Perustelut
Satakunnan työllisyysalueen talousarvion toteuma tammi-lokakuu 2025
Porin kaupunki ja sen eri yksiköt raportoivat toiminnastaan ja taloudestaan kuukausittain ja tarkemmin kolmannesvuosittain. Ensimmäinen kolmannesvuosiraportti tehdään ajalta tammi-huhtikuu, toinen tammikuu-elokuu ja kolmas raportti tammikuu-joulukuu, joka on samalla tilinpäätös. Työllisyysalueen vuoden ensimmäinen toteumaraportti laadittiin ajalta tammi-maaliskuu. Toinen raportti oli laadittu yhdenmukaiseksi Porin kaupungin kolmannesvuosiraportin kanssa ja tämä kolmas raportti on laadittu ajalta 1.1-31.10.2025. Johtuen työllisyysalueen jaoston kokousaikatauluista, kokouksiin sisällytetään viimeisin ajantasainen talouden toteumaraportti, sekä lisäksi arvio vuoden tilikauden tuloksesta sen hetkisten tietojen mukaisesti. Toiminnasta raportoidaan erikseen.
Talousarvion rakenne on pyritty tekemään sellaiseksi, että sen avulla voidaan talouden raportoinnin lisäksi tehdä arvioita eri toiminnoista. Talousarvio sisältää tällä hetkellä kahdeksan eri kustannuspaikkaa ja lisäksi kustannuspaikkojen alle on lisätty kohde ja toimintotunnisteita kustannusten seurannan helpottamiseksi. Kuitenkin alueen taloudesta raportoidaan kokonaisuutena, ei kustannuspaikoittain, koska kustannuspaikkatieto on tarkoitettu lähinnä sisäiseen käyttöön ja resurssien allokointiin ja seurantaan.
Talousarvion toteuma tammi-lokakuu
taulukko 1.
|
Tiliryhmä
|
Toteuma 1-10
|
Talousarvio
|
Jäljellä
|
Tot.-%
|
|
Toimintatuotot
|
-3 878 316
|
4 689 635
|
-811 061
|
82,7 %
|
|
Myyntituotot
|
-3 102 653
|
4 654 715
|
-776 399
|
83,3 %
|
|
Tuet ja avustukset
|
|
34 920
|
-34 920
|
|
|
Toimintakulut
|
-9 272 339
|
-13 738 664
|
-4 466 325
|
67,5 %
|
|
Henkilöstökulut
|
-5 658 747
|
-6 923 194
|
-1 264 447
|
81,7 %
|
|
Palvelujen ostot
|
-1 865 114
|
-3 004 617
|
-1 139 503
|
62,1 %
|
|
Aineet, tarvikkeet ja tavarat
|
-15 674
|
|
|
|
|
Avustukset
|
-1 178 112
|
-3 023 094
|
-1 844 972
|
39 %
|
|
Muut toimintakulut
|
-554 683
|
-787 759
|
-233 076
|
70,4 %
|
|
Toimintakate
|
-5 393 765
|
-9 049 029
|
-3 655 264
|
59,6 %
|
|
Rahoitustuotot ja -kulut + (-)
|
-1 049
|
|
-1 049
|
|
|
Muut rahoituskulut
|
-1 049
|
|
-1 049
|
|
|
Vuosikate
|
-5 39 815
|
-9 049 029
|
-3 654 214
|
59,6 %
|
Taulukon mukaan, talousarvio on toteutunut annetun kehyksen sisällä.
Jäsenkuntien maksuosuuksien toteuma 83,3 % on talousarvion mukainen.
Henkilöstökulujen toteuma 81,7 % on suunnitelman mukainen. Arvioitu henkilöstömääräraha riittää kattamaan koko vuoden kustannukset, mikäli henkilöstökulujen kehitys pysyy nykyisellä tasolla. Siirtyneen henkilöstön palkkakulut olivat määritelty kiinteäksi 2025 kesäkuun loppuun. Kaupungin tasopalkkajärjestelmän käyttöönotto kasvattaa kustannuksia vuositasolla noin 100 000 €.
Palvelujen ostojen toteuma on 62,1 %. Toteumaan vaikuttaa valmennuksien ja ammatillisten työvoimakoulutusten, sekä koto -asiakkaiden orientaatio- ja kotoutumiskoulutuksien käynnistyminen asteittain vasta huhtikuusta lukien. Työvoimakoulutukset ja valmennukset tulevat alittamaan talousarvion, koska kysyntää näihin palveluihin ei suhdannetilanteen vuoksi ole ollut. Nämä ovat suurin ja merkittävin erä palvelujen ostojen tiliryhmässä ja merkitys toteumiin on suuri. Palveluhankinnoista mm. tulkkaus-, posti-, toimistopalvelut tulevat ylittämään arvioidun. Vartiointi-, puhtaanapito-, matkustus ja kuljetuspalveluihin, eikä ohjelmistolisensseihin ole varattu erillisiä määrärahoja, koska niiden arviointi vuoden 2025 talousarviota tehtäessä oli hankalaa. Kuluihin kuitenkin varauduttiin, ja nyt toteumat ovat näkyvissä.
Avustuksien tiliryhmän toteuma 39 %. Tiliryhmä sisältää palkkatukia, työllistämistukia 55+, starttirahoja, työolosuhteiden järjestelytukia ja harkinnanvaraisia avustuksia koto -asiakkaille. Avustusten toteumat alittavat alkuperäisen arvion.
Avustuspäätökset ulottuvat yleensä useammalle tilikaudelle ja toimintavuodelle, siksi niitä tulee käyttää harkitusti. Tilanteessa, jossa olisi konkreettisia mahdollisuuksia saada uusia yrityksiä ja työpaikkoja sijoittumaan alueelle, tulisi olla käytettävissä myös avustuksia, jotka edesauttaisivat sijoittumispäätöksiä.
Uusien työllistämistukimallien suunnittelu ja arviointi on valmistelussa. On haettu mallit, jotka palvelevat ja tukevat koko työllisyysalueen tarpeita. Tavoitteena on, että yritystä tai yhteisöä voidaan palkita, kun se työllistää työttömän henkilön suoraan vakituiseen tai määräaikaiseen työsuhteeseen, ei palkkatuettuun. Työsuhde voi olla täysipäiväinen tai osa-aikainen, erikseen sovittavien sääntöjen mukaan. Myönnettävä tuki tulee olemaan yritykselle kokonaisuudessaan de minimis- tukea. Tavoitteena on tehokas ja vaikuttava työllisyyttä lisäävä ja tukeva malli. Talouden suunnittelulle malli on erityisen tärkeä työkalu.
Muut kulut tiliryhmän toteuma 70,1%. Tähän kuuluvat mm. tilavuokrat, ovat toteutuneet suunnitelman mukaisesti.
Vuosikatteesta on toteutunut 59,6 %. Kustannusten alitus johtuu pääosin viiveistä palvelutoiminnan aloittamisessa, maksatuksien jaksotuksissa ja uusien toimintatapojen käyttöönotossa ja suunnittelussa.
Arvio tilinpäätöksestä 2025
Talousraportointiin liitetään arvio kuluvan tilikauden tuloksesta, jolla pyritään ennakoimaan ja antamaan parempi kuva talouden tilasta. Käynnissä on työllisyysalueen ensimmäinen varsinainen toimintavuosi ja vaikuttavaa toiminnan suuntaa etsitään. Tämän vuoksi talousarvion toteumaa ja sen riittävyyttä seurataan tarkasti talous- ja hallintoyksikön kanssa. Tällä hetkellä ei ole odotettavissa tiliryhmätasoisia talousarvion ylityksiä, vain alituksia. Tilinpäätökseen suoriteperusteisesti kirjattavia sidottuja avustuksia on kertynyt noin 0,45M€ ja kotokoulutus-, valmennus ja työllisyyskoulutuspalveluihin noin 0,95M€. Huomioimalla nämä ja muut tiliryhmäkohtaiset alitukset sekä tulevat kustannukset, tilikauden tuloksen arvioidaan jäävän ylijäämäiseksi. Nykyisillä tiedoilla ja oletuksilla tilinpäätöksen ylijäämä tulee olemaan noin 1,35 M€.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvu- ja työllisyyspalvelut -yksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi
Jaosto merkitsee talousraportin 1.1-31.10.2025 tiedoksi