Kaupunginhallitus, kokous 26.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 343 Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelma

PRIDno-2021-5910

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mikko Nurminen, rakennusvalvontayksikön päällikkö, mikko.nurminen@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin Elinvoima- ja ympäristötoimiala ja Hankintapalvelut ovat käynnistäneet tarjousmenettelyn Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelman laatimisesta. Tarjouspyyntö on julkistettu 14.12.2021 verkossa osoitteessa www.pienhankintapalvelu.fi (PRIDno-2021-5829).

Suunnittelutyö liittyy keskustan kehittämisen hankkeeseen ja se tarkentaa laadittua Porin tie- ja katuverkkosuunnitelma 2040 työtä keskustan osalta. Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelma on vuonna 2020 toukokuussa käynnistetyn keskustan liikenneverkkoselvityksen toinen vaihe, jonka aikana varsinainen liikenneverkkosuunnitelma laaditaan tarkempaa katujen ja kunnallistekniikan suunnittelua varten. Työn ensimmäinen vaihe saatiin päätökseen, kun Porin kaupunginhallitus hyväksyi 19.4.2021, §277, Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelman tarkistetut tavoitteet ja antoi valtuutuksen jatkotyölle.

Tarkoituksena on valita työ suorittaja tammikuun 2022 aikana, saada työ valmiiksi elokuun 2022 loppuun mennessä ja tuoda päätöksentekoon jatkosuunnittelua varten ja varsinaisten toteutussuunnitelmien pohjaksi. Työhön sisältyy aiemman tavoitetyön tavoin laajoja vuorovaikutusmenettelyjä ja lausuntokierroksia. Työtä ohjaavaan ohjausryhmään kuuluvat kaupunginarkkitehti Mikko Nurminen (pj), yhdyskuntasuunnittelija Sari Kivioja (siht), kaupunkisuunnittelupäällikkö Risto Reipas, infrajohtamisen päällikkö Sanna Välimäki, liikenneinsinööri Eija Riihimäki, joukkoliikennepäällikkö Merika Lanne, sidosryhmäpäällikkö Janne Vartia, elinvoimayksikön päällikkö Jouko Hautamäki, sivistystoimialan johtaja Esa Kohtamäki sekä Porin Yrittäjien ja kaupunginhallituksen edustajat.

Liitteenä ovat suunnittelutyön alustava rajaus sekä keskustan liikenneverkon tavoitteet ja visio (KH 19.4.2021 § 277).

Ehdotus

Esittelijä

Aino-Maija Luukkonen porluukkai

Kaupunginhallitus päättää nimetä edustajan Porin keskustan liikenneverkkosuunnittelun ohjausryhmään.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti nimetä edustajikseen Porin keskustan liikenneverkkosuunnittelun ohjausryhmään Arja Laulaisen, Sampsa Katajan, Arto Nurmen, Timo Aron, Aila Haikkosen ja Tapio Furuholmin.

Valmistelija

  • Mikko Nurminen, rakennusvalvontayksikön päällikkö, mikko.nurminen@pori.fi
  • Sari Kivioja, sari.kivioja@pori.fi

Perustelut

Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelma ja jatkovaiheet 

Kaupunkikeskustan elävöittäminen on yksi Porin valtuustosopimukseen 2021-2025 kirjatuista elinvoiman kärkihankkeiden tavoitteista. Hyvä saavutettavuus ja sujuva liikenne kaikilla kulkumuodoilla on elävän ja toimivan kaupunkikeskustan kulmakivi ja elinehto elinkeinoelämän kilpailukyvylle.

Edellä mainittujen tavoitteiden toteutumista voidaan liikenneverkon ja katutilojen uudistuksilla edistää. Porissa liikenneverkon uudistaminen on osa keskustan kehittämisen kärkihanketta, ja se kytkeytyy myös Porin keskustassa käynnissä oleviin muihin suunnittelu- ja kehityskohteisiin (esimerkiksi Jokikeskus ja Kauppatori). Ensimmäisessä vaiheessa vuonna 2020 määriteltiin keskustan liikenneverkolle tavoitetila ja visio. Tavoitteena oli mahdollisimman hyvin saavutettavissa oleva keskusta, jossa liikkuminen olisi miellyttävää ja turvallista sekä ilmastotavoitteisiin nähden kestävää. Kaupunginhallitus hyväksyi liikenneverkon uudistamiselle määritellyt tavoitteet kokouksessaan 19.4.2021, §277. Hyväksymisen jälkeen käynnistetty liikenneverkkosuunnitelmatyö on saatu päätökseen ja loppuraportti valmistunut. Konsulttina työssä on toiminut Ramboll Finland Oy.  

Liikenneverkkosuunnitelmassa on määritetty eri kulkumuotojen liikenneverkkojen tavoitetilanne Porin keskusta-alueella noin vuodelle 2040. Suunnitelmassa on esitetty ehdotus moottoriajoneuvo- ja pyöräliikenteen sekä jalankulun tärkeimmistä väylistä, kiinnittäen huomiota liikenteen sujuvuuteen, turvallisuuteen, keskustan saavutettavuuteen sekä katujen viihtyisyyteen. Uudistuksilla on myös pyritty edistämään Porin kaupungin ilmastotavoitteiden (HINKU- päästövähennykset) toteutumista.  

Liikenneverkkosuunnittelun ohjausryhmässä on ollut laaja edustus keskeisimmistä sidosryhmistä, luottamushenkilöistä ja kaupunkiorganisaatiosta. Suunnittelutyön aikana järjestettiin työpaja elinkeinoelämälle ja kuljetusyrittäjille sekä kaikille avoin kaupunkifoorumi. Kaupunkifoorumin jälkeen liikenneverkkoluonnoksesta pyydettiin lausunnot nuorisovaltuustolta, vammaisneuvostolta, vanhusneuvostolta, Satakuntaliitosta ja Satakunnan Museolta. Liikenneverkkoluonnos esiteltiin myös Porin liikennefoorumille ja kansallisen kaupunkipuiston yhteistyöryhmälle.  

Liikenneverkkoluonnoksesta tilattiin Prizztech Oy:lta yritysvaikutusten arviointi. Arviointiin osallistuivat Prizztech Oy:n ja Satakunnan kauppakamarin edustajat. Arvioinnissa liikenneverkkosuunnitelmassa esitetyt ratkaisut nähtiin pääpiirteissään ja verkostomaisen yleispiirteisen tarkastelutason kannalta keskustan elinvoimaa tukevina, eikä erityistä heikennystä esimerkiksi moottoriajoneuvoliikenteen sujuvuuteen tai pysäköintimahdollisuuksiin ollut havaittavissa. Todettiin, että liikenneverkkosuunnitelman tasolla ei vielä esitetä yksityiskohtia ratkaisuja toteutuksista, eikä näin ollen ole tarkoituksenmukaista arvioita tarkempia vaikutuksia esimerkiksi katukohtaisesti. Yritysvaikutusten arviointi päätettiin tarkastella yksityiskohtaisemmin jatkosuunnitteluvaiheissa osana yleis- ja katusuunnittelutyötä, jolloin selvitetään toteutuskelpoiset toimenpidevaihtoehdot, liittymäjärjestelyt sekä määritetään investoinnin kustannustasot. Prizztech Oy ja Satakunnan kauppakamari sitoutuivat osallistumaan yritysvaikutusten arvioinnin toteutukseen liikenneverkkosuunnittelun jatkovaiheissa yleis- ja katusuunnitelmien yhteydessä ja mukaan kutsutaan myös Porin Yrittäjät ry. 

Lausuntojen ja kommenttien sekä keväällä tarkentuneen Kauppatorin yleissuunnittelun ratkaisujen perusteella joulukuussa vuonna 2022 esiteltyä liikenneverkkoratkaisua tarkennettiin. Keskeisin muutos koski joukkoliikennepainotteisen kadun reittilinjausta ydinkeskustassa, Kauppatorin ympäristössä. Laadittujen liikenteellisten tarkastelujen, joukkoliikenteen laiturialueen esiselvityksen ja yritysvaikutusten arvioinnin perusteella päädyttiin esittämään ratkaisua, jossa joukkoliikenteen reitti Kauppatorilta Porin sillalle ohjataan kulkemaan ympärivuotisesti Pohjoiskauppatorin ja Yrjönkadun kautta. Aikaisemmin joukkoliikenteen pääreitti on talvikaudella kulkenut pitkin Antinkatua ja kesäajalla poikkeusjärjestelyin Pohjoiskauppatorin kautta. Esitetty uusi joukkoliikenteen reittilinjaus mahdollistaa yhden kahteen suuntaan ajettavan reitin Kauppatorin ja Porin sillan välille. Ratkaisu mahdollistaa myös Antinkadun kesäkävelykadun toteutumisen ja kehittämisen tulevina vuosina ilman tilapäisiä joukkoliikenteen reittimuutoksia.  

Jatkosuunnittelu ja toteutukset 

Keskustan liikenneverkkosuunnitelma toimii ohjenuorana katujen tarkemmalle suunnittelulle.  Liikenneverkkosuunnitelmassa on osoitettu, mitä liikennemuotoja kullakin katujaksolla ensisijaisesti edistetään. Jatkosuunnittelussa ratkaistaan tarkemmin katujen liikennetekninen mitoitus sekä suunnitellaan liittymäjärjestelyt. Kaduille, joiden liikennejärjestelyt on ehdotettu muutettavaksi, tulee laatia yleissuunnitelmat, joissa selvitetään toteutuskelpoiset toimenpidevaihtoehdot, perusparannustarpeet, liittymäjärjestelyt sekä määritetään investoinnin kustannustasot. Seuraavassa suunnitteluvaiheessa laaditaan tarkemmat katu-, liikenteenohjaus-, viher- ja valaistussuunnitelmat.    

Ensimmäisessä vaiheessa laadittavaksi esitetään niiden isojen investointihankkeiden yleissuunnitelmat, jotka vaikuttavat merkittävimmin kaupunkikeskustan elävyyteen ja parantavat saavutettavuutta. Yleissuunnitteluvaiheen aloittamista esitetään seuraavista kokonaisuuksista, jotka ovat laajoja ja elinvoimavaikutuksiltaan merkittävimpiä: 

  • Vähälinnankadun kaksisuuntaistaminen
  • Itsenäisyydenkadunkadun kaksisuuntaistaminen välillä Vähälinnankatu-Otavavankatu
  • Isolinnankadun pyöräilyn laatukäytävä (2-suuntainen pyörätie)  

Uusien liikennejärjestelyjen jatkosuunnittelun yhteydessä selvitetään kadun rakenteiden ja kaikkien kunnallisteknisten järjestelmien perusparannus- ja muutostarpeet. Toteutussuunnittelussa pyritään pitkäaikaisiin ja kestäviin ratkaisuihin, joilla liikennejärjestelyjen lisäksi uudistetaan kunnallistekniset järjestelmät sekä poistetaan korjausvelka kyseiseltä katuosuudelta luoden samalla viihtyisää ja turvallista kaupunkiympäristöä. Valittujen kohteiden suunnittelu- ja toteutusvuodet esitetään teknisen toimialan investointisuunnitelmassa, noudattaen kaupunginhallituksen vuosittain päättämää budjettiraamia. Tekninen toimiala nimeää liikenneverkkosuunnitelman seuraaviin suunnitteluvaiheisiin pääsuunnittelijan sekä rakennuttajan, jotka vievät suunnittelua eteenpäin ja tuovat suunnitelmat hallinnollisen käsittelyn myötä päätöksentekoon ja edelleen toteutukseen. Tämä edellyttää riittäviä henkilöresursseja infran suunnitteluun ja rakennuttamiseen.

Pienempiä parannustoimenpiteitä voidaan toteuttaa kevyemmillä suunnitteluratkaisuilla ja nopeallakin aikataululla. Kaikkien toimenpiteiden tulee kuitenkin osaltaan toteuttaa hyväksyttyä keskustan liikenneverkkosuunnitelmaa. Pienistä toimenpiteistä laaditaan erillinen toimenpidesuunnitelma keskustan kehittämisryhmän toimesta teknisen lautakunnan päätettäväksi.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelman loppuraportin ja eri kulkumuotojen tavoiteverkot keskustan liikenneverkon kehittämisen jatkotoimenpiteiden pohjaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa Arto Nurmi teki Aila Haikkosen kannattamana palautusesityksen. Koska oli tehty kannatettu palautusesitys, niin asiasta oli äänestettävä.

Äänin 8-3 asian käsittelyä päätettiin jatkaa.

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 73%

    Tuomas Koivisto, Jari Hakala, Sinikka Alenius, Sampsa Kataja, Timo Aro, Arja Laulainen, Laura Pullinen, Bia Kaski

  • Ei 3 kpl 27%

    Aila Haikkonen, Arto Nurmi, Ismo Läntinen

Tiedoksi

Porin liikenneverkkosuunnittelun ohjausryhmä, toimialajohtajat, Prizztech, Satakunnan kauppakamari

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.