Perustelut
Hallintopäällikön 30.1.2023 tekemästä päätöksestä § 7, jossa vahingonkorvausvaatimus Pelle Miljoonantiellä sattuneesta kuoppaanajosta on hylätty, on tehty oikaisuvaatimus 3.2.2023. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa Porin kaupungin kirjaamon ja se voidaan tutkia.
Hakijan 3.2.2023 lähettämä oikaisuvaatimus:
"Ensiksi tapahtumapäivä on ollut 31.10.2022 maanantai eikä käsittelijän kirjaama 3.10.2022 lauantai. Kuten asia on vahingonkorvausvaatimuksessa esitetty ei tienkäyttäjä voinut havaita tiessä olevaa kuoppaa. Kyseessä on kuitenkin vilkkaasti liikennöitävä tie, jonka kautta kulkee useita ajoneuvoja vuorokaudessa. Korvauksen epäämiseksi ei myöskään riitä Porin kaupungin valvottavana oleva tieverkosto tai siihen tarvittavan resurssin puute. Kaupungilla on oltava tarvittavat resurssit korjata ja ylläpitää kaupungin asukkaiden verorahoilla rahoitettavia tieverkostoja. Vastaavanlaista ongelmaa tieverkostossa ei ole esimerkiksi Jyväskylässä, jossa on suunnilleen saman verran tieverkostoa, kun Porissa. Lainatakseni päätöksessä olevaa kohtaa, jossa todetaan seuraavanlaisesti: ”Reikä on paikattu päivittäisellä tarkastus- ja paikkauskierroksella viikolla 44, heti kun se havaittiin”. Tässä todetaan käsittääkseni se, että reikä on ollut liikenteelle haitaksi ja sen korjaaminen on aloitettu välittömästi, eikö? Toivon käsittelijän ottavan asian uudelleen käsiteltäväksi ja vakaasti harkiten uudelleen sitä, että kuuluuko kaupungin korvata tiestön vauriosta aiheutuneet korjauskulut tienkäyttäjälle."
Porin kaupungin vastaus hakijan oikaisuvaatimukseen:
Tienpitäjän korvausvastuu määräytyy vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n perusteella, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen. Oleellista ja keskeistä tässä nimenomaisessa korvausasissa on se, että juridisesti kyse on tuottamusvastuusta. Vahingonkorvauslain tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä kadun huono kunto ei vielä aiheuta korvausvastuuta tienpitäjälle. Lisäedellytyksenä on, että tienhoito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti tai jotain tavanomaiseen tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä.
Käytännössä tienpitäjä on voinut vapautua vastuusta osoittamalla toimineensa niin huolellisesti kuin mahdollista tai osoittamalla, että vahinko on johtunut tienpitäjän omasta toiminnasta riippumattomasta syystä. Oikeuskäytännössä tuottamuskynnys on asetettu sitä matalammaksi, mitä yksinkertaisemmin keinoin ja alhaisemmin kustannuksin vahinko olisi ollut vältettävissä ja vastaavaksi sitä korkeammaksi, mitä vaatimmin keinoin ja korkeimmin kustannuksin vahinko olisi vältettävissä. Tämän vuoksi on tilanteita joissa korvausvastuuta ei synny lainkaan, koska vahingon torjuminen on ollut tienpitäjälle mahdotonta tai erittäin hankalaa tai erittäin kallista.
Tienpitäjälle kunnossapitolaissa säädetystä kunnossapitovelvoitteesta huolimatta on hyväksyttävää, että katujen kunnossa voi esiintyä joitakin tilapäisiä puutteita. Tuottamusperiaatteesta johtuen tienpitäjällä on oltava kohtuullinen aika korjata puutteet ja saattaa katu liikenteen tarpeiden edellyttämään tyydyttävään kuntoon. Jos tienpitäjä toimii kohtuullisessa ajassa, korvausvastuuta ei synny. Tämä periaate on todettu myös oikeuskäytännössä.
Vahingonkorvausoikeuden piirissä on myös yleisesti omaksuttu periaate, jonka mukaan vahingonkorvausta voidaan alentaa tai se voidaan kokonaan evätä vahingonkärsineen oman myötävaikutuksen perusteella.
Tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettavaksi sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Porin kaupungilla on kunnossapidettäviä katuja ja teitä yhteensä n. 550 km, kevytväyliä n. 310 km ja kaupungin hoidossa olevia yksityisteitä n. 100 km. Käytännössä on täysin mahdotonta, että kaupungilla olisi reaaliaikainen tieto koko hoidettavan, eli n. 1000 km:n katu- ja liikenneverkoston kunnosta. Jotta tienpitäjä voi nopeasti reagoida tiestön kunnossapito- ja korjaustarpeisiin, edellyttää se myös kaupungin omien työntekijöiden lisäksi kaupunkilaisten, tienkäyttäjien ja tontinomistajien aktiivista ilmoittamista havaitsemistaan puutteista tienpitäjälle.
Selvityksen mukaan Porin kaupunki/tienpitäjä ei ole ollut ennen vahinkotapahtumaa tietoinen kyseisestä reiästä eikä kaupungilla ole ollut mitään erityistä syytä tarkkailla kyseisen kadun kuntoa normaalia useammin. Reiät syntyvät kuluneeseen asfalttiin hyvin nopeasti liikenteen ja veden vaikutuksesta.Hakija ei ole ilmoittanut reiästä kaupungille eikä muitakaan ilmoituksia siitä ole kaupungille tullut. Reikä on kuitenkin paikattu päivittäisellä tarkastus- ja paikkauskierroksella viikolla 44, heti kun se havaittiin.
Edellä mainitun perusteella Porin kaupunki katsoo edelleen, ettei vahinko ole aiheutunut kaupungin tuottamuksesta, eikä kaupungille tienpitäjänä synny voimassa olevaan oikeuteen perustuvaa korvausvastuuta vahingosta. Tällainen vahingonkorvausvelvollisuutta koskeva erimielisyys ei ratkea hallinnollisessa muutoksenhakuprosessissa. Vahingonkärsijä voi saattaa asian yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi. Oikaisuvaatimus ei anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen ja toteaa, ettei kaupungin kannanotto vahingonkorvausasiaan merkitse asian sitovaa ratkaisua. Vahingonkärsijä voi niin halutessaan saattaa asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.