Perusturvalautakunta, kokous 20.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 152 Avin selvityspyyntö, välittömän yhteydensaannin toteutuminen Porin perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa

PRIDno-2022-4861

Valmistelija

  • Anna-Liisa Koivisto, terveys ja -sairaalapalveluiden johtaja, anna-liisa.koivisto@porinperusturva.fi

Perustelut

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt Porin perusturvalautakuntaa antamaan selvityksen välittömän yhteydensaannin toteutumisesta perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa helmikuussa 2022. Lounais-Suomen aluehallintovirastolta on saatu lisäaikaa vastaukselle 31.10.2022 asti. Selvityksessä tulee ilmetä ainakin seuraavat seikat:

- Mistä syystä Porin terveyskeskukseen ei ole helmikuussa 2022 saanut välittömästi yhteyttä terveyskeskuksen aukioloaikana?

- Mistä syystä puheluita on poistettu ja kuinka paljon?

- Miten yhteydensaati on toteutunut helmikuun 2022 jälkeen ja miten se toteutuu tällä hetkellä?

- Mihin toimenpiteisiin asian korjaamiseksi on ryhdytty ja miten niissä on onnistuttu?

Perusterveydenhuollon vastaukset:

Mistä syystä Porin terveyskeskukseen ei ole helmikuussa 2022 saanut välittömästi yhteyttä terveyskeskuksen aukioloaikana?

Helmikuussa Covid19-epidemia oli vahvasti läsnä kaikessa toiminnassa. Koronarokotuksia laitettiin runsaasti. Asiakkaiden koronainfektioihin liittyvät yhteydenotot ruuhkauttivat osaltaan koko Porin perusturvan keskitettyä ajanvarausta. Henkilökuntatilanne oli kohtalaisen hyvä helmikuussa, eikä ajanjaksolla ollut poikkeavaa määrää poissaoloja. Asiakkailla oli puhelinajanvarauksen lisäksi mahdollista asioida myös Omaolon kautta ja terveyskeskuksien asiakaspalvelupisteissä. Ajanvarauspuhelinta ruuhkauttavat mahdolliset puhelinlaitetoimittaja Dna:sta johtuvat häiriö/vikatilanteet.

Mistä syystä puheluita on poistettu ja kuinka paljon?

Porin perusturvan omien selvitysten perusteella puheluita ei ole poistettu helmikuussa 2022. Puhelinlaitetoimittaja Dna:lle tehdyistä pyynnöistä huolimatta ei ole saatu mahdollisista puheluiden poistoista minkäänlaista tietoa. Perusturvan omien selvitysten perusteella ei löytynyt keskusteluja puheluiden poistosta helmikuussa 2022 eikä löytynyt viestinnän kautta asiasta tehtyjä tiedotteita kansalaisille. Mikäli takaisinsoittopyyntöjä olisi poistettu, olisi siitä tehty myös tiedote. 

Miten yhteydensaanti on toteutunut helmikuun 2022 jälkeen ja miten se toteutuu tällä hetkellä?

Yhteydensaanti on toteutunut vaihtelevasti ja pääsääntöisesti takaisinsoitot on hoidettu enintään 48 tunnin sisällä. Ammattiliittojen työtaistelutoimet ovat vaikuttaneet välittömään yhteydensaantiin 1.4.2022 lähtien, koska ylitöitä ja työpisteiden siirtoa ei voitu toteuttaa. Tätä ennen takaisinsoittoja on purettu tarvittaessa lisä- ja ylitöinä.

Mihin toimenpiteisiin asian korjaamiseksi on ryhdytty ja miten niissä on onnistuttu?

-          Työvuorosuunnittelussa pyritään saamaan palveluun riittävä määrä hoitajia ja huomioidaan erikseen ruuhka-ajat. Suunnittelun toteutumista hankaloittavat työntekijöiden äkilliset sairastumiset/sairauslomat.

-          Mikäli takaisinsoittopalvelussa on ruuhkaa, kysytään ajanvaraajilta halukkuutta jäädä purkamaan soitot ylityönä. Ammattiliittojen työtaistelutoimet vaikeuttivat näitä järjestelyjä.

-          Porin perusturvassa on kova pula hoitajista ja tämä heijastuu myös ajanvarauksen työvoimaan.

-          Porin perusturvassa on aloitettu STM:n ja THL:n suositusten mukaan toimintatapamuutos. Moniammatillisen tiimityötavan valmistelu aloitettiin syksyllä 2021 ja sote-keskuksittain etenevä käyttöönotto aloitettiin 1.6.2022 ensimmäisessä sote-keskuksessa. Moniammatillisessa tiimityössä asiakkaalle tarjotaan mm. hoitovastaava. Asiakkaiden omien hoitovastaavuuksien lisääntyessä yhteydenotot ajanvarauksen kautta vähenevät. Tällöin välittömän yhteydensaannin on tavoitteena parantua entisestään.

Suun terveydenhuollon vastaukset:

Mistä syystä Porin terveyskeskukseen ei ole helmikuussa 2022 saanut välittömästi yhteyttä terveyskeskuksen aukioloaikana?

Suun terveydenhuollossa on vastattu ajanvarauspuhelimeen viidessä minuutissa tai otettu vastaan takaisinsoittopyyntö. Ajanvarauspuhelinta ruuhkauttavat mahdolliset puhelinlaitetoimittaja Dna:sta johtuvat häiriö/vikatilanteet.

Mistä syystä puheluita on poistettu ja kuinka paljon?

Puheluita ei ole poistettu suun terveydenhuollossa. Johtava ylihammaslääkäri ei ole antanut siihen lupaa.

Miten yhteydensaanti on toteutunut helmikuun 2022 jälkeen ja miten se toteutuu tällä hetkellä?

Puheluihin vastataan viidessä minuutissa tai otetaan vastaan takaisinsoittopyyntö. Takaisinsoittopyyntöihin vastataan saman päivän aikana. Vain harvoin vastataan takaisinsoittoon seuraavana aamuna, jolloin syynä on ajanvaraushenkilön äkillinen sairastuminen/sairausloma. Covid19-epidemia on aiheuttanut runsaasti henkilökunnan poissaoloja. Ammattiliittojen työtaistelutoimet ovat vaikuttaneet takaisinsoittopyyntöihin vastaamiseen 1.4.2022 lähtien, koska ylitöitä ja työpisteiden siirtoa ei ole voitu toteuttaa.

Mihin toimenpiteisiin asian korjaamiseksi on ryhdytty ja miten niissä on onnistuttu?

-          Suun terveydenhuollossa ajanvarauspalvelussa on kuusi vastaajaa, mikäli ei ole sairaustapauksia. Työvuorosuunnittelussa pyritään saamaan palveluun kaikki kuusi hammashoitajaa ja huomioidaan erikseen ruuhka-ajat.

-          Mikäli takaisinsoittopalvelussa on ruuhkaa, kysytään ajanvaraajilta halukkuutta jäädä purkamaan soitot ylityönä. Ajanvaraajat ovat myös itse aktiivisia ja valmiita jäämään ylityönä purkamaan ruuhkaa. Ammattiliittojen työtaistelutoimet vaikeuttivat takaisinsoittojen ruuhkan purkamista.

-          Tarvittaessa irrotamme ajanvaraajista 1-2 henkilöä purkamaan pelkästään takaisinsoittoja.

-          Porin perusturvassa on kova pula hammashoitajista ja tämä heijastuu myös ajanvarauksen työvoimaan. Koulutusyhteistyötä on tehty Sataedun kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Sanna Mustajoki, perusturvajohtaja, sanna.mustajoki@porinperusturva.fi

Lautakunta hyväksyy edellä esitetyn selvityksen lähetettäväksi Lounais-Suomen aluehallintovirastolle. Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Päätös esityksen mukaan.

Tiedoksi

Lounais-Suomen aluehallintovirasto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.