Satakunnan työllisyysalueen jaosto, kokous 10.12.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 30 Satakunnan työllisyysalueen talouden raportointi vuonna 2025

PRIDno-2025-520

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marko Haapasaari, TE-projektitalouspäällikkö, marko.haapasaari@pori.fi

Perustelut

Satakunnan työllisyysalueen talousarvion toteuma tammi-maaliskuulta 2025

Työllisyysalueen talousarvio on toteutunut annetun raamin sisällä, eikä ylityksiä ole tapahtunut. Henkilöstökulujen toteuma 23,2 % osoittaa toteuman olevan suunnitelman mukainen. Mikäli henkilöstökulujen kehitys jatkuu tammi- maaliskuun tasolla, riittää talousarvioon varattu määräraha kattamaan suunnitellusti koko vuoden. Työllisyysalueen siirtyneen henkilöstön palkkakulut ovat määritelty kiinteäksi 2025 kesäkuun loppuun saakka, jonka jälkeen ne yhdenmukaistetaan kaupungin palkkausjärjestelmän kanssa. Määrittelyt ovat tällä hetkellä työn alla . Tämän vaihdon yhteydessä on riski, että talousarvioon varatut henkilöstömäärärahat eivät riitä niiden kattamiseen. Riski tähän on pieni, mutta varmistuu lopullisesti vasta kun siirto uusiin palkkaluokkiin on saatu valmiiksi. 

Työllisyysalueen jäsenkuntien maksuosuudet ovat toteutuneet talousarvion mukaisesti.

Palvelujen ostojen toteuma on poikkeuksellisen alhainen, vain 10,5%. Tätä selittää se, että työllisyysalueen palveluihin kuuluvat valmennukset ja ammatilliset työvoimakoulutukset, sekä koto -asiakkaiden orientaatio- ja kotoutumiskoulutukset, ovat käynnistyneet vasta asteittain maaliskuussa. Nämä ovat suurin erä palvelujen ostojen tiliryhmässä ja siksi niiden merkitys toteumiin on suuri.  

Avustuksien tiliryhmän toteuma 0,06%. Tähän tiliryhmään kuuluvista annetuista avustuksista saatava kokonaiskuva on tammi-maaliskuun väliseltä ajalta tavallaan vääristynyt, ja näyttää että työllisyysalue ei olisi maksanut yhtään avustusten tiliryhmään kuuluvia palkkatukia, työllistämistukia 55+, starttirahoja, työolosuhteiden järjestelytukia tai harkinnanvaraisia avustuksia koto -asiakkaille. Todellisuudessa työllisyysalue on maksattanut asiakkaille avustuksia yli 2 miljoonaa euroa. Maksatukset ovat tosin olleet valtiolta siirtyneitä vuoden 2024 rästimaksuja, jotka siirtyivät työllisyysalueen vastuulle ja hoidettavaksi. Ensimmäinen vuosineljänneksen maksatukset ovat käytännössä olleet pelkästään näiden hoitamista.

Valtiolta siirtyneet vuoden 2024 maksatukset käsitellään lisäksi annettujen ohjeiden mukaan normaalista poikkeavalla tavalla. Koska kyseessä ovat käytännössä valtion vuoden 2024 kuluja, ne tulee käsitellä kirjanpidossa niin, etteivät ne aiheuta tulosvaikutuksia. Tämän vuoksi ne eivät myöskään näy käyttötalouden toteumissa, ja se voi antaa väärän kuvan käyttötalouden toteumasta. Koskamavustusten maksatuksia voidaan hakea 3 kk niiden erääntymisestä, ne näkyvät viiveellä. Tilanne korjaantuu huhtikuussa, kun vuoden 2025 maksatukset alkavat näkyä normaalisti työllisyysalueen toteumissa. 

Työllisyysalueen vuosikatteesta on toteutunut vain 10,5% ja se johtuu edellä kerrotuista viiveistä palvelutoiminnan aloittamisessa ja maksatuksien jaksotuksissa. Toisaalta toiminta on muutoinkin vielä käynnistysvaiheessa, toiminnan organisoituminen sekä uusien toimintatapojen omaksuminen ottaa oman aikansa.

Valtio korvaa rästimaksatuksiin käytetyt pääomat (2,41M€) huhtikuun loppuun mennessä, mutta ei korvaa näihin tilityksiin liittyviä henkilöstö-, tai korkokuluja. Valtion korvaus tulee olemaan n. 7–8 % alempi kuin luvattu korvaussumma korvauskaton vuoksi. Mikäli korvaus ei riitä kattamaan valtion maksatuksia, erotus kuitataan työllisyysalueen talousarviomäärärahoista. 

Kokonaisuudessaan valtio korvaa Porin kaupungille työllisyyden hoidon maksuvelkojaan yhteensä n. 3,61 M€, joka sisältää avustusrästien lisäksi työllisyysalueelle siirtyneen henkilöstön lomapalkkavarauksen n. 1,2 M€. Nämä erät eivät koske työllisyysaluetta kuin välillisesti, ja kuuluvat Porin kaupungin tilinpitoon.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvu- ja työllisyyspalvelut -yksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

Jaosto merkitsee Satakunnan työllisyysalueen talousraportin tammi-maaliskuulta 2025 tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Marko Haapasaari, TE-projektitalouspäällikkö, marko.haapasaari@pori.fi

Perustelut

Satakunnan työllisyysalueen talousarvion toteuma tammi-lokakuu 2025

Porin kaupunki ja sen eri yksiköt raportoivat toiminnastaan ja taloudestaan kuukausittain ja tarkemmin kolmannesvuosittain. Ensimmäinen kolmannesvuosiraportti tehdään ajalta tammi-huhtikuu, toinen tammikuu-elokuu ja kolmas raportti tammikuu-joulukuu, joka on samalla tilinpäätös. Työllisyysalueen vuoden ensimmäinen toteumaraportti laadittiin ajalta tammi-maaliskuu. Toinen raportti oli laadittu yhdenmukaiseksi Porin kaupungin kolmannesvuosiraportin kanssa ja tämä kolmas raportti on laadittu ajalta 1.1-31.10.2025. Johtuen työllisyysalueen jaoston kokousaikatauluista, kokouksiin sisällytetään viimeisin ajantasainen talouden toteumaraportti, sekä lisäksi arvio vuoden tilikauden tuloksesta sen hetkisten tietojen mukaisesti. Toiminnasta raportoidaan erikseen.

Talousarvion rakenne on pyritty tekemään sellaiseksi, että sen avulla voidaan talouden raportoinnin lisäksi tehdä arvioita eri toiminnoista. Talousarvio sisältää tällä hetkellä kahdeksan eri kustannuspaikkaa ja lisäksi kustannuspaikkojen alle on lisätty kohde ja toimintotunnisteita kustannusten seurannan helpottamiseksi. Kuitenkin alueen taloudesta raportoidaan kokonaisuutena, ei kustannuspaikoittain, koska kustannuspaikkatieto on tarkoitettu lähinnä sisäiseen käyttöön ja resurssien allokointiin ja seurantaan.

Talousarvion toteuma tammi-lokakuu

taulukko 1.

Tiliryhmä

Toteuma 1-10

Talousarvio

Jäljellä

Tot.-%

   Toimintatuotot 

-3 878 316

4 689 635

-811 061

82,7 %

      Myyntituotot 

-3 102 653

4 654 715

-776 399

83,3 %

      Tuet ja avustukset 

 

34 920

-34 920

 

   Toimintakulut 

-9 272 339

-13 738 664

-4 466 325

67,5 %

      Henkilöstökulut 

-5 658 747

-6 923 194

-1 264 447

81,7 %

      Palvelujen ostot 

-1 865 114

-3 004 617

-1 139 503

62,1 %

      Aineet, tarvikkeet ja tavarat 

-15 674

     

      Avustukset 

-1 178 112

-3 023 094

-1 844 972

39 %

      Muut toimintakulut 

-554 683

-787 759

-233 076

70,4 %

Toimintakate 

-5 393 765

-9 049 029

-3 655 264

59,6 %

   Rahoitustuotot ja -kulut + (-) 

-1 049

 

-1 049

 

      Muut rahoituskulut 

-1 049

 

-1 049

 

Vuosikate 

-5 39 815

-9 049 029

-3 654 214

 59,6 %

Taulukon mukaan, talousarvio on toteutunut annetun kehyksen sisällä.

Jäsenkuntien maksuosuuksien toteuma 83,3 % on talousarvion mukainen.

Henkilöstökulujen toteuma 81,7 % on suunnitelman mukainen. Arvioitu henkilöstömääräraha riittää kattamaan koko vuoden kustannukset, mikäli henkilöstökulujen kehitys pysyy nykyisellä tasolla. Siirtyneen henkilöstön palkkakulut olivat määritelty kiinteäksi 2025 kesäkuun loppuun. Kaupungin tasopalkkajärjestelmän käyttöönotto kasvattaa kustannuksia vuositasolla noin 100 000 €. 

Palvelujen ostojen toteuma on 62,1 %. Toteumaan vaikuttaa valmennuksien ja ammatillisten työvoimakoulutusten, sekä koto -asiakkaiden orientaatio- ja kotoutumiskoulutuksien käynnistyminen asteittain vasta huhtikuusta lukien. Työvoimakoulutukset ja valmennukset tulevat alittamaan talousarvion, koska kysyntää näihin palveluihin ei suhdannetilanteen vuoksi ole ollut. Nämä ovat suurin ja merkittävin erä palvelujen ostojen tiliryhmässä ja merkitys toteumiin on suuri. Palveluhankinnoista mm. tulkkaus-, posti-, toimistopalvelut tulevat ylittämään arvioidun. Vartiointi-, puhtaanapito-, matkustus ja kuljetuspalveluihin, eikä ohjelmistolisensseihin ole varattu erillisiä määrärahoja, koska niiden arviointi vuoden 2025 talousarviota tehtäessä oli hankalaa. Kuluihin kuitenkin varauduttiin, ja nyt toteumat ovat näkyvissä.

Avustuksien tiliryhmän toteuma 39 %.  Tiliryhmä sisältää palkkatukia, työllistämistukia 55+, starttirahoja, työolosuhteiden järjestelytukia ja harkinnanvaraisia avustuksia koto -asiakkaille. Avustusten toteumat alittavat alkuperäisen arvion.

Avustuspäätökset ulottuvat yleensä useammalle tilikaudelle ja toimintavuodelle, siksi niitä tulee käyttää harkitusti. Tilanteessa, jossa olisi konkreettisia mahdollisuuksia saada uusia yrityksiä ja työpaikkoja sijoittumaan alueelle, tulisi olla käytettävissä myös avustuksia, jotka edesauttaisivat sijoittumispäätöksiä.

Uusien työllistämistukimallien suunnittelu ja arviointi on valmistelussa. On haettu mallit, jotka palvelevat ja tukevat koko työllisyysalueen tarpeita. Tavoitteena on, että yritystä tai yhteisöä voidaan palkita, kun se työllistää työttömän henkilön suoraan vakituiseen tai määräaikaiseen työsuhteeseen, ei palkkatuettuun. Työsuhde voi olla täysipäiväinen tai osa-aikainen, erikseen sovittavien sääntöjen mukaan. Myönnettävä tuki tulee olemaan yritykselle kokonaisuudessaan de minimis- tukea. Tavoitteena on tehokas ja vaikuttava työllisyyttä lisäävä ja tukeva malli. Talouden suunnittelulle malli on erityisen tärkeä työkalu.

Muut kulut tiliryhmän toteuma 70,1%. Tähän kuuluvat mm. tilavuokrat, ovat toteutuneet suunnitelman mukaisesti.

Vuosikatteesta on toteutunut 59,6 %. Kustannusten alitus johtuu pääosin viiveistä palvelutoiminnan aloittamisessa, maksatuksien jaksotuksissa ja uusien toimintatapojen käyttöönotossa ja suunnittelussa. 

Arvio tilinpäätöksestä 2025 

Talousraportointiin liitetään arvio kuluvan tilikauden tuloksesta, jolla pyritään ennakoimaan ja antamaan parempi kuva talouden tilasta. Käynnissä on työllisyysalueen ensimmäinen varsinainen toimintavuosi ja vaikuttavaa toiminnan suuntaa etsitään. Tämän vuoksi talousarvion toteumaa ja sen riittävyyttä seurataan tarkasti talous- ja hallintoyksikön kanssa. Tällä hetkellä ei ole odotettavissa tiliryhmätasoisia talousarvion ylityksiä, vain alituksia. Tilinpäätökseen suoriteperusteisesti kirjattavia sidottuja avustuksia on kertynyt noin 0,45M€ ja kotokoulutus-, valmennus ja työllisyyskoulutuspalveluihin noin 0,95M€. Huomioimalla nämä ja muut tiliryhmäkohtaiset alitukset sekä tulevat kustannukset, tilikauden tuloksen arvioidaan jäävän ylijäämäiseksi. Nykyisillä tiedoilla ja oletuksilla tilinpäätöksen ylijäämä tulee olemaan noin 1,35 M€.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvu- ja työllisyyspalvelut -yksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

Jaosto merkitsee talousraportin 1.1-31.10.2025 tiedoksi