluksia. Esimerkiksi karttasovellukset helpottavat itsenäistä kulkemista koulun ulkopuolisiin oppimisympäristöihin.
Yhteydenpitoon ja älypuhelinten käyttöön liittyy myös osallisuus, joka on yksi keskeinen lasten oikeuksien periaate. Erityisesti sosiaalinen media on keskeinen väline lasten ja nuorten yhteydenpidossa, tiedonsaannissa ja vuorovaikutuksessa. Tärkeää on turvata lapsille ja nuorille osallistumisen mahdollisuudet. Opetusalalla on myös tunnistettu fyysisen turvan ohella älypuhelimen muu lapselle tai nuorelle tuoma turva. Esimerkiksi yksin välitunnilla olevalle oppilaalle älypuhelimen kautta tavoitettavissa oleva tuttu aikuinen tai toinen lapsi tai nuori voi tuoda merkittävää turvaa. Yksin vietettyä aikaa voi myös kuluttaa älypuhelinta selaamalla. Koulun tehtävänä on vähentää yksinäisyyttä, mutta näitä tarpeita voi siitä huolimatta tulla.
Vaikka älypuhelimen käyttöä ei voida koulussa kokonaan kieltää, koulun tulee puuttua sen kautta tapahtuvaan kiusaamiseen sekä häiritsevään tai muuhun epäasialliseen käyttöön. Lasten oikeuksien mukaan lapsia ja nuoria on suojeltava erilaisilta verkkopalvelujen mukanaan tuomilta ongelmilta sekä hyväksikäytöltä ja minimoida niihin liittyviä riskejä. Älypuhelinta käyttämällä voidaan kiusata, tai lapsi tai nuori voi joko joutua rikoksen uhriksi tai syyllistyä itse rikokseen. On tärkeää, että kouluissa opetetaan turvallista ja hyvien tapojen mukaista netin ja mobiililaitteiden käyttöä, kuten sitä millaisia kuvia ja muuta tietoa itsestään ja muista saa jakaa netissä. Samoin oppilaita tulee ohjeistaa, miten tulee toimia, jos joutuu epäasiallisen käyttäytymisen tai kiusaamisen kohteeksi sosiaalisessa mediassa koulussa tai vapaa-ajallaan. Myös huoltajille olisi hyvä jakaa tietoa siitä, miten koti voi tukea lapsen hyvää mobiililaitteen käyttöä.
Älypuhelinten käytön rajoittaminen koulupäivän aikana on tärkeää lasten ja nuorten oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Myös Opetushallitus suosittelee, että kaikki koulut ja oppilaitokset kieltäisivät puhelimen häiritsevän käytön oppitunneilla ja rajoittaisivat sen käyttöä myös välitunneilla nykylainsäädännön mukaisesti jo nyt, kun odotetaan uutta tarkennettua lainsäädäntöä valmistuvaksi. Porin kaupungin opetusyksikkö on määritellyt yhdeksi talousarvion 2025 tavoitteeksi, että peruskouluissa sovitaan yhteiset tavat rajoittaa kännyköiden käyttöä oppitunneilla ja koulupäivän aikana. Asiaa on sovittu työstettävän perusopetuksen rehtoreiden kanssa lukukauden 2024–2025 aikana. Tässä yhteydessä voidaan sopia myös lukiokoulutuksen toimintatavoista. Porin kaupungin linjauksissa otetaan huomioon mahdolliset tulevat Opetushallituksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset ja lainsäädäntö.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.