Perustelut
TAUSTAA:
Tuorsniemen alueen asukkaat tekivät marraskuussa 2022 kaupungille aloitteen moottoriajoneuvojen ajoesteen palauttamisesta Vierutielle. Aloitteen allekirjoittajana oli yhteensä 84 henkilöä Vierutieltä ja sen lähialueelta.
Vuonna 2005 Tekninen lautakunta teki päätöksen Tuorsniemen asuntoalueen läpiajokieltojärjestelyistä Tuorsniemen pienkiinteistöyhdistyksen kirjeiden ja aluetekniikan suunnittelun esittelytekstien pohjalta. Autojen läpiajo estettiin Vierutielle ja Kirsitielle asetetuilla puomeilla. Läpiajokiellon perusteena oli turvata alueen liikenneturvallisuus. Asiaa käsiteltiin uudelleen teknisessä lautakunnassa 22.1.2008 ja 23.6.2015. Molemmilla käsittelykerroilla tekninen lautakunta päätti,että Tuorsniemen läpiajokieltojärjestelyt pidetään ennallaan ja asiaa tarkastellaan uudelleen,kun alueen pääkatuverkko on rakennettu.
Vuoden 2018 loppuun mennessä oli suurin osa Tuorsniemen aluetta ympäröivästä pääkatuverkosta rakentunut. Infrajohtamisen toimintayksikkö pyysi keväällä 2018 liikenneturvallisuuden asiantuntijalta lausunnon Vierutien avaamisen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle. Lausunnon mukaan "Tuorsniemen liikenneverkko on selkeä -aluetta ympäröi pääväylät, jotka välittävät suuret liikennevirrat ja joiden nopeusrajoitus on 50 km/h:ssa. Alueen sisällä väylät ovat pienipiirteisiä (nopeusrajoitus 20-30 km/h:ssa) ja niillä liikkuu pääasiassa asuntoalueen omat asukkaat tai heidän vieraansa. Edellä mainitut asiat huomioiden Vierutien avaaminen liikenteelle poistamalla puomit ei pitäisi aiheuttaa liikenneturvallisuuden kannalta ongelmia. Alueen eri osista pääväylille on korkeintaan noin puolen kilometrin matka ja ajoaika (nopeudella 30 km/h:ssa) on korkeintaan noin minuutti eli ajansäästön takia kenenkään ei pitäisi ajaa ylinopeutta". Infrajohtaminen järjesti lisäksi keväällä 2018 keskustelutilaisuuden Länsi-Porin liikennejärjestelyistä Pietniemen-Leppäkorven Kiinteistönomistajat ry:n sekä Tuorsniemen Kiinteistöyhdistys ry:n edustajien kanssa. Tekninen lautakunta päätti 3.4.2018 läpiajokieltojärjestelyjen purkamisesta Infrajohtamisen esityksen mukaisesti. Tuorsniemen kiinteistöyhdistys teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jossa se esitti,että Kirsitie pidetään suljettuna. Oikaisuvaatimus hyväksyttiin teknisen lautakunnan kokouksessa 12.6.2018.
Vierutien liikennemääriä ja ajonopeuksia seurattiin kahdessa eri laskentapisteessä ennen ajonestorakenteiden poistamista syys-lokakuussa 2018 sekä sen jälkeen marraskuussa 2019 ja lokakuussa 2022. Liikennemäärät ennen läpiajoeston poistamista olivat 76-157 ajon/vrk keskinopeuksien ollessa 19-32 km/h. Vuonna 2019 liikennemäärät olivat 320 ajon/vrk keskinopeuden ollessa 38 km/h. Vuonna 2022 liikennemäärät olivat 386-550 ajon/vrk ja keskinopeudet 35-38 km/h. Ylinopeudet ovat lisääntyneet siten,että vuosina 2019 ja 2022 85% kuljettajista ajoi maksimissaan 44-46 km/h. Sekä liikennemäärät että nopeudet ovat siis kasvaneet merkittävästi läpiajoeston poistamisen jälkeen. Oletettavaa on,että huomattava osa liikenteestä on läpiajoliikennettä, joten aiempi arvio liikenteen suuntautumisesta pääkatuverkolle ei ole toteutunut.
Edellä mainituin perustein tekninen lautakunta päätti 29.11.2022 kokouksessaan, että Vierutien läpiajokieltojärjestelyt palautetaan.
Teknisen lautakunnan päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus 16.12.2022 (liitteenä). Oikaisuvaatimuksessa todetaan muun muassa seuraavaa:
Ennen Tuorsniemen uuden alueen rakentamista oli Leppäkorven asukkailla mahdollisuus oikaista Leppäkorventieltä Hiisipellontien, Kirsitien ja Satutien kautta Tuorsniementielle ja edelleen urheilukeskukseen, keskussairaalaan ja 8-tielle. Kun Vierutiehen tehtiin jatke, joka mahdollisti uuden alueen asukkaiden pääsyn Tuorsniementielle myös Vierutien kautta heräsi Tuorsniemen kiinteistöyhdistys vaatimaan läpiajon kieltämistä. Tekninen lautakunta ei kuitenkaan kieltoon suostunut, mutta kaupunginhallitus käytti päätökseen otto-oikeuttaan ja pakotti TELA:n tekemään sulkupäätöksen.
Tuorsniemen uuden alueen asukkaat on jätetty koko tien sulkemisen ja avaamisen ajan käsittelyn ulkopuolelle ja joka vaiheessa on puhuttu läpiajosta Leppäkorvesta. Totuus on kuitenkin se, että ajo Länsiväylän ympyrään Vierutien ja Tuorsniementien kautta verrattuna Vierutie-Hiisipellontie-Leppäkorventie-Pörkkinäistentie-Länsiväylä reittiin tuo matkaan 0,8 kilometrin lisän. Leppäkorpilaisten läpiajo voitaisiinkin helposti estää läpiajon kieltävällä liikennemerkillä ja heille suunnatulla informaatiolla koskien läpiajon turhuutta. Kieltomerkkiin olisi syytä laittaa lisäkilpi “ei koske erikoisluvan saaneita”, joka annetaan niille vanhan alueen asukkaille, joiden lapset ovat Leppäkorven päiväkodeissa hoidossa.
0,8 kilometriä tarkoittaa edestakaisessa matkassa 1,6 kilometriä, joka on helposti 10-15 prosentin lisäys esimerkiksi kauppamatkaan. Polttoaineen korkeasta hinnasta huolimatta taloudelliset vaikutukset yksittäiselle perheelle eivät ole kohtuuttomat, mutta ympäristön kuormituksen lisäämistä tulee myös Porin kaupungin hyväksymiensä ilmastotavoitteiden perusteella välttää. Kaiken alueemme liikenteen siirtäminen Pörkkinäistentielle lisää myös entisestään ruuhkia sen ja Preiviikin, Pietniemen ja Viikinäisten risteysten sekä K-Marketin liittymän alueelle.
Alkuperäinen vahvistettu asemakaava salli läpikulun sekä Kirsitien että Vierutien kautta. Kaava ei yhdistä uuden alueen vanhinta osaa uudempien osien kanssa, jolloin emme voi käyttää Suruttomientietä ja Länsiväylää vaihtoehtoisena reittinä. Toisin sanoen kaavoittaja on avannut Vierutien jatkeen alueellemme ajatuksella, että sitä käytetään läpiajoon.
Vierutien tämän osan toisella reunalla on paljon rivi- ja paritaloja, joiden autopaikat ovat tien vieressä. Näiden asfaltoinnin yhteydessä on päällystetty myös pihan ja tien väliset osuudet, jotka tuovat lisätilaa varsinkin kevyelle liikenteelle ja jalankululle. Tiellä on yksi loiva kurvi eivätkä myöskään korkeusolosuhteet aiheuta turvallisuushaittaa. Varsinainen ajorata ei myöskään ole millään lailla kapea.
Liikennelaskennalla todettujen ajoneuvomäärien sijaan kannattaa tarkastella jokapäiväistä todellista tilannetta kyseisellä tieosuudella. Käytän itse sitä käytännössä joka päivä enkä ole koskaan havainnut läpiajon aiheuttavan minkäänlaista ruuhkautumista, eikä tiellä kulje normaalia suurempia määriä kevyttä liikennettä ja jalankulkijoita. Kaikki tiellä liikkuvat mahtuvat kulkemaan sopuisasti toisensa huomioiden, eikä onnettomuuden riskitaso ole sen korkeampi kuin Tuorsniemen muillakaan kaduilla.
Kaupungin tekemä poliittinen päätös oli meidän kohdaltamme epäoikeudenmukainen ja syrjivä, jota Vierutien uusi sulkeminen edelleen korostaa. Täytyy muistaa, että alueelta tontin hankkineet ovat olleet tietoisia tämän yhteyden olemassaolosta ja se on ollut merkittävä tekijä esimerkiksi monen perheen työmatkoihin ja liikuntatilojen saavuttavuuteen.
Meille Tuorsniemen uuden alueen vanhimman osan asukkaille kulkuyhteys Vierutien kautta Vähäraumantielle, Liinaharjantielle ja Länsiväylän kautta valtatie 8:Ile on tärkeä. Tämä reitti avaa meille pääsyn ilman turhia kiertoteitä niihin palveluihin, joita näiden teiden kautta saavutetaan. Yhteys on määritelty alueemme alkuperäisessä asemakaavassa, katkaistu poliittisella päätöksellä vuonna 2005, uudelleen avattu vuonna 2018 ja nyt taas suljettu äänestyspäätöksellä ilman päteviä perusteita. Meitä ei ole kuultu ennen päätöksen tekemistä, vaikka päätös koskee meidän etuamme. Vierutien uusi sulkeminen avaa Poriin uuden toimintamallin, jolla verovaroin rakennettu ja kunnossapidetty tieyhteys valjastetaan sillä asuvien ihmisten kotitieksi vastoin alkuperäistä asemakaavaa.
Teknisen toimialan vastine oikaisuvaatimukseen:
Oikaisuvaatimuksessa viitataan useammassa yhteydessä asemakaavaan sekä kaavoittajan ajatukseen Vierutien käytöstä. Tekninen toimiala on pyytänyt kaupunkisuunnittelulta lausuntoa vastinetta laatiessaan. Kaupunkisuunnittelu toteaa lausunnossaan (liitteenä) 29.12.2022 asemakaavasta seuraavaa:
Asemakaavan selostuksessa 609 1427 todetaan liikenteen osalta mm. seuraavaa:
”4.5.1 Alustavien vaihtoehtojen kuvaus
Kaavoitettavalle alueelle on alusta lähtien suunniteltu sijoitettavaksi pientaloasutusta. Pientaloasutusta palvelevia liike- yms. korttelialueita on sijoitettu aiempien kaavoitustehtävien yhteydessä Tuorsniemenmäen ympärille melko kattavasti.
Katujärjestelyjen suhteen alustavissa vaihtoehdoissa on ollut suurimmat vaihtelut. Katuverkon suunnittelu on liittynyt pitkälti myös tulevien kaava-alueiden liikennejärjestelyihin. Liikennejärjestelyillä valitaan pääväylät, joilla liikenne ohjataan kaupungin keskustan suuntaan. Vaihtoehtoina ovat olleet järjestelyt, joissa asuinkorttelit sijoittuvat ikään kuin läpiajettavaan nauhaan tai vaihtoehtoisesti säteittäisesti sijoittuviin asuntoalueisiin, joihin ajoväylästö loppuu. Läpiajettavassa mallissa liikenne tulee sujuvaksi, mutta aiheuttaa pääkatujen varsille suuria, häiritseviä liikennemääriä, jotka varsinkin Tuorsniemenmäen vanhan asutusalueen yhteydessä ovat vaikeita hoitaa.
Valitulla liikennejärjestelyllä toivotaan suunniteltavan alueen liikenteen ohjautuvan pääosin Professorintien kautta keskustan suuntaan. Asuinalueen myöhemmin laajentuessa suunnittelualueelta etelään päin, uusien alueiden liikenne hoidetaan uusilla kokoojakaduilla, jotka ohittavat Tuorsniemenmäen alueen eteläpuolelta liittyen Länsiväylän liikenneverkostoon.
Kaavoitustyön aikana katuverkon tiheyttä on suhteutettu syntyvien tonttien lukumäärään sopivaksi. Tavoitteena on ollut, että katualuetta syntyy mahdollisimman vähän ja että katuverkko on liikenteellisesti sujuva. Asuntoalueen sisällä näkymät kaduilta tulisi olla miellyttäviä ja kiinnostavia, esim. katkaisemalla pitkät suorat katunäkymät.”
Viitaten edellä olevaan otteeseen kaavaselostuksesta, kaupunkisuunnittelu toteaa, että Vierutie ei nykyisillä järjestelyillä sovellu läpiajoliikenteen väyläksi. Jos läpiajoliikenne ko. väylällä sallitaan, tulee väylä varustaa erillisellä jalkakäytävällä tai väylälle tulee asettaa hidasteita, jotka hidastavat ajoneuvoliikenteen nopeuden asuntokadun järjestelyihin sopivaksi. Alueen asemakaavoituksen yhteydessä Vierutien ja Tuohikujan risteysalueelle on osoitettu tila kääntöpaikalle, jotta Vierutien katkaisu ajoneuvoliikenteen osalta on ollut mahdollista. Katusuunnitelma, jossa kääntöpaikka oli osoitettu, on laadittu asemakaavan yhteydessä vuonna 2004. Mikäli liikennemääriä (läpiajoa) Vierutiellä jollakin muulla erityisellä järjestelyllä voidaan rajoittaa, ei kaupunkisuunnittelu vastusta Vierutien avaamista Vierutien ja Tuohikujan risteysalueen kohdalla.
Tekninen toimiala toteaa, että Tuorsniemen aluetta ympäröivä pää- ja kokoojakatuverkko (Leppäkorventie, Pörkkinäistentie, Suruttomientien, Länsiväylä) on toteutettu kokonaisuudessaan pääväylätasoisesti ja läpikulkuliikennettä palveleviksi. Tätä tukevat muun muassa väistämisvelvollisuus- ja erilliset kevyen liikenteen järjestelyt, jotka mahdollistavat sujuvan liikenteen ja tasaisen ajonopeuden, jotka omalta osaltaan vähentävät liikenteestä syntyviä päästöjä. Tuorsniemen sisäinen katuverkko sitä vastoin on pienipiirteistä, sisältäen pääasiassa suoria tonttiliittymiä, ja tarkoitettu siten palvelemaan alueen sisäistä liikennettä. Mitatut liikennemäärät ja ajonopeudet osoittavat kiistatta, että Vierutien avaaminen on lisännyt läpiajoliikennettä ja ylinopeuksia merkittävästi.
Kuten kaupunkisuunnittelu lausunnossaan toteaa, on jo kaavoitusvaiheessa varattu tila kääntöpaikalle Vierutien ja Kaarnatien risteyksen läheisyyteen ja näin varauduttu läpiajon estämiseen.
Tekninen toimiala toteaa lisäksi, ettei oikaisuvaatimuksessa esitettyä, läpiajon mahdollistavaa erikoislupaa olisi käytännössä mahdollista toteuttaa saati valvoa.
Edellä mainituin perustein tekninen toimiala toteaa, ettei oikaisuvaatimus anna riittäviä perusteita Vierutien läpiajon sallimiselle.