Perustelut
Talouden toteuma
Vapaa-ajan lautakunnan alaisten yksiköiden toimintatuottojen toteuma on nyt heinäkuun jälkeen 79,7 % (67,3 % vuonna 2024). Toimintatuotot ovat lautakuntatasolla yhteensä noin 0,1 M€ edellä viime vuodesta.
Kulttuuriyksikön toimintatuotot ovat toteutuneet tälle vuodelle lähes täysimääräisesti (toteumaprosentti nyt heinäkuun jälkeen 85,9 %, kun vuonna 2024 se oli 66,3). Museoiden kesä on toteutunut oletettua paremmin niin kävijä- kuin myyntituottojen osalta. Myös Sinfoniettan yleisömäärät ovat olleet ennakoitua suuremmat. Kulttuurilaitosten tuotot ovat olleet kautta linjan selkeästi paremmat kuin viime vuonna. Promenadisalin vuokria tarkistettiin 1.9.2024 alkaen. Suurin osa kevään 2025 vuokrasopimuksista oli tehty ennen syyskuuta 2024, joten korkeampi vuokratuotto alkaa realisoitumaan syksyn 2025 aikana. Promenadisalin vuokratuotantojen määrä on myös kasvussa verrattuna viime vuoden lukuihin.
Liikuntalaitosten pääsymaksuja nostettiin 10 % 1.1.2025 alkaen. Samaan aikaan hintoihin tehtiin muutos pääsymaksun alv-kantaan, kun liikuntapalveluiden alennettu 10 %:n alv-kanta nostettiin lakimuutoksen myötä 14 %. Hintojen korottamisen myötä myös maksutuottojen odotettua kertymää nostettiin. Suurin osa pääsymaksukertymästä koostuu uimalaitosten pääsymaksuista. Uimalaitosten kävijämäärissä on selvä ero tammi-heinäkuun kävijämäärissä vuonna 2025 verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajankohtaan. Kokonaiskävijämäärä on 13 673 käyntiä pienempi vuoden 2024 kävijämäärään verrattuna. Toisaalta kesäkaudella ero vuoteen 2024 on kaventunut yli 5 000 käynnillä, sillä 30.4.2025 ero kokonaiskävijämäärässä oli 18 870 käyntiä. Kesäkauden sääolosuhteet vaikuttavat erityisesti maauimalan kävijämäärään. Helteinen heinäkuu kompensoi kylmää kesäkuuta ja maauimalan osalta 31.7.2025 tilanne on noin 5 000 käyntiä vuoden 2024 vastaavaa ajankohtaa edellä. Kokonaiskävijämäärän pudotuksesta huolimatta pääsymaksukertymä 31.7.2025 on kasvanut noin 44 000 euroa vuoden 2024 tasoon verrattuna. Käyttösuunnitelman korotettuun pääsymaksukertymätavoitteeseen nähden kertymä on kuitenkin n. 1 700 euroa pienempi.
Liikuntapaikkojen vuokrakertymä on puolestaan selvästi käyttösuunnitelman lukemaa korkeampi. Kuluvan vuoden toteutunut lukema on alkuvuoden osalta kuitenkin selvästi pienempi vuoden 2024 vastaavan ajankohdan lukemaa (2025: 524 000 euroa, 2024: 553 000 euroa). Selityksenä tähän on tekojääradan Talviklassikko-tapahtumalle maksutta annetut tilat (tekojäärata, Karhuhalli, harjoitusjäähalli), jonka myötä käyttösuunnitelman lukemasta oli vähennetty tapahtumalle myönnettyjen tilojen vuokria 50 000 euroa. Alkuvuoden toteutunut tulokertymä suhteessa koko vuoden käyttösuunnitelmaan on 64,3 %. Euroissa ero käyttösuunnitelmaan on 67 000 euroa. Myönteisen tulokehityksen jatkuessa liikuntayksikön toimintatuotot ylittävät käyttösuunnitelman tavoitteen.
Liikuntayksikön taloudessa näkyy ensimmäistä kertaa täysimääräisenä Harrastamisen Suomen mallin hankeavustus. Avustus oli lukuvuodelle 2024–2025 suuruudeltaan 155 000 euroa, josta siirtyi 111 000 euroa vuodelle 2025. Alkuvuodelle on kirjautunut myös OKM:n Satakunnan Urheiluakatemialle maksama 50 000 euron tuki (aiemmin maksettu kahdessa erässä, helmi- ja elo-/syyskuu), LähiTapiolan lasten ja nuorten harrastustoimintaan osoittama 40 000 euron lahjoitus sekä liikuntaneuvonnan kehittämishankkeen 30 000 euron Suomi Liikkeelle -avustus. Kaikkiin hankkeisiin kohdentuu kustannuksia vuoden aikana, joten suhteessa käyttösuunnitelmaan kertynyt ylijäämä tulee käytettyä vuoden edetessä.
Nuorisoyksikön toimintatuottojen toteuma on heinäkuun jälkeen 92,3 %. Toimintatuotoissa näkyy kesäajan lomatoiminnan osallistumismaksut ja alkuvuoden nuorten työpajoihin kuuluvan Cafe Nuokkarin suljettuna olo (sekä vastaavasti alentuneessa elintarvikkeiden hankinnassa).
Nuorisoyksikkö järjesti lasten kesäajan lomatoiminnan ensimmäistä kertaa kesällä 2025. Ajalla 2.-27.6.2025 maksullista toimintaa oli Käppärän koululla 1. ja 2. luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille ja maksutonta toimintaa alakoululaisille Kaarisillan yhtenäiskoululla sekä Itätuulen oppimis- ja liikuntakeskuksessa. Henkilökunta koostui pääasiassa opetusyksikön henkilökunnasta sekä muutamista nuorisoyksikön työntekijöistä. Toiminnassa oli mukana yhteensä 121/170 lasta. Kaarisillan toiminnan osuus oli odotettua huomattavasti pienempi (10/35 lasta). Myös Käppärään ilmoittautui odotettua vähemmän lapsia (57/100 lasta). Itätuuleen (54/35 lasta) halukkaita puolestaan oli enemmän kuin heille varattuja paikkoja. Henkilökuntaresurssien tarkoituksenmukaisilla siirroilla Itätuuleen kyettiin mahdollistamaan toiminta siten, että kaikki ilmoittautumisajankohtana halukkaat lapset saatiin mukaan toimintaan. Yleinen tyytyväisyys toimintaan oli lasten, huoltajien sekä henkilökunnan osalta arvosanaltaan joko hyvää tai kiitettävää.
Nuorisoyksikössä toimintaan/palveluihin osallistuneiden määrä kesäaikana pysyi palvelusta riippuen joko samana tai kasvoi aiemmista vuosista. Kesäaikana nuorisotilat ovat kiinni yhtä päivystävää tilaa lukuun ottamatta. Tuona aikana järjestetään useita leirejä ala- ja yläkoululaisille Tammentilalla sekä toimitaan liikkuvan nuorisotyön keinoin eli Nuokkapakulla Porin alueella. Kohdennettu nuorisotyö eli nuorten työpajat ja etsivä nuorisotyö sekä Ohjaamo olivat avoinna koko kesän.
Vapaa-ajan lautakunnan toimintamenot kasvoivat 1,27 M€ (13,5 %) edelliseen vuoteen verrattuna. Henkilöstökulujen toteuma on 59,3 %, muutos edelliseen vuoteen on +7,6 %. Lautakunnan vakituisen henkilöstön määrä on kasvanut muun muassa nuorisoyksikköön elinvoima- ja ympäristötoimialalta siirtyneiden työntekijöiden vuoksi. Kesäkuussa henkilöstökuluja kasvatti myös nuorisoyksikön loma-ajan toimintaan palkatut henkilöt opetusyksiköstä.
Palvelujen ostot ovat kasvaneet vuoteen 2024 verrattuna 57 %. Tähän merkittävin vaikuttava tekijä on ollut liikuntayksikköön tekniseltä toimialalta siirretyt liikuntapaikkojen puhtaanapitokustannukset.
Tarvikehankinnat kasvoivat 9,3 %, sillä muun muassa museoiden näyttelyiden rakentaminen on painottunut alkuvuoden kustannuksissa (esim. painatukset, rakennusmateriaalit) ja lisäksi liikuntayksikköön ovat siirtyneet liikuntapaikkojen puhtaanapidon oheiskustannukset.
Vuodenvaihteessa kaupungin työpajoilla käytiin muutosneuvottelut palkkatukilainsäädännön muutoksista sekä TE-uudistuksesta johtuen ja neuvotteluiden tuloksena elinvoima- ja ympäristötoimialalta on tehty määrärahasiirto kohdennettuun nuorisotyöhön, yhteensä 148 000 €. Tämä on huomioitu käyttösuunnitelmassa.
Talouden vuosiennuste
Tammi-heinäkuun toimintakateprosentti oli 56,3 % (56,7 % vuonna 2024). Vapaa-ajan lautakunnan määräraha näyttäisikin tässä vaiheessa vuotta riittävältä. Heinäkuun talousraportin mukaan ennuste on, että toimintakate tullee toteutumaan 0,1 M€ talousarviota paremmin. Jokaisen yksikön määrärahojen riittävyydessä on kuitenkin omat haasteensa ja vaaditaan jatkuvaa huolellista ja harkitsevaa toimintaa muun muassa ostopalveluiden suhteen. Kulttuuriyksikön osalta keväällä havaittu Sinfoniettan 0,1M€ alibudjetointi tullaan viime kädessä kattamaan museoiden ylijäämästä. Jos orkesterin yleisömäärät ja tuotot pysyvät samalla tasolla kuin keväällä, niin orkesteri kattaa osan kyseisestä alibudjetoinnista omalla onnistuneella toiminnallaan. Kokonaisuudessaan kulttuuriyksikkö tulee tekemään selkeästi ennakoitua paremman tuloksen.
Liikuntayksikön osalta yksi isoin riskitekijä on liikuntayksikköön vuodenalussa siirretyt liikuntapaikkojen puhtaanapitokustannukset oheiskustannuksineen. Puhtaanapidon määrärahat kattanevat Palveluliikelaitoksen toteuttamat siivouskustannukset. Pesuaineet, käsipyyhkeet, wc– ja käsipaperit sekä muut puhtaanapidon tarvikkeet muodostavat lisäksi oman kokonaisuutensa, johon ei ole varattu omaa määrärahaa talousarviossa. Tämän lisäksi Tammen tilan puhtaanapito toteutetaan ostopalveluna, eikä tätä huomioitu myöskään määrärahoissa. Puhtaanapidon kustannusten tasosta ei ole tässä vaiheessa tarkkaa varmuutta loppuvuoden osalta. Toisena ylimääräisenä kustannuseränä on Karhuhallin kesäkäytön (stadion peruskorjauksen väistötila) aiheuttama tarve kassa- ja kahviopalveluille. Kyseiset palvelut toteutetaan ostopalveluna, kustannusarvio on enintään 10 000 euroa.
Nuorisoyksikön osalta vuoden 2025 määrärahoista puuttuu varautuminen Ohjaamon uusiin tiloihin liittyviin kustannuksiin sekä joulukuun osalta kohdennetun nuorisotyön toimitilan oheiskustannuksiin. Näihin tiedostettuihin puutteisiin on reagoitu muista toimintakuluista säästämällä.
Henkilöstöasiat
Henkilöstön lukumäärä oli heinäkuussa 270, mikä on hieman suurempi kuin vuosi sitten. Vakituisten määrä on kasvanut 17 henkilöllä muun muassa nuorisoyksikköön elinvoima- ja ympäristötoimialalta siirtyneiden työntekijöiden vuoksi. Samalla määräaikaisten määrä on laskenut. Henkilötyövuosikertymä on suurempi kuin vuosi sitten. Toisin sanoen, keskimääräisesti henkilöstöä on ollut 5,1 prosenttia enemmän. Nuorisoyksikköön siirtynyt henkilöstö näkyy kasvaneena henkilötyövuosikertymänä. Kesäkuussa nuorisoyksikön henkilökuntamäärässä näkyy loma-ajan toimintaan palkatut henkilöt opetusyksiköstä.
Sairauspoissaoloja on enemmän kuin vastaavaan aikaan edeltävänä vuonna. Poissaolojen määrä kääntyi kasvuun maaliskuussa. Myös kaupunkitasolla maaliskuussa oli poissaoloissa selvää kasvua. Nuorisoyksikössä poissaolot ovat kasvaneet ja liikuntayksikössä selvästi vähentyneet. Kesäkuussa nuorisoyksikön sairauspoissaoloissa näkyy myös loma-ajan toimintaan palkattujen henkilöiden osuus.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi
Vapaa-ajan lautakunta päättää merkitä raportin tiedoksi.